Gå til innhold

Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?


  

119 stemmer

  1. 1. Hva bør Norges offisielle holdning til OL i Kina være?

    • Vet ikke/bryr meg ikke/kjenner ikke saken godt nok
      22
    • Norge bør ikke boikotte noe men være med på lekene
      46
    • Norge bør boikotte kun åpningsseremonien
      22
    • Norge bør boikotte hele OL
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde man klart å slukke ilden hadde det vært prikken over i'en og kun det.

Symboleffekten av å demonstrere så kraftig som vi så i London nå, er fantastisk mtp at det setter virkelig fokus på at myndighetene i landet som huser hver sjetteverdensborger ikke har tilrettelagt for elementære mennskerettigheter.

Lenke til kommentar
OL er noe som samler utøvere som konkurrerer på likt grunnlag uavhengig av farge, religion eller ideologi. Hold politikk utenfor idrett!

nice...

 

 

Jeg synes at ol-ilden burde holdes langt vekk fra alt av store mengder som kan slukke den og ikke minst settes større pris på..

dette er en lang og gammel tradisjon som ikke burdes brukes til andre ting enn dens egentlige formål. Kina har undertrykt kultur og lemlestet flere enn hitler noen gang gjorde og på en værre måte. selvsagt er dette en sak som står sterkt, men kan det ikke finnes andre måter å få folk til å få fokuset på dette enn å slukke/ødelegge for en verdens omfattende "likeverdig-hets-symbol-thingy"... skjønner---

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så viktig å ødelegge OL-opplevelsen for deltakerne egentlig?

 

Er det noen som skal "tas" for beslutningen om å ha OL i Beijing, så er det jo de beslutningsdyktige. Ikke utøverne. Jeg ser signaleffekten i å slukke OL-ilden, men den er jo et symbol på samarbeid, kameratskap (ikke i en kollektivistisk retning) og konkurranseånd.

 

Skjønner meg ikke helt på dere aktivistene...

Lenke til kommentar
OL er noe som samler utøvere som konkurrerer på likt grunnlag uavhengig av farge, religion eller ideologi. Hold politikk utenfor idrett!

Det er ingen tvil om viktigheten av idrett, som samhold, styrking av nasjonalidentitet, engasjement etc etc.

Tenker på at Norge har vel knapt nok vært så homogent som under OL på Lillehammer, og den nasjonale stoltheten skjøt i været!

Ellers er fotball en viktig arena for relasjoner mellom mennesker. Vil ikke finne det usannsynlig at fotball er en signifikant årsak til at mange fedre og sønner finner en felles interresse.

Anyhow idrett er viktig.

 

Likevel finnes det viktigere ting i livet, særlig når en velger vekk en ting ikke betyr at man automatisk vekk det andre også. Og å demonstrer mot Kina er en av de. De huser hver sjette verdensborger, og gir de ikke et minstemål av menneskerettigheter.

 

Hvorfor er det så viktig å ødelegge OL-opplevelsen for deltakerne egentlig?

 

Er det noen som skal "tas" for beslutningen om å ha OL i Beijing, så er det jo de beslutningsdyktige. Ikke utøverne. Jeg ser signaleffekten i å slukke OL-ilden, men den er jo et symbol på samarbeid, kameratskap (ikke i en kollektivistisk retning) og konkurranseånd.

Utøverne har en meget gunstig posisjon til å "ta" de beslutningsdyktige.

Alt det gode som ol-ilden står for er jo et direkte hån mot dem som ikke opplever et liv hvor de kan si hva de vil, når ol-ilden er på vei til landet de bor.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så viktig å ødelegge OL-opplevelsen for deltakerne egentlig?

 

Er det noen som skal "tas" for beslutningen om å ha OL i Beijing, så er det jo de beslutningsdyktige. Ikke utøverne. Jeg ser signaleffekten i å slukke OL-ilden, men den er jo et symbol på samarbeid, kameratskap (ikke i en kollektivistisk retning) og konkurranseånd.

Utøverne har en meget gunstig posisjon til å "ta" de beslutningsdyktige.

Alt det gode som ol-ilden står for er jo et direkte hån mot dem som ikke opplever et liv hvor de kan si hva de vil, når ol-ilden er på vei til landet de bor.

 

Joda, jeg ser poenget ditt der, men jeg synes uansett det er feil å bruke idrettsutøver som politisk maktmiddel.

Lenke til kommentar
Joda, jeg ser poenget ditt der, men jeg synes uansett det er feil å bruke idrettsutøver som politisk maktmiddel.

Synes nødvendigvis ikke at de skal brukes. Heller at de bruker sin egen makt.

Og om en av utøverne kjenner et lite stikk i magen med å delta så er det egentlig en forferdelig liten pris å betale for at demonstrantene klarer å sette søkelys på menneskeligrettslige forholden i Kina.

Lenke til kommentar

"Vesten" er eksperter til å møkka opp ting som er ikke deres business.

Jeg har en følelser at når kineserene blir mektig irritert, blir chop sueyen dyrere neste år.

 

Dette gjelder også for klærerne, lekene, dyrefor, mat, biler, osv...

 

Cry me a river next year..

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Slukke OL-flammen i sympati med tibetanernes kamp mot det kinesiske styret i Tibet, hva synes du og hvorfor?

Sympati? :closedeyes:

 

Ja... si det. Akkurat som Pallywood. Må si at Tibetanerer har lært mye fra Israel/Palestina konflikten.

Spill den hjelpløse, og driv terror.

 

Å ja! Sympati? Den kommer ifra personer som ikke har lest annet en "jorden vår" fra barneskole.

Lenke til kommentar

Jeg synes helt klart man bør protestere mot at Kina bruker OL som et utstillingsvindu. Med OL vil Kina vise at landet nå er en sivilisert og demokratisk nasjon. Men det er ikke Kina. Det er en ettparti-stat der man ikke har full ytringsfrihet. Videre er Kina en okkupasjonsmakt.

 

Jeg synes det også er tåpelig å si nå at OL og IOC ikke er politisk. Dette ble nemlig brukt som en begrunnelse til å gi landet OL, altså at OL ville bidra til sterkere menneskerettigheter. Jeg skal love at hvis Kina ikke hadde bygget de sportsarenaene og anleggene som de lovet i sin søknad, så hadde IOC kommet med kraftige reaksjoner.

 

Men det bør være ikke-voldelige aksjoner. Leste nettopp på dagbladet at aksjonister gikk til angrep på en fakkelbærer i rullestol. That ain't right.

 

Til slutt viser dette at vi skateboardere har hatt rett når vi ikke har ønsket at skateboard skulle bli en OL-idrett. Jeg er glad for at min "sport" ikke er befengt med OL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...