Gå til innhold

Pristesten - sommeren 2008


Anbefalte innlegg

Har litt blandede følelser for denne årlige kåringen som kun fokuserer på pris..

 

Å sammenligne Komplett, som har et stort antall ansatte og f.eks. har bygd et moderne lager i million-klassen opp mot Amentio som knapt kan kalles butikk, men i beste fall "en videreformidler av bestillinger" blir liksom som å sammenligne epler & appelsiner.. Tilsvarende er vel gjeldene for en del andre aktører også.

 

Det er klart det koster mer å drive på tradisjonell måte med eget varelager, ansatte med know-how, kundeservice, osv.

 

Faremomentet på sikt er at butikker av typen Amentio overtar helt og skummer fløten, mens de andre opphører. Det er i tilfelle ikke et lystig scenario.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
All honør til Amentio. Veldig bra butikk som leverer varer utrolig raskt når de har dem tilgjengelig. De svarer med en gang på mail og telefon også. Og i tillegg er de billige! kan det bli bedre?

Nja, rask og lett tilgjengelig er ikke min erfaring. Men jeg handler der likevel på grunn av pris.

 

Det skal sies at blant annet Netshop, Komplett, MPX, PS og flere har en del ukens tilbud og andre kampanjepriser som bruker å være veldig bra. Amentio er mer "faste lave priser".

 

Men legg merke til en spesiell ting på prislista. Amentio er ~2% billigere enn nr 2 mens det bare skiller 2% på 2. og 7. plass. Jumboplassen er hele 50% dyrere enn vinneren.

Lenke til kommentar
Vi har klikket oss gjennom landets nettbutikker og funnet ut hvor man får gjort den rimeligste datahandelen.

 

Les mer

 

Ber Dere sjekke FRAKTPRISEN til AMENTIO , den står nemmelig som kr 125,- helt til du kommer til Bekreftelse av ordren , da er den plutselig på kr 173,-

Har faktiskt valgt andre nettbutikker pga dette for dette er noe dem har gjort med ett mål for øye, mere inntekter den veien. Dette har pågått det siste halve Året , da hjelper det ikke for min del om de er noen kroner billiger på produktene sine

 

 

Håper denne REKLAMEN NÅR Mange der ute, så slike "luretriks" blir borte!!! :ph34r:

Endret av Multimaster
Lenke til kommentar
Har litt blandede følelser for denne årlige kåringen som kun fokuserer på pris..

Kåringen er ikke årlig men halvårig. (Den brukte å være kvartalsvis tidligere år). Kåringen fokuserer ikke bare på pris. På nedre del av 1. side står det en stor overskrift "Lav pris er ikke alt!".

 

Å sammenligne Komplett, som har et stort antall ansatte og f.eks. har bygd et moderne lager i million-klassen opp mot Amentio som knapt kan kalles butikk, men i beste fall "en videreformidler av bestillinger" blir liksom som å sammenligne epler & appelsiner.. Tilsvarende er vel gjeldene for en del andre aktører også.

Forskjellen for kunden er langt fra åpenbar. Hva som skjer mellom bestillingsknappen på skjermen og pakken mottas spiller vel ingen rolle for de fleste så lenge alt går som forventet og uventede situasjoner både før og etter salget håndteres profesjonelt.

 

Komplett kunne fylt vikingeskipet med lagerprodukter og hatt 10 000 ansatte uten at jeg bryr meg om annet enn min kundeopplevelse.

 

Det er klart det koster mer å drive på tradisjonell måte med eget varelager, ansatte med know-how, kundeservice, osv.

 

Faremomentet på sikt er at butikker av typen Amentio overtar helt og skummer fløten, mens de andre opphører. Det er i tilfelle ikke et lystig scenario.

Hvis Amiento skal kjøre resten konk så heter det ikke å skumme fløten men å ta både fløten, melka og kua. Til syvende og sist handler det om hvilke butikker kundene vil ha. Vil kundemassen ha bare Amiento-butikker så blir det bare Amiento-butikker. Vil kundemassen bare ha butikker med super ekstrasørvis og rådgivning så blir det bare sånne butikker. Så lenge kundemassen etterspør begge typer butikker så vil det også være marked for begge typer butikker.

 

(Jeg får litt Déjà vu til elektrokjeder med salgslokaler vs nettbutikker)

 

Kundene etterspør og butikkene tilpasser seg etterspørselen. Hittil har Komplett hatt kjempesuksess med sitt konsept så de har i hvert fall ikke noe å klage over. Jeg tror deres suksess blant annet kommer av massiv markedsføring på et nivå de andre ikke klarer å henge med på. (stordriftsfordeler)

Lenke til kommentar
Kåringen er ikke årlig men halvårig. (Den brukte å være kvartalsvis tidligere år). Kåringen fokuserer ikke bare på pris. På nedre del av 1. side står det en stor overskrift "Lav pris er ikke alt!".

 

Men det står jo:

 

Vareutvalg, kundeservice og leveringstid er eksempler på viktige momenter. Slike kriterier tas ikke med i vurderingen i vår test.

 

Når det gjelder Amentio så henger jeg meg på de som ikke er helt fornøyd. Mitt inntrykk er at prisene går på bekostning av andre ting. Det er likevel ikke så ille at jeg har sluttet å handle der innimellom.

Endret av Shagma
Lenke til kommentar

Har svært lite å utsette på ametio, en gang feil i reklamen, var 512 mb ikke 1 mb som det sto på siden dem, vel de etterendte en 1 mb brikke kostfritt, etter litt krangling da, de var hp som hadde gitt dem feil spes. men løsningne gikk greit og kjapt. PS det var faktisk HP som hade feil , var nede på datakjenden siden de også anonserte med 1 mb, men de dobbelsjekket og det var bare 512.

 

kjapt og greit gikk det også.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært annet enn misfornøyd med Amentio og har måttet klage dem inn for Forbrukerombudet (ikke -rådet) to ganger - andre gangen fordi de komplett ignorerte påbudet om å skjerpe seg som var et resultat av første gangen.

 

Likevel, hvis sjefen der nå ringer meg tilbake, som sekretæren hans (eller hvem det nå var) lovet meg at han skulle for tre-fire måneder siden, og det stemmer at de har skjerpet seg og ansatt mange nye for å bedre servicen, så kanskje - KANSKJE - jeg vurderer å ikke slenge dritt om dem every chance I get. Kanskje jeg til og med vil ta risken og bestille noe fra dem?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om nettbutikker har jeg følgende utsagn;

 

De er generelt altfor dårlige til å legge ut info om varene, herunder korrekte bilder og produktlinker til produsent etc. Dette er ting butikkene bør ta et større ansvar for siden kunden tross alt ikke får sett varen. Microplex er forøvrig et unntak.

 

De er altfor dårlige til å framskaffe de varene som de vitterlig har oppført i sitt produktutvalg. Kunden innformeres ofte med en "antatt dato" som til stadighet endres. Det må da kunne være mulig å ha en viss kontroll med tidspunktet når du kan levere en vare ? Denne oppførselen hadde neppe blitt godtatt i noen andre bransjer.

 

Begge disse tingene har etter min mening blitt forværret jo flere nettbutikker som har sett dagens lys. Det har rett og slett blitt en almenn godtatt bransjesvaket.

Lenke til kommentar

Amentio har vel fremdeles ikke postoppkrav? Det er noe som bør bli tatt i betraktning.

 

Egentlig blir dett litt rart måten denne kåringe foregår på. Det er alt for få produkter med (ivertfall de mest vanlige produktene må være med, som til sammen bør dekke en stor del av salget), og gjennomsnittsprisen over et lengre tidspunkt burde være grunnlaget. Det er mer omfattende, men det vil gi et mer korrekt bilde av hvilken butikk som virkelig er billigst. I en slik test bør de 3-4 mest vanlige CPUene fra Intel og AMD være med, en del minnebrikker osv. Tester som denne ser jeg på som verdiløst.

 

Det beste tipset er nok å lage handlekurv og sjekke prisen selv i prisguiden.

 

Stor sett alle de gangene jeg har bestilt ting, har ikke de billigste butikkene halvparten på lager, og det er typisk at de fem øverste i prisguiden er samme butikk som går under fem ulike navn, med noen kroner i prisforskjell, og for å skyve de store seriøse butikkene ned på listen. (det hadde vært en idé om det fantest et filter i prisguiden for slikt)

 

Forøvrig enig med Tiltman om at det er for lite informasjon på nettsidene til butikkene. Noen få store har relativt god informasjon, det er selvsagt rom for forbedring. Men flertallet har svært lite informasjon. En butikk som ønsker å fremstå som seriøs har råd til å lage en oversiktlig nettside og fylle inn informasjon om produktene.

Lenke til kommentar
Vi har klikket oss gjennom landets nettbutikker og funnet ut hvor man får gjort den rimeligste datahandelen.

 

Les mer

 

Ber Dere sjekke FRAKTPRISEN til AMENTIO , den står nemmelig som kr 125,- helt til du kommer til Bekreftelse av ordren , da er den plutselig på kr 173,-

Har faktiskt valgt andre nettbutikker pga dette for dette er noe dem har gjort med ett mål for øye, mere inntekter den veien. Dette har pågått det siste halve Året , da hjelper det ikke for min del om de er noen kroner billiger på produktene sine

 

 

Håper denne REKLAMEN NÅR Mange der ute, så slike "luretriks" blir borte!!! :ph34r:

 

 

Vel jeg fikk ikke den fraktprisen sist jeg bestillte:

 

 

 

 

Produktnavn Antall På lager På lager/

ETA Pris Totalt

 

KINGSTON Datatraveler 2GB, USB2.0, 3MB/6MB sec writing/ reading (DTI/2GB) 2

2712

60,- 120,-

 

 

 

KINGSTON 1024MB 533MHZ DDR2 SODIMM NON- ECC PC2-4200 NS (KVR533D2S4/ 1G) 2

325

127,- 254,-

 

 

 

SAMSUNG Hårddisk 320GB 2.5 S-ATA (HM320JI) 1

90

795,- 795,-

 

 

 

SEAGATE Barracuda 7200.10 500GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM (ST3500630A) 1

455

615,- 615,-

 

 

 

CORSAIR Powersupply 520W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin (CMPSU-520HXEU) 1

36

827,- 827,-

 

 

 

GIGABYTE GA-MA78GM-S2H AMD AM2+ PHENOM AM2 ATHLON64 DDR2 1066 SATA 3GB S 16 (GA-MA78GM-S2H) 1

255

658,- 658,-

 

 

 

Sony Nec Optiarc DVD+-R/ RW/ DL/ R/ LS AD-7543A SLIM +8X8X4X -8X6X4X R5X BULK BLACK IN (AD-7543A) 1

53

342,- 342,-

 

 

 

SAMSUNG SpinPoint M5 160GB, 5400RPM, 12ms, IDE ATA/100 2,5" (HM160HC) 1

144

412,- 412,-

 

 

 

Frakt: Posten Standard 144,-

 

 

Totalt (inkl. mva): 4 167NOK

 

 

Herav MVA: 833,-

Lenke til kommentar
Lurer litt på hvor lenge Komplett gidder å drive mpx og xd? Hva er egentlig meningen med å drive 3 forskjellige sider, med forskjellige priser, som selger det samme?

 

For å drive konkurranse mot seg selv kanskje? det er mange firmaer som driver på sånn, med datterselskaper å forskjellige avdelinger.

Lenke til kommentar

Jeg har glimrende erfarning med kundeservice hos Amentio. Bestilte en TV hos dem i juleferien, og overførte betaling med nettbank. Sent 2. januar (Hvis 3. er første virkedag) avbestilte jeg, og sendte en epost hvor jeg ba dem sende pengene tilbake til kontoen min. Fikk svar neste dag, og pengene var på plass dagen etter det. Raske og brukervennlige, selv når det er tap-tap for dem... Dessuten var de de eneste med den TVen på lager, og billigst.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1

Det burde vært mer fokus på andre ting enn hvem som er billigst. Dessuten er jo forskjellene så små også.

 

Har også merket meg med Amentio at frakten blir dyrere når de trekker penger fra kortet, men det er jo ikke annet å vente når de skal sende flere pakker fra ulike leverandører. Typisk er det 1 eller max 2 varer i en pakke så hvis du bestiller deler til en pc så blir det endel pakker tilslutt.

 

Dessuten bør man også se på lageret til de billigste. Det er ofte utsolgt, særlig de med gode tilbud.

 

Nei, gi meg heller en butikk å handle i der jeg kan gå og snakke med folk og se varen før jeg kjøper. Billigst er ikke best.

Lenke til kommentar
Det burde vært mer fokus på andre ting enn hvem som er billigst.

 

HW.no er vel en av få sider som har så mye fokus på nettopp brukeropplevelsen for kunder av nettbutikker. De har egen webshopguide hvor kundene gir karakterer, samt en egen del på forumet hvor nettopp nettbutikker av alle slag diskuteres, hvor problemer løses og enkelte nettbutikker også deltar.

HW har jo også hatt "hjemme hos" på flere butikker for at folk skal se hvordan ting foregår bak kulissene.

 

At de kjører en pristest et par ganger i året hvor de presiserer at ting som leveringstid, kundeservice* etc. ikke er med synes jeg vi godt kan tåle. Det kan være med på å presse prisene hos de som kommer dårlig ut, og gi "ufortjente" vinnere økt press på å rette ting de kanskje ikke er så gode på.

Og selv om noen faller for fristelsen å shopper en plass de kanskje burde holdt seg unna, så har vi fortsatt så gode forbrukerrettigheter i norge at ting som regel løser seg til slutt om det mot formodning skulle bli noe krøll.

 

*Kundeservice er forøvrig veldig vanskelig å gi en objektiv vurdering av i en slik test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...