Gå til innhold

Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?


  

119 stemmer

  1. 1. Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

    • Vet ikke/bryr meg ikke/kjenner ikke saken godt nok
      22
    • Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene
      46
    • Norge bør boikotte kun åpningsseremonien
      22
    • Norge bør boikotte hele OL
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, et strutsesvar. Du går fra "gammel tradisjon" og "egentlige formål" til at det er "symbolikken" som betyr noe.

 

Din mangel på konsistens gjør at jeg antar det er et tilfelle av å tilpasse argumentasjonen til virkeligheten, og når sistnevnte endres må også argumentene endres.

 

hehe....

se på min nye signatur... :D

Lenke til kommentar

Vi oppnår egentlig ingenting spesielt ved å boikotte OL i Kina, egentlig så oppnår vi ingenting som helst politisk endring i Kina ei eller noe økonomisk om det er det vi er ute etter [vi skyver heller ikke Kina ifra oss, noe som ikke ville vært noen katastrofe for oss om skjedde heller].

Det eneste vi får er at vi kan føle oss selv litt bedre for at vi ikke støtter opp om et bandittregime som terroriserer og holder sin egen befolking i et jerngrep.

Altså grunnlaget bak en eventuell boikott vil være av et idealistisk og moralsk grunnlag, akkurat som da en boikottet OL i Berlin og Moskva.

Lenke til kommentar

I denne tråden kan det passe med en avstemning. Nå som flammen er slukket flere ganger så bør vel tittelen på tråden endres og spørsmålet stilles annerledes. Her har jeg et utkast som sikkert kan forbedres:

 

Tittel og spørsmål: Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

Alternativer:

- Vet ikke/bryr meg ikke/kjenner ikke saken godt nok

- Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene som vanlig

- Norge bør boikotte kun åpningsseremonien

- Norge bør boikotte hele OL

 

Mangler jeg noen alternativer nå? Bør det være flere spørsmål i samme slengen? Kom med forslag til endringer før jeg starter avstemningen.

Lenke til kommentar
Mangler jeg noen alternativer nå? Bør det være flere spørsmål i samme slengen? Kom med forslag til endringer før jeg starter avstemningen.

 

Ja. prøv disse:

"Jeg vet ingenting om Historien til Tibet, men støtte deres kamp likevel"

"Jeg vet at Tibet var et slavedrevet presteskap, og ønsker at dette skal forsette, derfor støtter jeg fri Tibet"

"Jeg er overlegen innen i Moral, derfor kan jeg peke og kritisere alle andre"

Lenke til kommentar
Mangler jeg noen alternativer nå? Bør det være flere spørsmål i samme slengen? Kom med forslag til endringer før jeg starter avstemningen.

 

Ja. prøv disse:

"Jeg vet ingenting om Historien til Tibet, men støtte deres kamp likevel"

"Jeg vet at Tibet var et slavedrevet presteskap, og ønsker at dette skal forsette, derfor støtter jeg fri Tibet"

"Jeg er overlegen innen i Moral, derfor kan jeg peke og kritisere alle andre"

Skal man kun få boikotte pga. Tibet??

Er det kun den som er overlegen/best som skal ha rett til å uttale seg om ting??

 

:nei:

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Har tidligere boikotting av OL egentlig ført frem til noe?

Vel. USA og andre land boikottet OL i Moskva i 1980. Da OL fire år etter ble arrangert i Los Angeles boikottet de fleste østblokklandene. Muren falt fem år senere. Funka som faen! Eller kanskje det var andre grunner til at muren falt? :hmm:

 

Jeg tror det fungerer, men det har en ikke sååå stor effekt. Andre tiltak må også til. Man gjør det man kan gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg tror det fungerer, men det har en ikke sååå stor effekt. Andre tiltak må også til. Man gjør det man kan gjøre.

Men da er det snakk om at ideolistisk okkupasjon av land som ikke tilhørte Russland.

 

Jeg tro Kineserene flest vil være jævla sur, pga. Vestlige moralimperialisme. Eller som man sier: "conquer by divine"

Nei, Svinekjøtt i sursøt saus kommer til å øker i pris neste år ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg tror det fungerer, men det har en ikke sååå stor effekt. Andre tiltak må også til. Man gjør det man kan gjøre.

Men da er det snakk om at ideolistisk okkupasjon av land som ikke tilhørte Russland.

 

Jeg tro Kineserene flest vil være jævla sur, pga. Vestlige moralimperialisme. Eller som man sier: "conquer by divine"

Nei, Svinekjøtt i sursøt saus kommer til å øker i pris neste år ;)

 

At matvareprisene øker her i vesten er jo egentlig ikke noe stort problem for oss, vi kan tåle en viss prisvekst. Men Kinas økonomi ville ikke tåle at vi skulle bryte opp våre handelsavtaler eller nekter å kjøpe varer fra de.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
Ingen andre gode forslag til avstemningsalternativer?

 

I så fall så setter jeg bare opp det jeg foreslo.

Jeg er oppgitt over holdningen du har mot Kina.

 

Prøv dette Simens.

 

"Norge bør ikke Boikott Leken fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
"Norge bør ikke Boikott Leken fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

Da stemmer man alternativ 2: "Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene som vanlig".

 

Det kan være 100 grunner for å velge alternativ 2 og jeg synes det blir merkelig å stille opp alle "fordi .." som egne alternativer.

Lenke til kommentar
Ingen andre gode forslag til avstemningsalternativer?

 

I så fall så setter jeg bare opp det jeg foreslo.

Jeg er oppgitt over holdningen du har mot Kina.

 

Prøv dette Simens.

 

"Norge bør ikke Boikott Leken fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

Da dette er historieforfalskning på linje med holocaustfornektelse, så ser jeg ingen grunn til at han skal sette opp dette som alternativ. Dette går det vel bare an å mene, om man er hjernevasket av Kinas eget propagandaapparat, noe jeg regner med at et fåtall her på forumet er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...