Gå til innhold

Hvem skriver Linux-koden?


Anbefalte innlegg

Med så mange linjer som legges til, må det vel bli bloat tilslutt?

Vi snakker vel her om all kernel-kode, inkludert drivere?

 

Drivere trekker nok opp størrelsen ganske heftig, og det kommer stadig ny hardware som skal støttes. Men OSet blir jo ikke mer bloata av den grunn, da disse driverne loades dynamisk ved behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja, fordelen her er at du ikke trenger å kompilere inn alt. pokker og, hvor mange forskjellige prosessortyper støtter linux igjen?

 

ARM, AVR, Sparc, PPC og x86 er vel de offisielle? De fleste har også forskjellige versjoner. I tillegg kommer en del spesielle prosjekter, som Ipod, Playstation, osv.

Lenke til kommentar
ipod vet jeg ikke hva bruker (men skulle ikke forundre meg om det er arm), men playstation3 bruker en variant av PPC mener jeg å huske.

 

og jeg tror ikke det er mange spesialprosjekt som får plass i selve hovedkoden, men heller vedlikeholdt parallelt.

Joda der jo IBM som har laga cell-prosessoren som ligger i PS3, så der er jo ganske sannsynlig at de har utviklet den fra PPC vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Med så mange linjer som legges til, må det vel bli bloat tilslutt?

 

 

trur du ja, folk sier , 16 MB for beta'n var syykt mye.

 

MAn kan ha kansje 1 mill linjer kode på 64 kb, husker ikke ka de talla var for fabrauch.(feilstavet bare veit jeg) men ja, de har 64 KB demo's, heftiggrafikk, Musikk, 15 min.

 

Alt trenger ikke å være windows opplegg, 10 gb os.

 

Linux kjerna er vell trossalt ikke på mer enn rundt 10 mb, kan vell sjekke på en av pc'ne(alle pc'ne mine kjører linux untatt denna som er spell pc :p)

 

blir ikke bloat med tanke på kor mye mer minne vi får.

 

at de fjerne kode er ganske bra.

At linux har 0.6 % er ganske imponerende.

Lenke til kommentar
tja, fordelen her er at du ikke trenger å kompilere inn alt. pokker og, hvor mange forskjellige prosessortyper støtter linux igjen?

 

ARM, AVR, Sparc, PPC og x86 er vel de offisielle? De fleste har også forskjellige versjoner. I tillegg kommer en del spesielle prosjekter, som Ipod, Playstation, osv.

Du glemte den viktigste, ref. signatur. ;) I tillegg kommer bl.a IBM Power(!=PPC).

Lenke til kommentar

Hvor mange QA personer har en i tillegg til utviklere da?

 

Det som linux eller mange distribusjoner mangler er tanke for de stakkarene som skal prøve for første gang og søker hjelp. Et lass med uforståelige begrep og lignende.

 

hjelper ikke med 400 000 nye linjer om ingen sjekker grundig for feil og da ikke bare code reviews, men klart det hjelper

Lenke til kommentar

Sto ingenting om folk fra google som er med, men de skriver kanskje ikke på oppdrag fra google. Men privat.

 

Linus sjekker også veldig mye kode om dagen. Mye av tiden hans går jo da med på det så klart. For han har jo fortsatt siste ord når det kommer til hva som kommer med og ikke.

 

Fra pacman :

 

Name : kernel26

Version : 2.6.24.4-1

URL : http://www.kernel.org

Licenses : GPL2

Groups : base

Provides : None

Depends On : coreutils module-init-tools mkinitcpio>=0.5.18

Optional Deps : None

Required By : nvidia nvidia virtualbox-modules

Conflicts With : None

Replaces : None

Installed Size : 72081,39 K

Packager : Thomas Baechler <[email protected]>

Architecture : i686

Build Date : sø. 30. mars 2008 kl. 09.52 +0000

Install Date : sø. 30. mars 2008 kl. 22.47 +0000

Install Reason : Explicitly installed

Install Script : Yes

Description : The Linux Kernel and modules

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar
nå ble jeg nysgjerrig. kan du gi ett eksempel på torvalds poster om cpu arkitektur?
Her har du en jeg reagerte på:

http://www.realworldtech.com/forums/index....93&roomid=2

Linus kan være meget frittalende innimellom, det beste er nok å se humoren i det. At han kan kjerneutvikling er det derimot ingen tvil om. Han kan nok også mye om prosessorarkitektur, men uttaler seg gjerne skråsikkert med rik språkdrakt uten alltid å ha belegg.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Cisco IOS bygger på Unix noe som innebærer at utviklerne bør ha god kjennskap til hvordan *nix fungerer.

 

----------------

 

Skjønner ikke hvorfor Cisco er med, som kjent er Linksys en avdeling i Cisco og de hater alt som har med linux å gjøre.

 

“It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.”

 

Fordi du ikke finner linux-drivere til ditt Linksys-kort så hater de Linux? Hva med at du sjekker kompatibilitet før du går til anskaffelse av hardware?

Lenke til kommentar
nå ble jeg nysgjerrig. kan du gi ett eksempel på torvalds poster om cpu arkitektur?
Her har du en jeg reagerte på:

http://www.realworldtech.com/forums/index....93&roomid=2

Linus kan være meget frittalende innimellom, det beste er nok å se humoren i det. At han kan kjerneutvikling er det derimot ingen tvil om. Han kan nok også mye om prosessorarkitektur, men uttaler seg gjerne skråsikkert med rik språkdrakt uten alltid å ha belegg.

Tja jeg synes den der var blandt de bedre. Linus burde riktignok sette seg ned å filosofere litt dypere rundt skalering, men han har et konkret poeng her. Hvis Intel hadde designet C2D med en L2 cache per kjerne isteden for en delt cache så ville de fått bedre skalering i SPECint2006_rate, men hovedsakelig fordi singel thread ytelse ville gått ned. Hva er poenget da?

 

Jeg er mer kritisk til hans forhold til IA64. Han hopper konsekvent mellom teknisk og økonomisk argumentasjon, og viser ingen forståelse for FO4 kostnaden av en reservation stations. Vi får se hva som skjer med Nehalem watt/Hz kontra Penryn når reservation stations går fra 32 til 36 samt dobbel registerfil og 33% bredere decode. Det er O(n^2) kompleksitetsskalering på reservation stations alene og fort O(n^3) når en skal ta i bruk de ekstra ressursene. Det skal ganske mye til for at de ytelse/watt forbedringsteknikkene i Nehalem skal kompensere for alt dette.

Lenke til kommentar
Hvordan kvalitetssikres koden når det er så mange vidt forskjellige bidragsytere som pusler med sitt rundt omkring i verden?

 

Det er en del som jobber kun med kvalitetssikring. Det er vel også det Linus Torvalds stort sett driver med, om jeg ikke tar feil. (Alle patchene som sendes inn testes nøye av noen utvalgte personer før de evt. blir godkjent).

 

I tillegg har du kvalitetssikringen som gjøres av de forskjellige distroene, som vedlikeholder sin egen kjerneversjon. Noen (stort sett de mindre distroene) bruker en tilnærmet "stock"-versjon av kjernen, mens de store distroene har større kontroll.

Lenke til kommentar
Med så mange linjer som legges til, må det vel bli bloat tilslutt?

 

Nei.

Når du lager din egen kernel kan du velge hvilke funksjoner du vil ha, og om du vil ha de kompilert inn i kernelen eller om de skal være moduler.

Derfor, hvis du er smart lager du deg bare en kernel som støtter din hw og de filsystemene etc. du trenger. Ting som periferidrivere og smårusk legger du inn som moduler og du har en kernel som er så kjapp og bruker så lite minne at Windooze ikke har sjans til å følge med.

Lenke til kommentar
Fordi du ikke finner linux-drivere til ditt Linksys-kort så hater de Linux? Hva med at du sjekker kompatibilitet før du går til anskaffelse av hardware?

 

Nettopp det jeg gjorde, selv ikke opensource driverne fra chip produsenten funket, enkelt og greit fordi Linksys må ha køddet det til hardwaremessig rundt chipen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...