Gå til innhold

Guide: Din nye TV-hverdag


Anbefalte innlegg

En ting jeg lurer på. Har det blitt svarte skjermer noe sted i Norge? De som bor i Rogaland og andre steder? (hvor de har kungjort at skjermene skal bli svarte, og datoen har passert.)

 

Ble skjermen svart, eller er det bare en skremsel for å få folk til å kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du finner flere DVB-T-tunere med MPEG4-støtte i vår prisguide.

Skjønner ikke hva som menes med dette og forrige utsagn.

 

Et DVB-T kort tar inn datastrømmen - og det er vel opp til dekodere å gjøre MPGE4/HE-AAC jobben?

Med andre ord fungerer vel alle DVB-T kort, så sant man har rett dekoder.

 

Til nå har audiodekoderen vært problemet (HE-AAC), men det er flere løsninger her etterhvert; MediaPortal, f.eks., leveres med Monogram som er en gratis HE-AAC dekoder.

Lenke til kommentar

For min egen del er det mest irriterende at RiskTV ikke ser ut til å klare å få godkjent en PVR før det analoge nettet slukkes i Akershus den 20. Mai.....

 

Føles ganske waste å måtte kjøpe en dekoder til 1.300,- nå som skal erstattes med en PVR om et par tre måneder.....

 

 

Noen som har nos inside info om evt. godkjennelse av PVR fra RiskTV? Kanskje jeg bør satse på å klare meg uten TV et par måneder..... (hadde nok ikke hatt vondt av det....)

Lenke til kommentar
Du behøver ikke kjøpe ny TV for å kunne se på TV via det digitale bakkenettet. Signalene vil vises like godt på en gammel bilderørs-TV som på en ny flatskjerm-TV.

 

Det der må dere redigere - det er jo helt feil. Greit nok at noen av kanalene sendes med ræva oppløsning, men en gammel bilderørs-tv viser alltid dårligere bilde enn en ny LCD/plasma-tv. (Begrepet flatskjerm-tv er også misvisende, selv om det er allment akseptert, fordi det finnes bilderørs-tver som er flate. Bakprojeksjons-tver er også flate.)

 

Og som andre påpeker, denne artikkelen var langt under par for hw.no.

Endret av maedox
Lenke til kommentar
Med en slik tuner får du derimot bare inn ukrypterte kanaler, som vil si alle NRKs TV- og radiokanaler.

 

Er ikke TV2 sine signaler ukrypterte ut 2009, eller har jeg misforstått?

Nei, TV2 sine signaler er kryptert, men det er frem til 2009 gratis å ta de imot, dvs. du trenger kort for å se på TV2.

Lenke til kommentar
Du behøver ikke kjøpe ny TV for å kunne se på TV via det digitale bakkenettet. Signalene vil vises like godt på en gammel bilderørs-TV som på en ny flatskjerm-TV.

 

Det der må dere redigere - det er jo helt feil. Greit nok at noen av kanalene sendes med ræva oppløsning, men en gammel bilderørs-tv viser alltid dårligere bilde enn en ny LCD/plasma-tv. (Begrepet flatskjerm-tv er også misvisende, selv om det er allment akseptert, fordi det finnes bilderørs-tver som er flate. F.eks. bakprojeksjons-tver.)

 

Og som andre påpeker, denne artikkelen var langt under par for hw.no.

 

En god crt skjerm grisebanker alt av "flatskjermer" (plasma, lcd) når det gjelder bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg humrer når jeg leser at noen fortsatt mener CRT har bedre bildekvalitet enn LCD/plasma. Greit nok om man sammenligner CRT-TVer som kostet 20 000 kr for 5 år siden med LCD-TVer som koster 3000 kr i dag, men setter man opp sammenlignbare prisklasser så knuser både LCD og plasma, CRT på de aller fleste punkter (om ikke alle punkter, noe som sikkert gjelder i en del tilfeller)

 

maedox: BakprojeksjonsTVer har ikke billedrør, de har som navnet tilsier, en projektor bak skjermbildet. Ikke en stor glassbeholder med vakuum.

 

Ellers så synes jeg ikke det er veldig galt det som står i artikkelen. Det kunne sikkert vært omformulert til "Gamle billedrørs-TVer gir i likhet med LCD og Plasma også gode bilder med det digitale bakkenettet."

Lenke til kommentar
Hehe, jeg humrer når jeg leser at noen fortsatt mener CRT har bedre bildekvalitet enn LCD/plasma. Greit nok om man sammenligner CRT-TVer som kostet 20 000 kr for 5 år siden med LCD-TVer som koster 3000 kr i dag, men setter man opp sammenlignbare prisklasser så knuser både LCD og plasma, CRT på de aller fleste punkter (om ikke alle punkter, noe som sikkert gjelder i en del tilfeller)

 

maedox: BakprojeksjonsTVer har ikke billedrør, de har som navnet tilsier, en projektor bak skjermbildet. Ikke en stor glassbeholder med vakuum.

 

Ellers så synes jeg ikke det er veldig galt det som står i artikkelen. Det kunne sikkert vært omformulert til "Gamle billedrørs-TVer gir i likhet med LCD og Plasma også gode bilder med det digitale bakkenettet."

 

Tja, jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i det, svartnivå, input-lag, sample and hold-blur, innsynsvinkel osv. Det er mange ting der LCD-skjermer kommer til kort, spesielt når bevegelse er involvert. Når det er sagt, så orker jeg ikke å kjøpe en CRT-tv i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er du helt sikker? Da vi ringte til Lyse for å høre, sa de at vi måtte betale 180kr ekstra for den hver måned. Dersom vi skulle ha en til vanlig dekoder uten PVR ville det koste 79kr/mnd. Vi syntes egentlig at det hørtes ganske sykt ut, og spurte om han virkelig mente det. "Ja", sa han, "det er prisen for ekstra denne funksjonaliteten".

 

Du kan jo selv sjekke hjemmesiden til lyse og se.

39,-kr måneden for en normal EKSTRA DEKODER

79,-kr måneden for PVR tjenester

499,-kr for bytting av gammel dekoder til PVR

eventuelt kan du bestille ekstra dekoder og da slipper du byttegebyr om du bestiller PVR med den.

Takk :) Han må ha vært litt forvirret han fyren i telefonen. Det var bare en uke etter at den kom, så.. Men synes likevel at de ikke burde tatt ekstra betalt for PVR etter at den er betalt. Det er jo dobbel pris sammenliknet med ekstra vanlig dekoder.

Lenke til kommentar

Det er nesten litt tragikomisk å se all den aktive reklamen fra Riks-TV, Viasat, Get og Canal digital.

Det som er litt nytt er at f.eks. Viasat aktivt angriper en konkurrent med å gi litt suspekte prissammenligninger.

 

Selskapene er flinke til å splitte opp priser. Ingen tør å holde seg til en ren månedspris, men trekker inn høye priser på såkalt kortleie, etableringsavgift, dekoderleie m.m.

 

Syntes det er synd at Riks-TV ennå ikke kan si noe om hva TV-2 vil koste etter 2009. Selv om TV-2 da kanskje vil være uten månedsavgift (?), så vil det jo koste over 700 kroner i såkalt kortavgift!

 

Jeg sender en applaus til den svenske regjeringen som har gitt svenskene (og nordmenn langs grensen) tilgang til 10-12 helt åpne gratiskanaler. Hvor digitaldekoder kan kjøpes fra 400 kr (uten noen binding eller forpliktelser)i butikk.

 

Er enig i inspill om at overgangen har vært vel rask her. Vårt naboland stenge analoge signaler i fjor, da hadde innbyggerene hatt fra 5 til 7 år på seg til overgangen.

Her hjemme ble det kun gitt noen måneder fra innføring til stenging.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Hehe, jeg humrer når jeg leser at noen fortsatt mener CRT har bedre bildekvalitet enn LCD/plasma. Greit nok om man sammenligner CRT-TVer som kostet 20 000 kr for 5 år siden med LCD-TVer som koster 3000 kr i dag, men setter man opp sammenlignbare prisklasser så knuser både LCD og plasma, CRT på de aller fleste punkter (om ikke alle punkter, noe som sikkert gjelder i en del tilfeller)

 

Det er nok mange i dag som har flatskjerms-TV som gir langt dårligere TV opplevelse enn et godt bilderørs-TV.

Dette er litt som overgangen fra fotoapparat med filmrull til digitale kamera, det er nok mange dårlige digitalbilder fra 2001-2007.

 

I begge tilfellene handler det om at man går over til ny teknologi som trenger noe tid på seg til å bli mer optimal. Særlig i den ordinære prisforbruksklassen.

Lenke til kommentar
Tja, jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i det, svartnivå, input-lag, sample and hold-blur, innsynsvinkel osv. Det er mange ting der LCD-skjermer kommer til kort, spesielt når bevegelse er involvert. Når det er sagt, så orker jeg ikke å kjøpe en CRT-tv i dag.

 

AtW

Må si meg ening med deg i det, syns ikke LCD fremstår som udelt bedre når det gjelder bildekvalitet ut fra det jeg har sett.

Er i grunn på jakt etter en verdig arvtager for min Sony CRT og det blir jo ikke en ny CRT skjerm, ikke minst fordi jeg bruker tv'n med datamaskin, og dette er jo et av områdene LCD er ganske overlegent . Leste forresten for en ukes tid siden at Sony nå legger ned all produksjon av Trinitron, så da har vi vel kommet til enden av det kapittelet. Salget av CRT går vel ikke stort bedre enn salget av platespillere nå for tiden.

 

plankeby Lagt til I dag, 13:15

Det er nok mange i dag som har flatskjerms-TV som gir langt dårligere TV opplevelse enn et godt bilderørs-TV.

I tillegg har jeg inntrykk av at de fleste går en del opp i størrelse, og vanlig tv sendinger ser ikke akkurat bra ut på en 42". Men det er jo ikke tv apparatets feil da, og planen er vel at tv-sendinger i høyere oppløsning skal bli mer vanlig i overskuelig fremtid...

Lenke til kommentar

Penget mitt er at mange hjem (særlig de siste 2-3 år) vraker ut velfungerende gode nyere 32" bredskjerms CRT TVer, mot LCD-TV. Til vanlige TV-sendeinger (både analoge og heldigitale) så er mange av LCD TVene fra dem siste åra til i dag dårligere enn nyere bilderørs TVer.

 

Jeg har vært å hjulpet litt til med instilling av flatskjerms TVer (mest 32") hvor husstanden er begeisteret over LCD bildekvalitet og at TV ikke er dyp. Selv har jeg syntes bildekvaliteten i mange tilfeller har vært langt dårligere enn billderørs TVen som er kastet ut.

 

Nå snakker jeg ikke om 42" TV og større hvor flatskjerm har helt klare fordeler opp mot bilderørs TV. Men jeg tør mene at selv i dag er en del LCD og plastma TVer i 32-36 tommer med pris under kr 10.000 dårligere enn gode bilderørs TVer fra 2000-tallet. Til TV/ filmbruk.

Lenke til kommentar

Svært mange LCD-TVer viser dårligere farger enn nyere bilderør. Bildet er veldig ofte "blasst" og blekt, og det er gjerne for få fargenøyanser. Plasma har gjerne bedre farger enn LCD, men de billige og små er gjerne ikke skarpe nok, samt at innbrenning er et stort problem på de billigere modellene.

 

Jeg må gjerne opp i prisklassen over 20.000 for å finne en LCD-TV som har gode nok egenskaper til at jeg ville vært fornøyd med den. De fleste TV-ene under 10.000 kr har gjerne dårlige bilder sammenlignet med nyere bilderør. Som andre har nevnt, det er alt for mange fullt brukbare bilderør som blir kastet i disse dager. Mange har også vært misfornøyde med de nye LCD-TVene, jeg husker ikke det nøyaktige tallet, men det var en betydelig andel.

Lenke til kommentar
Hva med NextTV fra ngt? er jo et alternativ det også...

 

Men hvordan ligger det an med kvaliteten til NextTV?

Jeg bestilte det på fredag forrige uke (prøvetilbudet var altfor fristende), epostene de har sendt meg etter det sier at jeg må vente i 2-4 uker så de får omkoblet linjen min og sendt meg en NextTV kompatibel router.

 

Kvaliteten er utmerket, jeg er i allefall fornøyd med produktet. IP-TV er fremtidsrettet og det som kommer til å ta over markedet så fort "hypen" riks-tv har lagt seg.

Lenke til kommentar
Salget av CRT går vel ikke stort bedre enn salget av platespillere nå for tiden.

Det har vel ikke blitt solgt mer platespillere enn det gjøres idag på veldig veldig mange år. Produksjonen av vinyl er også på full vei opp. Så sammenligningen der er litt gal. Kassetter, spolebånd og den delen av HiFien derimot står det verre til med.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...