Gå til innhold

Mye bedre bilde med HDMI?


Tomtruck

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ikke har 360 versjonen med HDMI, kan du kjøpe VGA kabelen isteden: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55564

 

Forskjellen mellom component til HDMI og/eller VGA er etter min mening veldig stor, pga høyere oppløsning.

 

Forksjellen mellom HDMI og VGA er imidlertid minimal. Jeg bruker 360 på en 50" Pioneer med VGA, og det gir krystallklart bilde.

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom component til HDMI og/eller VGA er etter min mening veldig stor, pga høyere oppløsning.

 

Forksjellen mellom HDMI og VGA er imidlertid minimal. Jeg bruker 360 på en 50" Pioneer med VGA, og det gir krystallklart bilde.

 

Hæ? Går jo fint ann å kjøre 1080p gjennom komponent.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom component til HDMI og/eller VGA er etter min mening veldig stor, pga høyere oppløsning.

 

Forksjellen mellom HDMI og VGA er imidlertid minimal. Jeg bruker 360 på en 50" Pioneer med VGA, og det gir krystallklart bilde.

 

Hæ? Går jo fint ann å kjøre 1080p gjennom komponent.

 

Jepp! På 360 så. Men veldig mange tv'er (de fleste?) liker ikke 1080p på komponentinngangen. Så da får du enten ikke noe bilde, eller nedskalert 480p bilde.

 

Men funker det, så er jo det flott! Da er det i så fall bare å beholde komponent koblingen etter min mening.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom component til HDMI og/eller VGA er etter min mening veldig stor, pga høyere oppløsning.

 

Forksjellen mellom HDMI og VGA er imidlertid minimal. Jeg bruker 360 på en 50" Pioneer med VGA, og det gir krystallklart bilde.

 

Hæ? Går jo fint ann å kjøre 1080p gjennom komponent.

 

Jepp! På 360 så. Men veldig mange tv'er (de fleste?) liker ikke 1080p på komponentinngangen. Så da får du enten ikke noe bilde, eller nedskalert 480p bilde.

 

Men funker det, så er jo det flott! Da er det i så fall bare å beholde komponent koblingen etter min mening.

 

Mitt intrykk er ikke at det er mange Full HDTV'er som ikke tar 1080p via komponent. Snarere tvert i mot, at det heller bare er enkelte modeller som av en eller annen merkelig grunn ikke liker det.

 

Hvis en 1080p TV ikke tar 1080p via komponent så tar den ihvert fall 720p og 1080i. Så man ender ikke om med 480p som du sier.

 

Ellers til trådstarter:

Jeg tror mange ikke vil se noe forskjell på TV'n sin om de får bilde via komponent eller HDMI. Mens andre vil si at de ser forskjell. Det kan kanskje ha med størrelsen på TV'n - at forskjeller er vanskeligere å se på mindre skjermer, elektronikken i de enkelte TV'er kanskje og (?), men også at hos noen er det så enkelt som at TV'n kan være litt forskjellige kalibrert på de enkelte innganger.

 

Store forskjeller er det som regel ikke.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Mitt intrykk er ikke at det er mange Full HDTV'er som ikke tar 1080p via komponent. Snarere tvert i mot, at det heller bare er enkelte modeller som av en eller annen merkelig grunn ikke liker det.

 

Hvis en 1080p TV ikke tar 1080p via komponent så tar den ihvert fall 720p og 1080i. Så man ender ikke om med 480p som du sier.

Det stemmer ikke!

 

Nå er det faktisk noen eldre LCD/PDP tv'er som ikke tar mer enn 480p på komponent. F.eks enkelte Samsung: "Despite the relatively high native resolution, the component-video inputs of all three of these televisions are able to accept only 480i or 480p signals" Min forrige tv var en 42" Thompson plasma (en tidlig generasjon med løs tuner) som heller ikke tok 720p på komponent.

 

Men dette gjelder kun et fåtall eldre tv'er, så dette er vel neppe et problem for trådstarter. Jeg trodde problemet var mere vanlig, noe det tydeligvis ikke er.

Endret av ThaDude
Lenke til kommentar
Mitt intrykk er ikke at det er mange Full HDTV'er som ikke tar 1080p via komponent. Snarere tvert i mot, at det heller bare er enkelte modeller som av en eller annen merkelig grunn ikke liker det.

 

Hvis en 1080p TV ikke tar 1080p via komponent så tar den ihvert fall 720p og 1080i. Så man ender ikke om med 480p som du sier.

Det stemmer ikke!

 

Nå er det faktisk noen eldre LCD/PDP tv'er som ikke tar mer enn 480p på komponent. F.eks enkelte Samsung: "Despite the relatively high native resolution, the component-video inputs of all three of these televisions are able to accept only 480i or 480p signals" Min forrige tv var en 42" Thompson plasma (en tidlig generasjon med løs tuner) som heller ikke tok 720p på komponent.

 

Men dette gjelder kun et fåtall eldre tv'er, så dette er vel neppe et problem for trådstarter. Jeg trodde problemet var mere vanlig, noe det tydeligvis ikke er.

 

Interessant informasjon!

 

Men bakgrunnen for min påstand er informasjon fra Eicta (de som har satt opp de ulike HD standardene her i Europa) De er helt klare på kravene sine. "HD Ready" som er den "laveste standarden" (og den første de kom med) har altså følgende krav:

 

HD input fra Analogue YPbPr (altså komponent som vi snakker om) og DVI eller HDMI. De spesifiserer hva HD input betyr lengre ned i standarden sin: 1280x720 @ 50 og 60Hz progressive (“720p”), og 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”). Dette må da kunne framvises på et display med minimum 720 fysiske linjer i wide screen.

 

Dette gjelder altså for den laveste standarden; HD Ready, som vi oftest kaller 720p TV'er på forumet her.

 

De som er merket med 1080p Ready har samme krav til den analoge inngangen (komponent som det over, altså HD input (720p@50 og 60hz og 1080i@50 og 60hz). (I tillegg skal de ta imot 1080p via HDMI eller DVI - men det er utenom poenget her). Det samme gjelder for de som er merket med HD TV 1080p også.

 

Alle de tre HD TV standardene har krav til HD input på 720p og 1080i via sine analoge (komponent) innganger.

 

SÅ: I din eksempel må det være snakk om "svært gamle" TV i så fall, før Eicta begynte å standarisere disse tingene. At det i hele tatt fantes TV'er med 1080p paneler så tidlig i Eurpa er også rart. De kan det da umulig være så mange av blant leserne her?? Eller det er TV'r som ikke har bestått kravene og følgelig ikke kan bære hverken HD Ready, 1080p Ready eller HD TV 1080p merkingen. Og kjøper en av de så... ja. værsego. Neppe noen forhandlere som nå vil ta inn noen sånne heller?

 

For de som har lyst til lese Eicta's krav til merkingene så finnes disse linkene:

 

http://www.eicta.org/web/news/telecharger.php?iddoc=242

http://eicta.org/fileadmin/user_upload/doc...E_AGREEMENT.pdf

http://eicta.org/fileadmin/user_upload/doc...01198164298.pdf

 

Jeg betviler ikke din erfaring, og det er interessante opplysninger. Jeg er her for å lære da dette er hobbyen min. :) Men dette kan da ikke gjelde mange ut fra det Eicta selv har som krav til TV'er på markedet her i Europa.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
SÅ: I din eksempel må det være snakk om "svært gamle" TV i så fall, før Eicta begynte å standarisere disse tingene. At det i hele tatt fantes TV'er med 1080p paneler så tidlig i Eurpa er også rart. De kan det da umulig være så mange av blant leserne her?? Eller det er TV'r som ikke har bestått kravene og følgelig ikke kan bære hverken HD Ready, 1080p Ready eller HD TV 1080p merkingen. Og kjøper en av de så... ja. værsego. Neppe noen forhandlere som nå vil ta inn noen sånne heller?

 

Jeg betviler ikke din erfaring, og det er interessante opplysninger. Jeg er her for å lære da dette er hobbyen min. :) Men dette kan da ikke gjelde mange ut fra det Eicta selv har som krav til TV'er på markedet her i Europa.

Min skjerm var ikke HD-ready. Den hadde ikke engang HDMI. Panelet var imidlertid 1360x768 (eller noe sånn). Tror dette var meget vanlig på første (og annen) generasjon PDP/LCD skjermer. I dag er imidlertid selvfølgelig situasjonen en helt annen (heldigvis!). Dette var for fire-fem år siden. Det er nok allikevel en del av de gamle tv'ene fortsatt i bruk i dag. Folk som ga 30k eller mer for en 42" plasma for fire-fem år siden, har nok litt vondt for å bytte den ut allerede kun pga HD merkingen/HDMI etc. Men personlig kunne jeg ikke dy meg, så jeg byttet til Pioneer 507xa plasma i fjor, og angrer ikke på det :!: Den spsier det meste av signal, og er selvfølgelig HD-ready.

 

Full HD for fire-fem år siden, var det vel nærmest ingen som hadde, med mindre man bladde opp 80k-100k.

 

Men allikevel; når valget den gangen stod mellom en diger bakprojeksjonstv og en 42" plasma til å henge på veggen, var HD-ready merkingen liksom ikke det avgjørende for valget, for å si det sånn...! Man må nok ofre litt for å være innovativ :p

Lenke til kommentar
Markant forskjell på PS3, hvertfall hos meg.. På 40" Skjerm..

 

Er du sikker på at du snakker om component vs. HDMI? Ingen legger skjul på at det er STOR forskjell på composite og HDMI på 40" LCD eller plasma TV.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...