Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har problemer med at skjermen flimrer om lyset står på det svakeste. Det blinker ikke av og på men det blir sterkere og svakere (flimrer). Flimringen er veldig svak, men akkurat passe irtiterende! Det forsvinner ikke om jeg skrur lyset noen hakk over laveste instilling. Har LED som ble byttet for ~8 uker siden og kan ikke huske å ha sett dette tidligere. Noen med lignede erfaring?

Må nesten sitere meg selv. Noen som har vært bortpå det samme?

Lenke til kommentar
80 grader idle høres høyt ut. Mitt ligger på mellom 60-65 grader med A12 BIOS. Hvilken BIOS bruker du? Og du sitter ikke med PCen på fanget/dyna eller noe annet "lurt"?

Nei, jeg sitter eller satt i et rom som var varmt, ihvertfall 25 grader, men Laptopen satt på et skrivebord, Vanligvis ligger CPU'n på 65 grader, men plutselig så kjørte den seg opp i 80 grader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Har problemer med at skjermen flimrer om lyset står på det svakeste. Det blinker ikke av og på men det blir sterkere og svakere (flimrer). Flimringen er veldig svak, men akkurat passe irtiterende! Det forsvinner ikke om jeg skrur lyset noen hakk over laveste instilling. Har LED som ble byttet for ~8 uker siden og kan ikke huske å ha sett dette tidligere. Noen med lignede erfaring?

Ja. Slet med det med min gamle skjerm (en Samsung 225BW).

 

Så det spesielt godt på hvite nettsider, som denne. Kom bare når jeg hadde skrudd ned lysstyrken en god del og forsvant når den ble skrudd opp, slik som til deg. Irriterende problem, men fant aldri ut hva som var galt får jeg solgte den. (Ikke at jeg prøvde så mye heller)

Lenke til kommentar
Har problemer med at skjermen flimrer om lyset står på det svakeste. Det blinker ikke av og på men det blir sterkere og svakere (flimrer). Flimringen er veldig svak, men akkurat passe irtiterende! Det forsvinner ikke om jeg skrur lyset noen hakk over laveste instilling. Har LED som ble byttet for ~8 uker siden og kan ikke huske å ha sett dette tidligere. Noen med lignede erfaring?

Ja. Slet med det med min gamle skjerm (en Samsung 225BW).

 

Så det spesielt godt på hvite nettsider, som denne. Kom bare når jeg hadde skrudd ned lysstyrken en god del og forsvant når den ble skrudd opp, slik som til deg. Irriterende problem, men fant aldri ut hva som var galt får jeg solgte den. (Ikke at jeg prøvde så mye heller)

 

Jeg har en teori om årsaken, uten at jeg på noen som helst måte kan påstå at den er riktig...

 

for elektronisk styrte lyskilder (først og fremst LED-lys, men muligens også på katodelys) er det vanlig å bruke såkalt pulsbreddemodulasjon (PWM, Pulse Width Modulation) til å justere lysstyrken med. I motsetning til på glødelamper, der man bruker en variabel motstand for å regulere strømmen igjennom pæra og dermed lysstyrken, vil det ved PWM-styring være maks strøm gjennom lyskilden, men man bruker en mikrokontroller som slår strømmen av og på i veldig høyt tempo.

 

Tiden mellom hver gang strømmen slåes på og hver gang den slåes av er fast. For å regulere lysstyrken justerer man hvor lenge i løpet av hver av/på-periode strømmen er slått på, dvs for maks lysstyrke er strømmen på mer eller mindre hele tiden, for halv lysstyrke er strømmen på halve tiden og av halve tiden, og for minste lysstyrke er strømmen bare påslått ett kort blunk i løpet av hver periode. Hvor lenge strømmen prosentvis er påslått i løpet av en periode kalles duty cycle.

 

Denne switchingen mellom på og av gjøres ca 200-400 ganger (eller mer) per sekund. For folk flest ser dette ut som om lyset er på hele tiden, men noen få (har ikke tall, men det er snakk om en av tusen eller færre) har såpass skarpt syn at de er i stand til å se switching opp til ca 200-300 ganger per sekund og vil da oppleve dette som flimring. Dette KAN jo være det dere begge har opplevd her :)

 

Bonusinfo: PWM brukes også i moderne forsterkere med høy virkningsgrad, såkalte Klasse D-forsterkere. Inngangssignalets (lydens) frekvens og amplitude oversettes til ett pulsbreddemodulert signal som slår utgangstransistorene på eller av, og når dette kjøres gjennom en spole og en høyttaler som glatter ut signalet, får man lyd :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Muligens, men på min gamle skjerm var det mer som 10Hz ca.

 

Men jeg har et annet problem! Jeg får ikke til å rotere skjermen i Nvidia kontrollpanel.

Når jeg velger "roter 90 grader" så blir skjermen svart et lite øyeblikk, så hopper den opp til "ingen rotasjon" igjen og ingenting skjer.

Vet dere om drivere eller et annet program som kan fikse dette?

Lenke til kommentar
Muligens, men på min gamle skjerm var det mer som 10Hz ca.

En annen mulighet er at frekvensen i belysningen på skjermen neeeeeeeeeesten stemmer med fremvensen på lyset i rommet der du opplever flimringen. Da tenker jeg på tyristorbasert(?) av- og påslag av lyskilden som nevnt i innlegget like over her. Hvis frekvensen på lyskilden i rommet er 50Hz, og frekvensen i belysningen på skjermen er 205 eller 195Hz, da vil det ta ca. 10 sekunder mellom hver gang rommets lyskilde og skjermens lyskilde er helt i fase et øyeblikk, før de går ut av fase igjen de neste ca. 10 sekundene. Dette blir noe lignende fenomenet man ser ved videofilming av en TV eller billedrørs PC-monitor, bare at ved sånn videofilming er vanligvis en del av skjermen mørk og en del lys, med et horisontalt skille. Slik det arter seg for deg har nok skjermen noenlunde jevn spatial belysning, men at den varierer over tid når strømsparingen gjør dutycycle for skjermbelysningen lav.

 

Bare en teori selvsagt, jeg har ikke sett skjermen din og aner ikke hvilken type belysning du har i rommet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hehe, fin teori det også.

Men i mitt tilfelle så skjer det bare når jeg skrur ned lysstyrken, og det gjør jeg når jeg sitter i mørket uten lys.

(Er forresten min Dell 24" problemet er på, ikke min gamle skjerm)

Dette ble vel litt off-topic nå, vet ikke om det hjelper pellepirat så veldig.

Lenke til kommentar
Oi, har nå 80 grader, på kjernene på min 2.2 Ghz Intel CPU (Dell XPS M1330), og 80 grader på skjermkrotet - dette er Idle eller ved lett nettlesing. Dette kan umulig være forsvarlig?

 

Nei, det er ikke det... Prøv å ringe Dell og få dem til å sende en tekniker hjem til deg. Du må få byttet kjøleløsningen i pc'en din... Er et kjent problem med for svak kjøleløsning til 8400GS skjermkortet. Med den gamle kjøleløsningen hadde jeg idle på ~75 grader på GPU og ~70 på cpu, med den nye kjøleløsningen idler gpu og cpu på rundt 45 grader... Merk, skjermkortet mitt ble til slutt svidd, så jeg måtte bytte hovedkort, skjermkort og kjøleløsning.

Lenke til kommentar
Oi, har nå 80 grader, på kjernene på min 2.2 Ghz Intel CPU (Dell XPS M1330), og 80 grader på skjermkrotet - dette er Idle eller ved lett nettlesing. Dette kan umulig være forsvarlig?

 

Nei, det er ikke det... Prøv å ringe Dell og få dem til å sende en tekniker hjem til deg. Du må få byttet kjøleløsningen i pc'en din... Er et kjent problem med for svak kjøleløsning til 8400GS skjermkortet. Med den gamle kjøleløsningen hadde jeg idle på ~75 grader på GPU og ~70 på cpu, med den nye kjøleløsningen idler gpu og cpu på rundt 45 grader... Merk, skjermkortet mitt ble til slutt svidd, så jeg måtte bytte hovedkort, skjermkort og kjøleløsning.

takker for svar, jeg har nå, i et litt kaldt rom (Og ved skriving) 50 grader på CPU'n, var nok bare et enkelt tilfelle - men skjer det igjen, må jeg nok kontakte dell, ja.

Btw: Skjønte ikke helt hvordan ejg skal kontakte dell sine teknikkere, altså skal jeg kontakte dem via mail og oppgi en kode? (Evt hvor står denne koden hen, hvor kan jeg finne den?). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...