Gå til innhold

Hva er best av nFORCE eller KT400


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kt400 er et ganske så dårlig chipsett.. 333 chipsettet er raskere.

 

nforce2 chipsettet er konge! testet et epox nforce2 kort og clocket en amd xp1800+ til 2400+ (buss 280 freq. 11) (hvis eg ikke husker feil)

 

Nforce2 har fått masse skryt, og spesielt epox sitt har blitt rost i skyene.

 

gå for et epox nforce2 kort du!

 

 

--zyklopz--

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Kt 400 chipset over Nvidia NForce, fordi jeg har hatt en faulty Northbridge og det er ikke gøy. Og jeg stoler ikke på Nvidia.

Så derfor sitter jeg på gode gamle VIA og Kt 400 er mest framtiudsrettet.

Men Nforce har jo Dual channel, kjapp beskrivelse av hva den gjør er at den funker som RAID 0 på minnet.

2 512mb moduler, du får bare 512mb RAM men 512 mb RASK ram.

Lenke til kommentar

Jeg kan si at Northbridgen min gjorde 3D spill uspillbare.

Ta CS for eksempel, på Aztec kunne jeg bli sittende fast i brua til jeg døde eller runden var over...

 

Det som kalles Artifacts på varme skjermkort skjedde konstant hele tiden. Nei, Jeg stoler ikke på Nvidia, mer Via enn Nvidia.

Forresten, I september skal både Nvidia og ATi komme ut med HK til Hammeren.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Kt 400 chipset over Nvidia NForce, fordi jeg har hatt en faulty Northbridge og det er ikke gøy. Og jeg stoler ikke på Nvidia.

Så derfor sitter jeg på gode gamle VIA og Kt 400 er mest framtiudsrettet.

Men Nforce har jo Dual channel, kjapp beskrivelse av hva den gjør er at den funker som RAID 0 på minnet.

2 512mb moduler, du får bare 512mb RAM men 512 mb RASK ram.

 

Vel ... Raid-0 for disker fungerer ved at begge diskene skriver halvparten av data'ene hver... SAMTIDIG. Ergo får man høyere hastighet, og filene tar ikke større plass. 2x 80GB i Raid-0 blir en (opptil dobbelt så)kjapp 160GB disk.

 

Samme er det på nFORCE. 2x 512MB PC2100 kan "sees på" som 1024MB PC4200 ;) . Skulle data'ene skrives likt til begge kanalene, så hadde det ikke blitt noe kjappere. Hver 512MB brikke hadde jo brukt like lang tid på å skrive data'ene; Det tar like lang tid å kjøre EN bil fra Sarpsborg til Oslo i 80km/t, som to biler på samme strekning, samme fart ved siden av hverandre.

 

Men bare for å ha nevnt det; Asus A7N8X Deluxe/Non-Deluxe har det vært litt buggs med. Det HAR vært en den folk på dette forumet som har skreket ut i fortvilelse for at ting ikke funker. Det er lang fra alle, men det er en ting som er verdt å vurdere. Epox's og MSI's nFORCE2-løsninger har det vært lite/ikke noe tøys med, ihvertfall HER på forumet som JEG har lagt merke til.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Kt 400 chipset over Nvidia NForce, fordi jeg har hatt en faulty Northbridge og det er ikke gøy. Og jeg stoler ikke på Nvidia.

Så derfor sitter jeg på gode gamle VIA og Kt 400 er mest framtiudsrettet.

Men Nforce har jo Dual channel, kjapp beskrivelse av hva den gjør er at den funker som RAID 0 på minnet.

2 512mb moduler, du får bare 512mb RAM men 512 mb RASK ram.

 

Vel ... Raid-0 for disker fungerer ved at begge diskene skriver halvparten av data'ene hver... SAMTIDIG. Ergo får man høyere hastighet, og filene tar ikke større plass. 2x 80GB i Raid-0 blir en (opptil dobbelt så)kjapp 160GB disk.

 

Samme er det på nFORCE. 2x 512MB PC2100 kan "sees på" som 1024MB PC4200 ;) . Skulle data'ene skrives likt til begge kanalene, så hadde det ikke blitt noe kjappere. Hver 512MB brikke hadde jo brukt like lang tid på å skrive data'ene; Det tar like lang tid å kjøre EN bil fra Sarpsborg til Oslo i 80km/t, som to biler på samme strekning, samme fart ved siden av hverandre.

 

Men bare for å ha nevnt det; Asus A7N8X Deluxe/Non-Deluxe har det vært litt buggs med. Det HAR vært en den folk på dette forumet som har skreket ut i fortvilelse for at ting ikke funker. Det er lang fra alle, men det er en ting som er verdt å vurdere. Epox's og MSI's nFORCE2-løsninger har det vært lite/ikke noe tøys med, ihvertfall HER på forumet som JEG har lagt merke til.

 

Men en faulty Northbridge er ikke å spøke med...

Det verste er når den begynner å tulle i multiplayer som at Helikoptrene I flashpoint hopper opp og krasjer når du setter deg inn.

Glad jeg er kvitt den bridgen nå.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Kt 400 chipset over Nvidia NForce, fordi jeg har hatt en faulty Northbridge og det er ikke gøy. Og jeg stoler ikke på Nvidia.

Så derfor sitter jeg på gode gamle VIA og Kt 400 er mest framtiudsrettet.

Men Nforce har jo Dual channel, kjapp beskrivelse av hva den gjør er at den funker som RAID 0 på minnet.

2 512mb moduler, du får bare 512mb RAM men 512 mb RASK ram.

 

Ja, VIA er jo kjent for å stabile brikkesett... :lol::lol:

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange forskjellige hovedkort med forskjellige brikkesett.

 

Helt tilbake til KT133. Videre har jeg hatt KT133a, KT266, KT266a, KT333 og nå Nforce 2.

 

Sistnevnte har jeg hatt vanvittig masse problemer med. Har nå prøvd 3 forskjellige kort - Epox(8RDA+), Abit(NF7-S) og MSI (K7N2G-LISR) og har aldri opplevd så mange problemer.

 

Akkurat nå sitter jeg med et ABIT-kort (faktisk det tredje ABIT-kortet) og mikrofonen fungerer fremdeles ikke. Har også store problemer med å få det til å kjøre stabilt. Det henger seg ikke, men det virker som det lugger veldig i Windows, ganske ofte faktisk. Nesten ingenting fungerte med dette kortet før jeg fikk lagt inn den nyeste BIOS-en, versjon 1.5.

Dette kortet har og hadde jeg store problemer med både i vanlig tilstand og overklokket tilstand.

 

MSI-kortet virket mer stabilt enn ABIT-kortet, men det lot seg ikke overklokke noe særlig da man ikke kan stille spenningen på CPU.

Følgelig ble kortet veldig tregt i forhold til andre.

 

Epox er det som det ser ut som er foreløpig minst problemer med. Men husk å flashe BIOS så fort som mulig.

 

Til de av dere som tror jeg overklokker veldig, så er det ikke tilfelle. Det er snakk om å øke fsb litt i forhold til utgangspunktet. Multiplier m.v har jeg ikke rørt, kun økt fsb litt og følgelig spenningen på cpu.

 

Mitt sålangt mest vellykkede system MSI KT333 fungerte som en drøm hele veien!!! 2 x PC2100 256 MB brikker sto i kortet, med et MSI Geforce TI4200. Dette med en XP1700+ klokket til XP2000+ via FSB.

Kortet fungerte som en drøm! Og jeg hadde aldri noen problemer med det. Påkoblet var 4 stk harddisker, 1 x DVD, 1 x CD-RW, 5 x 80 MM Vifter, 3 x USB-enheter. Alt fungerte helt topp !

Lenke til kommentar
Jeg har hatt VIA lenge og de er helt OK, men Nforce...

 

Nå skal du slutte å syte! Du sier at du "ikke stoler på nVidia", men du har GeForce4 skjermkort. Det eneste argumentet jeg har hørt fra deg er at du har vært uheldig nok til å få et defekt HK, og at alle de fine spillene dine streiker på grunn av det. Dette er en diskusjon om hvilket chipsett som er best, ikke om personlige erfaringer (som i "mitt virker ikke, det suger") . Da kan denne tråden fortsette til tidlig i neste år uten at noen blir noe klokere...

Lenke til kommentar
Jeg har hatt VIA lenge og de er helt OK, men Nforce...

 

Nå skal du slutte å syte! Du sier at du "ikke stoler på nVidia", men du har GeForce4 skjermkort. Det eneste argumentet jeg har hørt fra deg er at du har vært uheldig nok til å få et defekt HK, og at alle de fine spillene dine streiker på grunn av det. Dette er en diskusjon om hvilket chipsett som er best, ikke om personlige erfaringer (som i "mitt virker ikke, det suger") . Da kan denne tråden fortsette til tidlig i neste år uten at noen blir noe klokere...

 

Jeg sier bare at jeg ikke ville stolt på NVidia.

Ja jeg har et GeForce 4 som jeg tenker på å selge... Må bare finne kjøper.

Men NForce vill kanskje virke for noen, men det ser ut til at alle har hatt problemer med dem.

Det defekte HL ligger nå på lager, tenkte å studere det nærmere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...