Gå til innhold

Sinnsykt kort frist på pinholekonkurransen


Anbefalte innlegg

kan man lage 500mm f/x, pinhole?

 

Poenget hadde hvert? I prinsippet kan man vel det, men det ville gitt enorm eksponeringstid, og svært lite interesante bilder. Langt mer interesant er det med Pinhol i den andre enden av av skalaen med enorm vidvinkel og helt rette linjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket poeng? Jeg spurte om det var mulig.

 

Kan man knipse med et canon-kamer?, Ja, men poenget er?

 

(Huff, sikkert mange som ser rødt nå)

 

Men da må man ha hullet veldig nært sensor, ikke på linje med objektivfestet?

 

Hvis man skal ha vidvinkel ja, tele så bruker man stor avstand. Småformat er uansett uegnet til Pinhole, men mellomformat med rett avstand og perfekt hull kan bli veldig bra slik som dette http://galactinus.net/vilva/pinhole/qualit...s/phc7_orig.jpg

 

Et godte eksempel på hvor gode pinhle bilder faktisk kan bli, dette er et bilde som ikke kunne hvert tatt med vanlig kamera, kraftig vidvinkel og ikke en buet linje, og mer en skarpt nok for det aller mest.

Lenke til kommentar

Tror det trengs noen oppklaringer her. Jeg har ikke lang fartstid med pinholefotografering, men noen år som fysiker.

 

Pinhole er basert på at lyset oppfører seg som stråler. Skarpheten er her kun avhengig av størrelsen på hullet. Dessverre har lys bølgeegenskaper. Dette gjør at en får bøyning av strålene (diffraksjon). Jo mindre hullet er dess mindre skarpt blir det. Diffraksjonseffekten blir også verre jo lengre hullet er fra brikken/filmen. Dermed finnes det en optimal hullstørrelse. Jeg har en følelse av at denne er litt mindre enn formlene som finnes på nettet, uten at jeg har regnet på dette.

 

Dermed får en følgende konklusjoner: Optimal skarphet er uavhengig av format, men dslr vil fungere som crop i forhold til storformat, så opplevd skarphet er mye bedre på storformat. Dette vil også være ekvivalent til diskusjonen rundt brennvidde på crop vs FF. En 40 mm pinhole vil være ekstremt mye videre på storformat enn på dslr hvor det i effekt er et litt trangt normalobjektiv. Det er ikke noe problem å lage en lang tele med pinhole, men resultatet blir ikke spesielt skarpt.

 

Det er også en fordel med med pinhole på dslr og det er at diffraksjonsmønsteret er lett predikerbart, ergo kan oppskarping fungere svært godt. Sjekk http://www.northlight-images.co.uk/article...ds_pinhole.html

 

Brennviddebegrepet gir forresten ikke mye mening for et pinholeobjektiv siden dette ikke fokuserer. Men utsnittet vil være likt et objektiv med brennvidde lik avstanden fra hullet til bildebrikken.

 

En brannfakkel til PM: Jeg er ganske sikker på at det optimale hullet ikke er sirkulært med skarpe kanter, men et hull som blir mindre og mindre transparent fra helt klart i midten til det blir helt svart på en viss radius. Jeg fablet om å lage dette ved hjelp av lysbilder, men jeg vet ikke om noen som fremkaller lysbilder fra digitale bilder.

Lenke til kommentar

Og til alle dere purister: En fordel med dslr, er at en kan se på resultatet 1 s etter eksponeringen. Og delta i konkurranser på nett. :p Så skal jeg heller akseptere at jeg ikke driver med høyverdig og ekte pinhole. Ikke det at jeg driver så mye med pinhole utenom denne uken uansett.

Lenke til kommentar
kan man lage 500mm f/x, pinhole?

I prinsippet, ja, men hullets lille størrelse gjør at det blir svært liten blender dersom du ønsker et skarpest mulig bilde. Men, har jeg forstått det rett, kan hullet godt være litt større på 500mm enn på 50mm. Vi snakker jo bare om avstanden mellom film/CCD/CMOS og lysåpningen/hullet.

Jeg har tenkt å sette pinhole-dekselet på belgen, for å se, men det blir i så fall bare rundt 200mm. Men det blir sikkert håpløs lang lukkertid og ditto støy.

Lenke til kommentar
kan man lage 500mm f/x, pinhole?

I prinsippet, ja, men hullets lille størrelse gjør at det blir svært liten blender dersom du ønsker et skarpest mulig bilde. Men, har jeg forstått det rett, kan hullet godt være litt større på 500mm enn på 50mm. Vi snakker jo bare om avstanden mellom film/CCD/CMOS og lysåpningen/hullet.

Jeg har tenkt å sette pinhole-dekselet på belgen, for å se, men det blir i så fall bare rundt 200mm. Men det blir sikkert håpløs lang lukkertid og ditto støy.

 

Jeg har prøvd 150 mm brennvidde på 35mm og det ble ikke så veldig bra. Problemet er først og fremst at bildevinkelen blir ganske liten. Vanligvis ønsker man seg jo relativt liten dybdeskarphet for å isolere et motiv på lengre brennvidder (nå snakker jeg kun om 35mmformat) og det får man ikke med pinhole siden dybdeskarpheten fortsatt er "uendelig"

Lenke til kommentar
Dette er FEIL skarpheten og f "blenderen" dvs eksponerings tiden avhenger av størelsen på hullet. Brennvidden avhenger av avstanden fra hullet til filmplan,
Nei, det er også avhengig av størrelsen på hullet.

 

There are many factors influencing the size of the pinhole and authors will disagree as to the intensity of the effects of any particular factor. The calculations below are based in empirical observations by the author of this web site. [ie. done with actual pinholes, film and such] One factor is the color of the light. Blue light has the highest resolution and red the lowest. This affects the size of the hole. For practical purposes, we compromise on green light (560nm) to be equivalent to daylight.

 

Focal length of lens = (size of pinhole) X (size of pinhole) X 750

http://pinhole.stanford.edu/pinholemath.htm

 

Dette gjelder for 35mm film. Selvfølgelig kommer avstanden til sensor også inn, men så lenge man ikke bruker mellomring/belg vil den for de fleste praktiske formål være konstant.

Lenke til kommentar
kan man lage 500mm f/x, pinhole?

 

Poenget hadde hvert? I prinsippet kan man vel det, men det ville gitt enorm eksponeringstid, og svært lite interesante bilder. Langt mer interesant er det med Pinhol i den andre enden av av skalaen med enorm vidvinkel og helt rette linjer.

 

Det er jo mye mer med pinhole enn som så. anamorph pinholes har så absolutt ikke rette linjer. rette linjer får man kun i det spesielle tilfellet der innfallsvinkelen mot filmplanet er 90 grader. velger man et ovalt filmplan eller et skrått filmplan vil hele bildet bli forvrengt.

Endret av Esp0r
Lenke til kommentar
Dette er FEIL skarpheten og f "blenderen" dvs eksponerings tiden avhenger av størelsen på hullet. Brennvidden avhenger av avstanden fra hullet til filmplan,
Nei, det er også avhengig av størrelsen på hullet.

 

There are many factors influencing the size of the pinhole and authors will disagree as to the intensity of the effects of any particular factor. The calculations below are based in empirical observations by the author of this web site. [ie. done with actual pinholes, film and such] One factor is the color of the light. Blue light has the highest resolution and red the lowest. This affects the size of the hole. For practical purposes, we compromise on green light (560nm) to be equivalent to daylight.

 

Focal length of lens = (size of pinhole) X (size of pinhole) X 750

http://pinhole.stanford.edu/pinholemath.htm

 

Dette gjelder for 35mm film. Selvfølgelig kommer avstanden til sensor også inn, men så lenge man ikke bruker mellomring/belg vil den for de fleste praktiske formål være konstant.

 

Som jeg nevnte tidligere, skal vi være forsiktig med å snakke om brennvidde / fokallengde når vi snakker om pinhole. Siden vi ikke har en linse, skjer det ingen fokusering, bare en begrensning av strålene. Siden du lenker til k-ryeng, mener jeg beskriver den optimale pinholestørrelsen. Jeg mener at siden er upresis i bruken av fokallengdebegrepet, siden jeg oppfatter betydningen som avstanden fra pinhole til bildebrikke. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_length . Jeg tror at grunnen til at siden blander begrepene er at avstanden for en tynn linse til bildeplan er lik brennvidden når en fokuserer uendelig langt borte.

Lenke til kommentar
Dette er FEIL skarpheten og f "blenderen" dvs eksponerings tiden avhenger av størelsen på hullet. Brennvidden avhenger av avstanden fra hullet til filmplan,
Nei, det er også avhengig av størrelsen på hullet.

 

There are many factors influencing the size of the pinhole and authors will disagree as to the intensity of the effects of any particular factor. The calculations below are based in empirical observations by the author of this web site. [ie. done with actual pinholes, film and such] One factor is the color of the light. Blue light has the highest resolution and red the lowest. This affects the size of the hole. For practical purposes, we compromise on green light (560nm) to be equivalent to daylight.

 

Focal length of lens = (size of pinhole) X (size of pinhole) X 750

http://pinhole.stanford.edu/pinholemath.htm

 

Dette gjelder for 35mm film. Selvfølgelig kommer avstanden til sensor også inn, men så lenge man ikke bruker mellomring/belg vil den for de fleste praktiske formål være konstant.

 

Som jeg nevnte tidligere, skal vi være forsiktig med å snakke om brennvidde / fokallengde når vi snakker om pinhole. Siden vi ikke har en linse, skjer det ingen fokusering, bare en begrensning av strålene. Siden du lenker til k-ryeng, mener jeg beskriver den optimale pinholestørrelsen. Jeg mener at siden er upresis i bruken av fokallengdebegrepet, siden jeg oppfatter betydningen som avstanden fra pinhole til bildebrikke. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Focal_length . Jeg tror at grunnen til at siden blander begrepene er at avstanden for en tynn linse til bildeplan er lik brennvidden når en fokuserer uendelig langt borte.

Jeg tror denne formelen blir litt misforstått. Dette er en formel for å beregne den optimale avstand mellom film og hull. Den viser til at det er en sammenheng mellom best mulig bildeskarphet, hullets størrelse og hvor dette hullet er plasert i forhold til filmen.

Da kan jeg også beregne hvor stort hull jeg bør lage dersom jeg vil ha en optimal løsning med avstand/brennvidde på 500mm

Lenke til kommentar
Jeg tror denne formelen blir litt misforstått. Dette er en formel for å beregne den optimale avstand mellom film og hull. Den viser til at det er en sammenheng mellom best mulig bildeskarphet, hullets størrelse og hvor dette hullet er plasert i forhold til filmen.

Da kan jeg også beregne hvor stort hull jeg bør lage dersom jeg vil ha en optimal løsning med avstand/brennvidde på 500mm

 

Enig. Beklager evt unødvendige teknikaliteter. Kan også nevne at grunnen til at det optimale hullet er avhengig av avstanden mellom film og pinhole, er at diffraksjonseffekten blir verre jo større avstanden er. Dermed kan man hvis man øker avstanden lage litt større hull og få mindre diffraksjonseffekter, men det optimale totalbilde blir mindre skarpt. Ergo vidvinkel gir best resultat.

Lenke til kommentar
Synes reaksjonene her er litt i overkant bitre. Hadde reaksjonen vært lik hvis det kun hadde vært en konkurranse som gjaldt et tema; og ikke pinhole?

Det ikke rart man blir litt bitter når konkurransen effektivt eliminerer de som har dyrket pinhole som hobby i flere år. Er ikke meningen at det skal komme best mulig bilder ut av det? Det er jo klart at de som faktisk har erfaring gis muligheten for å delta. Ville du ha deltatt i en konkurranse som begrenset deg til å bruke mobiltelefonen, når det ikke er det som er poenget med konkurransen? For meg er det å bruke dSLR med cropsensor det samme som å bruke mobilkamera, noe som resultatene også tilsier. Uttrykket til vinnerbildet er herlig, men kunne vært bedre med en teknisk mer høyverdig løsning. Pinhole gjør seg best på storformat, det er det vel ingen som bestrider. Da er storformat mer høyverdig. Bilder med dårlig kvalitet er en egenskap som dyrkes av toycam-fotografer. Innen pinhole er det mange som faktisk bestreber seg best mulig kvalitet, for det er helt andre egenskaper enn uskarphet som betyr noe for dem.

 

Igjen vil jeg poengtere at en slik konkurranse bør i alle fall ta høyde for at de som har pinhole som seriøs hobby gis muligheten for å delta, og ikke bare dem som har snuset på tanken i den senere tid. Det er kjipt å ha drevet med dette i flere år og se at det kun er de som ikke har noe dypt forhold til teknikken som gis anledning til å delta med deres pinholekameraer de har brukt en halv time på å lage, og som i tillegg har den luksusen at de ikke trenger å tenke for hvert bilde, men kan gjenta prosessen på ny til det er slik de ønsker det. Et annet poeng er nemlig at det er umulig å forutse resultatet uten å ha erfaring med formatet, og dermed ikke trenger søker i det hele tatt. Jeg tok 2, to bilder på søndag. Det er for meg en av de viktigste faktorene. At begrensningene er så store er den største utfordringen. Motivet må man velge med omhu, og man må tenke seg veldig godt om før man fjerner dekslet på filmkassetten. Det er en øvelse alle digitalfotografer trenger å gå gjennom med jevne mellomrom. Burde ikke det også vært et poeng med en slik konkurranse, selv om det ikke bør medføre at de digital deltakerne bør bli ekskludert av den grunn?

 

Vi har pratet i det lange og breie om hvordan film kan forbedre fotokunnskapene til en som kun har digital erfaring. Det er ikke alle forunt å ha så god tilgang til storformat som vi i Bergen har, men 35mm og mellomformat bør være inne rekkevidde for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Enig. Beklager evt unødvendige teknikaliteter. Kan også nevne at grunnen til at det optimale hullet er avhengig av avstanden mellom film og pinhole, er at diffraksjonseffekten blir verre jo større avstanden er. Dermed kan man hvis man øker avstanden lage litt større hull og få mindre diffraksjonseffekter, men det optimale totalbilde blir mindre skarpt. Ergo vidvinkel gir best resultat.

 

Det blir egentlig en vits å forsøke å regne seg fram til den ideele brennvidden til pinhole, fint for fysikkere og slikt. Men jeg stoler faktisk mer på Antonio Stasi og Bård Kjærsem som har drevet med dette i årevis og kommer med sine råd ut ifra praktisk erfaring. Det er i hvertfall ikke slik at mer vidvinkel vil gi bedre bilde til en ubegrenset grad, her er det flere faktorer som spiller inn i følge Bård finnes det en grense hvor bildet er best. Mye av Pinhole effekten er kanskje ikke så lett å fatte, og alt kan ikke forklares med teori, så i dette tilfellet velger jeg å se etter resultater, og det er jo neppe tvil om at Antonio tar noen av de beste pinhole bildene i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...