Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med min maskin etter jeg fikk skiftet hovedkort..

Lyden på høytalerne virker ikke, men lyden på mini-jack utgangen til venstre funker, dog IKKE på høyre utgang. Noen som vet hva det kan være? Jeg har ikke anelse og vil ikke levere den en gang til, da jeg ikke er i Norge og det koster 4-500 hver gang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Everest ultimate edition;

 

Minnestørrelse 128 Mb (TurboCache: 256 Mb)

 

Men har ikke lagt merke til at 128 Mb blir "tatt" fra minnebrikkene.

 

Når det gjelder det med temperaturer på GPU, så har jeg prøvd forskjellige drivere, og de fleste gir høye temperaturer, men ikke

169.09 ver. Tatt fra laptopvideo2go. GPU temp lett bruk; 45-50 grader, spill 65-70 grader. Kanskje ikke den sprekeste driveren, men holder mer enn nok til mitt bruk. Og jeg har XP på maskinen og A04 rev av hovedkort. Aner ikke hva rev. av kjøleløsning jeg har. Og en ting til; jeg leser at flere hevder at vifta slår seg helt av og at den svake susingen man kan høre er fra harddisken, vel slik er det ikke på min maskin. Den går hele tiden, men svært sjeldent på høyt turtall. Har virkelig vondt for å tro at viften kan slå seg helt av på denne maskinen, da en vifte sørger for kjøling til både CPU og GPU samt også er med på å kjøle resten av kabinettet.

Du har ikke testet de nyeste driverne? Fikk du senka temperaturen i grafikkjernen 10-20 grader ved å bytte driver? Syns ~70 grader er vel høyt ved idle.

 

Hos meg går også vifta så og si hele tida, og jeg antar at det suger en del strøm. Så hadde vært kjekt å vite om det var mulig å få den til og kun gå ved behov. På min gamle bærbare med mer strømslukende cpu og gpu spant vifta kun opp en sjelden gang ved tekstbehandling og ved idle.

 

 

70 grader idle!? Hvor leser du det? Det er 70 grader max, ved spill/max load.

Min GPU temperatur ligger på det, var det jeg mente med at jeg syns det er vel høyt.

 

Har du prøvd forskjellige drivere og sett at temperaturen har variert mye? Testa noen av de nyeste driverne?

 

Aha. Sorry, fikk ikke med meg det. Jo jeg har prøvd nyere drivere, men de gir alle temperaturer som jeg ikke vil ha(les høye). Nå til en annen ting, nemmelig vifta. Her om dagen var maskinen veeldig stille, så jeg fikk det for meg at kanskje også min maskin slo vifta helt av. Hørte bare et svakt sus. Så det jeg gjorde var å stikke et tynt strips opp i selve vifta under maskinen. Ikke akkurat en vitenskapelig metode, men jeg fikk svar. Vifta gikk. Så jeg konkluderer bare med at min vifte alltid går. Men så lenge den er så stille at jeg tvilte en kort stund på at den gikk, så er det et faktum jeg kan utmerket leve med. Til alle dere som har fått maskiner med det som jeg vil kalle ekstremt høye temperaturer, så er det svært beklagelig. Det kan ikke herske noen tvil om at dette vil forringe levetiden. Den eneste trøst jeg kan se for alle som opplever dette, er at dere da har en maskin med 5 års garanti, da dette klart er en konstruksjons/fabrikasjons feil. Det er en mager trøst siden det medfører en masse frem og tilbake med Dell. Og til slutt er det herrligt at vi har fått en tråd uten masse innlegg om leveringstider og hvor er pakka mi hos transportøren. En stor takk til moderator som er flink til å rydde opp når det trengs. Den forrige tråden gav meg høyt blodtrykk. :) .

Lenke til kommentar
Aha. Sorry, fikk ikke med meg det. Jo jeg har prøvd nyere drivere, men de gir alle temperaturer som jeg ikke vil ha(les høye). Nå til en annen ting, nemmelig vifta. Her om dagen var mask.inen veeldig stille, så jeg fikk det for meg at kanskje også min maskin slo vifta helt av. Hørte bare et svakt sus. Så det jeg gjorde var å stikke et tynt strips opp i selve vifta under maskinen. Ikke akkurat en vitenskapelig metode, men jeg fikk svar. Vifta gikk. Så jeg konkluderer bare med at min vifte alltid går. Men så lenge den er så stille at jeg tvilte en kort stund på at den gikk, så er det et faktum jeg kan utmerket leve med. Til alle dere som har fått maskiner med det som jeg vil kalle ekstremt høye temperaturer, så er det svært beklagelig. Det kan ikke herske noen tvil om at dette vil forringe levetiden. Den eneste trøst jeg kan se for alle som opplever dette, er at dere da har en maskin med 5 års garanti, da dette klart er en konstruksjons/fabrikasjons feil. Det er en mager trøst siden det medfører en masse frem og tilbake med Dell. Og til slutt er det herrligt at vi har fått en tråd uten masse innlegg om leveringstider og hvor er pakka mi hos transportøren. En stor takk til moderator som er flink til å rydde opp når det trengs. Den forrige tråden gav meg høyt blodtrykk. :) .

Jeg bytta til 169.09 driveren nå, og da ligger GPU temperaturen på 61 grader idle, og 62-63 grader ved surfing. Kjører da med ekstern skjerm med 1680*1050 oppløsning. Ved spilling av Age of Empires 2 ligger temperaturen på 73 grader.

 

Til å være under to måneder gammel så bør jo jeg ha den nyeste kjøleløsninga. Er det ikke da litt rart at det er så stor forskjell fra min maskin til din? Kanskje det er noe feil med kjøleløsninga på maskina mi?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Jo, det er rart. Og temperaturene du oppgir er høye. Kjører du Vista? Jeg har XP på min. Men temperaturene dine falt nesten 10 grader med 169.09 driveren, og det er jo til det bedre. Hva er temperaturene dine nå, hvis du ikke bruker ekstern skjerm?

Kjører XP Pro SP3. Prøvde den nyeste driveren på Laptopvideo2go, og da lå jeg på 73 grader idle.

 

Skal sjekke tempen uten eksterne skjerm så snart jeg har tid.

Lenke til kommentar

Hei.

Hadde den samme feilen. Ny strømforsyning og hovedkort.

 

Hei

 

Laderen/XPS-en min sluttet plutselig å virke, er dette et kjent problem?

Det som skjedde:

PC-en var nesten tom for batteri, så jeg satt i laderen. I det jeg satt ledningen i PC-en slo den seg av og lyset på laderen sluktes. Tar jeg ut laderen av PC-en og tar den inn og ut av stikk-kontakten kommer lyset på igjen. Men så snart jeg setter den i PC-en slukkes det. Og datamaskinen vil ikke starte i det hele tatt, selv om jeg ser at det er litt strøm igjen på batteriet.

Endret av austavla
Lenke til kommentar

Samme her nå nettopp faktisk. Skitet hovedkort, men laderen fungerer. Det som ikke fungerer nå er høytalerne. Noen som har et tips eller to til hvordan jeg kan fikse det?

 

 

Hei.

Hadde den samme feilen. Ny strømforsyning og hovedkort.

 

Hei

 

Laderen/XPS-en min sluttet plutselig å virke, er dette et kjent problem?

Det som skjedde:

PC-en var nesten tom for batteri, så jeg satt i laderen. I det jeg satt ledningen i PC-en slo den seg av og lyset på laderen sluktes. Tar jeg ut laderen av PC-en og tar den inn og ut av stikk-kontakten kommer lyset på igjen. Men så snart jeg setter den i PC-en slukkes det. Og datamaskinen vil ikke starte i det hele tatt, selv om jeg ser at det er litt strøm igjen på batteriet.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Er ganske nær å bestille en XPS M1330 nå, men har noen spørsmål jeg håper noen her på forumet kunne hjelpe meg med :)

 

1. Valget står mellom Intel® Core™ 2 Duo T8300 eller T9300. Er det stor forskjell på disse prossesorene? T9300 har selvfølgelig en klokkefrekvens som er 0,1 GHz større, men utenom dette? Tenker spesielt på strømforbruk. Bruker T9300 mye mer strøm?

 

2. Det siste sprøsmålet angår hard disk. Vil en 7200 rpm hard disk bruke mye mer strøm/avgi varme enn en 5400 rpm? Hva er deres erfaringer?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er ganske nær å bestille en XPS M1330 nå, men har noen spørsmål jeg håper noen her på forumet kunne hjelpe meg med :)

 

1. Valget står mellom Intel® Core™ 2 Duo T8300 eller T9300. Er det stor forskjell på disse prossesorene? T9300 har selvfølgelig en klokkefrekvens som er 0,1 GHz større, men utenom dette? Tenker spesielt på strømforbruk. Bruker T9300 mye mer strøm?

 

2. Det siste sprøsmålet angår hard disk. Vil en 7200 rpm hard disk bruke mye mer strøm/avgi varme enn en 5400 rpm? Hva er deres erfaringer?

 

Takker for svar!

 

1. T9300 bruker ikke nevneverdig mer strøm. T9300 klarer oppgavene raskere enn T8300 = mer batteritid, da prosessoren kan kjøre i lavstrømsmodus oftere.

 

2. Nei, ikke mye mer strøm, men litt mer varme. Selv har jeg fått økt batteritiden min ytterligere ved å gå over fra 5400rpm hdd til 7200rpm hdd, da skriveoperasjoner fullfører raskere = harddisken er i idle-mode oftere = mer batteritid.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette er første innlegget jeg poster her på forumet, og er helt ny i bruken av forum. Har bare lest en del topicer, men aldri skrevet noe.

 

Har et lite spm. som jeg håper noen kan hjelpe meg med :)

 

Før jeg reinstallerte Vista, var det ikon som kom opp da jeg trykket på "lyd opp/ned" touch-knappene. Disse ikonene dukker ikke opp lenger. Har noen peiling på hva jeg må installere for å få de til å vise igjen?

 

Har letet rundt på Dell sin nettside og lett blant drivere og programmer...

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Kom i løpet av natta på et nytt spørsmål jeg har lurt på: Velger man White-LED skjerm (som visstnok er bedre), synker oppløsningen på Webcamen betraktelig. Den andre skjermen har 2 mpx, mens LED-skjermen 0,3mpx.

Er 0,3 mpx så lite at det nesten ikke hadde vært vits med kamera i det hele tatt, eller fungerer det greit til f. eks msn?

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

 

Kom i løpet av natta på et nytt spørsmål jeg har lurt på: Velger man White-LED skjerm (som visstnok er bedre), synker oppløsningen på Webcamen betraktelig. Den andre skjermen har 2 mpx, mens LED-skjermen 0,3mpx.

Er 0,3 mpx så lite at det nesten ikke hadde vært vits med kamera i det hele tatt, eller fungerer det greit til f. eks msn?

Den skjermen er tynnere, dermed er det ikke plass til 2 mpx kameraet. Skjermen med LED baklys er mer strømsparende og gir et bedre bilde. 0,3 mpx holder i massevis til messenger. Mange standalone webkameraer har jo ofte ikke høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Hei.

Har nå hatt XPS 1330 et par uker og må si meg superfornøyd med den.

En ting jeg lurer på er når jeg kopler på HDMI kabelen til maskinen

fra LCD tv'en så får jeg ikke lyd på tv'en.

Trodde jeg kunne gå inn på høyttaler ikonet på oppgavelinjen og skifte der,

men det går ikke.

For å få lyd på TV så må jeg inn på kontrollpanelet og endre "default" til HDMI.

Da får jeg lyd ut på TV men hvis jeg kopler av HDMI kabelen og skal ha lyd på maskinen

så må jeg inn på kontrollpanelet og endre "default" til høytalerene på maskinen igjen.

Noen som har noen tips for å gjøre dette enklere ?

Bruker Vista Ultimate på XPS'en.

Endret av joerntp
Lenke til kommentar

Ny rabatkode. 10% på alt over 6000. Får ikke tilgang til den fra mobilen men kan poste den når jeg kommer på skolen.

 

EDIT:

Her er koden som ligger på dell.no WV624L$D2PZ1FM

 

Mens på kupongkode.no ligger denne koden LP331QLM9TXL13

 

Uansett gjelder koden 10% Dell Rabatt Kupong på alle DELL STUDIO & DELL XPS & DELL INSPIRON over 6000 kr

Gyldig: 09.10.08 til 13.10.08 ( Dell Oktober 2008 Kupong )

Endret av hailgodset91
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake igjen etter 7 dagers utestengelse :p

 

Og det har skjedd mye med min Dell XPS M1330 gitt, etter endel E-post frem og tilbake med en tilbakestående support mann fra dell, så ble vi omsider enige og jeg fikk min nye kjøleløsning.

 

Sitter nå med den nyeste kjøleløsning, og resultatet? Det er erlik 0!

Null resultater, CPU er fortsatt på 60 grader idle, GPU på 75-80. :(

 

Det er jo ingen krisesituasjon, men jeg liker ikke såpass høye Temp's som det jeg har nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...