Gå til innhold

Nikon D40 kit til 2995 - bra tilbud?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lenge hatt lyst på speilrefleks, for å kunne prøve fotografering som hobby. Har svært lite erfaring fra tidligere. Tilbudet nevnt i topic dumpet inn i mailen, se her for mer info. Hva synes dere om tilbudet, og hvordan er kameraet for en nybegynner? Har lest testen på Akam, men den er noen år gammel nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter her med samme spørsmål som deg. Har ikke noe peil, og har lenge lurt på å kjøpe speilrefleks men har liksom ikke fått ut fingeren. Men dette må da begynne å bli billig. Og 999,- for et ekstra 55-200mm objektiv kan vel heller ikke være ille (halv pris)?

 

Ser også at Japan Photo har EOS 350D til samme pris (2999,-).

 

Hvilken av disse to er det beste kjøpet?

 

OAK

Endret av oak
Lenke til kommentar
Hvilke at disse to er den beste kjøpet?

Det som passer best i hånda di.

 

Dette er to gode kameraer som begge yter meget godt i forhold til prisen. Nikon har et noe bedre grep (mener mange) og en større skjerm. Canon er noe bedre på støy ved høy ISO.

 

Kjøp det du liker best.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hva med det ekstra objektivet som ble nevnt, hva brukes det til, og er det lurt å legge inn den ekstra tusenlappen for en nybegynner?

Det objektivet som følger med er det vi kaller en standardzoom. Den dekker moderat vidvinkel til moderat tele. Ekstra-objektivet er en telezoom, som kan være nyttig. Om det er lurt å bruke penger på det er vanskeligere å si noe om, da det finnes andre, men dyrere, alternativer som kan være mer passende.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ref. tilbudsmailen:

 

"Tilbudene i denne utsendelsen er kun gyldige på internett tom 19.04.2008 og for abonnenter av elprice nyhetsbrev"

 

...men alle får jo denne prisen hvis man kikker på elprice sine sider så man må vel ta dette med en klype salt.

Lenke til kommentar

1000 kr for Nikon 55-200 er ikke halv pris, da dette er prisen det selges for alle andre steder enn elprice.

 

Hvis det derimot er 55-200 VR det gjelder, da er det halv pris, siden dette objektivet koster ca 2000 de fleste steder.

 

Skulle jeg kjøpt dette, ville jeg nok droppet teleobjektivet av prinsipp, siden jeg ikke gidder å kjøpe av sånne juksebajser som skrur opp førprisen og hevder de selger noe billig.

Lenke til kommentar

Dersom noen velger å kjøpe kitet, noe jeg mener er et meget godt tilbud, så vil jeg ikke anbefale å kjøpe tele-objektivet.

Som "det skumle fjell" nevner, så er dette ca det den koster andre steder. i tillegg er det beste å bruke kameraet litt, og faktisk selv finne ut om du føler behov for objektivet... andre kan ikke avgjøre det for deg...

lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
OK, sjekket prisguiden, og fant ut at de andre solgte samme kameraet til litt over 3000 uten objektiv. Men det er faktisk fotobutikker som holder tilsvarende pris?

 

Er det noen andre kameraer i samme klasse jeg bør vurdere? Skal ut til Elprice og se på noen kandidater i dag :)

 

Canon EOS 350D selges til samme pris (2995) hos Japan Photo.

 

Da D40 mangler fokusmotor (som kan være kjipt om du velger Nikonleiren) og nedblendingsknapp (som kan være kjipt om du ønsker å sjekke dybdeskarphet før du tar bildet), samt at det har færre megapiksler enn 350D (om dette betyr noe for deg).

 

Ellers er det mange som liker grepet på D40 bedre enn grepet på 350D.

 

Må nesten prøve de begge og veie pros/cons opp mot hverandre da prisen er den samme.

Lenke til kommentar
Så hvis 350D-grepet er best eller ca. like bra, så er det kanskje den beste? Synes nedblendingsfunksjon høres fint ut, da jeg nesten ikke har brukt speilrefleks før.

 

Er vanligvis kun 2 ting som folk har å utsette på 350D:

1. Liten skjerm

2. Lite grep

 

D40 har både en litt større skjerm og et litt større grep, men mangler som sagt fokusmotor, nedblendingsknapp og et par andre ting jeg har merket meg tidligere, men som jeg ikke husker nå.

 

Problemet med fokusmotor er at du kun kan benytte AF-S objektiver, noe som begrenser utvalget noe. Kit-objektivet er også usedvanlig tregt til å fokusere (ifølge testen til akam)

 

Jeg mener slike ting er såpass irriterende og unødvendig at det er bedre å kanskje ha et litt dårligere grep. Andre er så opphengt i grepstørrelse at de velger kamera (nesten) kun utifra det.

 

Om du syns grepet på 350D er like godt som D40 sitt så er det jo ikke noe tvil, men ellers må du nesten gjøre opp en mening selv om hva som er viktigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...