Gå til innhold

Årets skatteoppgjør på nett


bergetun

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har ikke fått selvangivelsen min i posten enda, men det skal visst være mulig å sjekk dette på nettet. (www.minside.no / www.altinn.no)

Er det noen som har funnet ut hvordan man ser hvor mye restskatten eller eventuelt hva mann får igjen på disse sidene.

 

For meg ser det bare ut som man kan gjøre endringer i selvangivelsen, det står ikke noe informasjon hva "Dommen" blir :)

Endret av bergetun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke "turt" å prøve det selv, men jeg har lest i et annet forum at dersom du leverer selvangivelsen uten endringer får du opp "foreløpig beregnet restskatt/tilgode".

Selv om man har levert den kan man visstnok gjøre endringer senere (før fristen løper ut).

 

Jeg tør ikke ta sjansen (venter heller en dag eller to på brevet), men for de dristige er kanskje dette verdt er forsøk? :p

Lenke til kommentar

Det er da ingen forskjell på å fylle ut den man får i posten eller den man får på nett?

Sånn i forhold til risiko, informasjon og felter?

 

Eg synes det er langt enklere å forholde meg til den digitale via altinn.no og gjør dette hver gang det er snakk om offentlig skjema.

 

Eg fikk min i går(på altinn.no) og har allerede begynt å rette og fylle ut tomme felter. Genialt og enkelt.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke "turt" å prøve det selv, men jeg har lest i et annet forum at dersom du leverer selvangivelsen uten endringer får du opp "foreløpig beregnet restskatt/tilgode".

Selv om man har levert den kan man visstnok gjøre endringer senere (før fristen løper ut).

Det har ikke vært slik før om årene i hvertfall.

Vanligvis mottar man endelig skatteoppgjør i altinn i juni.

Lenke til kommentar
For meg ser det bare ut som man kan gjøre endringer i selvangivelsen, det står ikke noe informasjon hva "Dommen" blir :)

Det er du nødt til å finne ut selv ved å legge tallene som står i selvangivelsen inn i skatteberegningsprogrammet deres. Ja, det er utrolig jalla at ikke de har noen automatikk for det, men sånn er det. For å finne ut hvor mye du må betale eller får igjen trekker du fra beløpet du ble trukket på forskudd av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Det er da ingen forskjell på å fylle ut den man får i posten eller den man får på nett?

Sånn i forhold til risiko, informasjon og felter?

 

Eg synes det er langt enklere å forholde meg til den digitale via altinn.no og gjør dette hver gang det er snakk om offentlig skjema.

 

Eg fikk min i går(på altinn.no) og har allerede begynt å rette og fylle ut tomme felter. Genialt og enkelt.

Jeg leverer også selvangivelsen elektronisk.

 

Den risikoen jeg snakket om, var å levere selvangivelsen uten endringer for å få fram beregnet restskatt/tilgode, for så siden å gjøre de nødvendige endringene før fristen går ut.

 

Jeg velger heller å leve i uvisshet (fram til jeg får selvangivelsen i posten, der står vel foreløpig beregnet skatt?), og leverer selvangivelsen elektronisk med alle endringer når jeg er klar :)

Lenke til kommentar
For meg ser det bare ut som man kan gjøre endringer i selvangivelsen, det står ikke noe informasjon hva "Dommen" blir :)

Det er du nødt til å finne ut selv ved å legge tallene som står i selvangivelsen inn i skatteberegningsprogrammet deres. Ja, det er utrolig jalla at ikke de har noen automatikk for det, men sånn er det. For å finne ut hvor mye du må betale eller får igjen trekker du fra beløpet du ble trukket på forskudd av arbeidsgiver.

 

Den kommer garantert i posten i dag, men da er jeg på vei til New York. :)

Er kanskje like greit at jeg vet hvor mye jeg får i restskatt før jeg reiser for det kunne lagt en kraftig demper på turen. :)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke "turt" å prøve det selv, men jeg har lest i et annet forum at dersom du leverer selvangivelsen uten endringer får du opp "foreløpig beregnet restskatt/tilgode".

Selv om man har levert den kan man visstnok gjøre endringer senere (før fristen løper ut).

Det har ikke vært slik før om årene i hvertfall.

Vanligvis mottar man endelig skatteoppgjør i altinn i juni.

 

Med papirselvangivelsen du får i posten bruker det jo å følge med et foreløpig utkast over skatteoppgjøret om du leverer uten endringer, men dette ligger altså ikke på altinn. :( Kan ikke se noen rasjonelle grunner til det..

Lenke til kommentar
Har nettopp levert, fikk inntrykk av at man fikk opp den interessante summen, men det gjorde jeg altså ikke.

 

:hmm:

Er det inntrykket jeg også har fått.. Irriterende at man ikke får opp summen! Kan vel ikke forvente at de hadde laget en dynamisk sum som oppdaterte seg etter hvert som man gjorde endringer, men de kunne i det minste opplyst det samme på nett som det man får i posten?

Lenke til kommentar

Helt enig, sier bare å tåplig alt er her. Jeg kunne godt tenkt meg bare å fått selvangivelsen på nett og ikke i posten. Skulle vært et valg. Sparer miljøet gjør man også da. Forresten, kan man få selvangivelsen på lørdag i posten eller blir den ikke levert ut da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...