Gå til innhold

Få Japanphoto til Tromsø!


Anbefalte innlegg

- Du stiller med gratis hybel og pc-utstyr?

Aldri i livet om jeg hadde lånt deg en pc. Du har jo åpenbart en eller annen elektrisk utstråling som over tid fucker opp enhver pc :tease:

 

Den stasjonære var tross alt 97", tror det var mer aldringen som tok knekken på den.

Min bærbar var over 3 år gammel, meget liten og hissig vifte som ikke klarte å avkjøle innmaten.

Den andre er fadern sin, hvor mest sannsynlig ledningen er ødelagt, ikke min feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke lov å strarte en setning med og.
Det er ikke lov å starte med 'ikke' heller (i den grad noe er 'lov' eller 'ikke lov'; vi har ingen lov som sier hvordan vi skal skrive) ;-)

 

Uansett - det er etter min mening et utsagn mer enn en setning.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

For å være semantisk så er jeg faktisk ikke sikker på om det er lov å starte med "Og". Språket forandrer seg raskt. Da jeg var yngre var det ikke lov å starte en setning med "Men". Men slik er det ikke i dag. Det er nå godkjent form i følge språkrådet, og er med i de senere versjonene av NTBs bok for språkbruk i media. Jeg får sannelig sjekke det med "og" en gang. Selv bruker jeg ikke den formen, og sjelden den formen jeg brukte som eksempel heller. Jeg liker det ikke, men forandrer sikkert mening ettersom tiden går.

 

Det blir forøvrig litt vel mye semantikk her på forumet. Hvor mange norsklærere har vi egentlig her?

Lenke til kommentar

Det flommer over av Photoshop-kurs i Tromsø for tida. Jeg har sett reklame for minst 3-4 andre de siste par månedene. Alle er dessverre litt dyre (men sikkert bra også). Jeg fant ikke noen pris på dette men hvis prisen er rett så slenger jeg meg med for å lære meg teknikker som også kan brukes i Gimp.

Lenke til kommentar
Jeg fant ikke noen pris på dette men hvis prisen er rett så slenger jeg meg med for å lære meg teknikker som også kan brukes i Gimp.
Tror prisen burde være rett:

Fra registreringssiden:

Seminaret er kostnadsfritt, men antallet plasser er begrenset. Hvis du ikke kan komme, ber vi deg om å avbestille plassen din, slik at de som vil komme, har mulighet til å delta.

Lenke til kommentar
Oi! Den prisen passer meg fint men med nærmere øyesyn så er det bare 3 timer som skal fordeles på 4 programmer. Det blir omtrent 3 kvarter til Photoshop. Det blir for overfladisk for min del.
Jepp, jeg ser ingen nytte ved de andre programmene for min egen del, så jeg kommer ikke til å delta. Det er nok dog nyttig for dem som driver med slikt.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
For å være semantisk så er jeg faktisk ikke sikker på om det er lov å starte med "Og".
Vis meg den loven som regulerer dét ;-) Hva Sprakradet sier/skriver bryr meg egentlig midt på ryggen, de har mistet sin troverdighet for mange år siden...

I følge NTBs normer er det godtatt norsk, faktisk foretrukket i noen sammenhenger. Da jeg vendte tilbake til journalistikken i oktober fikk jeg store problemer med å omstille mitt gammeldagse språk til et mer moderne. Det er for eksempel ikke godt norsk å skrive "man" lenger, og "en" er også noe vi skal være forsiktige med. Det er helt greit for meg, men på privaten skriver jeg så mye man som jeg ønsker. Det er jo slik jeg snakker, selv om jeg ikke skriver dialekt.

 

"Man" er altså ut - "Og" og "Men" i starten av en setning er lov.

Jeg jobber forresten for et tidsskrift som er kjent for faglig dyktighet, og som har et rigid system for kvalitetssikring av tekst. Det er med andre ord ikke en hipp gratisavis.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...