Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Da var en XPS M1330 bestillt og på vei.

Ble ikke så gal pris med 800kr i avslag og 10% kupong (kampanjen de kjørte var ikke noe for meg.)

 

Base

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

Minne

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

Grafikkort

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS

Harddisk

320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

Primærbatteri

6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

LCD

13,3" UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™

 

Tror vel denne holder til litt surfing og quakelive.. :p

Bestilte du ikke LED-LCD skjerm? :(

 

Nope, så ikke helt poenget med å betale 1000kr for en mer lyssterk men samtidig mer skinnende skjerm.. Dessuten kommer jeg aldri til å ta den med på stranden, sitter jeg ute er jeg i skygge så da blir det ikke problemer å se.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Noen som har peiling på følgende problem?:

 

Når jeg åpner "Fingerprint Reader Suite", registrer jeg fingerprintene fra en 3-4 fingre. Dersom jeg klikker for å fullføre registreringen av fingerprintene, blir jeg bedt om å rolle en finger en gang til, men da vil den plutselig ikke godta noen av fingrene jeg prøver med..

 

Håper noen har noen forslag!

Lenke til kommentar
Dette spørsmålet handler forsåvidt om batterier generelt, men er interessert i hvilke erfaringer de med M1330 har: Hva gjør dere for å bevare batteriet best mulig på deres Dell-maskin? Noen som har erfaringer med å ta ut batteriet når det er fullladet, og kun la den gå på strøm? Er så mange ulike meninger, så er ikke lett å bli klok på. Og et annet spørsmål: Bør maskinen være skrudd av når man tar ut batteriet, eller går det greit å ta det ut mens maskinen kjører så lenge strømforskyning er tilkoblet?

 

1:Hva skal du ha batteriet i for når du har tilgang på strøm?

Konklusjon er altså Ta det ut og kjør KUN på strøm.

 

2:Hvorfor og hvorfor ikke?

Om du vil ha dine batterier til og vare maskinen ut så lar du vær og bruke det,

d.v.s at du bruker det KUN når du MÅ.

Dermed trenger du ikke tenke på den biten

 

Så til bakdelen med dette: (om man kan kalle det bakdel da)

jo dermed vet man jo ikke hvordan tilstand til batteriet er egentlig, eller for og si det på en annen måte......Kankje du du etter ett par år bare har brukt batteriet 10-20 sykluser og så blir det ødelagt, men siden det har gått lang tid så gjelder jo ikke garanti.

 

Men jeg er ikke i tvil om hva jeg gjør.

Jeg har en Inspirion 6400snart 3 år og batteriet er som nytt.

Har en FS som er 2,5 år og batteriet er som nytt, trenger jeg si mer!

Så har jeg min XPS M1330 og gjør det samme med den.

 

Når du legger vekk batteriet så sørg for at det er FULT ladet, ideell romtemp for slike batterier under lagring\oppbevaring 12 ca.15 grader.

Lenke til kommentar
Når du legger vekk batteriet så sørg for at det er FULT ladet, ideell romtemp for slike batterier under lagring\oppbevaring 12 ca.15 grader.

For å bevare batteriet best mulig skal man vel legge det kjølig når det er ca 70% fulladet. Var en artikkel om det for litt siden.

Kan godt hende, men hvem gidder å gjøre dette (Ta ut Batteriet osv)? :roll:

Lenke til kommentar
Når du legger vekk batteriet så sørg for at det er FULT ladet, ideell romtemp for slike batterier under lagring\oppbevaring 12 ca.15 grader.

For å bevare batteriet best mulig skal man vel legge det kjølig når det er ca 70% fulladet. Var en artikkel om det for litt siden.

Kan godt hende, men hvem gidder å gjøre dette (Ta ut Batteriet osv)? :roll:

Si det. Jeg tømmer batteriet mitt hver dag, fordi jeg ikke gidder å ha med meg strømforsyninga på skolen. Men det finnes igjen de da som kjøper det fordi det er kjekt å ha, og man kan flytte den runt i huset etter behov.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste i Biosen at Batteriet mitt hadde tapt seg 20 prosent iforhold til da det var nytt, riktignok kjøpte jeg Læppisen min brukt, men jeg tømmer også batteriet helt ned (og samme grunn som deg også :p), men det er ikke for å ta hensyn til batteriet eller lignende. En Pc skal brukes ordentlig, man bruker ikke elektrostatisk (husker aldri navnet) lenke når man monterer hardware ;)

Lenke til kommentar
@Nemo, hva mener du med skinnende skjerm? Hvis du tenker på at den er blankere så flere ting reflekterers i den så hjelper det jo med en skjerm med høyere lys stryke. Dessutten er de like blanke utifra det jeg har hørt.

LED skjermen er også mye tynnere

 

Med skinnende skjerm mener jeg at den LED skjermen har en blankere overflate som igjen fører til mye gjenskinn i skjermen.

 

Som sagt, dette er synspunkter en kompis av meg kom med, jeg har ingen erfaring med dette selv.

Når det gjelder tykkelse på skjermen/total vekt på laptoppen så synes jeg ikke dette er verdt 1000kr til mitt bruk. Den skal kun brukes til lett tekstbehandling, surfing samt remote control av pc/server hjemme så å bruke oppmot 10000kr er uaktuellt.

 

Skulle jeg mot formodning bli velding ufornøyd med skjermen kan jeg alltids benytte meg av angreretten og kjøpe en med LED skjerm, men tror vel ikke det skjer.. :)

Lenke til kommentar

Har en m1330 med gode spesifikasjoner. I det siste har filmer streamet fra nettet (youtube/nrk.no) begynt å hakke i fullskjermmodus. Jeg kjører firefox. Synes egentlig ikke pc-en generelt er tregere nå enn før. Kun fullskjerm-filmvisning fra nett.

 

har jeg lasta ned for mye tull på pc-en? Tror egentlig ikke det.. Bør jeg legge inn vista på nytt? Jeg har alle cd-ene som fulgte med pc-en. Har jeg det jeg trenger da?

 

Er det noe jeg kan gjøre fpr å teste om det er et program som ødelegger eller no? Noen ideer??

 

Takk!

Lenke til kommentar
Det er nok ikke maskinvaren, muligens er det Internett'et som er litt tregt til Dell læppisen? Kjører du mange bakgrunnsprogramer?

 

Har avslutta alt mulig. Skrudd av indekseringen til og med. Nettet er raskt (10mbit linje).

Så derfor skjønner jeg ikke dette. Men er det stress å legge inn vista på nytt?

Har ekstern disk, så ikke noe problem med sanger/bilder osv...

Lenke til kommentar
Det er nok ikke maskinvaren, muligens er det Internett'et som er litt tregt til Dell læppisen? Kjører du mange bakgrunnsprogramer?

 

Har avslutta alt mulig. Skrudd av indekseringen til og med. Nettet er raskt (10mbit linje).

Så derfor skjønner jeg ikke dette. Men er det stress å legge inn vista på nytt?

Har ekstern disk, så ikke noe problem med sanger/bilder osv...

Tror du er litt som meg, altså det eneste verdifulle du tar var'e på er bilder/filmer/musikk (og har en ekstern harddisk), da er det ikke noe stress, nei.

 

Husk å avregistrere Windows.

 

Satt faktisk å vurderte å avregge MS'et mitt på XPS'n min, forså å selge det og innstallere fak'a greier - Men det blir ikke mange hundringsene jeg tjener :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...