Gå til innhold

Få Japanphoto til Tromsø!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5 -FEM- butikker i Oslo, så skal dere åpne 1 -ÉN- butikk i Bodø *eller* Tromsø, som eneste butikk nord for Trondheim? :thumbdown:

La meg fortsatt minne deg på følgende:

 

Kristiansand-Trondheim:

Antall butikker: 19

Distanse: 822,6 KM (visveg.no)

 

Trondheim-Kirkenes:

Antall butikker: 0

Distanse: 1.931,9 KM (visveg.no)

 

Befolkning Nordland, Troms og Finnmark:

464.649 (wikipedia pr 01.07.2009)

Antall butikker: 0

Avstand Nord-Norge-portalen - Kirkenes: 1.638,3 KM

 

Befolkning Stavanger, Sandnes og Haugesund:

220.539 (wikipedia)

Antall butikker: 3

Avstand Haugesund - Sandnes: 103,7 KM

 

Fortsatt for dårlig for mitt vedkommende, men nå bryr jeg meg ikke lengere siden jeg flytter fra "bygda" (les; Norge).

Vi må jo begynner ett sted :cry:

Lenke til kommentar

Vi må jo begynner ett sted :cry:

Joda, enig med deg i det :)

Det jeg er "sur" for, er prioriteringen.

Først setter dere opp en butikk i Sandnes, 17 km fra Stavanger. Hvor det allerede var 2 butikker innenfor 103km (inkl Sandnes), og for 1/2-parten av befolkningen til hele Nord-Norge.

Så setter dere opp en 5. butikk i Oslo med 1,2x befolkningen i Nord-Norge.

 

Mitt syn (fra tidligere i tråden også) er at det burde istedet vært prioritert minst to butikker i Nord-Norge fremfor de to *eksta* butikkene innenfor et område selv jeg skulle klart å jogge mellom.

 

Skal man følge "butikktettheten" til Oslo og Stavangerområdet, så burde vi staute Nordlenninger *forlange* 4 butikker pent og jevnt fordelt mellom Trondheim og Kirkenes.

(Vi er vant til avstander og ser ikke noe problem å kjøre 150-200 km til nærmeste butikk, om man trenger noe). ;)

 

Edit:

Her er mitt forslag til Nord-Norsk butikkfordeling:

En butikk i Bodø (Evt Mo I Rana (E6))

En butikk i Tromsø (Evt Nordkjosbotn (E6/E8))

En butikk i Hammerfest

En butikk i Kirkenes

Da har man en rimelig jevn fordeling :)

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Det er nok mange udekte plasser i landet som har større kundegrunnlag enn Hammerfest og Kirkenes. Men Tromsø og Bodø mener jeg er aktuelle steder. Jeg regner med kundegrunnlaget i Tromsø er ca 50% større enn i Bodø, på grunn av 50% større lokal befolkning og minst 50% flere tilreisende enn Bodø.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bodø har som jeg vet om kun bare en butikk som lokalproduserer bilder - Johnson & Schjesvold (Elite Foto). Utvalget av hardware er dessverre latterlig lite. Elkjøp har noe mer hardware oppad Canon 7D som største og dyreste modell på hyllen med et knippe objektiver.

 

Skal man handle i butikk drar man 60km til lille Fauske der man finner Fotograf Holst med tilhørende butikk Camerahuset. Der står det f.eks 5D MkII i hyllen og adskillig mer tilbehør. Lokalproduksjon av bilder og ikke minst Epson sertifisert Digigraphie.

 

 

Sign me up for en butikk i både Bodø og Tromsø!

Lenke til kommentar

5 -FEM- butikker i Oslo, så skal dere åpne 1 -ÉN- butikk i Bodø *eller* Tromsø, som eneste butikk nord for Trondheim? :thumbdown:

Men så må du jo også tenke på at befolkningstettheten er mye større i for eksempel området Stavanger, Sandnes og Haugesund, og i Oslo, enn det er i Nordland, Troms og Finnmark.

 

Stavanger, Sandnes og Haugesund: 2127 personer pr. kilometer (og mye høyere i Oslo).

Nordland, Troms og Finnmark: 284 personer pr. kilometer

 

Det er begrenset hvor langt folk orker å dra for å komme seg til nærmeste fotobutikk, og kundemassen ville blitt mye mindre i de nordligere deler av Norge enn de sørlige. Uansett hvilken forhandler vi snakker om, så er det ikke interessant å drive butikk i områder hvor det ikke er nok kunder til at butikken går med overskudd. For i tillegg så må man tenke på logistikk og transportkostnader.

 

Det er bare slik det er, dessverre. Men selvsagt hadde det bare vært positivt med flere Japan Photo-butikker i de mer nordlige områdene :)

Lenke til kommentar

5 -FEM- butikker i Oslo, så skal dere åpne 1 -ÉN- butikk i Bodø *eller* Tromsø, som eneste butikk nord for Trondheim? :thumbdown:

 

*Snap*

 

Det er bare slik det er, dessverre. Men selvsagt hadde det bare vært positivt med flere Japan Photo-butikker i de mer nordlige områdene :)

 

La oss nå først få en JP-butikk nord for barteland da. :)

Lenke til kommentar

@Marekatten:

Slik jeg tolker ditt innlegg, så er det jo bare å legge ned hele Nord-Norge. Det bor jo ikke folk her, så det lønner seg jo ikke å drive "bissniss" her i det hele tatt.

Litt rart da, at "alle andre" klarer å drive lønnsomt her.

 

Men det finnes jo noen som ikke har kompetanse til å drive lønnsomt og som har "logistikkproblemer" i nord, sånn som ikea og jp

Lenke til kommentar

[quote name='Bikeridr' date=' 5. november 2010 - 06:58' Men det finnes jo noen som ikke har kompetanse til å drive lønnsomt og som har "logistikkproblemer" i nord, sånn som ikea og jp

Hehe, ikke sååå dårlig å blir sett i samme gruppe som ikea...

 

Men uten juks nå, JP har jo HÅTT butikk, både i Tromsø og Bodø i mange år. Desverre måtte vi stenger begge to butikker i 2003, så vi kan ikke sier attt vi ikke prøvde...

 

MEN så er jeg også helt enig med att det har noe å gjøre med "dyktighet", "vilje" og "kunnskap om logistikk" eller kort sammfattet "konkurransedyktighet". Her er vi sikkert på att vi har lært noe de siste årene og derfor er vi også seriøst interessert i ett nybegynn "up north"...så denne tråd er ikke bare teater fra vårt side...

Lenke til kommentar

@Marekatten:

Slik jeg tolker ditt innlegg, så er det jo bare å legge ned hele Nord-Norge. Det bor jo ikke folk her, så det lønner seg jo ikke å drive "bissniss" her i det hele tatt.

Litt rart da, at "alle andre" klarer å drive lønnsomt her.

 

Men det finnes jo noen som ikke har kompetanse til å drive lønnsomt og som har "logistikkproblemer" i nord, sånn som ikea og jp

Det er tydelig at noen er bortskjemt med den hyperaktive distriktspolitikken vi driver i dette landet. Japan Photo er ikke en veldedig organisasjon. De gjør det de tjener penger på og ikke noe annet.

 

Hvis du vil ha JP-butikker i nord må du nok sende noen kroner til Liv Signe Navarsete, så kanskje hun fikser en eller annen form for fotobutikk-subsidiering for deg.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at noen er bortskjemt med den hyperaktive distriktspolitikken vi driver i dette landet. Japan Photo er ikke en veldedig organisasjon. De gjør det de tjener penger på og ikke noe annet.

 

Hvis du vil ha JP-butikker i nord må du nok sende noen kroner til Liv Signe Navarsete, så kanskje hun fikser en eller annen form for fotobutikk-subsidiering for deg.

Kanskje vi bare skulle stenge av ressurstilgangen fra Nord-Norge og sørover heller? Så kan dere bare sitte der uten fisk og med Beri-Beri og Skjørbuk. Verdiskapningen og ressurstilgangen er *IKKE* i Oslo, som "alle" tror. Og jeg skal heller sitte på en holme i ytre gokk med en sjark og rik tilgang til mat enn å knaske veistøv i Oslogryta.

 

@JPstoney:

Du forsvarer deg godt. :)

Jeg trekker herved min "-1" og ønsker dere velkommen nordover igjen. Selv om det for mitt vedkommende er litt sent.

Lenke til kommentar

Ser det er nevnt oppe i tråden at Kirkenes ikke er noe satse på. Hva har Kirkenes som ikke noen annen nordnorsk by har? Jo, de nyrike handlekåte russerne som reiser dit for å handle. Spar Kjøp har et digert senter der, og alt er skiltet på både norsk og russisk. Dette bare øker i omfang. Det bor godt over én million mennesker i Murmansk- og Nikelområdet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Kan ha forståelse for at det kan bli store utgifter å sende daglige forsendelser med fotoarbeide osv til Tromsø...

Tja, hvorfor det?

 

Ser jo ikke ut til at fiskebåtrederne har det så dyrt å få fisken transportert fra Båtsfjord til Kina for foredling og så returnert filetert og frysepakket "First Price" til kr 19,90 pr. kg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Håper ikke denne tråden tillates å spore noe særlig mer av mht Nord/Sør-uenighet og kvervulering.

 

Jeg ønsker bare JP kan etablere seg her oppe, drive på en forsvarlig og innbringende måte samt levere produkter som ellers leveres i deres butikker :thumbup:

Da burde vi alle være fornøyde!

 

+ 1 fra Vesterålen.

 

Tommy Bergseth-Larsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...