Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg vil ha raskere Torrent download!


Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg bruker UTorrent en del og lurer på om noen har noen tips om hvordan jeg kan få raskere nedlastningshastighet.

For tiden har jeg en ganske dårlig linje... på 1500 kbs ned. Jeg sammenliknet min nedlastingshastighet med en venn av meg sin... vi lasta ned samme fil.

Jeg fikk ca 20-30 kbs ned... han fikk ca 400 kbs ned.. STOR forskjeld. Han sin linje er på ca 2000 kbs ned. han har litt bedre linje men MYE bedre nedlastingshastighet.

Hva skyldes dette?

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan øke nedlastingshastigheten?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Sørg for at portene som du bruker i Utorrent er forwardet riktig i din bredbåndsruter. utorrent har en innebygget tester for dette.

 

2) La torrentene få litt tid til å starte opp skikkelig. Hastigheten normaliserer seg som regel først etter et par minutter.

 

3) Går det fremdeles tregt da så er det mulig du enten bare har en treg internettlinje, eller at du har en eller annen form for hasithgets-flaskehals internt på ditt nettverk. Dårlig konfigurerte trådløse nettverk er den stårste synderen blandt disse.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Å forwarde riktig port er viktig. Hvis du ikke har gjort dette, er det bare å glelmme å laste ned med de "gode" hastighetene. Hvis du kan oppgi hvilken router du har, så blir det letter for oss å hjelpe deg med å gjøre dette, (hvis du ikke har gjort det før da).

Lenke til kommentar

Pluss hvis du kun har tilgang til open trackers (sider som ikke krever invite eller registering) så må du regne med at folk ikke er så flink til å dele når de ikke har en ratio å tenke på.

Som foreslått over er det også lurt å begrense upload litt ellers "kveler" den download hastigheten.

Lenke til kommentar
Å forwarde riktig port er viktig. Hvis du ikke har gjort dette, er det bare å glelmme å laste ned med de "gode" hastighetene. Hvis du kan oppgi hvilken router du har, så blir det letter for oss å hjelpe deg med å gjøre dette, (hvis du ikke har gjort det før da).

 

Nå er vi inne på noe her :p

Jeg kjenner nemelig en som snakka noe om dette... noe med noen porter og noen greier.

vil du vite hva slags ruter jeg har? jeg er egentlig ikke sikker på hva jeg har men i ganga står det to "bokser" en svart og en grå.... den grå står det BELKIN på og har 2 antenner ut av seg, mens den andre tror jeg... er ikke sikker.... har noe med IP telefoni å gjøre.

Jeg har også en BELKIN USB adapter (802.11g) vet ikke om det har noe å si da...

Jeg har trådløst nettverk....

 

Kan du med navn på ruteren forklare meg videre hva jeg skal gjøre for å åpne "portene"???

 

Takk!

Lenke til kommentar

Et par tips for bedre hastighet :

 

1 : Sørg for å dele når du er ferdig med å laste ned.

2 : Bruk scandinaviske trackere, jo nærmere datamaskinene er deg jo bedre.

3 : Sørg for å ikke strupe linja med for høy upload når du laster ned, selv om du teoretisk can sette upload til 60kbs så fungerer det garanter bedre med 30kbs når du laster ned.

4 : for all del, ikke last ned for mange torrenter samtidlig, det går bedre med ca 2-4 samtidlig avhengig av størrelsen på de.

5 : Sørg for å patche antall åpne og semi åpne tilkoblinger med evid patch : http://www.lvllord.de/

6 : Ratio ratio ratio... Om ingen deler så går det tregt, derfor sørg for å dele minst 100% til 200% hver enkel fil du laster ned.

7 : Private trackere har som regel bedre hastigheter og her er det faktisk mye enklere å finne ut hvilken side som er best for deg.

Lenke til kommentar
Å forwarde riktig port er viktig. Hvis du ikke har gjort dette, er det bare å glelmme å laste ned med de "gode" hastighetene. Hvis du kan oppgi hvilken router du har, så blir det letter for oss å hjelpe deg med å gjøre dette, (hvis du ikke har gjort det før da).

 

Detter heter ruteren min:

BELKIN wireless G pluss MIMO router mod F5D9230-4

Kan du nå hjelpe meg videre med å åpne disse portene?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Å forwarde riktig port er viktig. Hvis du ikke har gjort dette, er det bare å glelmme å laste ned med de "gode" hastighetene. Hvis du kan oppgi hvilken router du har, så blir det letter for oss å hjelpe deg med å gjøre dette, (hvis du ikke har gjort det før da).

 

Detter heter ruteren min:

BELKIN wireless G pluss MIMO router mod F5D9230-4

Kan du nå hjelpe meg videre med å åpne disse portene?

 

Takk!

 

www.portforward.com er et bra sted å begynne: Her er link direkte til ruteren din laget for utorrent: http://www.portforward.com/english/routers...-4/Utorrent.htm

 

En port kan du se på som en dør. Når du surfer nettet bruker du port 80. Den er alltid åpen. Nå må du gjøre det samme for utorrent. Lykke til.

Lenke til kommentar

Dette er off-topic angående trådstarters problem, så ikke blir forvirret av det jeg skriver under:

 

Litt enkel den modellen Ludolf71 fordi du ikke skiller mellom utgående og innkommende trafikk. Det er normalt ingen forskjell på port 80 og alle andre porter i en hjemmerouter, og når du surfer sender du en forespørsel ut på port 80 er det for ruteren akkurat samme handling som når du sender en på 3389 ut, uavhengig av porter forwardet innover.

Lenke til kommentar
Dette er off-topic angående trådstarters problem, så ikke blir forvirret av det jeg skriver under:

 

Litt enkel den modellen Ludolf71 fordi du ikke skiller mellom utgående og innkommende trafikk. Det er normalt ingen forskjell på port 80 og alle andre porter i en hjemmerouter, og når du surfer sender du en forespørsel ut på port 80 er det for ruteren akkurat samme handling som når du sender en på 3389 ut, uavhengig av porter forwardet innover.

 

Det virker som om du kan mye om dette...

Jeg lurer på.... kan åpning av porter i ruteren føre til noen konsekvenser? kan noe gå galt. vil ikke ha min far på nakken xD

Fortell gjerne litt mer om de portene... Hvorfor er de der i det hele tatt?

 

Fant dette på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=NVq2GkzNrY8

Virker ikke som om denne fyren gjør så mye med rutere... Og folkene som legger inn comment virker glade. Skal jeg bare gjør som han sier? eller? noen tips takk!

 

Takk!

Lenke til kommentar

Det kan ha konsekvenser ja, men normalt sett er det ingen problemer å forwarde porter når du vet hva den porten gjør på din lokalmaskin.

 

Her er en veldig enkel forklaring på hvordan dette fungerer. Jeg garanterer dog ingen informasjon her da dette er så lavnivå nettverksteori at jeg har liten og ingen interesse i det og har aktivt glemt så mye som mulig. :)

 

En port er noe som blir brukt i TCP- og UDP-trafikk som er to av kjerneprotokollene på internett. TCP og UDP sender data i pakker hvor hver pakke får notert i header hvilken port data skal sendes til sammen med IP, og ut fra dette kan nettverkslogikk styre data helt til korrekt applikasjon på en server. Når et program kan motta innkommende TCP- eller UDP-tilkoblinger må det lytte på en port, som innebærer å be operativsystemet om å overføre all trafikk på den porten til seg. Derfor kan én port bare bli brukt av én applikasjon om gangen, men hver applikasjon trenger ikke en egen IP for å kunne motta tilkoblinger. Når du på din maskin har en distinkt IP tilgjengelig fra internett ( ISDN/modem/gjerne med kabelnett og fiber ) og ikke sitter bak en enhet ned NAT ( "bredbåndsrouter", annen type router, ekstern brannmur og annet ) fungerer normalt alt perfekt uten at du trenger å gjøre noe, men om du har en lokal IP ( normalt blir 192.168.x.x eller 10.0.x.x brukt av "bredbåndsroutere" ) bak en slik enhet betyr det at ingen kan sende data til deg på IP-adressen din maskin har. Det som må skje er at de sender data til den IP-adressen som din router har ( for den har en ekstern IP som er unik ) og så må den routeren videresende data til din maskin. ( NAT = network address translation ) Men en router kan ikke magisk vite hvor den skal videresende trafikken fordi den kan godt ha tusenvis av enheter på lokalnettet, så da må den lese portnummeret i pakkeheaderen. Portnummeret kan den så slå opp i en tabell og f.eks finne at "all trafikk på denne porten skal videresendes til 10.0.0.2" eller at "all UDP-trafikk på denne porten skal videresendes til 10.0.0.2, men all TCP-trafikk skal videresendes til 10.0.0.3". Hver port kan da altså kun peke til én IP-adresse på det indre nettverket, så om du skal kjøre like tjenester på flere enheter innen samme NAT-nettverk må de lytte på forskjellige porter. Din jobber her er å oppdatere din routers tabell og legge inn en regel som forteller til hvilken IP trafikk på en port skal videresendes til. Dersom du setter µTorrent til å lytte på den klassiske BitTorrent-porten 6881 og samtidig instruerer din router om å oversette all trafikk over TCP/UDP til din IP betyr det at andres klienter vil greie å opprette en kobling direkte til din klient som igjen betyr at du vil få flere å laste ned fra. ( og opp til )

Portnummer er et 16-bit unsigned integer som betyr at portene 0 til 65535 er tilgjengelig, og mange tjenester har faste porter. Port 80 er HTTP, 21 er FTP, 22 er SSH osv, men når det gjelder BitTorrent trenger den ikke å være fast da din klient forteller tracker på hvilken port du ønsker å motta innkommende tilkoblinger.

 

 

Når det gjelder youtubevideoen vil jeg si at det var et par to-tre valg han gjorde der som er det samme som jeg gjør, men alt av tall han satt var jo bare tilfeldig. :) Det er jo klart at forskjellige linjer og forskjellige maksiner krever forskjellige settings og ikke bare at "denne skal være 1890!".

 

Jeg kan gå gjennom listen og kommentere et par verdier.

 

-Connection->Port for inncoming conncetions:

Denne må settes til en port som ikke allerede er i bruk på en applikasjon i lokalnettet. De fleste porter under et par tusen er "eid" av standardiserte applikasjoner, så de ønsker du normalt ikke å bruke, og det er også viktig at om du har to datamaskiner eller klienter må de lytte på forskjellige porter. Her syntes jeg det beste er å bare velge en høy port av en verdi du lett husker. 20001 på maskin én og 20002 på maksin to for eksempel. Dette nummeret må du så forwarde i din router til maskinens lokale IP-adresse.

 

-Connection->Randomize port: AV

 

-Connection->Maximum upload rate:

Dette er en ganske viktig verdi fordi når data blir overført over et nettverk i TCP-pakker må din maskin for hver pakke sende tilbake "Overføringen gikk fint" eller "Pakken er skadet, send på nytt" og dersom du bruker all uploadkapasitet til dataopplasting betyr det at du ikke vil kunne laste ned med full kapasitet. Det er derfor vanlig å begrense denne til omtrent 50-70% av maks. Ta f.eks båndbreddetesten på forsiden av hw.no og dersom du får 600 kbps upload ( NB: liten b betyr bit, stor B betyr byte ) betyr det at du kan laste opp med 600/8=75 kBps. 60% av dette er 45 kBps som du da setter inn i µTorrent.

 

-Connection->Maximum download rate: 0, som betyr ubegrenset.

 

-BitTorrent->Protocol Encryption: Enabled with legacy.

Noen nettleverandører begrenser hastighet dersom de av pakkene kan lese ut at dette er torrent-trafikk. Om du krypterer headers kan de ikke like lett lese dette som betyr at hastigheten gjerne blir høyere. Dette tror jeg ikke er relevant for noen leverandører i Norge, men med den aktivert gjør du dagen bedre for f.eks en stakkar i Brasil eller England som har denne begrensningen.

 

-BitTorrent->Global maximum number of connections:

Denne vil variere etter hvilken linje du har, men viktigere etter hvilken maskin og nettverksutstyr du har. Som eksempel kan jeg nevne Netopia-routeren jeg før hadde fra NGT. Dersom det totale antall aktive tilkoblinger den behandlet gikk over omtrent 800 gikk alt i sirup og ping steg gjerne til 200 ms. Om jeg da bare skulle åpne en side i en browser måtte jeg gjerne vente i et par sekunder før tilkoblingen til webserveren ble satt opp. To andre routere jeg har vært borti fikk problemer på omtrent 600 og 1100 tilkoblinger, mens nå sitter jeg på en linje hvor jeg har ekstern IP direkte til maskinen og har ingen billig nettverkslogikk forran meg, så jeg har satt grensen ganske høyt opp og om jeg husker rett greide jeg en gang å bikke 10 000. Problemet da var at 100% av den ene prosessoren ble brukt av Windows og 100% av den andre av brannmuren, så jeg begrenser meg til edruelige 1000.

 

-BitTorrent->Maximum number of connected peers per torrent:

Dersom du laster ned mange torrents på en gang vil du gjerne sette denne lavt nok til at alle får tilkoblinger men om du laster få om gangen kan du sette denne opp mot tallet over. Jeg bruker 250.

 

-Queueing->Maximum number of active torrents:

Bør gjerne begrenses litt. For mange og du har ikke nok connections for å få god fart på noen og for få og én treg vil kunne hindre at du begynner på neste som i køen som er nye raskere. Jeg syntes 10 er et kurrant tall, men på en treg ADSL kan godt 5 passe bedre.

-Queueing->Maximum number of active downloads:

Jeg bruker det samme som tallet over på denne. Det betyr at opplasting vil settes på vent så lenge du har en kø av nedlastinger. Dette bruker jeg fordi jeg ofte legger til 20-100 torrenter jeg fort vil ha ned uten å måtte vente til jeg også har lastet opp, og det gjør også at jeg kan sette opplastingsgrensa høyt fordi dette uansett skjer etter at jeg er ferdig med denne batchen.

 

-Queueing->Seed while:

"Ratio is <= 100% or seeding is IGNORE" er det minste du bør sette denne til om du er en av disse få med moral. :) Det betyr at du laster opp like mye som du laster ned, altså at du bidrar med like mye som du opptar. ( Ratio på 1:1 ) Om du har rask linje eller om det ikke er et problem for deg å seede lenge kan du stille denne verdien opp for å bidra med mer enn du tar ned. Jeg har litt beefy linje så hos meg står den til "Ratio is <= 50000% or seeding is 96 hours."

 

-Queueing->When µTorrent reaches the seeding goal:

"Limit the upload rate to 0kBps" er mitt valg her.

 

Når det gjelder Advanced har jeg helt default settings. Jeg makser normalt ut både opp og ned på linja på aktive torrents ( > 10 000 brukere ) innen et par titalls sekunder, så jeg har ingen behov for å endre noe.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

ok... det var et veldig tungt svar. Fatta ikke alt for mye xD

Kan noen bare forklare meg enkelt hvordan jeg åpner porten i ruteren som senker utorrent speeden... Det er det eneste jeg er intresert i... få raskere utorren, så det ville vært fint om noen kunne guide meg enkelt og greit her...

 

Takk

Lenke til kommentar
Hei...

Jeg bruker UTorrent en del og lurer på om noen har noen tips om hvordan jeg kan få raskere nedlastningshastighet.

For tiden har jeg en ganske dårlig linje... på 1500 kbs ned. Jeg sammenliknet min nedlastingshastighet med en venn av meg sin... vi lasta ned samme fil.

Jeg fikk ca 20-30 kbs ned... han fikk ca 400 kbs ned.. STOR forskjeld. Han sin linje er på ca 2000 kbs ned. han har litt bedre linje men MYE bedre nedlastingshastighet.

Hva skyldes dette?

Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan øke nedlastingshastigheten?

 

Takk!

Det er ganske godt gjort sidan du med ein 2Mbit-linje har ein teoretisk hastighet på maks 250kB/s. Enten har nettleverandøren hans gjort ein feil eller så har han raskare linje enn du trur. Med ei linje på 1,5Mbit (1500kbit) har du ein teoretisk hastighet på 185kB/s. Små variasjoner vil det alltid være og du kan kanskje få 5-10 kB/s meir, men ikkje forvent 400.

 

Til guruene her: Er det noko forskjell på UPNP og direkte åpne portar i forhold til kva hastighet du får om uTorrent klarer testen (grønn OK) på begge to?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hei... Jeg fatter så og si ikke en dritt av hva dere babbler om...

Det jeg håpet på var om det var noen som kunne ENKELT og greit forklare meg hvordan jeg åpnet disse "portene" slik at jeg kan laste ned FORTERE med uTorrent!

 

Er det noen som kan hjelpe meg her så er jeg VELDIG glad for det... men hvis dere barre har masse avansert innformasjon kan dere venligst la være å poste. Men jeg er glad for at dere prøver å hjelpe uansett. Hvis det er det dere gjør da....

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...