Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med å huske navn


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et utrolig irriterende problem... Jeg har store problemer med å huske navn til personer jeg møter!

Det er så ille at jeg kan glemme navnet til en person etter bare 10 sekunder, men vanligvis så går det 2-5 minutter før jeg har glemt det. Dette er et stort og irriternde problem, for jeg syns det er flaut når jeg møter en person som jeg har møtt før og snakket med, og så husker jeg ikke navnet...

 

Det tok meg 4 år å lære alle navnene i klassen min på barneskolen, så dette problemet er noe jeg har strevd med hele livet. Jeg kjenner at det har blitt litt bedre, for jeg kan nå 12-14 navn i klassen min når jeg har gått i samme klasse som dem siden sommeren.

 

Det er egentlig kun navn på personer jeg har problemer med å huske. Andre ting, for eksempel når en ny prosessor har utgivelsesdato, husker jeg etter å ha lest det èn gang. Det er nesten som om hukommelsen min feilprioriterer, hvis du skjønner, og det er ikke stort jeg kan gjøre med det :(

 

Jeg har prøvd å repetere navnet på personer jeg møter inne i hodet masse ganger for å bedre huske det, men det hjelper ikke... Så jeg lurte på om det er noen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har det samme problemet når jeg kommer på vors eller fester, og tar "hilse runden". Da går det rett inn og ut igjen. Men dersom det er i andre sammenhenger som feks ny klasse etc så lærer jeg det ganske fort.

 

Jupp. Ser ikke ut som det er mange andre som har det slik... Har aldri møtt noen i alle fall.

Lenke til kommentar
Jeg har det samme problemet når jeg kommer på vors eller fester, og tar "hilse runden". Da går det rett inn og ut igjen. Men dersom det er i andre sammenhenger som feks ny klasse etc så lærer jeg det ganske fort.

Haha den har vi alle tror jeg. Hører ikke alltid etter engang, så pleier å hils 2-3 ganger på de jeg har problemer med å huske ^^

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med navn, men jeg tror at det ofte kommer av at jeg prøver å lære meg navn jeg strengt tatt ikke trenger å kunne (det er alltid vanskelig å huske unødvendige og uinteressante ting), og innbiller meg at alle andre er så veldig mye flinkere. Uansett, hvis jeg hilser på deg for første gang, er sjansen veldig lav for at jeg husker navnet ditt på første forsøk uten å ha hørt det i mellomtiden. Det funker best å høre andre bruke navnene sine på hverandre, da lærer jeg ganske fort.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

En smule bekymringsvekkende at du er mer interessert i prosessorer enn i folk, men bortsett fra det er det nok ikke noe veldig galt med deg. :)

 

Kjenner meg absolutt igjen. Prioriterer ikke å huske folks navn når jeg hilser i noen som helst sammenheng, og når jeg kommer på at jeg burde ha hørt etter, er det for sent. De få gangene jeg husker, er det spesielle årsaker for det. ;)

Lenke til kommentar
En smule bekymringsvekkende at du er mer interessert i prosessorer enn i folk, men bortsett fra det er det nok ikke noe veldig galt med deg. :)

 

Kjenner meg absolutt igjen. Prioriterer ikke å huske folks navn når jeg hilser i noen som helst sammenheng, og når jeg kommer på at jeg burde ha hørt etter, er det for sent. De få gangene jeg husker, er det spesielle årsaker for det. ;)

 

Åja, mente ikke at jeg prioriterer å huske prosessorer mer enn navn, det er bare slik det er... Kan liksom ikke noe for det, er som om hjernen mener at navn på personer er uinterresant, og glemmes derfor.

 

Jeg har jo veldig lyst til å kunne huske navn på personer! Det er bare det at jeg ikke klarer det :hrm:

Lenke til kommentar
Heldigvis ikke..

Når det til kommer til å huske ting(spesielt navn) så klistrer det seg fort fast etter å ha hørt det en gang...

Tror nok jeg kan navn på fler enn de som kan navnet mitt:D

sånn har jeg det og :p bare at jeg kan sikkert navn på folk som ikke vet at jeg eksisterer en gang, kunne nesten hele 10. klasse trinn alle folkene i alle klassene :O og det var bare etter og høre vennene mine snakke om dem og si hvem de er, men du kan jo skrive ned navnene, selv om det kan bli litt strev til tider

Lenke til kommentar

Eg kan uten problem stille meg i rekken med "folk som ikke klarer å huske navn" :)

 

Og den "funksjonen" er hos meg veldig selektiv. Eg jobber mye på et kundesenter og snakker med en del personer til dagen. Eg klarer veldig sjeldent å huske navn på personen eg snakket med, men eg klarer som oftest å huske navn på bedriften som ringte. Navn på folk eg treffer er det også veldig dårlig med. Ofte klarer eg å huske det etter et par repetisjoner, men når eg hilser på folk i begynnelsen av et møte for eks så sitter eg der resten av møte uten å vite hva de andre heter. Når det gjelder navn på servere, routere, maskinvare og ikke minst ip adresser er det så og si aldri noe problem. Eg husker ip adresse områder som vi ofte bruker og klarer raskt å plassere maskinvare, servere og klienter ut i fra ip adressene. Er helt sykt.

 

På skolen var det også alltid slikt. Temaer vi studerte satt som et skudd etter få repetisjoner(repetisjoner var ofte ikke nødvendig, skummlesing holdt lenge). Men årstal og datoer forsvinner nesten før eg får de med meg. Sliter veldig med bursdager og merkedager i dag.

 

Hjernen/hukomelsen er en merkelig ting. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...