Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med å huske navn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I min familie har vi det litt annerledes. Vi husker navn, men ikke så godt hvem som er hvem. Det er litt slit for bestemor for eksempel, med alle de søsknene og søskenbarna jeg har. Og når vi er tre brødre hos far min sier han alltid navnet på den han mener til slutt. "H...! E...! S...!"

Haha, det er det samme for min bestemor. Hun går ofte igjennom en 3-4-5 navn før hun kommer fram til det hun mener.

Lenke til kommentar

OM jeg kjenner meg igjen?

Sliter vel ikke like mye som deg, tror navnene på de i klassen begynner å sitte hos meg nå :p

Men når jeg møter random folk jeg ikke vet hvem er fra før av, eller når jeg er på vors så faller navnet ut etter 2 sec. Tror jeg er for opptatt av hvordan jeg skal hilse og om jeg skal si mellomnavnet mitt eller ikke :wee:

Lenke til kommentar

Støtter deg gutt. Sliter ekstremt med navn. Kan da mestparten kanskje av navnene på folka mine i klassen.

 

Og ja, jeg husker andre ting mye bedre. Ivertfall i forrhold til venner når jeg minner på ting til de, men kan ikke lese tankene dems :hrm: så kan ikke være helt sikker.

 

Jeg er også slik at sier du navnet til den personen så husker jeg navnet og ansiktet. Dårlig på og lete fram navn og dårlig på og lagre de.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig tror jeg, husker vi snakket om det i militæret (når alle på rommet hadde glemt navnet på hverandre kanskje? :p) Som han ene sa så fint, det han hører når noen stikker ut hånden og presenterer seg er "hei, jeg heter IIIIIIIIIIIIIII".

 

Når noen bare nevner navnet i en bisetning husker jeg de som oftest, kan navnet på dritmye folk jeg ikke kjenner en gang.. Men med en gang noen presenterer seg med håndtrykk glemmer jeg navnet innen sekunder :D Konsentrerer meg sikkert for mye om å få ut min egen hånd og å ha fint håndtrykk.. Siste eksempel er at vi byttet litt på gruppene på skolen, kom en ny kar inn som jeg hadde gått i klasse med i 6 mnd.. Brukte en god mnd på å få med meg navnet hans, tok til slutt bare en sjanse på det jeg trodde det var :D

 

Men ansikter er jeg flink med, minus det å koble de til navn og hvem faen det egentlig er.. Så siden jeg har jobbet på bensinstasjon og med hjemmelevering av møbler går jeg ofte ut i fra at det er tidligere kunder..

Lenke til kommentar

Jeg har utrolig dårlig hukomelse. Navn på personer og ting, tall og det meste annet du kan stappe i hukomelsen sitter ganske løst.

 

Kan lese en settning for så å glemme det med en gang igjen.

Jeg bruker ofte usikre ord som "kanskje", "tror" og lignende.

Når jeg har en historie å fortelle kan jeg glemme viktige navn eller ting underveis mens jeg forteller, så jeg må stoppe opp og tenke. Kan være skikkelig pinlig. :cry:

 

Det eneste jeg synest jeg er flink med er rettningsans/stedsansen :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan ha problemer med å huske navn over kort tid, ihvertfall hvis det er snakk om mer enn 2-3 navn som skal plasseres på hvert sitt ansikt. En hilserunde på vors må gjerne repeteres utover kvelden.

 

Men er det snakk om mennesker jeg har kontakt med over lengre tid, setter det seg for og blir sittende lenge. Jeg var på rekruttskolen i juli i fjor, der var vi totalt 50 stk på vår tropp inkl troppsbefal, og vi var der i 2 mnd. I militæret bruker man nesten bare etternavn, men jeg husker den dag i dag fornavn + etternavn på samtlige i troppen (og endel mellomnavn). Kun en av disse har jeg fremdeles jevnlig kontakt med.

Jeg har også kunnet fullt navn på samtlige tidligere klassekamerater mens de har gått i klassen min. De fleste fra de siste 9 årene sitter også fortsatt, ihvertfall noenlunde.

Lenke til kommentar

Jeg er også en av dem som sliter med å huske navn i den første innlæringsfasen. Det tar ofte lang tid før jeg hilser på nye bekjentskaper med navn; ofte går det bare i halloen, hei, halla og liknende frem til navnet sitter. Som noen påpekte tidligere går navn inn det ene øret og ut det andre når man tar "hilserunden" i lystig lag. Det er uansett ikke et problem i den forstand at de jeg ikke husker navnet på er folk jeg ikke omgås nok til å kalle bekjentskaper uansett. På den andre siden husker jeg veldig godt ansikter, selv etter få sekunders eksponering.

 

Edit: Til informasjon kan jeg nevne at når et navn først er innlært så sitter det som betong for tilsynelatende all overskuelig fremtid.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å huske navn i alle muntlige sammenhenger. Det høres kanskje merkelig ut, men jeg husker ikke navn på enkelte av de jeg går i klasse med selv om jeg har hørt navnet deres hundrevis ganger i navneopprop, gjennom samtaler med dem, med andre, og i tillegg tilbringer flere timer i uken i samme rom som dem. Navn på folk jeg ikke kjenner i det hele tatt, for eksempel venners venner som jeg kun har sett taggede bilder av på Facebook, sitter som støpt, fordi jeg har lest og ikke hørt navnet.

Det er utrolig frustrerende å hele tiden måtte kalle folk "du" eller "han derre med rødt hår" fordi jeg ikke husker navn.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å repetere navnet på personer jeg møter inne i hodet masse ganger for å bedre huske det, men det hjelper ikke... Så jeg lurte på om det er noen som kjenner seg igjen?

Kjenner meg igjen. Og ja, det er plagsomt. Tar meg år og dager å lære navn på folk.. argh. Men hvis du sliter med navn på de i klassen, går det vel an å løse problemet vha klassebilder eller lignende? Sitte å pugge.. :p

 

Folk jeg sjeldent møter sliter jeg med å si navnet på - men hvis andre nevner personen (ved navn) kommer jeg med en gang på hvem det er. Så i min hjerne fungerer koblingen navn->bilde, men ikke omvendt. Om dere forstår.

 

Visstnok skal det hjelpe å repetere navnet til den personen man nettopp har hilst på, men jeg har nå ikke kjempegode resultater. For meg funker det å assosiere person X med en annen person med samme navn. Så trenger jeg bare å huske navnet på denne andre personen, hvilket fungerer sånn passe. Og merkelig nok; hjernen klarer å huske denne fiktive assosiasjonen relativt greit.

 

Nei, hvorfor kan ikke alle gå rundt med navne-skilt? Det ville gjort det hele mye lettere!

Lenke til kommentar

Som nevnt så sliter jeg altså ikke med navn på personer jeg omgås jevnlig - hovedsaklig. Men i dag dro jeg tilbake fra perm, og på flyplassen etter å ha landet traff jeg på en fyr på vaktlaget mitt som jeg har kjent et par dager, i tillegg så er det jo litt som en internatskole med 20 folk her når man bor så tett på hverandre og omgås hverandre hele døgnet omtrent. Uansett, først en times tid senere, da vi var inne på basen, kom jeg på at jeg faen ikke husker hva han heter. Ikke at det var et problem der og da, men det er nå over 10 timer siden jeg traff han og jeg husker fremdeles ikke navnet hans. Jeg er bombesikker på at jeg kan både for- og etternavn, men akkurat nå er jeg helt blank (har fundert ganske hardt på dette).

 

I militæret bruker man jo hovedsaklig navnetags, men av tåpelige, unødvendige "sikkerhetsmessige årsaker" gjør ikke vi det (vi er helt vanlige VS-soldater). Selv om jeg i utgangspunktet er helt autist på navn som jeg har hatt jevnlig kontakt med over tid, så er det ikke sjelden jeg sliter med at navn blokker fullstendig ut og kan være helt borte i flere dager selv om jeg kanskje tom. kommuniserer med vedkommende underveis.

 

edit: kom på etternavnet hans rett etter at jeg postet her ;) men fornavnet står jeg fremdeles fast på... :\

Endret av srbz
Lenke til kommentar

jeg har samme problem, jeg møter noen for andre gang også husker jeg overhodet ikke hva de heter, tipset mitt er (funker for meg) lytt godt etter om noen sier navnet til personen i en samtale når personen er der og tenk konstant på navnet i noen minutter, dermed blir det sånn at man aldri glemmer det igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...