Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

XPS har "premium" support som de kaller det så fint. Det går ut på at du må ringe til sverige, india eller wales. Kommer helt ann på når du ringer. Selv ringte jeg til india en gang (svin dyrt). Men har hørt at det er lurt å ringe til det norske kontoret altså der de har support på alt annet enn XPS og få dem til å sette deg over. Da betaler du vanlig takts. Ringer du i vanlig kontor tid (DVS. ca 10 til 16) havner du i sverige regner jeg med. ellers kan du havne i india og da er det ikke alltid like lett å få folka til å skjønne hva du menere (dårlig telefonlinjer/mye støy)

Jeg bryr meg ikke noe om taksten, muttern betaler :p

Men jeg vil helst prate med en som prater samme språk (Todelt sett) :p

 

 

Koblet nettopp XPS-en til 22-tommeren, en HP W2207. Til det brukte jeg en kabel med HDMI i den ene enden, og DVI i den andre. Men bildet ble ikke helt som det skal være, kan du si. Bildet er helt lilla. Vel, mange farger er som de skal være, men alt svart med mer er mørk lilla. Det er altfor betydelig til at det kan løses med vanlige skjerminnstillinger. Noen som har hatt dette problemer, og vet løsningen?

 

Når jeg bruker HDMI-utgangen til å koble til plasma-tv-en blir bildet helt fint.

Muligens fordi den har et utrolig dårlig skjermkort?

Skal også nevnes at Chippene til nVidia har utrolig mye problemer på laptoper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koblet nettopp XPS-en til 22-tommeren, en HP W2207. Til det brukte jeg en kabel med HDMI i den ene enden, og DVI i den andre. Men bildet ble ikke helt som det skal være, kan du si. Bildet er helt lilla. Vel, mange farger er som de skal være, men alt svart med mer er mørk lilla. Det er altfor betydelig til at det kan løses med vanlige skjerminnstillinger. Noen som har hatt dette problemer, og vet løsningen?

 

Når jeg bruker HDMI-utgangen til å koble til plasma-tv-en blir bildet helt fint.

Muligens fordi den har et utrolig dårlig skjermkort?

Skal også nevnes at Chippene til nVidia har utrolig mye problemer på laptoper.

Skjermkortet fungerer helt fint det, både på laptopskjermen og tv-en, det eneste problemet er fargene når jeg kobler til den eksterne LCD-skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg har funnet ut at maskinen til min bror ligger på:

CPU: ca 45

GPU: 55-60

hdd: 35

 

Det er idle

 

Min derimot ligger på omtrent:

CPU: ca 55-65

GPU: 63-65

hdd: 35

 

Men han har med en T5850 prosessor fant jeg ut, trodde han hadde en T8100. Jeg har en T7500 prosessor, og den burde vel kanskje generere litt mer varme?

 

Alt er på "heigh preformence" med lader plugget i.

 

Får man ingen bekreftelse på i BIOS når man trykker Fn+z ? Jeg merket i alle fall ingen respons. Får se om viften roer seg et par hakk ned.

 

EDIT: CPU temp var feil, maskinen stabiliserte seg på rundt 63 grader

Endret av danweb.cjb.net
Lenke til kommentar
Koblet nettopp XPS-en til 22-tommeren, en HP W2207. Til det brukte jeg en kabel med HDMI i den ene enden, og DVI i den andre. Men bildet ble ikke helt som det skal være, kan du si. Bildet er helt lilla. Vel, mange farger er som de skal være, men alt svart med mer er mørk lilla. Det er altfor betydelig til at det kan løses med vanlige skjerminnstillinger. Noen som har hatt dette problemer, og vet løsningen?

 

Når jeg bruker HDMI-utgangen til å koble til plasma-tv-en blir bildet helt fint.

Muligens fordi den har et utrolig dårlig skjermkort?

Skal også nevnes at Chippene til nVidia har utrolig mye problemer på laptoper.

Skjermkortet fungerer helt fint det, både på laptopskjermen og tv-en, det eneste problemet er fargene når jeg kobler til den eksterne LCD-skjermen.

Hmm, regner da med at Tv'n er større en LCD-skjermen :p

 

Muligens noe galt med innstillingene? :)

 

danweb.cjb.net: Stresstest maskinen så får du max load tid. ;)

 

Synes ikke de temperaturene dine var noe spesielt høye, min temperaturer er noe høyere enn dine, men av en eller annen grunn så plutselig vipper CPU'n opp til 80 grader ved lett skriving etter flere timer med jobbing på maskinen. :)

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut at maskinen til min bror ligger på:

CPU: ca 45

GPU: 55-60

hdd: 35

 

Det er idle

 

Min derimot ligger på omtrent:

CPU: ca 55

GPU: 63-65

hdd: 35

 

Men han har med en T5850 prosessor fant jeg ut, trodde han hadde en T8100. Jeg har en T7500 prosessor, og den burde vel kanskje generere litt mer varme?

 

Alt er på "heigh preformence" med lader plugget i.

 

Får man ingen bekreftelse på i BIOS når man trykker Fn+z ? Jeg merket i alle fall ingen respons. Får se om viften roer seg et par hakk ned.

 

Jeg tror ikke du skal få bekreftelse på dette.

 

Hmm.. til informasjon så gjør den Fn+Z at viftene slår inn til rett tid - ikke når det er for sent.

 

Edit: Det er jo forsåvidt noe som er nevn flere ganger på de siste sidene her..

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Hei, jeg har nylig formatert min m1330 til win xp. Fulgte en guide på notebookreview, som innehold linker til drivere og alt mulig. Men problemet er at når jeg prøver å starte opp Age of Empires 2 så får jeg meldingen: "Could not initialize graphics

system. Make sure that your video card and driver are compatible with

DirectDraw." Hat skjekket direct x sitt diagnose verktøy og det sier at direct draw er på og testen fungerte fint. Skjermkort driveren ble installert fra laptopvideo2go. Men denne driveren var kanaksje litt gammel. Tenkte jeg skulle oppdatere denne driverne, men skjønner ikke bæret av de kodene som mans skal følge for å få rett driver. Lurer på om det er noen ande som kan skrive en link til riktig driver? Eller har andre løsninger på problemet.:)

 

Da er jeg veldig taknemmelig :thumbup:

 

mvh Vegard

Lenke til kommentar
Hei, jeg har nylig formatert min m1330 til win xp. Fulgte en guide på notebookreview, som innehold linker til drivere og alt mulig. Men problemet er at når jeg prøver å starte opp Age of Empires 2 så får jeg meldingen: "Could not initialize graphics

system. Make sure that your video card and driver are compatible with

DirectDraw." Hat skjekket direct x sitt diagnose verktøy og det sier at direct draw er på og testen fungerte fint. Skjermkort driveren ble installert fra laptopvideo2go. Men denne driveren var kanaksje litt gammel. Tenkte jeg skulle oppdatere denne driverne, men skjønner ikke bæret av de kodene som mans skal følge for å få rett driver. Lurer på om det er noen ande som kan skrive en link til riktig driver? Eller har andre løsninger på problemet.:)

 

Da er jeg veldig taknemmelig :thumbup:

 

mvh Vegard

Jeg brukte drivere fra denne guiden (linker til drivere og beskrivelse er kortfattet på side 3 og 4), og det har fungert bra. Jeg får ingen feilmeldinger når jeg spiller AoE2. :)

 

EDIT:

Sjekket nå temperaturene mine:

CPU-kjerner: 42

GPU: 71

HDD: 36

Dette er ved normal surfing, ikke noe som helst videobehandling. Vifta går også konstant relativt fort. Maskinen står også oppå en sånn USB hub/dock, så den får plenty med luft på undersiden. Har hatt maskinen snart halvannen måned nå, så burde jo ha den nye kjøleløsninga. Jeg har også prøvd å resette temp sensorene.

 

En annen ting jeg stusser litt på er at det står at jeg har 256 MB video minne. Sjekket med flere programmer nå, som alle oppgir det samme. Ble minnet noen gang doblet uten at Dell har varslet om dette? På sidene deres står det fortsatt at det bare er 128 MB.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Everest ultimate edition;

 

Minnestørrelse 128 Mb (TurboCache: 256 Mb)

 

Men har ikke lagt merke til at 128 Mb blir "tatt" fra minnebrikkene.

 

Når det gjelder det med temperaturer på GPU, så har jeg prøvd forskjellige drivere, og de fleste gir høye temperaturer, men ikke

169.09 ver. Tatt fra laptopvideo2go. GPU temp lett bruk; 45-50 grader, spill 65-70 grader. Kanskje ikke den sprekeste driveren, men holder mer enn nok til mitt bruk. Og jeg har XP på maskinen og A04 rev av hovedkort. Aner ikke hva rev. av kjøleløsning jeg har. Og en ting til; jeg leser at flere hevder at vifta slår seg helt av og at den svake susingen man kan høre er fra harddisken, vel slik er det ikke på min maskin. Den går hele tiden, men svært sjeldent på høyt turtall. Har virkelig vondt for å tro at viften kan slå seg helt av på denne maskinen, da en vifte sørger for kjøling til både CPU og GPU samt også er med på å kjøle resten av kabinettet.

Lenke til kommentar
Har virkelig vondt for å tro at viften kan slå seg helt av på denne maskinen, da en vifte sørger for kjøling til både CPU og GPU samt også er med på å kjøle resten av kabinettet.

 

 

Min er stort sett av, Starter bare av og til, når tempraturen blir for høy!

Vifta ble enda mindre hissig etter at jeg begynte å bruke Ubuntu!!

Lenke til kommentar
Nei nå må jeg ta meg sammen å ringe Dell i morgen, høstferien har rett og slett gjort meg slapp, og fra før av så er jeg allerede altfor slapp :p

 

Må også ta meg en telefon til Dell support. Dette er det eneste jeg ikke liker med dell... at man ikke bare kan gå i butikken og levere den inn.

 

Håper å få en en svenske da det ikke alltid er like lett å snakke om spesielle problemer på engelsk :p

Lenke til kommentar

Hei

 

Laderen/XPS-en min sluttet plutselig å virke, er dette et kjent problem?

Det som skjedde:

PC-en var nesten tom for batteri, så jeg satt i laderen. I det jeg satt ledningen i PC-en slo den seg av og lyset på laderen sluktes. Tar jeg ut laderen av PC-en og tar den inn og ut av stikk-kontakten kommer lyset på igjen. Men så snart jeg setter den i PC-en slukkes det. Og datamaskinen vil ikke starte i det hele tatt, selv om jeg ser at det er litt strøm igjen på batteriet.

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar
Everest ultimate edition;

 

Minnestørrelse 128 Mb (TurboCache: 256 Mb)

 

Men har ikke lagt merke til at 128 Mb blir "tatt" fra minnebrikkene.

 

Når det gjelder det med temperaturer på GPU, så har jeg prøvd forskjellige drivere, og de fleste gir høye temperaturer, men ikke

169.09 ver. Tatt fra laptopvideo2go. GPU temp lett bruk; 45-50 grader, spill 65-70 grader. Kanskje ikke den sprekeste driveren, men holder mer enn nok til mitt bruk. Og jeg har XP på maskinen og A04 rev av hovedkort. Aner ikke hva rev. av kjøleløsning jeg har. Og en ting til; jeg leser at flere hevder at vifta slår seg helt av og at den svake susingen man kan høre er fra harddisken, vel slik er det ikke på min maskin. Den går hele tiden, men svært sjeldent på høyt turtall. Har virkelig vondt for å tro at viften kan slå seg helt av på denne maskinen, da en vifte sørger for kjøling til både CPU og GPU samt også er med på å kjøle resten av kabinettet.

Du har ikke testet de nyeste driverne? Fikk du senka temperaturen i grafikkjernen 10-20 grader ved å bytte driver? Syns ~70 grader er vel høyt ved idle.

 

Hos meg går også vifta så og si hele tida, og jeg antar at det suger en del strøm. Så hadde vært kjekt å vite om det var mulig å få den til og kun gå ved behov. På min gamle bærbare med mer strømslukende cpu og gpu spant vifta kun opp en sjelden gang ved tekstbehandling og ved idle.

Lenke til kommentar

Noen som har samma problemet at når de skrur på høy ytelse i strøm alternativer at temperaturen går rett opp med engang. Ligger på ca. 50 grader ved vanlig bruk på dell anbefalt og når jeg velger høy ytelse så går den på 70-90 grader på bare noen minutter uten at jeg belaster cpu noe spesielt. Og når jeg spiller så har jeg grei FPS en stund også synker den, på COD4 så faller den til 5 FPS fra ca. 25 fps.

Endret av hailgodset91
Lenke til kommentar

Lagde meg et par biter av stål på skolen som er 1,5mm tykk og på 15x15mm som jeg skulle ha mellom CPU og kjøler, og GPU og kjøler.

 

Før så idlet jeg GPU på 62-63 grader men nå er jeg nedi 48(!!) grader, noe som jeg er ganske overasket over!

Dette er da altså 14grader mindre!

 

CPU ligger nå på 47grader noe som er betydlig mye mindre enn før.

 

Kjører 32bits ubuntu så hvordan dette er i windows hvet jeg ikke.

 

Har også den gammle kjøle løsningen.

Lenke til kommentar
Everest ultimate edition;

 

Minnestørrelse 128 Mb (TurboCache: 256 Mb)

 

Men har ikke lagt merke til at 128 Mb blir "tatt" fra minnebrikkene.

 

Når det gjelder det med temperaturer på GPU, så har jeg prøvd forskjellige drivere, og de fleste gir høye temperaturer, men ikke

169.09 ver. Tatt fra laptopvideo2go. GPU temp lett bruk; 45-50 grader, spill 65-70 grader. Kanskje ikke den sprekeste driveren, men holder mer enn nok til mitt bruk. Og jeg har XP på maskinen og A04 rev av hovedkort. Aner ikke hva rev. av kjøleløsning jeg har. Og en ting til; jeg leser at flere hevder at vifta slår seg helt av og at den svake susingen man kan høre er fra harddisken, vel slik er det ikke på min maskin. Den går hele tiden, men svært sjeldent på høyt turtall. Har virkelig vondt for å tro at viften kan slå seg helt av på denne maskinen, da en vifte sørger for kjøling til både CPU og GPU samt også er med på å kjøle resten av kabinettet.

Du har ikke testet de nyeste driverne? Fikk du senka temperaturen i grafikkjernen 10-20 grader ved å bytte driver? Syns ~70 grader er vel høyt ved idle.

 

Hos meg går også vifta så og si hele tida, og jeg antar at det suger en del strøm. Så hadde vært kjekt å vite om det var mulig å få den til og kun gå ved behov. På min gamle bærbare med mer strømslukende cpu og gpu spant vifta kun opp en sjelden gang ved tekstbehandling og ved idle.

 

 

70 grader idle!? Hvor leser du det? Det er 70 grader max, ved spill/max load.

Lenke til kommentar
Everest ultimate edition;

 

Minnestørrelse 128 Mb (TurboCache: 256 Mb)

 

Men har ikke lagt merke til at 128 Mb blir "tatt" fra minnebrikkene.

 

Når det gjelder det med temperaturer på GPU, så har jeg prøvd forskjellige drivere, og de fleste gir høye temperaturer, men ikke

169.09 ver. Tatt fra laptopvideo2go. GPU temp lett bruk; 45-50 grader, spill 65-70 grader. Kanskje ikke den sprekeste driveren, men holder mer enn nok til mitt bruk. Og jeg har XP på maskinen og A04 rev av hovedkort. Aner ikke hva rev. av kjøleløsning jeg har. Og en ting til; jeg leser at flere hevder at vifta slår seg helt av og at den svake susingen man kan høre er fra harddisken, vel slik er det ikke på min maskin. Den går hele tiden, men svært sjeldent på høyt turtall. Har virkelig vondt for å tro at viften kan slå seg helt av på denne maskinen, da en vifte sørger for kjøling til både CPU og GPU samt også er med på å kjøle resten av kabinettet.

Du har ikke testet de nyeste driverne? Fikk du senka temperaturen i grafikkjernen 10-20 grader ved å bytte driver? Syns ~70 grader er vel høyt ved idle.

 

Hos meg går også vifta så og si hele tida, og jeg antar at det suger en del strøm. Så hadde vært kjekt å vite om det var mulig å få den til og kun gå ved behov. På min gamle bærbare med mer strømslukende cpu og gpu spant vifta kun opp en sjelden gang ved tekstbehandling og ved idle.

 

 

70 grader idle!? Hvor leser du det? Det er 70 grader max, ved spill/max load.

Min GPU temperatur ligger på det, var det jeg mente med at jeg syns det er vel høyt.

 

Har du prøvd forskjellige drivere og sett at temperaturen har variert mye? Testa noen av de nyeste driverne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...