Gå til innhold

Nikon D40 kit til 2995 - bra tilbud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når jeg kopierer bilder til PC-en har jeg tid til å vente. Når det gjelder å ta bilder, vil jeg slippe å bli forsinket av minnekortet. Hvor rakst kort behøver jeg da?

 

ScanDisk extreme III har 20MB/SEC = 133X som er bra.

 

Mener at den gangen jeg letet etter kort,at noen fabrikanter bruker litt annen Utregningsfaktor så hastigheten ser raskere ut en det den er så se nøye på forpakningen.

Lenke til kommentar
Når jeg kopierer bilder til PC-en har jeg tid til å vente. Når det gjelder å ta bilder, vil jeg slippe å bli forsinket av minnekortet. Hvor rakst kort behøver jeg da?

 

ScanDisk extreme III har 20MB/SEC = 133X som er bra.

 

Mener at den gangen jeg letet etter kort,at noen fabrikanter bruker litt annen Utregningsfaktor så hastigheten ser raskere ut en det den er så se nøye på forpakningen.

Extreme III er vel maksimum jeg ville valgt, ja. Tror nok at Sandisk Ultra II også er raskt nok.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en bommert på minnekortkjøpet til mitt D40.. Kjøpte noe Trancend-greier, "vanlig" 10/10MB/s eller noe, helt ok men fremdeles kostet det 299,- hos forhandleren jeg kjøpte kameraet hos, Extreme III kostet mye mer. Ville liksom kjøpe alt samlet liksom, men men.. Kommer vell til å kjøpe nytt eller evt bytte det inn(?).

Lenke til kommentar

Det er etter min mening ikke noe stort poeng i å kjøpe minnekortet samme plass som man kjøper kameraet. Det gir ingen fordeler grunnet kamerakjøpet. Som regel bare ulempen at prisen er kunstig høy. Siden folk stort sett fokuserer på selve kameraprisen så gir de blaffen i å tenke over prisen på minnekortet. Derfor priser butikker ofte minnekort så mye som 2-3 ganger mer enn på nettet. I noen nettbutikker kan man velge brev som fraktmetode ved forhåndsbetaling slik at ikke portoen spiser opp så mye av gevinsten. f.eks 2GB Sandisk Ultra II for 135 kr, eller 2GB av tregeste sort fra Kingston for 53 kr. Prisguiden

Lenke til kommentar
Det er etter min mening ikke noe stort poeng i å kjøpe minnekortet samme plass som man kjøper kameraet. Det gir ingen fordeler grunnet kamerakjøpet.
Ikke annet enn at det er med på å finansiere fotobutikken, og ønsker man å ha lokale fotobutikker, er de nødt til å tjene penger på noe. Det er svært mye dyrere å drive en fysisk butikk sentralt i byene, særlig i kjøpesenter, enn å drive en lagerbasert nettbutikk i ytre Gokk. Kamerasalg alene tjener butikkene så lite på at det ikke er sjans om at de kan basere seg utelukkende på det.

 

I tillegg er det jo at du får minnekortet samtidig med kameraet, at du slipper å vente noen dager før du kan ta det i bruk. Med dagens priser på minnekort, er den merkostnaden vært kronene for svært mange brukere. Ja, du får 1GB Sandisk Standard for 38 kr, koster 2.6 ganger det der jeg jobber, men allikevel under en hundrelapp. Ultra II 4GB koster 239 med leser på nett, vi tar 499. Jada, du kan spare penger, men det er heldigvis ikke alle som bare tenker på hva de sparer. Hadde alle gjort det, kan jeg umiddelbart si at det hadde vært kroken på døren for vår del.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
"Ultra II 4GB koster 239 med leser på nett"

 

Har du link til denne?

Og hva vil det si at "leser" er med. Betyr det en egen liten kortleser med ledning som man kan kople til PC-en så slipper man plugge i kamereat?

Ligger i produktguiden. Det er en liten SD-kortleser som følger med, ikke med ledning, men som du putter rett i USB-porten. Er SDHC-tilpasset, noe ikke alle andre kortlesere er. Veldig kjekk sak, følger med de fleste 4GB Extreme III også (den jeg har). Selve kortleseren er litt mindre enn et CF-kort, kanskje litt tykkere.
Lenke til kommentar
I tillegg er det jo at du får minnekortet samtidig med kameraet, at du slipper å vente noen dager før du kan ta det i bruk. Med dagens priser på minnekort, er den merkostnaden vært kronene for svært mange brukere. Ja, du får 1GB Sandisk Standard for 38 kr, koster 2.6 ganger det der jeg jobber, men allikevel under en hundrelapp. Ultra II 4GB koster 239 med leser på nett, vi tar 499. Jada, du kan spare penger, men det er heldigvis ikke alle som bare tenker på hva de sparer. Hadde alle gjort det, kan jeg umiddelbart si at det hadde vært kroken på døren for vår del.

De 260,- (enda mindre med porto) ekstra er det verdt å få minnekortet i handa her og nå.

 

Og er det ikke slik at kamera-batteriene nå er ca 50% ladet når de leveres med kamera; slik som mobiltelefonene?. Da kan du faktisk komme deg ut å prøve kamera med en gang. I verste fall må du vente til batteriet er ladet opp.

 

Når det gjelder Transcend som minnekort merke; så er det lite kjent i Norge, har sett mer av de i engelske fotoblader. Skal være av grei kvalitet, sammenlignes ofte med Kingston.

 

Tom

Lenke til kommentar
Og er det ikke slik at kamera-batteriene nå er ca 50% ladet når de leveres med kamera; slik som mobiltelefonene?. Da kan du faktisk komme deg ut å prøve kamera med en gang.
De er ladet delvis opp ja, så du kan fikle litt i menyene og ta noen bilder før du setter batteriet i laderen og konsentrerer deg om manualen...
Lenke til kommentar
er klar over det, men gadd ikke vente i 1-2 dager uten å ta bilder :p ikke allverden med penger egentlig, men fremdeles kunne de vært spart såklart..

Fikk du ikke et knøttlite minnekort med i salgspakken til D40? F.eks 128MB?

 

Ikke annet enn at det er med på å finansiere fotobutikken, og ønsker man å ha lokale fotobutikker, er de nødt til å tjene penger på noe.

Godt poeng. Jeg handler så konsekvent på nettet at jeg hadde helt glemt det.

Lenke til kommentar
Det fulgte ikke med noe minnekort på mitt kamera (kit, Lefdal). Helt greit egentlig, da man ikke har lyst å betale ekstra for et kort som aldri brukes.

Det er vel kun på kompakt-kamera hvor det har følgt med et minne-kort. Men nå er det mange av de som har innebygget minne, så det er nok mindre av det også.

 

Når jeg kjøpte min EOS 350D for mange år siden, så fulgte det med en lapp som jeg sendte inn, og jeg fikk etter langt om lenge en 256M SanDisk (ikke Ultra ikke Extrem) ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg tror det bare er nettbutikkene som roter litt.

SDHC er SD-kort med over 2GiB minne.

SDHC er basert på SDA 2.0-standarden. Alle SDHC er basert på den standarden.

SDHC-kort har fått en egen hastighetsskala: Class 2, Class 4 og Class 6. Dette betyr henholdsvis 2 MB/s lesing eller skriving, 4 MB/s og 6 MB/s.

 

Hvis 2.0 refererer til SDA-standarden så har alle SDHC-kort det samme.

Hvis 2.0 refererer til hastighetsklassen så er det den tregeste varianten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ny måned og nytt "månedens tilbud" på Japan Foto? Håper denne måneden at Nikon d40 kjem til dumpepris.

Elprice har det jo som trådstarter sier til 2999. Håper JP får det samme denne måneden, føler meg litt mer safe å kjøpe der istedet for elprice... + at det er kortere å gå til JP :!:

Lenke til kommentar
Ny måned og nytt "månedens tilbud" på Japan Foto? Håper denne måneden at Nikon d40 kjem til dumpepris.

Elprice har det jo som trådstarter sier til 2999. Håper JP får det samme denne måneden, føler meg litt mer safe å kjøpe der istedet for elprice... + at det er kortere å gå til JP :!:

Her er JPs siste katalog: Mai-katalogen!

Forsiden preges av "Velg selv" og 350 og D40 til 2999,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...