Gå til innhold

Guide: Din nye TV-hverdag


Anbefalte innlegg

Har Lyse fiber, og synes det er grei kvalitet og slikt, men det er én ting som ikke er greit, og det er prisen på PVR. For å få det må jeg først betale 400 kr for selve PVR-boksen, og etterpå betale ca 180 kr pr. mnd "for den ekstra funksjonaliteten" i tillegg til vanlig pris uten PVR. Det burde ikke vært lov å ta seg så godt betalt for nesten ingenting :dontgetit: De har jo ingen utgifter med den som kan rettferdiggjøre prisen heller.

 

Skulle gått å skifte til en annen leverandør, og at signalet gikk over samme linjen som nå ;)

 

180,- per måned? Det koster vel 79,- måneden. Mams'en skulle bytte ut strømadapteren til Kreatel dekoderen idag (siden den konka ut igår kveld), så hu spurte for meg. Det eneste problemet er vel en ventetid på opptil 6 uker for å få den. Nettopp lansert, så alle skal jo selvfølgelig ha en i hus asap...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen:

Finnes vel stort sett spesielle omstendiger rundt de fleste regelverk som kan gi unntak på en eller annen måte. Men for folk flest er det veldig enkelt. Har man en tuner så betaler man lisens, har man ikke tuner, så betaler man ikke lisens.

 

Ikke hvis du bare har radiotuner :) Reglene virker for meg lite konsekvente og uklare, en tuner du i praksis ikke kan ta inn tv-signaler med må(?) man betale lisesns for (gammelt bakkenett), en annen tuner du i praksis ikke kan ta inn tv-signaler med slipper du å betale lisens for (radio)

 

AtW

Lenke til kommentar
Faktisk trenger en dobbelt så mye båndbredde for å overføre det samme signalet digitalt som analogt.

 

Vennligst forklar hvordan dette henger sammen teknisk.

 

Personlig så orker jeg ikke å gå over til digital-TV det er for dyt og dessuten tungvindt med dekoder og mas med PCer og diverse. Man får kjøpt mange dvder i året for prisen av abonnement og lisens.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har Lyse fiber, og synes det er grei kvalitet og slikt, men det er én ting som ikke er greit, og det er prisen på PVR. For å få det må jeg først betale 400 kr for selve PVR-boksen, og etterpå betale ca 180 kr pr. mnd "for den ekstra funksjonaliteten" i tillegg til vanlig pris uten PVR. Det burde ikke vært lov å ta seg så godt betalt for nesten ingenting :dontgetit: De har jo ingen utgifter med den som kan rettferdiggjøre prisen heller.

 

Skulle gått å skifte til en annen leverandør, og at signalet gikk over samme linjen som nå ;)

 

180,- per måned? Det koster vel 79,- måneden. Mams'en skulle bytte ut strømadapteren til Kreatel dekoderen idag (siden den konka ut igår kveld), så hu spurte for meg. Det eneste problemet er vel en ventetid på opptil 6 uker for å få den. Nettopp lansert, så alle skal jo selvfølgelig ha en i hus asap...

Er du helt sikker? Da vi ringte til Lyse for å høre, sa de at vi måtte betale 180kr ekstra for den hver måned. Dersom vi skulle ha en til vanlig dekoder uten PVR ville det koste 79kr/mnd. Vi syntes egentlig at det hørtes ganske sykt ut, og spurte om han virkelig mente det. "Ja", sa han, "det er prisen for ekstra denne funksjonaliteten".

Lenke til kommentar

At det gamle analoge bakkenettet vi er kjent med blir lagt ned frå hausten av (her) er litt for tidleg. Det bør vere analoge sendingar til det digitale får dekning.

 

Her er det ikkje dekning på Digitalt bakkenett, ikkje dekning på Parabol, ikkje kabelTV tilbud og maks nettlinje på 1Mb.

Lenke til kommentar

Blir bare kjipere og kjipere å tenke på at jeg må skaffe meg rikstv nå. Ingen kabel hvor jeg flytter. Ekstra kjipt å måtte betale 700 og noe i året for å leie et plast-kort å. Har ingen mulighet for å sette opp noen antenne ute, så får håpe at det funker med bordantenne. Noen som veit om det holder med bordantenne?

Lenke til kommentar
At det gamle analoge bakkenettet vi er kjent med blir lagt ned frå hausten av (her) er litt for tidleg. Det bør vere analoge sendingar til det digitale får dekning.

 

Her er det ikkje dekning på Digitalt bakkenett, ikkje dekning på Parabol, ikkje kabelTV tilbud og maks nettlinje på 1Mb.

 

Bor du midt i Antarktis du eller? ;) Eller langt utpå Finnmarksvidda?

 

 

(Edit: fix quote)

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
Blir bare kjipere og kjipere å tenke på at jeg må skaffe meg rikstv nå. Ingen kabel hvor jeg flytter. Ekstra kjipt å måtte betale 700 og noe i året for å leie et plast-kort å. Har ingen mulighet for å sette opp noen antenne ute, så får håpe at det funker med bordantenne. Noen som veit om det holder med bordantenne?

Det kommer an på hvor du bor. Dersom du bor litt i utkanten av "god dekning"-området, kan det nok by på en del problemer. Det er kart over dekningen på rikstv sine nettsider.

Lenke til kommentar

Nesten ren reklame dette her. Det bør være vurdering om dette er en bra løsning for undrende TV-eiere rundt om i det ganske land. Det er forstatt svært mange som ikke har gjort noe valg, og de har sikkert store spørsmål

 

Angående RiksTV så er jeg litt skeptisk siden kanaltilbudet i forhold til kabel-TV og parabol er latterlig i forhold til prisen. Det er forøvrig latterlig at de ennå ikke har fått ut PVR-boksen til RiksTV på markedet. Dette er noe jeg har etterlyst. Det digitale bakkenettet har heller ikke kapasitet for HDTV-signal i nåværende stand (med mindre de slår sammen flere kanaler), og det trengs trolig ytterligere utbygging. Når det gjelder signalstyrke og bildekvalitet så blir det ikke bedre for alle. Der signalene er svake blir det forstyrrelser (f.eks. med sampling), og dette er noe som kan være mer irriterende enn litt kornete bilde.

 

Canal Digital har en spennende boks, men dog ikke perfekt.

 

Her i huset er det ikke tatt noe valg ennå.

Lenke til kommentar
Er du helt sikker? Da vi ringte til Lyse for å høre, sa de at vi måtte betale 180kr ekstra for den hver måned. Dersom vi skulle ha en til vanlig dekoder uten PVR ville det koste 79kr/mnd. Vi syntes egentlig at det hørtes ganske sykt ut, og spurte om han virkelig mente det. "Ja", sa han, "det er prisen for ekstra denne funksjonaliteten".

 

Du kan jo selv sjekke hjemmesiden til lyse og se.

39,-kr måneden for en normal EKSTRA DEKODER

79,-kr måneden for PVR tjenester

499,-kr for bytting av gammel dekoder til PVR

eventuelt kan du bestille ekstra dekoder og da slipper du byttegebyr om du bestiller PVR med den.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
At det gamle analoge bakkenettet vi er kjent med blir lagt ned frå hausten av (her) er litt for tidleg. Det bør vere analoge sendingar til det digitale får dekning.

 

Her er det ikkje dekning på Digitalt bakkenett, ikkje dekning på Parabol, ikkje kabelTV tilbud og maks nettlinje på 1Mb.

 

Bor du midt i Antarktis du eller? ;) Eller langt utpå Finnmarksvidda?

 

 

(Edit: fix quote)

 

Indre Sunnmøre.

Ikkje akkurat verdens nalve nei :!:

Indre_Sunnm_re.bmp

post-97475-1208978853_thumb.jpg

Endret av S-T
Lenke til kommentar
Det med lisens er da veldig enkelt å forklare. :) Viss det er en tuner i boksen du skal bruke, så må du betale lisens. Utstyr med tuner er f.eks de fleste tv'er, videospillere og dvd-opptagere. Eksempel på utstyr som ikke har tuner og som da ikke er lisenspliktig, er f.eks de fleste pc skjermer, noen tv'er, de fleste projektorer og dvd-avspillere.

 

Men, dersom tuneren ikke er istand til å ta imot dagens TV-signaler må vel lisensplikten opphøre. Dersom jeg kun har en TV som kan ta imot anole TV-signaler og det nettet er lagt ned, så er det jo ingen mening i å klassifisere dette som en fjernsynsmottaker lenger?

Lenke til kommentar
Det nye bakkenettet er forferdelig, spør du meg. Ikke nok med at man mister gratis-kanaler, men de fleste kanalene sendes i dårligere kvalitet (0.75*SDTV). Og det finnes fortsatt ingen _GOD_ løsning til HTPC'er.

Er ikke helt inne i måleenhetene her, men 0.75*SDTV er altså dårligere enn hva?

 

 

Takk forøvrig til godonnet for oppklarende post på forrige side. :)

Jeg gledet meg over en skikkelig gjennomgang av dette her på HW, men satt dessverre også igjen med følelsen av artikkelen ikke akkurat var skrevet spesielt for oss litt over gjennomsnittet teknikk- interesserte.

Lenke til kommentar

Forøvrig tar artikkel forfatteren litt feil med at DVB-T mottakeren må støtte mpeg4. Denne dekodingen kan gjøres gjennom software. Jeg har selv kjøpt 2 DVB-T mottakere på eBay til 200,- inkludert frakt. Og her i Stavanger fungerer dette helt fortreffelig. Kan jo nevnes at man må bruke software som dvbviewer for at dette skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...