Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen 2008 - Påvirkning


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en tråd som vi kan dele tanker rundt temaet Påvirkning.

 

Post gjerne nettsteder rundt temaet.

 

Eksamensinformasjon

 

Eksamensdag: 23.05.2008

 

Eksamenstid: 5 klokketimer

 

Tema: PÅVIRKNING

 

Struktur: Eksamen er delt inn i to deler, del 1 og del 2.

 

I del 1 skal du skrive en tekst på sidemålet ditt. I år skal du skrive sidemålsteksten i en sakpreget sjanger. Den skal være av mindre omfang enn hovedmålsteksten. Hvis du er fritatt for vurdering i sidemål, skal du skrive begge tekster på hovedmålet ditt. Oppgaven får du på eksamensdagen.

 

I del 2 skal du skrive en tekst på hovedmålet ditt. I år skal du skrive hovedmålsteksten i en skjønnlitterær sjanger. Denne teksten skal være av større omfang. Oppgavene får du på eksamensdagen. Du får fem oppgaver å velge blant. Du skal besvare én av dem.

 

I forberedelsestida kan du lese om temaet ”Påvirkning” på disse nettsidene. Du kan også finne stoff andre steder om temaet påvirkning, for eksempel i bøker eller på Internett.

 

Alle nettsidene skal være inspirasjon til både del 1 og del 2.

Hjelpemidler: På eksamen er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av internett og andre hjelpemidler som tillater kommunikasjon. Det er heller ikke tillatt med oversettelsesprogram.

 

Kilder: Dersom du siterer fra tekster (inkludert Internett), må dette komme tydelig fram i besvarelsen. Husk at alle kilder som blir brukt til eksamen, direkte eller indirekte, skal du oppgi på en slik måte at leseren kan finne fram til kilden. Dersom du bruker utskrift eller sitat fra nettsider, skal du oppgi adresse og nedlastingsdato.

 

Kildene skriver du inn på slutten av besvarelsen din.

Tekniske opplysninger: Skriv inn topptekst og bunntekst

Topptekst: Elevnummer, skole og valg av oppgave

Bunntekst: Sidenummer og antall sider

Skriftstørrelse: 14

Skrifttype: Times New Roman

Linjeavstand: 1,5

 

Husk å lagre ofte!

 

Vurdering: På eksamensdagen må du skrive en selvstendig tekst som er et relevant svar på den valgte oppgaven. Godt språk, logisk struktur og selvstendig bruk av kilder blir også vektlagt i vurderingen. Egenprodusert tekst kan vurderes på alle nivåer. En besvarelse som er basert på klipping og liming, kan ikke vurderes som egenprodusert, og blir derfor vurdert til laveste nivå.

Del1.pdf

Del2.pdf

Kjennetegn_paa_maaloppnaaelse_bokmaal_0604.pdf

NORSK08_sjanger_BM_a4.pdf

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, da var det tid for Norsk Eksamen. Tema var helt greit det, kunne vært mye verre for å si det sånn. Virker som Udir har tatt hensyn til alle klagene de fikk fra prøveeksamen til påske. Den var jo forsovet ganske håpløs. Var mange ting som ikke stemte der, men vil gjerne spørre der her, hva skjedde hjelpemidler hos dere? Det står ettertrykkelig, and i quote "På eksamen er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av internett og andre hjelpemidler som tillater kommunikasjon. Det er heller ikke tillatt med oversettelsesprogram.

Kilder". Dette har ikke skolene helt skjønt, jeg ble fratatt både artikler og temahefte til norsktentamen rundt påsken.

 

Hva skjedde med dere?

Lenke til kommentar
Minnepenner får vi ikke ta med.. Og heller ikke sammenhengende tekster.

 

 

Men hvorfor skulle vi ikke få lov til å ta med sammenhengende tekster? Det står jo tydelig at -alle- hjelpemidler er lov, ja, bortsett fra internett og kommunikasjon da, goes without saying though.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

VI kan rett og slett ta med alt. Med untakk av interett og andre hjelpemdler som tilater kommukasjon. Det står jo df heftet, så det burde ikke være et problem. Men synd at nestene hele heftet er skrevet på nynorsk.

Lenke til kommentar

Vi kan ta med sammenhengene tekster. Tenkte jeg bare skulle skrive del 1 hjemme(Leserinnlegg om påvirkneing, siden temaet er ganske klart og man kan sikkert velge hvilken sjanger selv) så bruker jeg bare Nyno til å oversett teksten til nynorsk, så er del 1 skrevet, også skal jeg bruke hele fredagen til å skrive del2!

 

Men er så sykt forbannet fordi vi må skrive sakteksten på nynorsk :realmad: :realmad: :wallbash: :wallbash: :realmad: :realmad: :wallbash: :wallbash:

Lenke til kommentar

Oki, dette tenker jeg rundt temaet "Påvirkning"

 

Press og påvirkning fra familie, venner, tv og media, reklamer, skole, miljø, kjendiser

 

F.eks: - Tenk på fokuset på den globale oppvarming, det vil påvirke vår utdanning i framtiden tror jeg?

- En god lærer som er engasjert får ofte fram budskapet sitt lettere?

Endret av Anixion
Lenke til kommentar

Dobbelpost?

 

Oki, dette tenker jeg rundt temaet "Påvirkning"

 

Press fra familie, venner, media, reklamer, skole

 

F.eks: - Tenk på fokuset på den globale oppvarming, det vil påvirke vår utdanning i framtiden tror jeg?

- En god lærer som er engasjert får ofte fram budskapet sitt lettere?

læreren vår sa at vi ikke måtte tenkte på dette fordi det var mest det i hodet som var oppgaven?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...