Gå til innhold

Gode fantasybøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jordan skapte en ganske kul verden. Han og Steven Erikson (Malazan: Book of the Fallen) er de eneste som kan sammenlignes med Tolkien på akkurat det området syns jeg. Wheel of Time sliter alikevel veldig fra bok 7-10 (noen vil si 4-10), som ødelegger noe av helhetsinntrykket på serien.

 

Bare bruk denne lista: Topp 25 fantasy bøker

 

Det er en slags universal enighet blant beleste fantasy-fans at A Song of Ice and Fire er den beste fantasy-serien. Kommer HBO-serie om den neste år. :)

Endret av OKMarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Wheel of Time, Tidshjulet på norsk, er ikkje ille. Den fyrste boka heiter Eye of the World, medan den trettende og nest siste boka kjem i november. (Merk at dei tre siste bøkene er skrive delvis av Brandon Sanderson, ettersom Jordan døydde som følgje av sjukdom for nokre år sidan.)

 

Andre forfattarar å sjekke ut er Steven Erikson med serien Malazan Book of the Fallen (starter med Gardens of the Moon), George RR Martin med serien A Song of Ice and Fire (starter med A Game of Thrones) og Scott Lynch med The Gentleman Bastards-serien (fyrste bok er The Lies of Locke Lamora).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som helst av forfatteren R.A. Salvatore.

 

Han skriver hovedsaklig bøker i Forgotten Realms-verdenen og mytologien, som er stedet Advanced Dungeons&Dragon RPG-systemet er satt. Og dette er igjen ganske mye basert på Tolkien sine raser. Dverger, alver, mennesker, dark elfs, og "klasser" som mages, priests, paladins osv. Du finner ikke et motorisert kjøretøy noensteder, bare vakre skoger, forblåste vintersletter og fjell, middelalderlandsbyer og skumle dungeons det bor slemme drager og orcer i.

 

Icewind Dale Trilogy er et greit sted å begynne, da blir du introdusert for Drizzt Do'Urden, en av de største heltene i FR. Han er en dark elf som har flyttet opp på bakken, i motsetning til de andre dark elfene som bor i undergrunnsbyer.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/R_A_Salvatore

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare bruk denne lista: Topp 25 fantasy bøker

Dette var egentlig en ganske så solid liste.

 

Jeg vil spesielt trekke frem The Prince of Nothing, som jeg føler får altfor lite oppmerksomhet. Bøkene er så vanvittig godt skrevet at det er nesten mer poesi enn prosa, og jeg har ikke lest noe annet innen sjangeren som er i nærheten av å være like kompakt og intelligent. Dessverre har slikt en tendens til å drukne i sjøen av generisk sverd-og-drager-sprøyt som Salvatore, Jordan, Goodkind og Brooks.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Mener du at Eragon ikke er bra skrevet?

 

Uansett, har noen noe forslag til hva jeg burde lese? Skal lese en roman på Norsk og en på Engelsk i år. Jeg digger Eragon som dere har skjønt. Jeg syns Harry Potter også var gode bøker, men jeg lurer på hva burde lese nå. (Ja, jeg gidder ikke starte ett nytt emne.) 

 

 

Endret av DevilFish
Lenke til kommentar

Synes listen som ble linket til over faktisk er ganske god, selv om forfatteren nesten roser alle bøkene like mye. Hvordan han(?) kom fram til akkurat den rangeringen aner jeg ikke, siden bok 25 får nesten like mye skryt som bok nr 1. Har lest noe av den listen, så resten er satt opp på leselista mi. En del var på den allerede fant jeg ut, så har da vært borti de fleste sånn i tittel og navn.

 

Jeg anbefaler å faktisk følge lista, selv om jeg ikke har lest alt. Man burde dog kanskje lese litt om boka før man begynner så man ikke starter på noe som ikke er interessant, selv om man ikke burde la seg skremme bort av tidvise skumle beskrivelser. Er det noe interessant er det i hvertfall å bare starte. Et annet kriterie er hvordan man har tenkt å få tak i boka/bøkene. Kjøpe dem eller låne dem på biblioteket. Ikke alltid biblioteket har eller kan ta inn alt, og å kjøpe alle bøker i en lang serie er vel dyrt nesten uansett inntekt.

 

@DevilFish: Eragon (Eller arvensyklusen som serien tror jeg heter)er ikke en spesielt god bok, eller gode bøker. Forfatteren har fått mye oppmerksomhet pga. sin unge alder, men her er det desverre et bevis på at jo mer erfaring, jo bedre blir boka. Paolini kopierer det meste av tidligere publisert sverd-og-drage-fantasy, og skaper noe som ikke er nyskapende eller spesielt interessant. Personene er platte, og historien noe en barneskoleelev kunne ha funnet på (kanskje Paolini fant dem på på barneskolen?) Har faktisk lest de tre første bøkene, og kommer kanskje til å lese siste. Ikke vet jeg hvorfor, men liker å fullføre noe jeg startet på. Leste Eragon i starten av min "fantasy-karriere", og allerede da var den ikke så altfor mye å skryte av. Skulle ha hopper av allerede da, men den gang ei. Dette er selvfølgelig en subjektiv oppfatning, men min oppfatning virker det som om ganske utbredt. Vis du vil lese noe fantasy, så bør du ikke ha noen stor overgang fra Eragon kanskje. Å begi seg utpå A Song Of Ice And Fire eller Malazan er kanskje for mye å gape over. Start med noe roligere, og som finnes på norsk, som Raymond Feists "Sagaen om Riftkrigen" eller David Eddings "Sagaen om Belgarion". Begge i samme gate som Eragon, på norsk, men langt bedre, og åpner for å ta skrittene videre til bedre fantasy.

Lenke til kommentar

[...]

Det er en slags universal enighet blant beleste fantasy-fans at A Song of Ice and Fire er den beste fantasy-serien. :)

Noe som er absolutt rettmessig. Det er de aller beste bøkene jeg noensinne har lest. Og jeg har lest en del; 94 bøker for å være eksakt  laugh.gif 

Men noe jeg ikke kan forstå: Hvordan kan dere like Malazan Book of the Fallen? MERK: Jeg har bare lest den første. Det er den værste boken jeg har lest. Utenom et noe avansert ordforråd, så kunne det vært skrevet av en ungdom. Historien hopper fra person til person og fra plass til plass uten å la oss bli kjent med noen av dem (noe som A Song of Ice and Fire er fantastisk med btw). Du bryr deg ikke om karakterene i det hele tatt, og du gidder ikke å prøve heller. Alt er bare forvirrende og gjør deg irritert. Faktisk så husker jeg nesten ingenting fra boken, ikke et eneste navn (Utenom Whiskyjack) som jeg leste i fjor sommer, utenom fragmenter. A Song of Ice and Fire derimot, husker jeg historien til svært detaljert, og kan navnet på 20-30 karakterer. De leste jeg for tre år siden!

 

Edit: Jeg tror ikke det hjelper så mye med at folk ramser opp en rekke navn. En enkelt setning eller to om hvorfor du likte (eller mislikte) den og den boken er mye mer effektivt.

 

 

 

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Noen som har noen anbefalinger?

Jeg er stor fan av Tolkien, og har lyst til å lese noen bra fantasybøker. Gjerne på engelsk :)

 

 

Jeg kan ikke se forbi dette innlegget uten å anbefalle Dragonlance Chronicles av Tracy Hickmann og Margaret Weiss. Hvis du liker Ringenes herre (noe jeg gjør) vil jeg nesten garantere at du liker dette..jeg likte dette enda bedre en tolkiens LOTR ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...