Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen 2008 - Påvirkning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, du kan skrive en historie om Per Leif Jan Gustav som blir presset til å bruke narkotika av gjengen. Da tar han den nyinnkjøpte hagla og dreper dealeren og tar overdose. Happy ending.

 

Haha, kan faktisk bruke det med å bli presset til å prøve narkotika, for han/hun blir påvirket av en venn som bruker narkotika..

 

Er så vanskelig å tenke til seg oppgaver egentlig... Får skrive stikkord om det som slår meg først i morgen..

Men du kan jo øve deg på å argumentere, for det får vi sikkert på del 1 "sakpreget"

 

Ja men på skjønlitterær er det litt vanskeligere, men jeg kan komme med noen forslag, i frm av stikkord så det blir litt lettere morgen.

Lenke til kommentar
Tja, du kan skrive en historie om Per Leif Jan Gustav som blir presset til å bruke narkotika av gjengen. Da tar han den nyinnkjøpte hagla og dreper dealeren og tar overdose. Happy ending.

 

Haha, kan faktisk bruke det med å bli presset til å prøve narkotika, for han/hun blir påvirket av en venn som bruker narkotika..

 

Er så vanskelig å tenke til seg oppgaver egentlig... Får skrive stikkord om det som slår meg først i morgen..

Men du kan jo øve deg på å argumentere, for det får vi sikkert på del 1 "sakpreget"

 

Ja men på skjønlitterær er det litt vanskeligere, men jeg kan komme med noen forslag, i frm av stikkord så det blir litt lettere morgen.

Har egentlig en idee: påvirkning av dataspill og film

At folk går å drepe mennesker etter å ha spilt mye voldelig dataspill eller har sett på film,;)

Lenke til kommentar

:!:

Tja, du kan skrive en historie om Per Leif Jan Gustav som blir presset til å bruke narkotika av gjengen. Da tar han den nyinnkjøpte hagla og dreper dealeren og tar overdose. Happy ending.

 

Haha, kan faktisk bruke det med å bli presset til å prøve narkotika, for han/hun blir påvirket av en venn som bruker narkotika..

 

Er så vanskelig å tenke til seg oppgaver egentlig... Får skrive stikkord om det som slår meg først i morgen..

Men du kan jo øve deg på å argumentere, for det får vi sikkert på del 1 "sakpreget"

 

Ja men på skjønlitterær er det litt vanskeligere, men jeg kan komme med noen forslag, i frm av stikkord så det blir litt lettere morgen.

Har egentlig en idee: påvirkning av dataspill og film

At folk går å drepe mennesker etter å ha spilt mye voldelig dataspill eller har sett på film,;)

 

Åh, JA! Skulle nesten sagt at jeg elsker deg! men.. nei :!:

Endelig en Idé å arbeide med!

Lenke til kommentar

Ville komme opp i engelsk, men norsk var "andrevalget".. Har aldri hatt noe problem med å skrive, men det irriterer meg noe grenseløst at vi først igår fikk vite at vi først skulle skrive en sakpreget tekst på nynorsk, og en skjønnlitterær tekst på bokmål! Da kunne ihvertfall eksempelsoppgaven hatt det oppsettet også! :roll:

Det som plager meg mest er at vi får èn karakter i norsk, at de samler nynorsk og bokmål i èn karakter! I Bokmål ligger jeg mellom 6 og 5, mens nynorsk ligger jeg litt på vippepunktet mellom 5 og 4. På tentamen nå fikk jeg 5/4 på nynorsken.. *Sukk*, er det bare jeg som ser ironien i navnet "Utdaningsetaten", og ikke minst ironien i at Bård Vegard Solhjell fra SV har tittelen "Kunnskapsminister".... *Host, host* :!: :D

 

- Påvirkning kan jo være absolutt alt; foreldre, politikere, spill, musikk, media, venner, øvrig familie etc. Men fikk et bra tips idag; tenk orginalitet, da blir det mye "morsommere" for sensor å lese og det er positivt! (Hvis det er gjort ordentlig da! ;) ) Dette sa læreren min til oss idag, er ikke en elev som har funnet det opp ;) Det er jo forskjell på sensorer også da, men...

 

 

 

Uansett; LYKKE TIL ALLE MED-TIENDEKLASSINGER!!! :D:D;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Hva slags notater har dere skrevet?

 

Jeg har skrevet noten stikkord, men for meg ser det litt ubrukelig ut. Har dere gode stikkord dere har skrevet?

Lenke til kommentar

Tanker jeg har :)

 

- Hva påvirker oss?

Familie

Venner

Lærere (tro det eller ei)

Reklame (mote)

Film, musikk og spill

Episoder og hendelser (krig, ferie, møte med noen etc.)

Klima

Klimaet blir igjen påvirket av oss (kampen for økt levestandard og energitilgang.)

Teknologi og internett (msn, chattevenner, blogging, bilder osv.)

Olje!

Mat?

 

Del 1 i forberedelsesdelen på internett:

- Reklame

- Gruppepress

- Perfekt-idealet

 

* Tekstene er hovedsaklig skrevet om folk og personer, for å gi informasjon. Det er dette vi også skal gjøre nå på fredag; skrive en sakprosa om påvirkning. Så kan vi vel ikke gjøre annet enn å tenke oss til hvilke oppgaver vi kan få :) Ta kan vi jo se på listen øverst, og se hva som er aktuelt?

 

Del 2 i forberedelsesdelen på internett:

- Lærer for livet

- Oppdageren

- Mor mi ser meg

- Saynab

- Alle i familien (link: Rekneprinsen)

- Handgranateple

 

* Tekstene er hovedsaklig skrevet av personer, som forteller hvordan de blir påvirket av ting og personer. Dette skal vi nok også sansynligvis gjøre, kanskje om en oppdiktet person, eller oss selv? Så kan vi en gang til ta en titt på lista over og se hva vi kan bli påvirket av, og tenke oss frem til hva slags oppgaver vi kanskje kan få :)

 

Sånn, dette er måten jeg arbeider på :) Håper det kan være til folk som sitter fast! Var helt lost selv i starten :roll:

 

Lykke til på eksamen alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Mine stikkord til emnet (enkle, forstå de om du klarer... Også litt om reklame her, ja...):

 

Reklame, spiller på følelser, humor

Psykologisk

For perfekt fremstilling av produkter og personer

Mye makt

Forsterker overhanda til kapitalsterke firma

Lett å bli påvirka uten å vite det

Hvis reklamen/noen sier noe, så tror man det er slik (tenke selv)

Påvirking av venner (stjeling), familie/lærere (utdaning)

Skaper et behov som ennå ikke er der

Positivitet/negativitet kan smitte

Film, aviser og musikk påvirker oss

Ekstreme hendelser som påvirker oss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...