Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør jeg med ødelagt låne pc?


perpetrus382

Anbefalte innlegg

Jeg måtte sende min bærbare pc inn på elkjøp, pga at jeg ikke fikk startet den lenger. Jeg har elkjøp sin "Happy Care" forsikring, som skal dekke det meste.

 

Når dette kom til å ta noen uker, fikk jeg en låne pc. Denne klarte min bror å trampe på, slik at skjermen har en del sorte flekker.

 

Hva skjer nå? Må jeg betale for denne PC-en? Går det på forsikring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uff da... lever tilbake uten å si noe, håp at de ikke sjekker den:)

 

hehehe... neida... les videre

 

Happy Care.

 

Alle produkter Elkjøp selger leveres med reklamasjonsrett. I tillegg har visse produkter garanti fra leverandøren. Som forbruker har du alltid en grunnbeskyttelse via Forbrukerkjøpsloven. Denne omfatter iboende feil og mangler ved et produkt, men dekker ikke skader som følge av for eksempel uhell.

 

Vi tilbyr derfor alle som kjøper produkter hos oss å tegne en trygghetsforsikring, som dekker uhell og uforutsette hendelser som ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Eksempler på uhell er at man søler kaffe i PC’en, mister telefonen i sjøen, TV’en velter og knuser osv.

 

Det vil gå på din Happy Care forsikring. Kjipt for Elkjøp men men... Låneproduktet skal jo tilsvare ditt nåværende produkt og den samme forsikringen vil gjelde på utlånt produkt.

 

Ring eller besøk elkjøp og forklar..

 

Bare ikke broren din trampet på den med vilje/intensjon og han bør ha en lav alder;)

 

kos deg

Lenke til kommentar

Er nå ikke helt sikker på at happycare dekker utlånslaptopen. Happycare forsikringen gjelder det spesifike produktet du har kjøpt og følger KUN det.

 

feks hvis PC-en din blir ødelagt og du får ny pc på forsikringen, så må du kjøpe ny forsikring på den nye PC-en.

 

Du må nokk belage deg på å betale for reparasjon av utlånsPC'n.

 

Her har du vilkårne til forsikringen; http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf

Lenke til kommentar
Er nå ikke helt sikker på at happycare dekker utlånslaptopen. Happycare forsikringen gjelder det spesifike produktet du har kjøpt og følger KUN det.

 

feks hvis PC-en din blir ødelagt og du får ny pc på forsikringen, så må du kjøpe ny forsikring på den nye PC-en.

 

Du må nokk belage deg på å betale for reparasjon av utlånsPC'n.

 

Her har du vilkårne til forsikringen; http://www.happycare.no/files/jjPvcccX.pdf

Men nå bruker han egentlig "sitt" produkt, det bare er midlertidig skiftet ut, fordi at hans ikke fungerer, altså kan man på en måte si at det er samme produkt.

Lenke til kommentar

Jobber i elkjøp selv og tviler sterkt på at du vil "slippe unna".

 

Det er ikke hans eget produkt han har ødelagt. Det er et helt annet produkt enn det som står på kjøpskviteringen sin og som forsikringen refererer til. Happycare er det et tredjepart selskap som driver (moderna) og jeg tviler sterkt på at dem driver veledighet :)

 

Når det kommer til reparasjon av skjerm så kan det fort bli ganske kostbart. koster fort minumum 2k og sannssynligvis oppmot 4-5k.

 

Til dem som sier "lever den inn og håp dem ikke merker det". Tror du ikke at den blir sjekket når den skal ferdigstilles til neste utlånskunde. Du vil da kjapt bli fakturert for PC-en.

Lenke til kommentar
Jobber i elkjøp selv og tviler sterkt på at du vil "slippe unna".

 

Det er ikke hans eget produkt han har ødelagt. Det er et helt annet produkt enn det som står på kjøpskviteringen sin og som forsikringen refererer til. Happycare er det et tredjepart selskap som driver (moderna) og jeg tviler sterkt på at dem driver veledighet :)

 

Når det kommer til reparasjon av skjerm så kan det fort bli ganske kostbart. koster fort minumum 2k og sannssynligvis oppmot 4-5k.

 

Til dem som sier "lever den inn og håp dem ikke merker det". Tror du ikke at den blir sjekket når den skal ferdigstilles til neste utlånskunde. Du vil da kjapt bli fakturert for PC-en.

Skjerm på ebay: 700-800kr, og skifte selv. Det er nok billigst.

Lenke til kommentar

Det har dem nok ikke. Når man låner et produkt, uansett om det er en kompis sitt, så skal man behandle det som om det var sitt eget. Og da må man også erstatte det hvis man skulle klare å ødelegge det.

 

Ikke for å skryte forsikringa opp i skyene, men etter å ha satt meg skikkelig inn i div forsikringer til de fleste selskap så har jeg kun kommet fram til en som matcher eller er bedre happycare. LO favør sine forsikringer.

Lenke til kommentar
Det har dem nok ikke. Når man låner et produkt, uansett om det er en kompis sitt, så skal man behandle det som om det var sitt eget. Og da må man også erstatte det hvis man skulle klare å ødelegge det.

Elendig!

 

Det jeg skrev med "å slippe unna" var en spøk om du ikke tok den.

 

Når det kommer til utlånsproduktet er man nødt til å ha skrevet under på at man må erstatte /reparere det hvis det forekommer skade, ellers er det ikke fastsatt noen regler for bruk/lån av produktet som er lånt ut. Når man også får utlevert et låneprodukt fra en butikk er det butikken som bør ha ordnet forsikring(enten med at forbruker betaler eller firma dekker) på utlånt produkt pga det er deres produkt og ikke forbrukeren sitt. Det har med å "dekke" utgiftene ved f.eks ulykke å gjøre slik at en 'tvist' ikke oppstår.

 

Kan tenke meg at kunden ikke engang fikk tilbud om forsikring på "utlåns" produktet..? Det bør også fortelles kunden at hans nåværende Happy-Care forsikring ikke gjelder for utlåns produktet...? Er dette standard? hvis nei er det neglisjering fra elkjøp sin side og dette er da en forbrukertvist.

 

Først ville jeg snakket med Elkjøp og hørt hvordan de stiller seg til saken. Selv om de som skriver her at de jobber på elkjøp betyr det ikke automatisk at deres ord er loven. Hvis du ikke får noe sympati fra deres side så ring forbrukerrådet og hør hva de syntes om saken.

Telefon: 815 58 200 (0900-1500)

Lenke til kommentar
Det har dem nok ikke. Når man låner et produkt, uansett om det er en kompis sitt, så skal man behandle det som om det var sitt eget. Og da må man også erstatte det hvis man skulle klare å ødelegge det.

Elendig!

 

Det jeg skrev med "å slippe unna" var en spøk om du ikke tok den.

 

Når det kommer til utlånsproduktet er man nødt til å ha skrevet under på at man må erstatte /reparere det hvis det forekommer skade, ellers er det ikke fastsatt noen regler for bruk/lån av produktet som er lånt ut. Når man også får utlevert et låneprodukt fra en butikk er det butikken som bør ha ordnet forsikring(enten med at forbruker betaler eller firma dekker) på utlånt produkt pga det er deres produkt og ikke forbrukeren sitt. Det har med å "dekke" utgiftene ved f.eks ulykke å gjøre slik at en 'tvist' ikke oppstår.

 

Kan tenke meg at kunden ikke engang fikk tilbud om forsikring på "utlåns" produktet..? Det bør også fortelles kunden at hans nåværende Happy-Care forsikring ikke gjelder for utlåns produktet...? Er dette standard? hvis nei er det neglisjering fra elkjøp sin side og dette er da en forbrukertvist.

 

Først ville jeg snakket med Elkjøp og hørt hvordan de stiller seg til saken. Selv om de som skriver her at de jobber på elkjøp betyr det ikke automatisk at deres ord er loven. Hvis du ikke får noe sympati fra deres side så ring forbrukerrådet og hør hva de syntes om saken.

Telefon: 815 58 200 (0900-1500)

 

Tusen takk.

Jeg får dra en tur på elkjøp nå og høre hva de sier. Så får jeg evt ringe forbrukerrådet etterpå. Håper virkelig dette ordner seg, er ikke alltid så lett for en student og plutselig måtte bla opp 3000 kr.

Lenke til kommentar
Det har dem nok ikke. Når man låner et produkt, uansett om det er en kompis sitt, så skal man behandle det som om det var sitt eget. Og da må man også erstatte det hvis man skulle klare å ødelegge det.

Elendig!

 

Det jeg skrev med "å slippe unna" var en spøk om du ikke tok den.

 

Når det kommer til utlånsproduktet er man nødt til å ha skrevet under på at man må erstatte /reparere det hvis det forekommer skade, ellers er det ikke fastsatt noen regler for bruk/lån av produktet som er lånt ut. Når man også får utlevert et låneprodukt fra en butikk er det butikken som bør ha ordnet forsikring(enten med at forbruker betaler eller firma dekker) på utlånt produkt pga det er deres produkt og ikke forbrukeren sitt. Det har med å "dekke" utgiftene ved f.eks ulykke å gjøre slik at en 'tvist' ikke oppstår.

 

Kan tenke meg at kunden ikke engang fikk tilbud om forsikring på "utlåns" produktet..? Det bør også fortelles kunden at hans nåværende Happy-Care forsikring ikke gjelder for utlåns produktet...? Er dette standard? hvis nei er det neglisjering fra elkjøp sin side og dette er da en forbrukertvist.

 

Først ville jeg snakket med Elkjøp og hørt hvordan de stiller seg til saken. Selv om de som skriver her at de jobber på elkjøp betyr det ikke automatisk at deres ord er loven. Hvis du ikke får noe sympati fra deres side så ring forbrukerrådet og hør hva de syntes om saken.

Telefon: 815 58 200 (0900-1500)

 

Sjeldent jeg leser et såpass bra og velformulert svar, kudos til deg ;)

Lenke til kommentar
Når det kommer til utlånsproduktet er man nødt til å ha skrevet under på at man må erstatte /reparere det hvis det forekommer skade, ellers er det ikke fastsatt noen regler for bruk/lån av produktet som er lånt ut. Når man også får utlevert et låneprodukt fra en butikk er det butikken som bør ha ordnet forsikring(enten med at forbruker betaler eller firma dekker) på utlånt produkt pga det er deres produkt og ikke forbrukeren sitt. Det har med å "dekke" utgiftene ved f.eks ulykke å gjøre slik at en 'tvist' ikke oppstår.

Så om du låner noe mener du at du fritt kan ødelegge det uten å måtte dekke skader med mindre du har skrevet kontrakt på forhånd? Pleier du å få låne mye fra venner og bekjente?

 

Butikken trenger ikke å "ha orden på forsikring" på en utlånsmaskin. Det er da for pokker ditt eget ansvar å passe på ting du har i din forvaring. Den som må ha orden på forsikringen er den som skader en annens eiendom, noe du faktisk gjør når du skader en utlånsmaskin.

 

Men kunne jo vært interessant å høre Forbrukerrådets mening på følgende problemstilling:

"Jeg ødela en butikks eiendom, er det noen mulighet til å slippe unna ansvaret for det?"

Lenke til kommentar

Nei, utlånsproduktene er ikke forsikret på samme måte. Folk er forsiktige med disse, fordi de vet de vil bli fakturert ved skade. Det beste trådstarter kan gjøre er å levere den inn og si "sorry, men jeg klarte dessverre å ødelegge PC-en deres, hva gjør vi nå?". Butikken har all rett på sin side (forutsatt selvsagt at de følger vanlig låneprosedyre), så å prøve seg ved å lure eller være aggressiv vil bare føre til sure miner. Har jobbet i bransjen selv, og det er nesten ingenting som er kjipere enn kunder som kommer med ødelagte låneprodukter og prøver seg. Ting går ikke i stykker av seg selv, og at man ikke er skyld i det betyr ikke at man slipper unna så lenge man har ansvaret for tingen. Og det har man for låne-pc-er, ferdig arbeid.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Da har jeg levert PC-en til Elkjøp. De skulle sende den inn og finne ut kostnadene på skaden.

Jeg var ærlig og sa det slik det hadde skjedd. Prøvde ikke å lure meg unna, men spurte mer om hva som kom til å skje, ca pris på kostnadene osv. De hadde jo forståelse for problemet mitt, at jeg er student og sånn, så de kunne være behjelpelig med delbetaling e.l. når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...