Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva sier dere til at dere bryter retningslinjene til de respektive produsentene?

 

"So sue me!"? :p

 

Vi har strengt tatt ikke godtatt noen retningslinjer for utforming av logotekst i den ene eller andre retningen. Det hadde forsåvidt vært interessant om en produsent satt en advokat på saken, for å se utfallet av dette i retten. Ikke at jeg personlig tror at akkurat dét kommer til å skje.

 

Respektløst i mine øyne.

Lenke til kommentar

For øvrig så sier Apples egne retningslinjer om bruk av deres merkervarer følgende:

 

"Apple’s trademarks, service marks, trade names, and trade dress are valuable assets. In following these guidelines, you help us protect our valuable trademark rights and strengthen our corporate and brand identities."

 

Altså sier de svart på hvitt at de ønsker å gjøre akkurat det vi ønsker å unngå.

Lenke til kommentar

All argumentasjon mot det hele finnes i den gamle tråden. At nettverket her ignorerer omlag hva 85% av brukerne mener, samt at det eneste argumentet deres er at "Hovedgrunnen til at vi ønsker å skrive alle produsent- og produktnavn så likt som mulig er ikke at vi ønsker å diktere språket, fortelle andre hvordan de skal skrive eller for å belære deg om hva som er rett og galt." viser bare at dere er for oppblåste til å innrømme et feiltrinn.

 

Og vi lytter selvsagt til dere lesere og tilbakemeldingene dere kommer med.

Latterlig. Bare latterlig.

Lenke til kommentar

Tenkte meg til at godeste Marius Valle kom til å levere en utypende rapport, det liker vi alle sammen, så takk Marius :)

 

Ser saken fra deres side også, men jeg mener fortsatt man skal skrive iPod da produktet er "døpt" det på godt og vondt.

 

Det man må huske er at det er vesentlig forskjell på logo og produktnavn, selvom de er like :)

En annen ting jeg lurer på er hva Apple og de andre produsentene hadde sagt til dette.

Lenke til kommentar
Vi har strengt tatt ikke godtatt noen retningslinjer for utforming av logotekst i den ene eller andre retningen. Det hadde forsåvidt vært interessant om en produsent satt en advokat på saken, for å se utfallet av dette i retten. Ikke at jeg personlig tror at akkurat dét kommer til å skje.

 

Jeg har heller aldri skrevet under på at jeg godtar det norske lovverket.

Lenke til kommentar
For øvrig så sier Apples egne retningslinjer om bruk av deres merkervarer følgende:

 

"Apple’s trademarks, service marks, trade names, and trade dress are valuable assets. In following these guidelines, you help us protect our valuable trademark rights and strengthen our corporate and brand identities."

 

Altså sier de svart på hvitt at de ønsker å gjøre akkurat det vi ønsker å unngå.

 

Hva i all verden mente du med det?

De sier at merkevarene deres er verdi fulle. Og ved å følge deres rettningslinjer er vi med på å hjelpe de og beskytte bedriften og merkevarene.

Kort fortalt.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne oppsummere hele debatten med 15cm tekst. Dette er fritt sammensatt av meg og er ikke representativt for noen sider av debatten.

 

"Vi [skribentene i Hardware.no] ønsker å utføre en ny praksis som rammer leserne, uten at vi vet om leserne ønsker dette, og selv om norsk språkråd anbefaler at det ikke gjøres har de ikke noen som helst myndighet til å fortelle oss hva vi skal gjøre. Vi fremmer to årsaker til at vi vil utføre denne nye praksisen, de er: 1) Vi mener det vil gjøre teksten mer lesbar og 2) Vi mener de opprinnelige merkenavnene vi velger å endre reklamerer for seg selv i sin originale form noe vi ikke ønsker i våre artikler. Vi vet heller ikke om brukerne er enige eller uenige i argumentene for selve endringen fordi vi ikke har tallmateriale på dette.

 

"Vi [brukermassen som er uenig i forslaget] mener at dette er feil/galt/ikke riktig men vi kan ikke vise til noe annet enn at vi synes dette og at norsk språkråd annbefaler at det ikke gjøres. Vi har ingen kilder som sier at det er direkte feil å gjøre disse endringene i forhold til norske skriveregler og vi vet heller ikke om det store flertallet av brukere er enige eller uenige med denne nye praksisen fordi vi ikke kan vise til noe tallmateriale. Vi synes argumentene for endringen er svake og det er kritikkverdig at det ikke fremskaffes tallfakta for å avkrefte hva leserne ønsker, men dette er bare vårt synspunkt. Vi har diskutert i 37 sider hvorfor vi er i mot forslaget men vi har ingenting fellende å komme med. Vi ønsker en offisiell tilbakemelding.

 

Offisiell tilbakemelding:

Vi avkrefter noen noen missforståelser som skylles manglende presisjon i hovedartikkelen og gjentar ellers det gamle standpunktet men med litt flere ord og lengre setninger. Som vi presiserte i hovedartikkelen ser vi gjerne at dette debatteres denne gangen også, men vi ønsker ikke å komme med noen kommentar utad til den forrige debatten på 745 innlegg annet enn at vi har registrert innholdet.

Lenke til kommentar
Nå handler vel strengt tatt ikke dette spesifikt om Apple-produkter.

Og det er åpenbart at folk vil få lyst til å kjøpe for eksempel en mobil som har fått terningkast seks på Amobil.

 

Vi trenger ikke bruke logospråk av den grunn.

Nei, men det er veldig greitt sånn at vi kjenner igjen produktene dere snakker om.....

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne oppsummere hele debatten med 15cm tekst. Dette er fritt sammensatt av meg og er ikke representativt for noen sider av debatten.

 

"Vi [skribentene i Hardware.no] ønsker å utføre en ny praksis som rammer leserne, uten at vi vet om leserne ønsker dette, og selv om norsk språkråd anbefaler at det ikke gjøres har de ikke noen som helst myndighet til å fortelle oss hva vi skal gjøre. Vi fremmer to årsaker til at vi vil utføre denne nye praksisen, de er: 1) Vi mener det vil gjøre teksten mer lesbar og 2) Vi mener de opprinnelige merkenavnene vi velger å endre reklamerer for seg selv i sin originale form noe vi ikke ønsker i våre artikler. Vi vet heller ikke om brukerne er enige eller uenige i argumentene for selve endringen fordi vi ikke har tallmateriale på dette.

 

"Vi [brukermassen som er uenig i forslaget] mener at dette er feil/galt/ikke riktig men vi kan ikke vise til noe annet enn at vi synes dette og at norsk språkråd annbefaler at det ikke gjøres. Vi har ingen kilder som sier at det er direkte feil å gjøre disse endringene i forhold til norske skriveregler og vi vet heller ikke om det store flertallet av brukere er enige eller uenige med denne nye praksisen fordi vi ikke kan vise til noe tallmateriale. Vi synes argumentene for endringen er svake og det er kritikkverdig at det ikke fremskaffes tallfakta for å avkrefte hva leserne ønsker, men dette er bare vårt synspunkt. Vi har diskutert i 37 sider hvorfor vi er i mot forslaget men vi har ingenting fellende å komme med. Vi ønsker en offisiell tilbakemelding.

 

Offisiell tilbakemelding:

Vi avkrefter noen noen missforståelser som skylles manglende presisjon i hovedartikkelen og gjentar ellers det gamle standpunktet men med litt flere ord og lengre setninger. Som vi presiserte i hovedartikkelen ser vi gjerne at dette debatteres denne gangen også, men vi ønsker ikke å komme med noen kommentar utad til den forrige debatten på 745 innlegg annet enn at vi har registrert innholdet.

 

Hehe! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg stemmer for at vi sender mail til Apple, nVIDIA også videre og spør dem om hva dem synes :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Nå handler vel strengt tatt ikke dette spesifikt om Apple-produkter.

Og det er åpenbart at folk vil få lyst til å kjøpe for eksempel en mobil som har fått terningkast seks på Amobil.

 

Vi trenger ikke bruke logospråk av den grunn.

Nei, men det er veldig greitt sånn at vi kjenner igjen produktene dere snakker om.....

 

hw vil ikke at vi skal kjenne igjen produktene

Lenke til kommentar

Så får jeg være den første til å nevne (igjen) det med å skyte seg selv i foten, i denne nye tråden. Spår 500+ nye innlegg i løpet av få dager, med mindre det kommer en bemerkelsesverdig uttalelse fra redaksjonen som effektivt sett stopper hele debatten.

 

Bare for å klargjøre: Dere velger altså å forholde dere til skrivemåten Ringenes Herre og tilsvarende, selv om dette er direkte feil på norsk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Hv de mener er jo totalt irrelevant. Dette er redaksjonens avgjørelse, ikke Nvidia eller Apple sin.

Fortsatt litt interessant og få høre hva dem mener om det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...