Gå til innhold

Normalt å se organismer på øye?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge kunnet observere noe jeg best kan beskrive som organismer på øye. De blir synlige hvis jeg utsetter meg for litt skarpt lys, for eksempel sollys (spesielt enkelt når det er snø på bakken), eller bare ved å se inn i en lampe en liten stund. Disse objektene er vanligvis en lang kjede med små klumper/rundinger, eller bare enkeltrundinger. Rungingene er lyse og kanskje gjennomsiktige. De minner meg veldig om organismer jeg husker å ha sett i mikroskop (jeg klarer ikke å finne et passende bilde på nett akkurat nå).

 

Er dette normalt? Er det faktisk mulig å se små organismer direkte på øyet, og finnes det i såfall noen forklaring på hvordan øyet klarer å oppfatte noe så smått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge brukeren Den gyldne apekatt er det luftbobler:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10804472

Det er ikke luftbobler nei. Det er krystaller/cellerester i øyevæsken som flyter rundt inni øyet. Vanligvis ligger de i ro nederst i øyet, men når du beveger deg eller øyeeplet, kan de flyte opp litt og havne innenfor synsfeltet. Ses normalt sett kun i sterkt motlys. På fagspråket kalles de "mouches volantes". Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Floater

Lenke til kommentar

Etterhvert som man blir gamlere kan man oppleve å se en eller flere midt i synsfeltet veldig tydelig om man ser på f.eks. blå himmel, grå asfalt, hvit skjerm ol. Skikkelig annoying, har en selv som bruker å komme iveien.

 

Btw, hører ikke denne tråden til inne på helse-forumet?

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

De runde ringene er cellerester, og det er ikke de samme du ser hver gang. Grunnen til at de ofte ser ut til å bevege seg langs en bestemt linje er at du prøver å følge restene med øyet, men restene ligger jo i øyet og følger derfor med i samme retning som du beveger øyet mot.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva de prikkene du beskriver er for noe, chokke, men kan kanskje tro det har med overstimulering av synsnerven pga. mye lys å gjøre?

 

De prikkene det snakkes om i tråden er som små sirkler som langsomt flyter rundt i synsfeltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...