Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Overfalt" i sandvika av full mann.


Anbefalte innlegg

Heisann. :!:

 

Jeg og venn møtte en full kar for ikke så lenge siden. :thumbdown:

 

Vi var på vei til buss holde plassen i sandvika for å vente på buss. Vi satte oss på en benk og snakket sammen. Det var en mann som satt på en benk ca.10 meter unna. Han reiste seg og haltet bort til oss og sa" Vis ikke dere feite dritt unger peller dere til helvete...." (han munlet, så jeg fikk ikke med meg mer). Venn min og jeg sa det var greit og gikk sakte vekk noen meter. Han gikk tilbake til rekene sine på benken. Etter en liten stund gikk han bort til oss igjen, men nå hadde han med en øl flaske. Han dyttet vennen min på magen tre ganger og etter det dyttet han ut i veien. Jeg tok opp mobilen og tastet 113 vis han skulle gjøre noe mer. Da jeg holdt mobilen min kom han haltene mot meg med øl flasken i handa. Jeg rakk ikke putte den vekk før han tok den og kastet den i bakken og derretter trampet og sparket den ut i veien. Jeg tok meg i nakken og sa "Dere eier ikke respekt!". Han drar med seg meg noen meter og slipper. Han sier at jeg kan ta mobilen og pelle meg til helvete. Vennen min og jeg gikk sakte vekk. :mad:

 

Jeg har opplevd sånne ting tidligere, men det var virkelig krenkende og dumt. Jeg lurer på om det er noe i selvforsvar man kan gjøre i slike situasjoner. Jeg vet det å gå unna er smart, men jeg er virkelig sinna etter det han gjore med kameraten min og mobilen. Så er noe man kan gjøre uten å få trøbel med politiet? :dontgetit:

 

mvh Benjamin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å ringe politiet og rapportere om mann med voldelig adferd? Om de ikke har for mye å gjøre så kommer de helt sikkert og flytter på ham.

 

Ville ikke prøvd meg på noe selvforsvar. Om du gjør noe dumt blir offentligheten fort involvert og det skaper unødvendige problemer uansett om du har retten på din side.

 

I enkelte politidistrikt tar man bekymringsmeldinger relativt alvorlig og om du er heldig så starter de å patruljere de aktuelle områdene.

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Hadde det vært meg som hadde blitt overfalt så hadde jeg med 90% sannsylighet delt ut juling

 

Det er en løsning jeg har sans for i en slik situasjon. :)

 

Ja, for det hjelper så meget! Slå tilbake, da blir jo mannen du slår mindre sint og slår du hardt nok blir du heller ikke skylde i legemsbeskadelse. Slapp av, å slåss er noe man ønsker å unngå.

Lenke til kommentar
Ja, for det hjelper så meget! Slå tilbake, da blir jo mannen du slår mindre sint og slår du hardt nok blir du heller ikke skylde i legemsbeskadelse. Slapp av, å slåss er noe man ønsker å unngå.

 

Du mener altså at man i stedet bare skal stå og se på at en person angriper en venn av deg og ødelegger mobiltelefonen din uten å gjøre motstand i det hele tatt?

 

EvilMrBenny, dere burde så absolutt forsvart dere ved å slå tilbake, dette ville kanskje ha lært denne personen at man ikke angriper tilfeldige personer (spesielt ikke hvis de er i overtall) uten å forvente reaksjoner. Denne idioten kan jo finne på å angripe (og skade) andre "drittunger" (som han selv kalte det) igjen.

Lenke til kommentar

Å ta kontakt med politiet er det første du bør gjøre. Hvis du ikke har noen annen mulighet kan du bruke vold i selvforsvar. Dette bør du derimot bare gjøre i en farlig situasjon. Slik som jeg forstår det på innlegget ditt virker det som om situasjonen ikke var farlig. Veldig ubehagelig og skummel, men ikke farlig. Derfor mener jeg du gjorde det rette ved å bare la det skje. Rent juridisk vil jeg allikevel tro du ville hatt loven på din side ettersom han dytter vennen din i bakken og tar nakketak på deg.

Lenke til kommentar
Hva med å ringe politiet og rapportere om mann med voldelig adferd? Om de ikke har for mye å gjøre så kommer de helt sikkert og flytter på ham.

 

Ville ikke prøvd meg på noe selvforsvar. Om du gjør noe dumt blir offentligheten fort involvert og det skaper unødvendige problemer uansett om du har retten på din side.

 

I enkelte politidistrikt tar man bekymringsmeldinger relativt alvorlig og om du er heldig så starter de å patruljere de aktuelle områdene.

 

Av erfaring så virker det som det politidistriktet ordner opp i denne type situasjoner. Jeg bor ikke så langt unna Sandvika og måtte ringe politiet etter at en gjeng ungdommer begynte å bråke skikkelig på bussen med slåsskamp osv. Jeg vet ikke om bussfører turte eller gadd å gå bak til de 10-15 ungdommene, så vi ringte og i Sandvika kom politiet inn.

 

I denne situasjonen finnes det flere løsninger på hva en kunne gjort. En kunne brukt selvforsvar til en viss grad, men selv jeg som går på kampsport ville holdt meg til å ta et enkelt håndleddgrep på han og holdt han rolig til Politiet kom, eller prøvd å snakke diplomatisk. (Selvfølgelig er det så mye lettere å si dette når en ikke opplevde dette selv)

Lenke til kommentar

Har vært botyi flere lignende situasjoner tidligere. Ringer da ALLTID politiet før jeg rører de i det heletatt så de evt har mulighet til å komme å ta hånd om situasjonen. I flere tilfeller har jeg fått beskjed om at jeg kan fjerne vedkommende på egenhånd dersom jeg mener det er forsvarlig. Dette blir da samtidig loggført på noe vis, om det skulle bli noe sak ut av det. Så blir vedkommende geleidet avgårde med makt og IKKE vold. Hender riktig nok at en øl/spritflaske går i bakken, men slikt må de regne med når de oppfører seg slikt. I tillegg har de oftest fått i seg nok fra før.

Men det meste lar seg løse ved en samtale hvor man tydelig gjør uttrykk vedkommendes dårlige oppførsel.

Men må bare komme seg unna og de går løs på deg.

Lenke til kommentar

Ødela han mobilen din?

Skal ikke skrive hva jeg hadde kommet til og gjort da...

 

Hadde jeg vært deg ville jeg trødd han i bakken, sjekket om han hadde noen form for legitimasjon slik at man kan finne ut hvem han er/hvor han bor, tatt kontakt med politiet, krevd han for penger for ny mobil og dersom det ikke hadde kommet penger på bordet fort som fy.... da kan du jo tenke deg til resten.

 

Det er greit at han er full og smådytter og roper, men at han ødelegger ting til folk, det er IKKE greit.

Lenke til kommentar
Ødela han mobilen din?

Skal ikke skrive hva jeg hadde kommet til og gjort da...

 

Hadde jeg vært deg ville jeg trødd han i bakken, sjekket om han hadde noen form for legitimasjon slik at man kan finne ut hvem han er/hvor han bor, tatt kontakt med politiet, krevd han for penger for ny mobil og dersom det ikke hadde kommet penger på bordet fort som fy.... da kan du jo tenke deg til resten.

 

Det er greit at han er full og smådytter og roper, men at han ødelegger ting til folk, det er IKKE greit.

 

Du ville altså brukt vold, ulovlig ransaking, ulovlig pengeinnkreving, og noe til som jeg ikke tørr tenke på en gang bare fordi han ødela mobilen din?

 

Fylliken hadde en feil, men du hadde mange flere. En urett gir ikke deg rett til å gjøre urett mot andre.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg enig med jij. Det er ikke lov å gjøre slik, men hvis noen gjør deg noe ille, synes jeg og tror jeg at jeg kunne gjort noe værre tilbake.

 

"synes jeg og tror jeg.." holder ikke i en evt rettsak. Heldigvis er det en stor forskjell på hvor tøffe man er bak tastaturet vs the real deal.

Lenke til kommentar

Her hvor jeg bor blir allefall en eller annen banket opp på byen av tøffingene hver helg(som da er beruset). Har kun engang hørt om at en av de havnet på cella 1 dag, mer skjedde ikke. Sikkert forskjell i landet hvor godt politiet gjør arbeide sitt.

Hva sier lovene om selvforsvar?

Jeg mener ikke hvis en full person plager deg at du skal knuse ham, men nok til å få han til å ha seg vekk ifra deg (eller de rundt deg han plager).

Noenganger må man kanskje være litt tøff? Det finnes grenser til bullshit man gidder å ta imot når man er ute.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Fylliken hadde en feil, men du hadde mange flere. En urett gir ikke deg rett til å gjøre urett mot andre.

 

Flink samfunnsborger, flink! Moral er fint på papiret, men ikke i praksis.

Foretar noen en urett (som intensjonelle materielle skader) mot enselv skal man selvsagt vurdere å hevne seg hvis man har/får anledning. Hvorvidt denne personen er full eller ei er revnende likegyldig med hensyn til spørsmålet om hvorvidt man skal ta igjen. Politiet har dessverre viktigere ting å gjøre enn å irettesette fylliker som knuser mobiler, så for å få den rettferdigheten du ville ha fått vha. politiet måtte du nok ha tatt saken i egne hender.

 

Men som du, trådstarter, sier så er nok det smarteste å vike unna fulle og uberegnelige mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...