Gå til innhold

Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?


  

119 stemmer

  1. 1. Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

    • Vet ikke/bryr meg ikke/kjenner ikke saken godt nok
      22
    • Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene
      46
    • Norge bør boikotte kun åpningsseremonien
      22
    • Norge bør boikotte hele OL
      29


Anbefalte innlegg

"Norge bør ikke Boikott Leken fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

Da stemmer man alternativ 2: "Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene som vanlig".

 

Det kan være 100 grunner for å velge alternativ 2 og jeg synes det blir merkelig å stille opp alle "fordi .." som egne alternativer.

"Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene som vanlig"

 

Ordlyden er sarkastisk og tyder en forargelse for Tibet-problemet.

 

Simen er en nøytral person, "som vanlig".

Den "poll" du lagde lyder ensidig, som vanlig.

 

Og jeg er oppgitt, som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sarkastisk?

 

Alternativene er så nøytrale at det ikke står noen stigmatiserende ".. fordi.." bak de. Selv spørsmålet er ikke vinklet fra bare en kant. (Bør Norge boikotte OL? eller Bør Norge støtte OL? hadde vært partisk vinklet)

 

Hva ville du ha slags avstemning?

 

1. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

2. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi vi ikke skal være moralimerialister"

4. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet driver med slavedrift"

5. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibetanere er noen svin"

6. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet tilhører Kina NÅ!"

7. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibetanere bare er opprørere og pakk"

8. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi vi ikke bør blande oss borti andres saker"

9. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi vi ikke skjønner noe av saken likevel"

Lenke til kommentar
Sarkastisk?

 

Alternativene er så nøytrale at det ikke står noen stigmatiserende ".. fordi.." bak de. Selv spørsmålet er ikke vinklet fra bare en kant. (Bør Norge boikotte OL? eller Bør Norge støtte OL? hadde vært partisk vinklet)

 

Hva ville du ha slags avstemning?

 

1. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

2. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi vi ikke skal være moralimerialister"

4. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet driver med slavedrift"

5. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibetanere er noen svin"

6. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet tilhører Kina NÅ!"

7. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibetanere bare er opprørere og pakk"

8. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi vi ikke bør blande oss borti andres saker"

9. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi vi ikke skjønner noe av saken likevel"

Ikke begyn å mal på ting. Det er hykleri. Jeg ga deg et bra forslag, og forslaget er dette:

 

1. "Norge bør ikke boikotte lekene fordi Tibet tilhører Kina, Historisk!"

 

Alternative nr 2, er å fjerne ordene: "som vanlig"

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Da dette er historieforfalskning på linje med holocaustfornektelse,

Nei, det kalles for konspirasjon fra vesten.

så ser jeg ingen grunn til at han skal sette opp dette som alternativ. Dette går det vel bare an å mene, om man er hjernevasket av Kinas eget propagandaapparat, noe jeg regner med at et fåtall her på forumet er.

flertall i forumet kan sikkert ikke engang nevne en eneste "dynasti" i Kina.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

En aktuell artikkel fra Stavanger Aftenblad

Pu har kinesiske venner i andre europeiske land. Alle misliker måten landet omtales på i vesten.

 

– Kina åpner seg mer og mer, men dere hører om det som er dårlig. Ofte er det også ren propaganda - falske bilder og løgner. Kinesere er et vennlig folk. Men det er ikke så lett når vi bare får høre at landet vårt gjør feil, sier Xiaofen Pu, og spør retorisk:

 

– Ville ikke dere reagert med skuffelse om Stavanger 2008 ble kritisert i utlandet, ofte basert på feilaktigheter og løgn?

Lenke til kommentar

Det er lett å la seg rive med når man leser nyhetene. Men før man virkelig gjør et standpunkt i noe som helst bør man sette seg inn i flere sider av saken. Still spørsmål, vær kritisk til media. Mange oppfatter kinesisk media for å ikke fortelle hele sannheten. Men hvis man snur på flisa; hvis kinesisk media kan skjule sannheter, hvorfor kan ikke de vestlige? Er det noe form for garanti at vestlig media forteller mer sannhet enn andre lands media?

 

Er en ting mulig et sted, er det mulig også andre steder.

 

Før kulturrevolusjonen, helt tilbake til kolonitidene; hvem undertrykte kineserne? Hvem dopa Shanghai? Ropte noen boikott i Europa da?

 

Ut i fra skolepensum å dømme så er kinesisk historie heller magert pensum. Med andre ord har gjennomsnittspersonen i landet lite/ingen kunnskap om Kina. Vær så snill, ta en tur til biblioteket (et stort et) før man uttaler seg om "boikott".

Lenke til kommentar
Alternative nr 2, er å fjerne ordene: "som vanlig"

Greit, da fjerner jeg det. Men jeg står igjen som et spørsmålstegn for hvorfor de to ordene gjorde det så ladet.

 

"som vanlig" betyr jo bare at vi skal delta slik vi har gjort i alle andre OL. Altså uten noe oppstyr og politisk press.

Lenke til kommentar

Kinesisk media er kontrollert av et regime med stålkontroll over tema de ikke ønsker belyst, diskutert eller noen oppmerksomhet om. Sensur er dagligdags, fengsling av meningsmotstandere likeså. Kina er det landet hvor flest politiske dissidenter sitter fengslet. Kinesiske medier er, ganske enkelt, et propagandaorgan for makthaverne i Beijing.

 

Vestlige medier opererer uavhengig, åpent og i konkurranse med hverandre, og har lov til å kritisere makthaverne (og det gjøres). Pluralismen, åpenheten, uavhengigheten samt retten til å operere fritt er mer enn nok garanti for at uavhengige vestlige medier presenterer et langt mer sannverdig bilde enn statskontrollerte kinesiske organer.

 

Men det er korrekt at nasjonalistiske kinesere har fått presentert et så ensidig bilde av saker som bl.a. angår PRC, at de nå tror vestlige medier har inngått en konspirasjon for å presentere løgner om Kina. Derfor mottar vestlige journalister i PRC nå trusler. At man er villig til å forsvare sin søken etter sannheten selv under press over (fra kinesiske myndigheter) samt under (fra kinesiske nasjonalister, som er på fremmars), tyder vel også på at det er grunn til stole mer på vestlige journalister. De er ikke truet til taushet.

 

Strengt tatt syns jeg det er lite relevant å trekke frem kolonitiden for hvorvidt det i 2008 er riktig å kritisere et undertrykkende regime.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Kinesisk media er kontrollert av et regime med stålkontroll over tema de ikke ønsker belyst, diskutert eller noen oppmerksomhet om. Sensur er dagligdags, fengsling av meningsmotstandere likeså. Kina er det landet hvor flest politiske dissidenter sitter fengslet. Kinesiske medier er, ganske enkelt, et propagandaorgan for makthaverne i Beijing.

 

Vestlige medier opererer uavhengig, åpent og i konkurranse med hverandre, og har lov til å kritisere makthaverne (og det gjøres). Pluralismen, åpenheten, uavhengigheten samt retten til å operere fritt er mer enn nok garanti for at uavhengige vestlige medier presenterer et langt mer sannverdig bilde enn statskontrollerte kinesiske organer.

Det du skrev, viser kun hvor ukvalifisert "enkelpersoner" i Norger er, i å kritisere Tibet-problemet.

Ikke minst, et motbydelig etterstank av arroganse, selvsikkerhet og moralistisk overlegenhet.

 

Cybbe, hadde du giddet å være litt "kritisk", hadde du sikkert funnet ut at;

CNN, FOX, CNBC, BBC, TV2 og NRK har blitt tatt for løgn, mediasensur og mediamanipulasjon.

 

F.eks: Det blir oppgitt over 100 Tibetaner ble drept i opptøyet.

Men ifølge utlandske øyevitner og direktintervju, ble det avdekket at det var "Han"-kinesere som ble drept og skadet av mobben.

 

Du kan finne konkret bevis i youtyube. Bare søk..

 

 

 

Men det er korrekt at nasjonalistiske kinesere har fått presentert et så ensidig bilde av saker som bl.a. angår PRC, at de nå tror vestlige medier har inngått en konspirasjon for å presentere løgner om Kina. Derfor mottar vestlige journalister i PRC nå trusler. At man er villig til å forsvare sin søken etter sannheten selv under press over (fra kinesiske myndigheter) samt under (fra kinesiske nasjonalister, som er på fremmars), tyder vel også på at det er grunn til stole mer på vestlige journalister. De er ikke truet til taushet.

Sikker på det? Vestlige medier er aldri utsatt for sensur? Hva med Fitna saken?

Latterlig arrogant....

 

Strengt tatt syns jeg det er lite relevant å trekke frem kolonitiden for hvorvidt det i 2008 er riktig å kritisere et undertrykkende regime.

Å nei? Da er det like lite relevant å trekke frem Tibet konflikten. MTP. at Tibet har vært under Kina lengre, enn Finnmark under Norge.

______________________________

 

 

 

Til syvende og sist, viser dette kun hvor arrogant og overlegen enkelte personer er i Europa og USA.

De har "liksom" blitt "fredsnasjoner" og fredsforkjemper etter verdenskrig(ENE).

Har folk glemt hvilket verdensdel og hvor alle verdenskrigene startet?

Hvilket land som selger mest våpen?

Hvilket land har mest desktrutive våpen?

osv....

 

 

Hykleri?!?!? Eller noe mer kynisk?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

@ Vaio:

 

For det første blir ingen journalister i Norge eller de fleste andre land fenglset for å skrive negativt om sitt eget land. Vi har pressefrihet. At media i vesten gjør noen tabber er ikke det samme som at regjeringen forteller dem hva de får lov til å skrive om og hvordan.

 

For det andre har aldri noen vestlige land forbudt å vise Fitna, såvidt jeg vet. Media selv har valgt å ikke vise den.

 

Hvis du sammenligner okkupasjonen av Tibet med Finnmark og Norge er du ute og kjører.

 

Til slutt. Fordi andre land i Europa startet en krig, så skal ikke vi si noe. Fordi Tyskland startet WW II, så er det hyklersk av Norge å uttale seg om brudd på menneskerettigheter andre steder?

Lenke til kommentar
Strengt tatt syns jeg det er lite relevant å trekke frem kolonitiden for hvorvidt det i 2008 er riktig å kritisere et undertrykkende regime.

Å nei? Da er det like lite relevant å trekke frem Tibet konflikten. MTP. at Tibet har vært under Kina lengre, enn Finnmark under Norge.

Men den jevne finnmarking vil da ikke at Finnmark skal løsrives fra Norge? Uten å ha noen tall for hånden har jeg inntrykk av at et flertall av tibetanerne vil løsrives fra Kina. Derfor er ikke dette to sammenliknbare problemstillinger, selv om jeg personlig ikke hadde sett på det som noe stort tap om Finnmark hadde løsrevet seg.

Lenke til kommentar

Hvis det var et lite filleland som arrangerte OL, kunne det absolutt vært en ide å boikotte hele sulamitten, men Kina er en nasjon det er lurt å være sånn noenlunde på godfot med. Derfor bør vi ikke ta for hardt i.

 

Når det gjelder Tibet-konflikten er det så vidt jeg har fått med meg snakk om at de har lyst til å løsrive seg og etablere et teokrati, og det er jeg enig i at de ikke skal få lov til. Det man protesterer mot her er måten Kina behandler folk som ikke er enige med dem.

Lenke til kommentar
Det du skrev, viser kun hvor ukvalifisert "enkelpersoner" i Norger er, i å kritisere Tibet-problemet.

Ikke minst, et motbydelig etterstank av arroganse, selvsikkerhet og moralistisk overlegenhet.

 

Cybbe, hadde du giddet å være litt "kritisk", hadde du sikkert funnet ut at;

CNN, FOX, CNBC, BBC, TV2 og NRK har blitt tatt for løgn, mediasensur og mediamanipulasjon.

 

F.eks: Det blir oppgitt over 100 Tibetaner ble drept i opptøyet.

Men ifølge utlandske øyevitner og direktintervju, ble det avdekket at det var "Han"-kinesere som ble drept og skadet av mobben.

 

Du kan finne konkret bevis i youtyube. Bare søk..

Jeg tar det som en hedersbetegnelse å bli kalt arrogant av deg. Jeg vet ikke helt hvorfor du er så snar til å sluke den kinesiske fremstillingen, men det bryr meg fint lite.

 

 

Sikker på det? Vestlige medier er aldri utsatt for sensur? Hva med Fitna saken?

Latterlig arrogant....

Det er ingen sensur i forbindelse med fitna-saken. Det var trusler inne i bildet - ja - er det poenget ditt?

 

At vestlige medier ikke så noen trang til å vise en rasistisk og fremmedfiendtlig film har absolutt ingenting med sensur å gjøre. Saken ble behørig belyst. Tror du en lignende film ville nådd nyhetsbildet i Kina hvis makthaverne ikke ønsket det?

 

Å nei? Da er det like lite relevant å trekke frem Tibet konflikten. MTP. at Tibet har vært under Kina lengre, enn Finnmark under Norge.

Norge bedriver ikke dagligdags menneskerettighetsovergrep mot urbefolkningen i Finnmark, gjør vi?

 

 

isbilen: Tibetbevegelsen dreier seg i økende grad om respekt for grunnleggende menneskerettighet, indre autonomi samt bekjemping av Kinas kulturelle folkemord. Hvis man er rivende mot innvandring av fjernkulturelle til Norge på bakgrunn av dets påvirkning på norsk kultur - foreløpig meget begrenset - så er situasjonen i Tibet mange ganger værre. Han-kinesere har flommet inn i Tibet siden okkupasjonen begynte.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Det er ingen sensur i forbindelse med fitna-saken. Det var trusler inne i bildet - ja - er det poenget ditt?

Ingen sensur? Ja det finnes ingen sensur i fantasiverden.

Kan du finne "Fitna" i noe som helst Nederlandsk media? - nei! Mao: Sensur.

 

Norge bedriver ikke dagligdags menneskerettighetsovergrep mot urbefolkningen i Finnmark, gjør vi?

Jeg leser klager fra samene tid til tid... Så fort de kommer, fortere ble de glemt.

Bevist mediasensur?

 

Åja overgrep mot urbefolkningen?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kautokeinooppr%C3%B8ret

http://no.wikipedia.org/wiki/Tatarer <---Jeg undre over hvorfor det er så "lite" informasjon om Taterene..

Lenke til kommentar
For det første blir ingen journalister i Norge eller de fleste andre land fenglset for å skrive negativt om sitt eget land. Vi har pressefrihet. At media i vesten gjør noen tabber er ikke det samme som at regjeringen forteller dem hva de får lov til å skrive om og hvordan.

Pressefrihet er et relativt ord. Du finner aldri liberalisme i norskavis som "the sun."

 

For det andre har aldri noen vestlige land forbudt å vise Fitna, såvidt jeg vet. Media selv har valgt å ikke vise den.

De ble "presset" til en sensur. Og sensur er en sensur.

 

Hvis du sammenligner okkupasjonen av Tibet med Finnmark og Norge er du ute og kjører.

Jeg sammelikner ikke okkupasjonen. Men er oppgitt over overlegenheten og hykleriet.

 

Til slutt. Fordi andre land i Europa startet en krig, så skal ikke vi si noe. Fordi Tyskland startet WW II, så er det hyklersk av Norge å uttale seg om brudd på menneskerettigheter andre steder?

Norge er det syvende største våpeneksportør i verden: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/12/529499.html

Det er bare hykleri å snakke om fred, samtidig som dere produsere ting som ta liv.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ingen sensur? Ja det finnes ingen sensur i fantasiverden.

Kan du finne "Fitna" i noe som helst Nederlandsk media? - nei! Mao: Sensur.

Fitna er behørig dekket i nederlandsk media. At de ikke ønsker sende makkverket forstår jeg godt. Ingen har nektet dem det, dog.

 

Jeg leser klager fra samene tid til tid... Så fort de kommer, fortere ble de glemt.

Bevist mediasensur?

 

Åja overgrep mot urbefolkningen?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kautokeinooppr%C3%B8ret

http://no.wikipedia.org/wiki/Tatarer <---Jeg undre over hvorfor det er så "lite" informasjon om Taterene..

Jeg forstår ikke helt hva du mener med første setning. Takk for historieleksjonen forresten, jeg var riktignok klar over dette. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til distinksjonen mellom nåtid og datid. Men i nåtid bedriver ikke Norge overgrep i Finnmark. I nåtid bedriver Kina overgrep i Tibet (samt en rekke andre steder, jeg har selv sett personer bli dratt av gatene i Beijing av høyreiste sivilkledde politifolk for å ha samlet tomflasker og være et uønsket element i en ellers glattpolert handle- og gågate).

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Men Kinas økonomi ville ikke tåle at vi skulle bryte opp våre handelsavtaler eller nekter å kjøpe varer fra de.

Overlegent og arrogant undertone med "kunnskapsløshet" på top. :wee:

 

De trenger oss og ikke vi, argumentet:

Handelsoverskudd med Europa er svimlende ca. 300mrd USD. (Dvs. Europa er i gjeld)

Handelsoverskudd med USA er over en trillion USD. (Dvs. USA er i gjeld)

 

Forresten, en trillion er :1 000 000 000 000 USD> 5 000 000 000 000 NOK (ca 5 oljefond)

 

 

70% av pensjonsfondet (Norge) er investert i Hong Kong, 30% i Singapore (som er meget "Kinesisk") *Kilde E24.no*

 

Mao: Dagens Kina kan lett fucke Europas økonomi. (For de som har peiling på det)

For de andre: Kineserene sitter på pensjonen din. Om de fiser på den, blir kronene surere. Kapish?

 

Kilde:

http://e24.no/naeringsliv/article2086620.ece

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=505581

http://e24.no/makro-og-politikk/article2349673.ece

http://e24.no/makro-og-politikk/article2191365.ece

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til distinksjonen mellom nåtid og datid.

Det er spørsmålet jeg stiller til deg. Tibet har vært under Kina i tusenår.

Hvorfor har enkelte holdninger for å "splitte" Tibet til en egen nasjon?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

OL er for idretten.. ikke bland politikk inn i OL.. tenk på alle de idrettsudøverne som har trent i 20 år for å få lov til å komme til Ol, de får en sjangse, men fordi norge velger å boikotte OL får han ikke deltatt... Dette er ikke riktig.. La i hvert fall idrettsutøverne bestemme om vi skal boikotte OL eller ikke.. for det er dem det går utover ikke dere...

 

dessuten hvis mange land boikotter OL vik sikkert kina "straffe" tibet grusomt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...