Gå til innhold

Guide: Din nye TV-hverdag


Anbefalte innlegg

Ok, var kanskje en dårlig sammenlikning aspstein, jeg dro egentlig paralellen til dette med tanke på at det er et nisjeprodukt som har sine tilhengere til tross for at Sony legger ned Trinitron. Og muligens også med rette, til tross for at de fleste anser fordelene som langt mindre enn ulempene, eller kanskje ikke ser fordeler i det hele tatt. Men tenkte ikke på (viste ikke) at det vel faktisk er et voksende marked igjen, muligens fordi jeg selv umiddelbart elsket den litt overdrevent "crispe" lyden i CD, og har ikke savnet LP siden.

 

plankeby Lagt til I dag, 16:01

Penget mitt er at mange hjem (særlig de siste 2-3 år) vraker ut velfungerende gode nyere 32" bredskjerms CRT TVer, mot LCD-TV. Til vanlige TV-sendeinger (både analoge og heldigitale) så er mange av LCD TVene fra dem siste åra til i dag dårligere enn nyere bilderørs TVer.

Jeg har vært å hjulpet litt til med instilling av flatskjerms TVer (mest 32") hvor husstanden er begeisteret over LCD bildekvalitet og at TV ikke er dyp. Selv har jeg syntes bildekvaliteten i mange tilfeller har vært langt dårligere enn billderørs TVen som er kastet ut.

.

Jeg forstod hva du mente, og har samme erfaring, om det var meg du svarte. Det er nok andre faktorer enn bildekvalitet som er av størst betydning for veldig mange. Konefaktoren på et digert beist av en CRT er feks ikke så høy... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, var kanskje en dårlig sammenlikning aspstein, jeg dro egentlig paralellen til dette med tanke på at det er et nisjeprodukt som har sine tilhengere til tross for at Sony legger ned Trinitron. Og muligens også med rette, til tross for at de fleste anser fordelene som langt mindre enn ulempene, eller kanskje ikke ser fordeler i det hele tatt. Men tenkte ikke på (viste ikke) at det vel faktisk er et voksende marked igjen, muligens fordi jeg selv umiddelbart elsket den litt overdrevent "crispe" lyden i CD, og har ikke savnet LP siden.

Hehe er mange som ikke er helt klar over det. Har alltid likt lyden i vinyl selv. Og når jeg nå kan få omtrent hva som helst av musikk på vinylplater har jeg det ganske greit.

 

Men litt mer over til topic. Jeg har rikstv og jeg er relativt fornøyd (utenom at jeg merker at lyden er sinnsykt komprimert og at teksttv er totalt ubrukelig). Det som derimot er et kjempeminus er at signalene detter ut når det er en noen som mottar tekstmelding eller snakker i mobil i nærheten. Kjempeflott! :whistle:

Lenke til kommentar
maedox: BakprojeksjonsTVer har ikke billedrør, de har som navnet tilsier, en projektor bak skjermbildet. Ikke en stor glassbeholder med vakuum.

 

Det er jeg fullt klar over, jeg tror bare setninga kom feil ut gjennom fingrene. :p Vet ikke helt hva planen var, men jeg retta det, selv om innlegget mitt generelt sett var en tynn smørje av mange ubegrunnede utsagn.

 

Ut med bilderør, inn med HD-TVer. :cool:

Jeg bryr meg ikke hva folk mener... Man får ikke bra filmopplevelse med en bilderørs-TV (med HD-filmer) uansett hvor bra fargegjengivningen måtte være.

Lenke til kommentar
Men litt mer over til topic. Jeg har rikstv og jeg er relativt fornøyd (utenom at jeg merker at lyden er sinnsykt komprimert og at teksttv er totalt ubrukelig). Det som derimot er et kjempeminus er at signalene detter ut når det er en noen som mottar tekstmelding eller snakker i mobil i nærheten. Kjempeflott! :whistle:

Hmm, det høres jo ikke helt bra ut. Har igrunn fått et lite intrykk av at det er en del som ikke er så fryktelig fornøyde med det nye bakkenettet.

Men er det altså vesentlig dårligere lyd enn det var med det analoge hos deg, og er det merkbart på samme måte som mp3 filer med veldig lav bitrate, eller hvordan høres det dårlig ut?

 

Du har ikke bare dårlige signaler da, siden du nevner at tekstv er ubrukelig?

 

Jeg lurer også på et par ting ang digitaltv og kvalitet;

1. Hvis man feks har kabeltv fra Canal Digital, skaffer seg en digital tuner, og kjører HDMI/DVI til fjernsynet, får man da akkurat samme kvalitet som det analoge, eller blir det på noe vis bedre? (altså på sendinger som ikke går i HD)

 

2. Er det fortsatt bare noen veldig få kanaler/sendiger som sender høyere oppløsning enn dagens analoge, og i såfall finnes det noen plan/oversikt over hvem som vil sende i hvilken kvalitet fremover?

Lenke til kommentar
Du har ikke bare dårlige signaler da, siden du nevner at tekstv er ubrukelig?

 

Jeg lurer også på et par ting ang digitaltv og kvalitet;

1. Hvis man feks har kabeltv fra Canal Digital, skaffer seg en digital tuner, og kjører HDMI/DVI til fjernsynet, får man da akkurat samme kvalitet som det analoge, eller blir det på noe vis bedre? (altså på sendinger som ikke går i HD)

 

2. Er det fortsatt bare noen veldig få kanaler/sendiger som sender høyere oppløsning enn dagens analoge, og i såfall finnes det noen plan/oversikt over hvem som vil sende i hvilken kvalitet fremover?

Nei jeg bor vel kanskje et par km fra senderen her så jeg har vel heller helt sinnsykt signal.

Ja lyden kan kanskje sammenlignes med MP3-komprimering, men det kan like godt være boksen min som har en dårlig DA-konverter eller noe da.

 

Og tekst tv fungerer bare ikke. Som å prøve å slå på tekst tv på en dvdfilm, både med boksens tekst funksjon og tvens.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...