Gå til innhold

Anbefaling av SLR til helst under 10000kr


Anbefalte innlegg

Hei! =)

 

Sikkert mange som har spurt om lignende spørsmål, men jeg prøver.

 

Saken er slik at jeg har søkt på diverse fotoskoler rundt i Norge, da jeg tenker å bli fotograf. Jeg trenger derfor et SLR kamera i motsetning til de noe "shabby" kompaktkameraene. Jeg tenker vel at jeg bør ha noe som jeg kan ha en stund, med god mulighet for å skifte til gode objektiver o.l. Til nå har jeg egentlig siklet på Nikon D80. Nå har jeg strengt tatt ikke veldig god peiling på hva som er forskjellen på de forskjellige merkene. Men, har lest at til under 10000kr så er D80 et bra alternativ. Kunne godt tenkt meg at dere kunne gitt meg noen tips på det :)

 

Takker for hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! =)

 

Sikkert mange som har spurt om lignende spørsmål, men jeg prøver.

Det er helt korrekt, og derfor foreslår jeg at du leser noen av de andres svar først, så kan du heller spørre litt mer konkret.

 

Enkelt oppsummert: alle DSLR du vil komme over vil gi deg bra bilder, og det blir andre faktorer som medfølgende optikk, ergonomi og antall knapper som betyr noe for hva du skal velge. Med mindre du har noen preferanser fra før, som et lite lager av optikk, gode venner med mye utstyr du får låne eller spesielle krav til utseendet på bildene, kan du velge hva som helst og du blir fornøyd.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

D80 er et bra kamera, ønsker du et mere "moderne" i ca samme prisklasse så se på Canon 450D, det leveres med den nye 18-55,, IS linsen om du ønsker det og den er svært bra .

Når jeg sier mere moderne så er det fordi D80 er på tur ut menst 450D er helt nytt og har fått noen nye funksjoner .

Det viktikste er dog at du finner et kamerahus som passer deg og dine hender.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Er det 10 000 for bare kamerahuset eller optikk inkludert?

 

Nikon D80 er ett ganske godt kamera, men hvis jeg skulle kjøpt i dag hadde jeg nok også sett på Pentax K10D. Sistnevnte har innebygget bildestabilisator, og veldig god ergonomi.

 

Hvilke objektiver trenger du forresten?

Lenke til kommentar
D80 er et bra kamera, ønsker du et mere "moderne" i ca samme prisklasse så se på Canon 450D, det leveres med den nye 15-55,, IS linsen om du ønsker det og den er svært bra .

 

Søkeren på D80 er enorm i forhold til den på Canon 450D (med mindre de har skjerpa seg siden 400D)

 

Til trådstarter:

 

Nikon D80 er et bra valg, stor og fin søker. Med 5000 tilovers etter å ha kjøpt huset, så får du råd til både et bra objektiv og en skikkelig blitz. Og kanskje et stativ også.

 

Pentax K10D er også et alternativ. Pentax K20D om du vil ha liveview, som kan være nyttig når du skal finfotografere på stativ.

Lenke til kommentar

D80 vil nok være et bra valg, men det er samtlige andre kamera i i prisklassen mellom 5 og 10 000.

 

Jeg foreslår at du tar en titt på bruktmarkedet, da det ofte dukker opp brukte D80 og D200 der til gode priser.

Da kan du bruke pengene du får til overs på et ordentlig objektiv, og kanskje en blitz eller to.

 

Du bør også ta en titt på Pentax K10D som selges til meget gunstige priser nå om dagen,

og Japanphoto har introduksjonstilbud på K200D og K20D.

Lenke til kommentar
D80 er et bra kamera, ønsker du et mere "moderne" i ca samme prisklasse så se på Canon 450D, det leveres med den nye 15-55,, IS linsen om du ønsker det og den er svært bra .

 

Søkeren på D80 er enorm i forhold til den på Canon 450D (med mindre de har skjerpa seg siden 400D)

 

Til trådstarter:

 

Nikon D80 er et bra valg, stor og fin søker. Med 5000 tilovers etter å ha kjøpt huset, så får du råd til både et bra objektiv og en skikkelig blitz. Og kanskje et stativ også.

 

Pentax K10D er også et alternativ. Pentax K20D om du vil ha liveview, som kan være nyttig når du skal finfotografere på stativ.

 

Det er forskjeller på søkeren,men ikke enormt etter min mening.

Kan legge til at det finnes tilbud på D80 der en får med gratis batterigrep,dette koster normalt 1200-1300 kr.

Lenke til kommentar
Søkeren på D80 er enorm i forhold til den på Canon 450D (med mindre de har skjerpa seg siden 400D)

Søkeren til 450D er klart bedre enn 400D, men det er stykke opp til D80. Men jeg tror forskjellen er større for oss som bruker briller.

 

Personlig så stiller jeg meg bak de som foreslår Samsung GX-10/Pentax K10D. Da får du råd til noe fornuftig optikk også.

 

Tom

Lenke til kommentar
Olympus E-3 får du nå til 9999,- :) Uten objektiv da, men et "entry level" 14-45 bør en kunne få tak i for under en 1000-lapp.

 

Det vil da være mye å bedre å kjøpe et billigere hus og deretter bruke pengene på optikk. Nytter fint lite å ha et nytt og heftig hus når linsa er dårlig

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar
Olympus E-3 får du nå til 9999,- :) Uten objektiv da, men et "entry level" 14-45 bør en kunne få tak i for under en 1000-lapp.

 

Det vil da være mye å bedre å kjøpe et billigere hus og deretter bruke pengene på optikk. Nytter fint lite å ha et nytt og heftig hus når linsa er dårlig

I prinsippet enig med deg - men nå er Olympus 14-45 en del bedre enn de fleste kit-objektivene; så dette er faktisk et greit råd. I hvertfall så lenge som E-520 ikke er annonsert en gang.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så veldig god greie på Canon, så jeg lar noen andre anbefale noe spesifikt fra den leiren. Her er et eksempel fra Nikon:

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...f-s-dx-18-70mm/

Da har trådstarter råd til ei ekstra linse i tillegg.

Eksempel på linser: http://www.japanphoto.no/product/objektive...-af-d-50mm-1-8/

og http://www.japanphoto.no/product/objektive...mm-f-4-5-6g-ed/

 

Finnes en med bildestabilisator, men den er noe dyrere

Endret av Daemonifuge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...