Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake igjen etter 7 dagers utestengelse :p

 

Og det har skjedd mye med min Dell XPS M1330 gitt, etter endel E-post frem og tilbake med en tilbakestående support mann fra dell, så ble vi omsider enige og jeg fikk min nye kjøleløsning.

 

Sitter nå med den nyeste kjøleløsning, og resultatet? Det er erlik 0!

Null resultater, CPU er fortsatt på 60 grader idle, GPU på 75-80. :(

 

Det er jo ingen krisesituasjon, men jeg liker ikke såpass høye Temp's som det jeg har nå.

 

Skjønner ikke hvorfor man skal fokuserer så innmari på varme og temps på skjermkortet i en bærbar. De vil være møkkavarme pga prod teknikk og liten vifte. Ekke sånn at du har en 120mm vifte gående på 1400rpm som kjøler den ned. Samme er det for CPU. Skjermkortet tåler ca 110 grader før det tar kvelden. Sjekk hvordan det står til under load. CPU dør heller ikke før det når rundt de samme gradene, men den kan throttle seg selv, altså at den klokker seg ned og terminerer dataen.

 

Om man skal følge med på temps og sånn, er det en innmari vond sirkel hvis man først begynner å modde. Du er herved advart ;)

 

Også er det kanskje greit å sjekke underlaget for maskinen. Om du hele tiden har den i senga eller på fanget så vil støv og dritt samle seg i maskinen og legge seg rundt viftene. Om ikke viftene går konstant på full spiker, er det heller ikke for varmt for maskinen.

 

Mange her som mener deres maskin er for varm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da er jeg tilbake igjen etter 7 dagers utestengelse :p

 

Og det har skjedd mye med min Dell XPS M1330 gitt, etter endel E-post frem og tilbake med en tilbakestående support mann fra dell, så ble vi omsider enige og jeg fikk min nye kjøleløsning.

 

Sitter nå med den nyeste kjøleløsning, og resultatet? Det er erlik 0!

Null resultater, CPU er fortsatt på 60 grader idle, GPU på 75-80. :(

 

Det er jo ingen krisesituasjon, men jeg liker ikke såpass høye Temp's som det jeg har nå.

Prøvd andre drivere? Jeg byttet skjermkortdriver, og gikk ned fra 12-13 grader idle på skjermkortet, samt at batterilevetiden økte med ca 30 minutter. :)

Lenke til kommentar
Har du den gammle kjøleren med slike varmeputer som skal overføre varme fra GPU/CPU til kjøleren?

 

Isåfall bytt de ut med et par 1,5mm tykke mettalbiter som er 15x15mm.

 

 

Idla på 70grader på GPU før nå er jeg nedi 57 ca.

Som jeg sa: jeg har fått den nye kjøleløsningen, men temperaturene er akkurat de samme, og jeg føler det er noe høyt, men det er noe jeg rett og slett må leve med. ;)

Temperaturene er i bunn og grunn ikke veldig høye, og på ingen måte en fare. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å ringe dell, og klage over kjøling.. Så derfor skrudde jeg opp maskinen selv for å se hva slags løsning dem hadde valgt. Jeg hadde rev 01 av kjøleløsning, og har ligget på cirka 63-65 grader idle, på strømsparer har dette gått ned til 55.

 

Så tenkte jeg at jeg skulle se om det var på kjølepasta! Det var det kun på prosessor, så jeg la på ny kjølepasta på prosessor, og på brikkesett og skjermkortet. Resultatet ble:

CPU - Høy ytelse idle: 55-59

CPU - strømsparer idle: 45-49

GPU: 60-65

 

Dette er omtrent det samme som broderen med den nye kjøleløsningen ligger på idle. Hans temperatur synker yttligere 5 grader over hele fjæla, men synes dette var en grei nedgang takket ArticSilver5 :D

 

Får vel ringe å klage til dell før 1 års supporten går ut...

 

EDIT:

 

Ved load holder CPU seg på 60 grader! :D Så det er bra.

Det eneste er at GPU kommer lett opp i 90 grader, og da begynner et program jeg kjører å henge(avhenger mest av GPU og lydkort). Så blir vel en telefon til dell, forbanna rart med de derre rosa kjøle-paddene, hvorfor kunne dem ikke bare ha brukt rent kobber! Dette skal jo liksom være "topp" maskinen dems. :/

Endret av danweb.cjb.net
Lenke til kommentar
Ved load holder CPU seg på 60 grader! :D Så det er bra.

Hehe, Prøv å stresstest maskina med Occt - så ser du temperaturer langt høyere enn 60 :p

 

Det kan godt hende, men jeg er mer interessert i hva slags temperatur maskinen holder med de programmene jeg bruker.

 

Fortsatt så er GPU-temperaturen høy, og det irriterer meg. (Skal dog nevnes at jeg kjører dual-screen med en Dell 27'' lcd-skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tekniker her for å bytte skjermen min (igjen..) 3stk har jeg byttet og nå varte den 1 uke før det var gåen igjen.. (bakgrunnsbelysninger blir borte ca 2mm i høyde og 3cm i lenge øverst i v. hjørne).

 

Når jeg snakket med dem hos Dell så spurte jeg om han kunne sjekke hvilken kjøleløsning jeg hadde, det kunne han ikke.

Men når teknikeren kom for å bytte skjerm så hadde han med seg nytt hovedkort og kjøler.

 

Etter dette så ligger temperaturen ved flere timer spilling på AOC på maks 62grader på både cpu og gpu.

 

Jeg såg ingen forskjell på den gamle kjøleløsningen og den nye. Begge hadde samme "skumgummi-pad'ene".

Lenke til kommentar
Idler GPU og CPU på nøyaktig 47grader nå. La mellom et par mettalbiter mellom kjøler og gpu/cpu ;)

Begge? Det er nice temp's må jeg si.

 

Metallbite, klarer du å forklare hvordan? :)

 

begge ja.

 

1,5mm tykk mettalbit som er 15x15mm.

 

Kobber hadde vel vært det beste men det fikk jeg ikke tak i.

Hmmm, Hvor i Lappisen la du metallbiten? Picz?

 

(Masete - Yeah, I know :p)

 

 

Jeg såg ingen forskjell på den gamle kjøleløsningen og den nye. Begge hadde samme "skumgummi-pad'ene".

Synes jeg så slike når han Dell teknikkeren var hjemme hos meg også, men trodde det ikke. :(

Burde brukt Goop. :p

Lenke til kommentar
Jeg hadde en tekniker her for å bytte skjermen min (igjen..) 3stk har jeg byttet og nå varte den 1 uke før det var gåen igjen.. (bakgrunnsbelysninger blir borte ca 2mm i høyde og 3cm i lenge øverst i v. hjørne).

 

Når jeg snakket med dem hos Dell så spurte jeg om han kunne sjekke hvilken kjøleløsning jeg hadde, det kunne han ikke.

Men når teknikeren kom for å bytte skjerm så hadde han med seg nytt hovedkort og kjøler.

 

Etter dette så ligger temperaturen ved flere timer spilling på AOC på maks 62grader på både cpu og gpu.

 

Jeg såg ingen forskjell på den gamle kjøleløsningen og den nye. Begge hadde samme "skumgummi-pad'ene".

 

Ok.

 

Han jeg snakket med sa at dem har hatt endel problemer med GPU. Dette er noe også nVidia har innrømmet, kanskje dette er fikset på med det nye hovedkortet.

 

Det er ikke temperaturen som er det største problemet mitt, men at maskinen fryser i visse programmer. (Dette er selvfølgelig et resultat av høy temperatur)

Skal gi den nye kjøleren en sjanse, også får jeg se om jeg heller ringer på nytt for å få et nytt hovedkort.

Endret av danweb.cjb.net
Lenke til kommentar
Jeg hadde en tekniker her for å bytte skjermen min (igjen..) 3stk har jeg byttet og nå varte den 1 uke før det var gåen igjen.. (bakgrunnsbelysninger blir borte ca 2mm i høyde og 3cm i lenge øverst i v. hjørne).

 

Når jeg snakket med dem hos Dell så spurte jeg om han kunne sjekke hvilken kjøleløsning jeg hadde, det kunne han ikke.

Men når teknikeren kom for å bytte skjerm så hadde han med seg nytt hovedkort og kjøler.

 

Etter dette så ligger temperaturen ved flere timer spilling på AOC på maks 62grader på både cpu og gpu.

 

Jeg såg ingen forskjell på den gamle kjøleløsningen og den nye. Begge hadde samme "skumgummi-pad'ene".

 

Ok.

 

Han jeg snakket med sa at dem har hatt endel problemer med GPU. Dette er noe også nVidia har innrømmet, kanskje dette er fikset på med det nye hovedkortet.

 

Det er ikke temperaturen som er det største problemet mitt, men at maskinen fryser i visse programmer. (Dette er selvfølgelig et resultat av høy temperatur)

Skal gi den nye kjøleren en sjanse, også får jeg se om jeg heller ringer på nytt for å få et nytt hovedkort.

Pratet litt med han dell teknikkeren jeg hadde hos meg. Han sa at de hovedkortene dell hadde på sine første Dell XPS M1330 var direkte failbot (:p), det var utrolig mye feil. Men de M1330 som ble solgt etter jul i fjor, skal visstnok ha fått det nyere hovedkortet.

 

Angående 8400 GS skjermkortet, det er ikke et problemfritt skjermkort, jeg har enda ikke hatt noe problemer med det enda, men jeg blir ikke overasket om jeg får det. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...