Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør jeg med ødelagt låne pc?


perpetrus382

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så om du låner noe mener du at du fritt kan ødelegge det uten å måtte dekke skader med mindre du har skrevet kontrakt på forhånd? Pleier du å få låne mye fra venner og bekjente?

 

Butikken trenger ikke å "ha orden på forsikring" på en utlånsmaskin. Det er da for pokker ditt eget ansvar å passe på ting du har i din forvaring. Den som må ha orden på forsikringen er den som skader en annens eiendom, noe du faktisk gjør når du skader en utlånsmaskin.

 

Men kunne jo vært interessant å høre Forbrukerrådets mening på følgende problemstilling:

"Jeg ødela en butikks eiendom, er det noen mulighet til å slippe unna ansvaret for det?"

Jeg sa ikke at en fritt kan ødelegge det uten å måtte dekke skader. Jeg låner ikke fra venner og bekjente, jeg kjøper.

 

Butikken BØR ha forsikringsordning likt ved leie av bil. Der kan man jo velge hvilken forsikring en vil ha uten å måtte ringe forsikringselskap, få tilsendt papirer osv. f.eks "Produktet gratis utlån med forsikring lik tilsvarende ditt ødelagte produkt, som da enten butikken eller kunde betaler." Dette for å unngå en kjedelig affære ved uhell.

 

Hva jeg mente med å høre med forbrukerrådet var å se om det var "noen vei utenom" hvis butikken har neglisjert kunden noe ofte kan skje i butikk sammenheng (og ja, jeg har jobbet i butikk med ansvar for service avd. for 10år siden.. Og nå får dere skrive "ja, der ville jeg aldri dratt".. "hvor jobbet du" osv..)

 

Trådstarter lurte på hvilke rettigheter han har og jeg gir han noen muligheter. Ikke kommenterer jeg andre sine kommentarer i mangel på fornuftige svar selv.

Lenke til kommentar

Hva slags forsikringsselskap skulle det vært? "Hei, vi har en drøss produkter av billigste sort som vi har tenkt å låne ut til Gud og hvermann. Har dere et bra tilbud?" Synes jeg ser det. :p Kostprisen på PC-ene som brukes til utlån er lavere enn vanlige egenandeler på forsikringsselskapenes Happycare-lignende tabbeforsikringer. Legger man til at folk er mer forsiktige med ting de låner er det dårlig butikk å forsikre låneprodukter, og det er uansett rimelig at kunden betaler egenandel.

Lenke til kommentar

Happy Care ville sikkert vært happy for å gjøre dette. Hvis det koster 3000 kr. å reparere skjermen anser jeg ikke dette for et "billig" produkt. Om du syntes det er billig så ta å gi det beløpet til nærmeste tigger.

Hva vet du om det er dårlig butikk å forsikre låneprodukter? Du sier jo selv at folk er mer forsiktige med låneprodukter. Er du litt høyere opp i gradene i et forsikringsselskap? neppe..

Lenke til kommentar

Det koster mye fordi selve delen er dyr, og jobben tar relativt lang tid. Det er mange produkter det koster mer å fikse enn å bytte ut. Det sier seg selv at å forsikre noe med et slikt bruksområde er noe annet enn å forsikre for en bruker. Noen av årsakene til at det er dårlig butikk (først og fremst for butikken) å forsikre låneprodukter er bl.a. at de som sagt er billige, og at det stort sett går greit med dem, samtidig som de likevel er utsatt for en god del ekstra slitasje. Butikkens erfaring med låneprodukter kan ikke forsikringsselskaper ta så veldig mye hensyn til, de må tenke "mange brukere, høy risiko". Summen man belaster kunder for ødelagte låneprodukter er gjerne også fastsatt på forhånd.

 

Det er røten diskusjonsteknikk å vise til egen kompetanse, men når du stiller spørsmål ved min kjennskap til emnet har jeg full anledning til å svare. Jeg har jobbet fulltid med service på data i Lefdal, og vet godt hva dette dreier seg om.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Happy Care ville sikkert vært happy for å gjøre dette. Hvis det koster 3000 kr. å reparere skjermen anser jeg ikke dette for et "billig" produkt. Om du syntes det er billig så ta å gi det beløpet til nærmeste tigger.

Hva vet du om det er dårlig butikk å forsikre låneprodukter? Du sier jo selv at folk er mer forsiktige med låneprodukter. Er du litt høyere opp i gradene i et forsikringsselskap? neppe..

En forsikring av typen Happy Care lønner seg fordi forsikringsselskapet i alle tilfeller vil forsøke å dytte kostnaden over på selger først. Dersom forsikringsselskapet tolker det til at de mener butikken burde dekke kostnaden som reklamasjon, får du ikke ett øre fra dem. En ulykkesforsikring av den typen for en butikk vil gi høye egenandeler ganske enkelt fordi mange ulike brukere av et produkt gir høy risiko for ødeleggelse. Dermed blir butikken sittende med stive forsikringspriser og høye egenandeler. Totalt vil det si at det ikke er en kostnad en kunde kan kreve at butikken skal ta.

 

Butikke kan derimot kreve at kunden behandler deres eiendom forsiktig, og de kan også kreve at kunden erstatter selvforskyldte ødeleggelser på produktet, ganske enkelt fordi det er et produkt kunden ikke eier. Kunden låner det, og vil kunne bli stilt ansvarlig for ødeleggelser.

 

3000 kroner for å bytte LCD-panel er ikke dyrt. Jeg vet ikke hva slags produkter du er vant til, men det er tydeligvis ikke bærbare PCer. Da ville du visst hva slags priser man må regne med på slike ting.

 

Når det gjelder kunnskaper om forsikringer så har du etter påstandene dine å dømme ikke så stor erfaring med forsikringer for bedrifter selv heller, så du burde kanskje være litt mer forsiktig med å trekke andres kunnskaper i tvil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

lokale elkjøpe har operert med at hvis du ikek blir spurt om forsikring på produkter over en viss verdi, så skal du had enne gratis. dette burde også gjelde utlånsPCer. om det ikke gjør det så burde det gå under den opprinnelige forsikringen. elkjøp er slue jævler og fortjener alt f-skapen som kundene kan bringe til dem, samme hvem som i utgangspunktet har rett. spiller man med skitne kort selv så kan man ikek forvente at kundene skal være bedre

Lenke til kommentar
lokale elkjøpe har operert med at hvis du ikek blir spurt om forsikring på produkter over en viss verdi, så skal du had enne gratis. dette burde også gjelde utlånsPCer. om det ikke gjør det så burde det gå under den opprinnelige forsikringen. elkjøp er slue jævler og fortjener alt f-skapen som kundene kan bringe til dem, samme hvem som i utgangspunktet har rett. spiller man med skitne kort selv så kan man ikek forvente at kundene skal være bedre

 

Det med gratis forsikring hvis du ikke ble spurt er slutt for lenge siden...

 

Elkjøp gjør tydeligvis noe rett siden de er den dominerende elektronikkbutikken i norge/norden, så så slue jævler kan de nå ikke være. Elkjøp er som alle andre butikker ute etter å tjene penger. ingen hemmelighet det :)

Lenke til kommentar
lokale elkjøpe har operert med at hvis du ikek blir spurt om forsikring på produkter over en viss verdi, så skal du had enne gratis. dette burde også gjelde utlånsPCer. om det ikke gjør det så burde det gå under den opprinnelige forsikringen. elkjøp er slue jævler og fortjener alt f-skapen som kundene kan bringe til dem, samme hvem som i utgangspunktet har rett. spiller man med skitne kort selv så kan man ikek forvente at kundene skal være bedre

 

Det med gratis forsikring hvis du ikke ble spurt er slutt for lenge siden...

 

Elkjøp gjør tydeligvis noe rett siden de er den dominerende elektronikkbutikken i norge/norden, så så slue jævler kan de nå ikke være. Elkjøp er som alle andre butikker ute etter å tjene penger. ingen hemmelighet det :)

De er lett tilgjengelige, og har samlet all elektronikk på et sted. Unntatt det tilbyr de lite. Dårlige selgere, fryktelige returordninger, servicen er rett og slett håpløs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

At de dominerer betyr ingenting. Det er ganske vanlige at om man går til det første stedet man finner, får man middelmådighet på det beste. Elkjøp er store og tror de kan slippe unna med alt de gjør, og i teorien kan de det fordi de kan tilby billigere varer pga partikjøp. Dette gjør at de fryser ut de stedene som faktisk tilbyr service, for nå for tiden handler alt om pris.

 

Minner meg på en historie jeg hørte av en fyr fra usa... han hadde søkt jobb hos en eller annen elektrokjede, og sagt at han trodde han kunne gjøre en god jobb fordi han kunne mye om det de solgte. sjefen hadde psurt han hva det hadde med saken å gjøre, og gladelig innrømt at de var der for å tjene penger. Selv om det er målet for de fleste butikker, erd et ikke alle som gjør hva som helst for å få det til. Derfor mener jeg at de som handler der gjerne kan skape trøbbel for dem så ofte som mulig, for sliek kjeder og slik oppførsel og strategi de har for å tjene penger synes jeg ikke noe om

Lenke til kommentar
Som sagt... Hadde dem ikke gjort noe rett hadde dem ikke hatt den posisjonen dem har i dag. Kan selvfølgelig hende at din lokale elkjøp er slik du beskriver med det er ikke alle. (elkjøpansatt)

Elkjøp vinterbro, elkjøp i sarpsborg, elkjøp i moss, to elkjøp i oslo... Hvor mange må jeg besøke for å endre dette inntrykket?

Lenke til kommentar
At de dominerer betyr ingenting. Det er ganske vanlige at om man går til det første stedet man finner, får man middelmådighet på det beste. Elkjøp er store og tror de kan slippe unna med alt de gjør, og i teorien kan de det fordi de kan tilby billigere varer pga partikjøp. Dette gjør at de fryser ut de stedene som faktisk tilbyr service, for nå for tiden handler alt om pris.

 

Minner meg på en historie jeg hørte av en fyr fra usa... han hadde søkt jobb hos en eller annen elektrokjede, og sagt at han trodde han kunne gjøre en god jobb fordi han kunne mye om det de solgte. sjefen hadde psurt han hva det hadde med saken å gjøre, og gladelig innrømt at de var der for å tjene penger. Selv om det er målet for de fleste butikker, erd et ikke alle som gjør hva som helst for å få det til. Derfor mener jeg at de som handler der gjerne kan skape trøbbel for dem så ofte som mulig, for sliek kjeder og slik oppførsel og strategi de har for å tjene penger synes jeg ikke noe om

 

Det er litt søtt da; Ola Nordmann eller Kari Nordmann vil ha servicen de forventer + lav pris, og tenker ikke at det er en viss sammenheng.

Uansett så faller argumentet ditt på sin egen urimelighet ettersom Elkjøp er innen en del segmenter, og det finnes en rekke konkurrenter innen de forskjellige segmentene. Hadde du dermed hatt rett så burde strengt tatt Elkjøp ikke gå særlig bra ettersom de fleste stedene Elkjøp er, så finner du Expert eller andre tilsvarende, samt at du har en rekke nettsteder som gir tilsvarende varer.

Lenke til kommentar
Som sagt... Hadde dem ikke gjort noe rett hadde dem ikke hatt den posisjonen dem har i dag. Kan selvfølgelig hende at din lokale elkjøp er slik du beskriver med det er ikke alle. (elkjøpansatt)

Elkjøp vinterbro, elkjøp i sarpsborg, elkjøp i moss, to elkjøp i oslo... Hvor mange må jeg besøke for å endre dette inntrykket?

Kan du si hvilken av de to elkjøp-butikkene i moss det var du besøkte? Det ligger en nede i sentrum, og en oppe ved Lidl på andre siden av byen. Er ganske relevant for meg som jobber på den ene av de :) Gjerne også hvilken avdeling du fikk det inntrykket i.

Lenke til kommentar
Det koster mye fordi selve delen er dyr, og jobben tar relativt lang tid. Det er mange produkter det koster mer å fikse enn å bytte ut. Det sier seg selv at å forsikre noe med et slikt bruksområde er noe annet enn å forsikre for en bruker. Noen av årsakene til at det er dårlig butikk (først og fremst for butikken) å forsikre låneprodukter er bl.a. at de som sagt er billige, og at det stort sett går greit med dem, samtidig som de likevel er utsatt for en god del ekstra slitasje. Butikkens erfaring med låneprodukter kan ikke forsikringsselskaper ta så veldig mye hensyn til, de må tenke "mange brukere, høy risiko". Summen man belaster kunder for ødelagte låneprodukter er gjerne også fastsatt på forhånd.

 

Det er røten diskusjonsteknikk å vise til egen kompetanse, men når du stiller spørsmål ved min kjennskap til emnet har jeg full anledning til å svare. Jeg har jobbet fulltid med service på data i Lefdal, og vet godt hva dette dreier seg om.

 

 

 

Det er hverken dyrt eller tar lang tid å bytte en skjerm på en bærbar, jeg har selv byttet skjerm på forskjellige bærbare, Acer, Dell, Hp, Aopen etc... og det hverken koster eller tar lang tid, skjermer finner man på Ebay til en billig penge, å skifte en skjerm tar ca 10-30 min litt avhengig av type, jeg har også skiftet Baklys eller CCFL som det heter, dette er en litt mer avansert oppgave som krever loddekunnskaper som regel.

 

Hvis den vanlige forbruker betaler 1000,- for en ny Lcd skjerm så tviler jeg sterkt at Elkjøp betaler mer eller samme pris.

 

Men, og det er ett men, dersom Elkjøp leverer PC-en bort til andre så gjør jobben ja da blir det nok litt dyrere, nå vet ikke jeg om de har eget service verksted så tar seg av det men

Lenke til kommentar
Det koster mye fordi selve delen er dyr, og jobben tar relativt lang tid. Det er mange produkter det koster mer å fikse enn å bytte ut. Det sier seg selv at å forsikre noe med et slikt bruksområde er noe annet enn å forsikre for en bruker. Noen av årsakene til at det er dårlig butikk (først og fremst for butikken) å forsikre låneprodukter er bl.a. at de som sagt er billige, og at det stort sett går greit med dem, samtidig som de likevel er utsatt for en god del ekstra slitasje. Butikkens erfaring med låneprodukter kan ikke forsikringsselskaper ta så veldig mye hensyn til, de må tenke "mange brukere, høy risiko". Summen man belaster kunder for ødelagte låneprodukter er gjerne også fastsatt på forhånd.

 

Det er røten diskusjonsteknikk å vise til egen kompetanse, men når du stiller spørsmål ved min kjennskap til emnet har jeg full anledning til å svare. Jeg har jobbet fulltid med service på data i Lefdal, og vet godt hva dette dreier seg om.

 

 

 

Det er hverken dyrt eller tar lang tid å bytte en skjerm på en bærbar, jeg har selv byttet skjerm på forskjellige bærbare, Acer, Dell, Hp, Aopen etc... og det hverken koster eller tar lang tid, skjermer finner man på Ebay til en billig penge, å skifte en skjerm tar ca 10-30 min litt avhengig av type, jeg har også skiftet Baklys eller CCFL som det heter, dette er en litt mer avansert oppgave som krever loddekunnskaper som regel.

 

Hvis den vanlige forbruker betaler 1000,- for en ny Lcd skjerm så tviler jeg sterkt at Elkjøp betaler mer eller samme pris.

 

Men, og det er ett men, dersom Elkjøp leverer PC-en bort til andre så gjør jobben ja da blir det nok litt dyrere, nå vet ikke jeg om de har eget service verksted så tar seg av det men

 

De 1000 kronene; er det da lagt inn arbeidstid (av autorisert teknikker), deler, moms,avgifter osv på dette?

Lenke til kommentar
Som sagt... Hadde dem ikke gjort noe rett hadde dem ikke hatt den posisjonen dem har i dag. Kan selvfølgelig hende at din lokale elkjøp er slik du beskriver med det er ikke alle. (elkjøpansatt)

Elkjøp vinterbro, elkjøp i sarpsborg, elkjøp i moss, to elkjøp i oslo... Hvor mange må jeg besøke for å endre dette inntrykket?

Kan du si hvilken av de to elkjøp-butikkene i moss det var du besøkte? Det ligger en nede i sentrum, og en oppe ved Lidl på andre siden av byen. Er ganske relevant for meg som jobber på den ene av de :) Gjerne også hvilken avdeling du fikk det inntrykket i.

Jeg har vært på begge i moss. Inntrykket gjelder følgende avdelinger: PC, TV og Hvitevarer. Nå har jeg ikke vært så nøye innom hvitevarer i den oppe ved lidl, men ellers er inntrykket det samme.

Lenke til kommentar
Det koster mye fordi selve delen er dyr, og jobben tar relativt lang tid. Det er mange produkter det koster mer å fikse enn å bytte ut. Det sier seg selv at å forsikre noe med et slikt bruksområde er noe annet enn å forsikre for en bruker. Noen av årsakene til at det er dårlig butikk (først og fremst for butikken) å forsikre låneprodukter er bl.a. at de som sagt er billige, og at det stort sett går greit med dem, samtidig som de likevel er utsatt for en god del ekstra slitasje. Butikkens erfaring med låneprodukter kan ikke forsikringsselskaper ta så veldig mye hensyn til, de må tenke "mange brukere, høy risiko". Summen man belaster kunder for ødelagte låneprodukter er gjerne også fastsatt på forhånd.

 

Det er røten diskusjonsteknikk å vise til egen kompetanse, men når du stiller spørsmål ved min kjennskap til emnet har jeg full anledning til å svare. Jeg har jobbet fulltid med service på data i Lefdal, og vet godt hva dette dreier seg om.

 

 

 

Det er hverken dyrt eller tar lang tid å bytte en skjerm på en bærbar, jeg har selv byttet skjerm på forskjellige bærbare, Acer, Dell, Hp, Aopen etc... og det hverken koster eller tar lang tid, skjermer finner man på Ebay til en billig penge, å skifte en skjerm tar ca 10-30 min litt avhengig av type, jeg har også skiftet Baklys eller CCFL som det heter, dette er en litt mer avansert oppgave som krever loddekunnskaper som regel.

 

Hvis den vanlige forbruker betaler 1000,- for en ny Lcd skjerm så tviler jeg sterkt at Elkjøp betaler mer eller samme pris.

 

Men, og det er ett men, dersom Elkjøp leverer PC-en bort til andre så gjør jobben ja da blir det nok litt dyrere, nå vet ikke jeg om de har eget service verksted så tar seg av det men

 

De 1000 kronene; er det da lagt inn arbeidstid (av autorisert teknikker), deler, moms,avgifter osv på dette?

 

 

Dette var bare ett eksempel på en Lcd skjerm, uten arbeid. Den vanlige forbruker betaler mer for forbruker elektronikk enn de store kjedene, det var det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...