Gå til innhold

Sinnsykt kort frist på pinholekonkurransen


Anbefalte innlegg

Ærlig talt så synes jeg at pinholekonkurransen var noe stort tull. Jeg skal ikke komme med påstander om at digital pinhole ikke er ekte (selv om det er langt utenfor konseptet med å lage et ikke-teknologisk kamera), men fristen gjør jo at det kun er de med digital pinhole som kan delta. Absolutt alle erfarne pinholefotografer med en seriøs holdning til mediet blir jo ekskludert. Hvordan skal vi som bruker storformat kunne delta under slike forutsetninger? Nei, denne konkurransen var bare tøys i og med at alle erfarne og seriøse pinholefotografer (som bruker tradisjonell teknologi) er blitt ekskludert av Akam i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skriver under på den. Det er håpløst å avslutte konkurransen samme dag som pinhole dagen var. Selv de med digitalt kamera vil ha knapt med tid.

 

Når det gjelder digitalt pinhole så vil jeg argumentere for at poenget er å ha det gøy, ta bilder og lære noe hvis man kan. Hvis vi skal være helt puritanske så kan jo ikke analoge pinhole bilder digitaliseres og vises på internett i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Noen som kan kjapt forklare hva pinhole er, uten å bare sende meg en link?

Det er rett og slett fotoapparatets opprinnelse. Kjent lenge før emulsjonens tid. Kjente kunstnere tilbake i tid satt i et mørklagt rom. I den ene veggen var det et lite pinne-hull. Når de hadde sittet lenge nok inne i rommet kunne de tydelig se den speilvendte (?) opp-ned avbildningen på motsatt vegg. På den måten kunne de tegne av det de så.

De første "camera obscura" hadde sikkert også slike hull. De sparte jo penger på optikk. Men skarpheten blir dårlig.

En "gratis" variant av pinhole-kamera er en lystett eske hvor det er festet fotopapir på den ene siden, og i motsatt side er det et "pinhole". Så er det bare å prøve seg frem med eksponeringstid og kjemisk fremkalling i mørkerommet.

En pinhole-løsning for dSLR er et kameradeksel som det er laget et bitte lite hull i. Har et selv som jeg kjøpte fra Adorama / USA for noen år siden. Der er det støpt inn en liten metallplate i midten, slik at hullet gir skarpere tegninger.

Lenke til kommentar

Hvis hullet er perfekt i forhold til formatet og avstanden til filmplan, samt at det er helt sirkurlært og kantene rundt hullet er skarpe som et barberblad blir bildene ganske skarpe. Ingen som har sett Ole Strønens bilde av hans Alfa Romeo mener at pinhole er uskarpt. Feil hull gir uskarpe bilder, riktig hull gir skarpe bilder. Det mest fascinerende for enkelte er at man får en tilsynelatende uendelelig dybdeskarphet og forvrengningsfri ultravidninkel med pinhole i større formater.

Lenke til kommentar

Ikke jeg, i alle fall. Regner ikke med at mine storformatbilder er ferdig fremkalt og scannet før om et par dager. Jeg er jo purist, og mener at det skal brukes gamle filmformater. Dess større format dess bedre resultat her også, så for min del gikk det i 4"x5". FF eat your heart out. To small to mention....

Lenke til kommentar
Den er grei... (Du vet dette blir prøvd ut i dag ja...) Hva kan jeg forvente av brennevidde?
Avhenger av størrelsen på hullet. Du kan jo lese denne artikkelen for mer informasjon...

 

Dette er FEIL skarpheten og f "blenderen" dvs eksponerings tiden avhenger av størelsen på hullet. Brennvidden avhenger av avstanden fra hullet til filmplan, på de fleste Speilrefleks kameraer vil et Pinhole gi tilnærmet en litt vid normal. Alikevel er dette relativt uinteresant i forhold til den effekten pinhole på større formater gir.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Den er grei... (Du vet dette blir prøvd ut i dag ja...) Hva kan jeg forvente av brennevidde?

Du ser bildet av et slikt et på invitasjonen til Pinhole-konkurransen.

Mitt er for Nikon, men ser likedan ut. Tilsvarer blender 180 når det monteres direkte på kameraet.

Det er jo veldig enkelt å ta utgangspunkt i kameradekselet, for det passer jo perfekt.

Dersom jeg ønsker lenger brennvidde, setter jeg bare på mellomringer, eller, - enda bedre, belguttrekket. Men da blir blenderen tilsvarende mindre og lukkertiden lengre.

 

Jeg ikke purist. Pinhole er pinhole. Dersom målet er å legge det på nettet betyr det mindre "ødeleggelse" å gjøre det digitalt.

Men selvfølgelig: Storfomatskamera (av ei fruktkasse?) med pinhole koster ikke mer enn filmen, heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...