Gå til innhold

Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?


  

119 stemmer

  1. 1. Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

    • Vet ikke/bryr meg ikke/kjenner ikke saken godt nok
      22
    • Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene
      46
    • Norge bør boikotte kun åpningsseremonien
      22
    • Norge bør boikotte hele OL
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er rett og slett lavmål, Vaio.

Hva? Sannheten tåler ingen lys? Shame on you too.

For å prøve å spore debatten tilbake;

Hva vil politiske og økonomiske konsekvenser av å boikotte en evt åpningssermoni (hele lekene) være?

Ah! ikke rart, du gadd ikke engang å lese hva som ble skrevet i tråden.

__________________________________________

 

 

 

 

 

hXndtrykk_1208161413_1208161434.jpg

 

Hykling er hykling, business is business, as usual..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det er grenser for hva jeg gidder å lese. Når du legger deg ned på et nivå med utsagn som "Selv om HK diskusjonen er OT, er det lett å finne ut at du prøver lyge på reise efaringer." er det på tide å spore detbatten tilbake til det opprinnelige spørsmålet...

 

Kanskje du har noen kommentarer på konsekvenser som kan komme om man boikotter ol-sermonien, evt hele lekene?

Lenke til kommentar
Alt du skrev kan man finne i Internett, unntatt det "kulturelle" BS

HK, (Macao), Shenzhen og GuangZhou er kantoneserer. Hvordan la det seg at de er forskjellige i kultur?

 

Selv om HK diskusjonen er OT, er det lett å finne ut at du prøver lyge på reise efaringer.

Fordi dette er områder med forskjellig utvikling. Du må virkelig være ganske tungnem om du ikke ser forskjeller på kaotiske Guangzhou og britisk influerte Hong Kong, eller portugisk påvirkede Macau. Men det er mulig - og det leser jeg av ditt problem med å beherske det norske språket - at du ikke forstår at 'forskjellig' ikke impliserer diametralt motsatt, eller antyder at det ikke finnes likheter. Eller at du tror 100 år under fremmed styre ikke har noen effekt. Eller at du tror likt språk automatisk impliserer lik kultur. For øvrig er jeg meget klar over de tette båndene mellom de to SARene samt Guangdong-provinsen.

 

Den eneste som er tatt i å fare med usannheter her er nok deg. Diskusjonen her er avsluttet fra min side, for jeg akter ikke diskutere med en som helt åpenbart er blind for sannheter, samt kommer med totalt latterlige påstander om løgn uten rot i virkeligheten.

Ettersom du presterer å reise steder uten å oppleve kulturen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Hong_Kong

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Macau

 

 

For øvrig er fakkelstafetten for lengst politisert av Kina, påstander om at man angriper den olympiske ånd ganske hule. Ikke bare er dette den lengste stafetten siden nazistene innførte propagandatradisjonen (det var selvsagt ren PR og egenreklame da Norge gjennomførte stafetten i '52 og '94 også), den er voktet av høyreiste paramilitære Han-kinesere, den har en rute som går innom bl.a. kontroversielle områder som Tibet, det var lenge et politisk ønske om å gå innom Taiwan men det ble møtt med motstand fordi Kina la politiske føringer og nektet å behandle Taiwan som noe annet en en provins av PRC. Fra demonstrasjonene, hvor etniske kinesere møter opp for å støtte stafetten, ser man også at de samme demonstrantene har politiske syn hvor de angriper meningsmotstandere samt har politisk ladede utsagn. Med andre ord, det er politisering med full styrke også blant mange av forkjemperne for fakkelstafetten.

 

Lekene ble politisert i det øyeblikk de ble gitt til et regime man med sikkerhet kunne forutsi ville bruke lekene for politisk formål. Det skjer på to fronter, internt i Kina, og eksternt for få Kina på banen som en internasjonalt akseptert, legitim og anerkjent stormakt. De som tror man ved å sitte stille og tvinne totter får et OL som ikke brukes for politisk formål er naive. Det man da får er et OL som brukes for langt mørkere politiske formål enn menneskerettigheter i Tibet og pressefrihet i PRC.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Fordi dette er områder med forskjellig utvikling. Du må virkelig være ganske tungnem om du ikke ser forskjeller på kaotiske Guangzhou og britisk influerte Hong Kong, eller portugisk påvirkede Macau......

 

......Den eneste som er tatt i å fare med usannheter her er nok deg. Diskusjonen her er avsluttet fra min side, for jeg akter ikke diskutere med en som helt åpenbart er blind for sannheter, samt kommer med totalt latterlige påstander om løgn uten rot i virkeligheten.

Ettersom du presterer å reise steder uten å oppleve kulturen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Hong_Kong

http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_of_Macau

:rofl:

Dette beviser bare det jeg antok.

 

Har du har spist i en nuddlerkro i bakgatene på HK?

Snakket med lokalbefolkningene med gebrokken engelsk?

opplevd deres deres hjem?

Fått gaver fra dem?

Bodd i fastlandet og HK i mer enn 1mnd?

 

Antagligvis, i ditt tilfelle; Nei!

 

Men jeg benekte ikke at du kan har vært nede i østen. Kanskje med Wings i "en eksotisk reise til østen" :lol:

Der du ble "busset" rundt i HK, Macau og kanskje Kina. Gått rundt i turistfellene etter en turistleder.

Spist mat som er forhåndsbestilt.

 

Fått deg en "Peking Duck" i HK?

 

Om du føler deg "berikt" med kunnskaper om østen, etter en 14dagers reise, kan bare enkelpersoners "trangsynhet" ta rekningen for.

 

Ikke minst, at du refere til Wikipedia på kulturelforkjell, gir dette bare et bedre bevis, at alt du skrev er rent diktering. Eller som man sier; "lyge på seg."

 

Her er forøvrig, to link fra wikipedia, om kulturen i Bergen og Trondheim.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bergen#Culture_and_sports

http://en.wikipedia.org/wiki/Trondheim#Culture

 

Og her er quote på det du skrev:

Man trenger ikke ha vært disse områdene for å vite at forskjellene er store, for å si det mildt (kulturelt.....

 

Man kan si at bergenserer har store "kulturforkjeller" fra Trønderne fordi, de har i århundrede, blitt påvirket av Tysker og Dansker.

 

Selvfølgelig, "impliseres dette ikke diametralt motsatt, eller antyder at det ikke finnes likeheter."

Vi bergensene spiser med føttene. ;)

 

Makes my day! :rofl:

 

 

 

---------------------------------------------------------

Selv om dette virker OT, så gir det en sterk kontrast for hvor ukvalifisert nordmenn "flest" er i å kritisere Tibet-Kina problemet.

 

Folk har enten for lite eller ingen kunnskap om Kina, Tibet og HK.

 

Men det er mulig - og det leser jeg av ditt problem med å beherske det norske språket - at du ikke forstår at 'forskjellig' ikke impliserer diametralt motsatt, eller antyder at det ikke finnes likheter.

Ah! Språkproblem unnskyldningen. :rofl:

 

Try this:

 

200673194548.jpg

 

 

 

De som tror man ved å sitte stille og tvinne totter får et OL som ikke brukes for politisk formål er naive. Det man da får er et OL som brukes for langt mørkere politiske formål enn menneskerettigheter i Tibet og pressefrihet i PRC.

Engang til:

 

http://www.spikedhumor.com/articles/149649/Free-Tibet.html

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Du benekter all virkelighet, selv når du får den dokumentert (med vås om nudler). Nei, dette gidder jeg ikke kaste bort tid på lengre - for det er for lengst klart for leserne av dette hva slags tøv du spyr ut.

 

 

Skal si meg enig i at det var bemerkeselsverdig mye drittpreik i brukerens poster i denne tråden ja. Er det en form for eksperiment eller er det bare et forsøk på å få tråden stengt? :shrug:

Må sanlig si at populistene er flinke til å hykle...

Jeg kunne skrevet en bibel med grunner, men, jeg er trøtt.... etter en 12timer skift..

Lenke til kommentar
Vaios synspunkter som sådan kunne vært interessante om de hadde noe fundament, dessverre er ikke hans argumentasjon spesielt overbevisende.

Jepp.

Slike snakk har jeg dessverre hørt veldig ofte. Som vanlig kommer det ifra kristnefundamentalister, men også fra folk som er litt "blitt" overbevist, og dermed ignorer alt annet bevis.

 

La oss ta en titt på argumentene:

  1. Tibet tilhører ikke Kina: Ikke legitimert.
  2. Kina har ødelagt den tibetanske kulturen: Ikke sant, "PRC" Kina oppløste "kun" slaveriet og kastesystemet
  3. Kina har ødelagt Tibet: Kina har bygget infrastruktur, skole, sykehus og kommunikasjon.
  4. Kina startet opprøret: Ikke sant, "første hånds" øyevitner beskriver en vel organisert "voldelig" protest.
  5. Kina har drept 100+ Tibetanerer: Ikke ifølge øyevinter, det finnes heller ingen konkret informasjon som tyder på det.
  6. Kina undertrykker rettigheter i Tibet: Dette gjelder generelt i Kina.
  7. Norge bør Boikotte hele OL pga. Kinas Tyranni: Hykleri delux. (Skal man boikotte for alt Kina driver med, bør vi iallfall boikotte norske varer mtp. Norge er en av de største våpenselgeren i verden.)
  8. Kina trenger Norge, Europa og USA til å opprettholde deres økonomi, derfor kan vesten bruke dette som en trussel: Who is in debt?
  9. Et harmonisk multi -kulturel og -etnisk samfunn, finnes kun i Norge: :lol:

Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

"They believe that china has been unfairly treated. That China deserves a chance to show the world; The best aspect of China, its achievements, its modernizations. Just like Japan had that chance in 64......"

 

"....various opposition groups will make full use of the opportunity to score against China, to maximize to appeal of the messengers...."

 

"...but deeper down, there are the worrying question on: Is it true that the world dosent want to see a strong China? Why are there so many resentment of so called peaceful rise of China?"

China's view of controversy

Prof. Joseph Chen HK university. (www.cnn.com)

 

"Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene"

Noe som resonneres i meningsmålingen. :thumbs:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
"Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene"

Noe som resonneres i meningsmålingen. :thumbs:

Nåja, av de 75 som sier sin mening så er det 37 (= 49,3%) som mener at Norge ikke bør boikotte. På den andre siden er det 38 av 75 (=50,7%) som mener at Norge bør boikotte. Det er bare uenighet om graden av boikotting som får alternativet ikke boikott til å se klart sterkest ut. Så langt synes jeg stillingen ser ganske uavgjort ut mellom boikotterne og ikke-boikotterne.

Lenke til kommentar

Det er noe hyklerskt over å støtte USA samtidig som man vil boykotte Kina.

 

De er spesielt tre land i verden som kritiseres:

 

USA, Kina og Iran.

 

Jeg synes holdningen burde være den samme. De er ca. like ikke alle tre, men kanskje spesielt USA og Kina.

 

Personlig vyer jeg å ikke se på OL. Jeg prøver også å unngå produkter lagd i Kina eller USA, og visse andre land.

Lenke til kommentar
"Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene"

Noe som resonneres i meningsmålingen. :thumbs:

Nåja, av de 75 som sier sin mening så er det 37 (= 49,3%) som mener at Norge ikke bør boikotte. På den andre siden er det 38 av 75 (=50,7%) som mener at Norge bør boikotte. Det er bare uenighet om graden av boikotting som får alternativet ikke boikott til å se klart sterkest ut. Så langt synes jeg stillingen ser ganske uavgjort ut mellom boikotterne og ikke-boikotterne.

Ja! Du ta meg for en idiot? Simen?

 

Alle som "kan" litt om meningsmåling og statistikk, kan se at dette er rent tøs.

 

Det er flere feil i målingen:

1. Bias 1: Du setter opp 2 negativ synspunkt, et positiv (med et snev av sarkasme) og et nøytralt.

2. Bias 2: Du setter "dobbel negative" til støtte for din mening. Istedet å sette de opp som distinkte meninger. (i dette tilfelle kan jeg også addere folk med halv "positiv" og "hel" positiv synspunkt til min fordel)

3. Du nevner ikke "normal distribusjonen" (gauss kurven). uavhengig i erroren, vil du se noe ganske interessant.

 

Jeg er ikke noe matte-ekspert, men intelligent nok å forstå hvor ensidig måligen er.

Derfor, ta jeg kun "hver resultat" som "distinktivte-uavhengige-separarerte" meninger.

 

Ellers kan jeg bare trikse med synespunkter, som deg..

 

Nice try.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

1a. Dette er ikke noen vitenskapelig utført meningsmåling. Det er en "stikkprøve" på hva forummedlemmene våre mener.

1b. Det positive synspunktet har ikke det snevet av sarkasme du oppfatter.

1c. Det spiller ingen rolle hvor mange positive eller negative alternativer det er så lenge det finnes minst ett av hver og det ellers er saklig satt opp.

2a. Du vet ikke hva min mening i saken er. Jeg har ikke argumentert hardt for noen av sidene.

3a. Gausskurven er irrelevant her. Alternativene er ikke en lineær skala fra det ene ytterpunktet til det andre. Alternativene går i to dimensjoner: For-mot boikott langs f.eks X-aksen og graden av boikott langs den andre.

 

Jeg trikser ikke med synspunkter og legger meg ikke i skyttergraven på den ene siden av diskusjonen og fyrer løs når noen sier seg uenig med meg.

 

Forøvrig overrasker det meg hvor mye temperament og følelser tråden utløser hos deg. Det får meg til å tenke at du er sterkt partisk og ikke ser på situasjonen fra et uavhengig ståsted. At du ikke svarte på spørsmålet om etnisitet er selvsagt helt greit, men det får en jo til å tenke litt.

Lenke til kommentar
1a. Dette er ikke noen vitenskapelig utført meningsmåling. Det er en "stikkprøve" på hva forummedlemmene våre mener.

Det vet jeg/vi/alle, men likevel reflekterer de et synspunkt i forumet.

Så, dette er bare en retorisk unnskylding.

1b. Det positive synspunktet har ikke det snevet av sarkasme du oppfatter.

Det er, "som vanlig", din oppfattelse for din egne meninger. :wee:

1c. Det spiller ingen rolle hvor mange positive eller negative alternativer det er så lenge det finnes minst ett av hver og det ellers er saklig satt opp.

Jo det gjør det:

Systematic bias and systemic bias are external influences that may affect the accuracy of statistical measurements.
2a. Du vet ikke hva min mening i saken er. Jeg har ikke argumentert hardt for noen av sidene.

Alternativene var ensidig orientert.

Influence
Coverage bias
Forøvrig overrasker det meg hvor mye temperament og følelser tråden utløser hos deg. Det får meg til å tenke at du er sterkt partisk og ikke ser på situasjonen fra et uavhengig ståsted. At du ikke svarte på spørsmålet om etnisitet er selvsagt helt greit, men det får en jo til å tenke litt.

Mitt temperament er likesinnet for diskusjoner om Israel, Religion og Samfunns problemer i Norge.

Det er visse saker jeg brenner for, og gir gjerne litt ekstra krydder i diskusjonen.

 

Ja! Jeg henger gjerne litt i enkelte synspunkter/meninger, som jeg synes er galt.

Akkurat som du, angående "multi-threating/-tasking"

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10613874

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10641014

 

Det snodige er: du klarer å lese "temperert" skriv fra andre, men, du klarer ikke å oppfatte din egen ensidighet? Snodig...

 

Således har jeg et NORSK etternavn, da kan du spekulere ekstra hardt på min etnisitet.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...