Gå til innhold

Hardware.no: Offisiell tilbakemelding angående egennavndebatten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg stemmer for at vi sender mail til Apple, nVIDIA også videre og spør dem om hva dem synes :)

Hv de mener er jo totalt irrelevant. Dette er redaksjonens avgjørelse, ikke Nvidia eller Apple sin.

 

De har jo retningslinjer på bruk av merkevarene sine, som er nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Men jeg gidder ikke lese artikler om Ipod ihvertfall.

Haha, nei det kunne jo sikkert blitt helt umulig for deg å forstå hva den handlet om. :lol:

Sa han det da?

Nei, men det er veldig greitt sånn at vi kjenner igjen produktene dere snakker om.....
Lenke til kommentar

Med ordet "du" i teksten mener jeg de aller fleste av de som er mot Hardware.no sin beslutning, og er ikke rettet mot spesielle personer, hvis det ikke opplyses spesielt.

 

Om jeg forglemmer meg og skriver kun Hardware.no eller lignende mener jeg fortsatt "Hardware-nettverket" eller "Hardware Online AS".

 

 

Ingenting ved dette offisielle svaret forklarer og gir grunnlag til at dette skal gjøre artiklene mer lesevennlig. Dette er bare latterlig. Dere bare forsvarer deres avgjørelse.
Dette har kanskje ikke veldig mye med diskusjonen i seg selv å gjøre, men jeg føler for å nevne det.

 

Dere ba ved flere anledninger om et nytt offisielt svar. Jeg sier ikke at du, TCi, var blant disse, men jeg sier dette til alle i diskusjonen. Det at flere har bedt om nye svar fra redaksjonen og nå har fått et lengre svar, i tillegg til flere mindre svar i den tidligere diskusjonen, er et faktum. Jeg føler derfor det er urettferdig av dere å angripe Hardware.no for at de går ut og forsvarer sitt eget standpunkt, i tillegg til å rydde opp i diskusjonen.

 

Selvfølgelig forsvarer de sin egen avgjørelse, hva hadde du forventet å få? En undersøkelse med mange fine grafer og tall, gjennomført ved et universitet om hvorvidt det faktisk øker lesevennligheten?

 

For hvorvidt det bedrer lesevennligheten er et subjektivt spørsmål og det vil således bare bli avdekket nærmere om dette er korrekt eller ikke for majoriteten av brukere gjennom en objektiv undersøkelse av påstanden. Om du har en objektiv undersøkelse å vise til med flere personer involvert, ville kanskje både jeg og Hardware.no stilt oss annerledes, men frem til det er det uantsett opp til hver enkelt å danne seg sin subjektive mening om problemstillingen; "Bedres lesevennligheten gjennom praksisen Hardware.no nå innfører?" - Til og med Hardware.no og deres søstersider kan ta denne subjektive avgjørelsen i felleskap og bestemme hvilket syn de ønsker å representere i debatten. De kan til og med velge å følge en minoritets ståsted, selv om en eventuell undersøkelse muligens kan avdekke at påstanden til Hardware.no i majoritetens øyne viser seg å være ukorrekt, og frem til en objektiv undersøkelse foreligger kan dere altså ikke tilbakevise at det hemmer lesevennligheten for majoriteten av brukere, det er kanskje uvant, men hemmer det? Det er det spørsmålet handler om.

 

Når det gjelder opprydningen er det et faktum at det flere ganger var personer som kastet seg inn i diskusjonen med nebb og klør - som ikke hadde forstått artikkelen eller lest senere svar. Hvor mange ganger måtte ikke brukere som står for standpunktet til Hardware.no rette opp feilene som flere av de uenige skrev om, men som ikke hadde noe relevanse til diskusjonen. For å nevne et konkret eksempel på dette kan jeg enkelt si: Fatal1ty eller Fatality ;) . Jeg så aldri noen av de uenige forsøke å rettlede disse personene til rett vei for å finne ut hva diskusjonen faktisk dreide seg om. Om jeg tar feil, beklager - men vis i så fall til materiale som beviser at jeg tar feil.

 

At Hardware.no nå har åpnet en ny diskusjon hvor de klarner opp og utdyper sine synspunkter i det første innlegget er hvertfall et stort pluss i boken fra meg - en som fortsatt støtter Hardware-nettverket i deres beslutning.

Lenke til kommentar

Jeg har et nytt revolusjonerende forslag. I forrige debatt på 37 sider ble vi ikke enige. Med andre ord må vi nærme oss et kompromiss eller komme til enighet på andre måter for ikke å la hele debatten gjennta seg selv. Mitt revolusjonerende forslag er som følger: Begge parter blir enige om å skyve hele spørsmålet over til en uavhengig kompetent person, og så blir vi enige om å føye oss etter svaret uansett utfall! Jeg foreslår Finn-Erik Vinje eller enda bedre,

Petter Schjerven!

 

Hvis vi på forhånd blir enige om at denne personens ord er lov, og så fremskaffer en offisiell uttalelse så kan vi hamre det påfølgende utsagnet i stein å lukke all debatt. Hvad tycks?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Ideen om at dette skal begrense en reklame-effekt henger jeg fortsatt ikke med på. Hw.no dreier seg jo nesten utelukkende om produktomtaler, så i det ligger det vel en viss reklameeffekt? Dere kan gjerne hevde at dere er frie og uavhengige og alt det der, men til syvende og sist er dere avhengig av produktene dere omtaler.

 

I tillegg; tall i produktnavn (Fatal1ty), og dårlig norsk i produktnavn (møbel snekker service) bryter opp teksten MYE mer enn OpenOffice vs. Openoffice. Sånn sett legges det mer merke til. Så hvorfor starter dere ikke der? Svaret er enkelt, ingen hadde funnet noe som helst i produktguiden lenger. Så sånn sett skjønner jeg hvorfor dere ikke har gjort noe med disse navnene. Men inkonsekvensen i behandlingene av forskjellige merkenavn blir unektelig ganske bemerkelsesverdig.

 

Edit: Akronym vil jo fortsatt stikke seg ut i teksten også..

 

Edit2: Det positive her er at dere i alle fall ikke har ignorert alle de som kommenterte endringen deres - bra at dere kommer med litt feedback, det skal dere ha ros for :) Selv om mange syns det fremdeles er helt feil ;)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Hvorfor følger denne ikke deres nye "normer"?

http://www.amobil.no/artikler/wow-/51544

 

Hva mener du?

Missforstod en ting.

 

Men en ting jeg vil ha svar på. Ref. den originale artiklen:

Det er altså ikke av uvitenhet at vi ikke skriver produktnavnene slik produsentene gjerne vil. Det er av hensyn til leserne.

Dette er det ikke svart på. Hvilket hensyn er det snakk om?

Forkortelser vil vi som tidligere skrive med store bokstaver, f.eks. AMD, PC, DVD, ADSL osv. Dette mener vi gir den beste leseropplevelsen.

Så det forbedrer leseopplevelsen ved at dere bryter med produktnavn? Slik at enkelte må lese ordet flere ganger?

 

Nå har ingen svart på mine forrige punkter heller, men det er vel ikke direkte overraskende. Dere driver dobbeltmoral når dere ser på produktnavn som logoer, og ikke ønsker å endre på deres egne bildelogoer..

 

Jeg kommer ikke til å lese flere saker på nettverket lenger, det er sikkert. Dere ødelegger min leseopplevelse.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Dette var en flott gjennomgang med god argumentering. Men det viser også at redaksjonen heller forsvarer standpunktet deres enn å faktisk høre på hva leserne sier.

 

En brukermoderator var så opptatt av å påpeke hvor få av det totale antall lesere som hadde uttalt seg, at det skulle ha ubetydelig kraft i form av tilbakemelding. Vel, da bør samme person ta en titt på hvor mange andre redaksjoner i verden som skriver iPod feil. Ingen?

 

Det er helt greit for meg at dere ikke skriver ekstreme tilfeller slavisk, men å skrive Ipod blir bare for dumt da det er en total omskrivning og annerledes uttale.

Lenke til kommentar
Bare for å klargjøre: Dere velger altså å forholde dere til skrivemåten Ringenes Herre og tilsvarende, selv om dette er direkte feil på norsk?

 

Uheldig eksempel dette. My bad.

 

Ta Sony Ericsson eller som eksempel i stedet.

 

Uansett er dette en vurderingssak fra gang til gang. Ta for eksempel Nokias "Comes with music"-tjeneste som skrives med kun én versal. Her vil det være naturlig å skrive det slik, evt «Comes with music».

Lenke til kommentar
Hvorfor følger denne ikke deres nye "normer"?

http://www.amobil.no/artikler/wow-/51544

 

Hva mener du?

https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=227288

Tydeligvis så skal det være forskjell på skrivemåten på venstre og høyre side pga. kun den vesntre er redaksjonell.

 

---

 

Men jeg lurer på en ting. Jeg trodde Hardware og de andre søstersidene var rettet mot "nerdene" og de som virkelig brant for varegruppene det er snakk om. Tror du ikke de vil synes at å skrive iPod er bedre enne Ipod?

VG's lesere derimot er mer vanlige folk uten den store kunnskapen om temaet, men selv de har valgt å skrive iPod.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Hvis vi på forhånd blir enige om at denne personens ord er lov, og så fremskaffer en offisiell uttalelse så kan vi hamre det påfølgende utsagnet i stein å lukke all debatt. Hvad tycks?

Nå er jo redaksjonens ord i dette tilfellet lov(iom. at det uansett ikke eksisterer noen offisiell lov her) så ingen grunn til å trekke inn enda flere. :shrug:

Lenke til kommentar
Bare for å klargjøre: Dere velger altså å forholde dere til skrivemåten Ringenes Herre og tilsvarende, selv om dette er direkte feil på norsk?

 

Uheldig eksempel dette. My bad.

 

Ta Sony Ericsson eller som eksempel i stedet.

 

Uansett er dette en vurderingssak fra gang til gang. Ta for eksempel Nokias "Comes with music"-tjeneste som skrives med kun én versal. Her vil det være naturlig å skrive det slik, evt «Comes with music».

Fair enough. Selv mener jeg det går på nøyaktig samme prinsipp om å respektere original skrivemåte kontra det å konformere navnet til norske språkregler for egennavn. For meg blir dette dobbeltmoralsk og hyklersk (skarpe ord :p), og ikke minst inkonsekvent – som virker som noe man ønsker å unngå. :huh:

Lenke til kommentar
Vel, da bør samme person ta en titt på hvor mange andre redaksjoner i verden som skriver iPod feil. Ingen?

 

Ingen, med unntak av:

http://mobilen.no/wip4/flere_bilder_3g-iphone/d.epl?id=27923

http://teknofil.no/wip4/unyttig_tilbehoer_.../d.epl?id=27895

http://www.tu.no/karriere/article154667.ece

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/04/24/533522.html

http://www.idg.no/nyheter/article95961.ece

http://www.bt.no/lokallokal/asane/article547712.ece

 

Hvor konsekvente de nevnte redaksjoner er kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...