Gå til innhold

Refleksjon: Trenger vi mellomsekvensen? (Multi)


Anbefalte innlegg

Jeg lever meg mer inn i FFVI med sine små 2D-avatarer og bare tekst enn jeg gjør i dagens pompøse plastfigurer med annenrangs stemmeskuespill og all verdens øyesnop. Interstate 76 med sine minimalistiske figurer nesten uten ansikt fremmedgjorde meg ikke hovedpersonene, snarere tvert imot.

 

I FPS foretrekker jeg sømløst integrerte mellomsekvenser ala Crysis fremfor Valves teknikk med å lette på eller fjerne utfordring for at ikke dramaturgien skal brytes opp. I spill har brukeren kontroll mesteparten av tiden, men det er av og til nødvendig med fokus på det som skal fortelles. Om dette gjøres ved helt å frata spilleren styringen eller å være overtydelig for at spilleren skal se i riktig retning, må en viss innskrenkning alltid finne sted. Det er ikke gitt at total interaktivitet er veien, men det dette er en ung løsning som har en del å gå på (for å si det mildt).

 

Nei, jeg tror tidligere års begrensninger var et gode. Når spillene ikke kunne gi oss alt, overlot de mye til fantasien. I dag er mulighetene større, og da blir det også tydelig på hvilke områder produsentene kommer til kort. En figur som simulerer en fullstendig personlighet med kropp og sjel, men som er for dårlig laget, svekker opplevelsen. Ingenting er bedre enn sitt svakeste ledd, og balanse er viktig. Det gjenstår for mange utviklere å skjønne at man ikke må, bare fordi man kan.

Ah, det glemte jeg å si. Mellomsekvensene i Crysis var også vellagde, da du også hadde en egen stemme, pluss at falt og bevegde deg i sekvensene. Dette savner jeg i Half Life.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg få tilbake 5 minutter av livet mitt? Denne artikelen var rettogslett bortkastet tid og energi.

 

Mellomsekvenser kommer nok alltid til å være der i en eller annen form og er esensiel for å drive historien og engasjere spilleren. Makan til fjas...haha!

 

Du må jo ikke lese hele artikkelen. Leser du bare ting du er enig i også? Eller klager du på internett hver gang du må vente på grønt lys når du er ute å kjører?

 

Edit: Og hvis du har så dårlig tid, hvorfor lagde du dette innlegget?

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Jeg aksepterer både "vanlige" mellomsekvenser og og "spillbare" mellomsekvenser. Dessuten er det jo en tredje type mellomsekvenser jeg ikke har sett dere nevne noe sted. I Tomb Raider: Anniversary, Clive Barker's Jericho og Resident Evil 4 for å nevne noen begynner en vanlig mellomsekvens, men etter kort tid må man trykke rett knapp til rett tid for å overleve. Et eksempel er når en lik griper tak i deg i Jericho og begynner å snakke, og du må "sloss" mot det for å befri deg selv ved å trykke en rekke knapper på rad i rett rekkefølge.

 

Jeg liker alle tre, men jeg har bare et lite kriterie som må være med for at jeg skal "godta" dem:

 

1. De må enten være svært korte og langt mellom hver, eller ganske enkelt la meg hoppe over dem om jeg ikke

har interesse av å se dem. Uansett hvor bra laget de er blir de fort kjedelige når man spiller spillet om igjen og allerede har sett dem. Prøv Black & White 2 og Half-Life 2 for å se hva jeg mener. ;) Før dere tilter vil jeg si mellomsekvensene i HL2 er greie nok, men det blir utrolig kjedelig å gå rundt omkring og denge løs på kasser for å ha noe å gjøre mens man venter på at idioten endelig skap bli ferdig å snakke, så vi kan gå videre i spiilet. :p

 

2. De må aldri starte en vanskelig kamp rett etterpå uten å la meg lagre først eller forbedre meg. Dette er spesielt viktige med lange mellomsekvenser jeg ikke kan hoppe over. Ta Darkstone, for eksempel. Laaaaaaaaaang mellomsekvens jeg ikke kan hoppe over hvor en fyr til slutt forvandles til en drage, og vips er vi i gang med sluttbossen i spillet uten noe slags forberedelse i det hele tatt. (Tok han likevel etter noen forsøk, men det er ikke poenget.) :p

Lenke til kommentar

Ja, Resident Evil 4 hadde veldig bra mellomsekvenser. Har ikke prøvd Clive Barker's Jericho enda.

 

Edit: The Witcher hadde også en LAAANG mellomsekvens rett før første boss i Act 1. Der fikk man ikke savet etter mellomsekvens. Hadde ikke vært så ille om det ikke var for at bossen var utrolig vanskelig. Døde så mange ganger, var rimelig pissed til slutt.

 

Heldigvis har de patchet dette, men slikt bør ikke slippe gjennom fra en beta og til sluttproduktet.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

God artikkel, så lenge gamer.no ønsker å leve opp til spill er kultur slagordet synes jeg disse artiklene er kjempemessige.

 

Til mellomsekvenser. Når MGS Starcraft osv blir dratt opp her så er jeg helt sikker på at dette er noe som må bestå i spill fremover og. En av de mer engasjerende løsningene i et spill jeg kommer på må være Farenheit hvor en virkelig god illusjon ble skapt av at jeg var hovedpersonen, selv om det på en måte også gav meg en noe DDR/guitarhero følelse av arkade :-p

 

Det aller mest ultimate er sekvenser med minimale overganger hvor ingame til sekvens er nesten umulig å fatte og hvor veivalg og interaksjon er en viktig del av de.

Lenke til kommentar

Jeg vet i alle fall at dagen FF spillene kutter ut mellomsekvensen, det er dagen jeg kutter ut FF. For min del er mellomsekvensen en belønning etter en økt. Jeg ser fram til den, og siden kvaliteten på FF sine mellomsekvenser er så god, så er spillet mindre uten den. Hva andre genre angår, så er jeg delvis enig, men spar RPG sjangeren. LO for min del traff hjerterota!

Lenke til kommentar
Kan jeg få tilbake 5 minutter av livet mitt? Denne artikelen var rettogslett bortkastet tid og energi.

 

Mellomsekvenser kommer nok alltid til å være der i en eller annen form og er esensiel for å drive historien og engasjere spilleren. Makan til fjas...haha!

 

Jeg må si meg helt enig her.

 

Half-life er ett av de kjedeligste søppelspillene jeg har kastet bort tiden min på noensinne, og jeg syns ikke det er noe glimrende med det i det hele tatt.

 

Faktisk vil jeg si at full-frontal-action-spill som Gears of War er hundre ganger tøffere, og hadde jeg ikke hatt mellomsekvensene der hadde jeg aldri fått fyllt på cola og gått og pissa.

 

Nei fysj. Mellomsekvenser er her for å bli.

Lenke til kommentar

Mellomsekvenser har vel egentlig ikke plaget meg i noen stor grad. Føler de er en "nødvendig" og bedre "storyteller" enn bare spillet i seg selv til tider. Med tanke på at grafikken har blitt bedre, har jo FMV blitt mindre og mindre brukt, og det i seg selv er jo fremskritt.

 

Likevel må jeg si at mellomsekvenser har ødelagt en spill-serie for meg. Da tenker jeg på Xenosaga... etter ekstremt gode Xenogears, skulle Xenosaga revolusjonere måten å fortelle historie på... men resultatet ble at 3/4 av spillet var mellomsekvenser... gørr-kjedelig.

Lenke til kommentar

Jeg liker cutscenes.

De har oftest bedre grafikk enn selve spillet, selv om spillgrafikken tar igjen cgi.

Ja, cutscenes burde være i cgi. Ellers hadde det vært meningsløst, i min mening.

 

For det andre så er cutscenes greie, siden du får en pause, og kan få med deg flere ting når du ikke buttonmasher hele tiden.

Lenke til kommentar

Det snakkes litt om strategispill, ser jeg. Warcraft 3 er et morsomt tilfelle i denne sammenhengen. På den ene siden er Blizzard blant dem som fokuserer mest på forhåndsrendrede filmer og er dessuten noen av de flinkeste på feltet. På den andre siden er Warcraft 3 kanskje det strategispillet som mest effektivt formidler historien mens man spiller. Det at man ser et nærbilde av den snakkende karakteren i bunnen av skjermen er rett og slett en fortellerteknisk genistrek. Ved hjelp av dette virkemiddelet kan en behagelig spillflyt opprettholdes samtidig som historien utfolder seg på en engasjerende måte.

 

Selv synes jeg spesielt at prerenderte/FMV cutscenes kanskje har utspilt sin rolle. Har fått mer og mer sansen for at disse renderes i realtime, som for eksempel Halo-spillene og Gears of War. Synes spillopplevelsen blir mer sømløs da om dere skjønner hva jeg vil frem til. Å se på FMV etter FMV slik som i Metal Gear Solid 2 blir fort kjedelig i lengden.

Metal Gear Solid-spillene har alltid benyttet sanntidsrendrede mellomsekvenser.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg både enig og uenig når det gjelder mellomsekvenser.

 

Det har veldig mye å si på spillet, som noen har nevnt her så hadde et Metal Gear Solid spill uten den filmatiske delen vært noe helt annet. Men samtidig så hadde half-life 2, BioShock og feks Penumbra spillene vært veldig annerledes om man hadde stappet de med cutscenes. I half life 2 serien så tar man i stor del del i historien, man er der når det skjer, og man kan til en viss grad styre det. I BioShock og Penumbra så leser man notes, og snakker med folk over radio, og får historien fortalt på denne måten.

 

Jeg mener at alle egentlig fungerer veldig bra om de blir håndtert og designet riktig. Og ikke at det nødvendigvis handler om vi skal ha mellomsekvenser eller ikke. Det kommer helt ann på!

Lenke til kommentar

I mange spill gleder jeg meg til mellomsekvensene.

Men noen spill trenger ikke mellomsekvenser. F.eks. Oblivion, Two Worlds osv. Altså hovedsaklig rollespill. JRPG derimot, synes bør bruke mellomsekvenser. Blue Dragon, Enchanted Arms, Final Fantasy, Lost Odyssey - alle disse har gode mellomsekvenser...

Lenke til kommentar

Jeg likte måten historien ble fortalt i StarCraft. Det er selvsagt mellomsekvenser, men de fleste er forsåvidt ubetydelige i den store sammenhengen og kan enkelt hoppes over om man ikke gidder se dem. Selve historien fortelles delvis ved at noen folk snakker til hverandre uten at vi ser noe annet enn hodene deres, og delvis i selve spillet mens man spiller. Dette gjør at man har svært mye "historiefortelling" til tider, men det er bare korte sekvenser så man aldri går lei.

 

Command & Conquer var også genialt på det viset. Mellomsekvensene var kun mellom oppdragene, så man kan enkelt hoppe over dem om man ikke gidder se dem. I selve oppdragene får man hele tiden beskjed om hva man skal gjøre, hvordan man skal gjøre det og hvorfor man skal gjøre det uten at det begrenser spillet på noen som helst måte. Du fortsetter bare å spille som før uten avbrudd, men likevel er det enkelt å følge med på hva som blir sagt da det meste kommer i rolige deler.

Lenke til kommentar

Det kan være at jeg har misforstått hva en mellomsekvens er,

men mellomsekvensen(e) i Nfs Prostreet er elendig.

Ryo, showdownkongen, blir sur når vi vinner det første løpet,

men hva om en annen hadde vunnet?? Skulle han ha blitt sur på han da??

En av oss må jo vinne uansett...

 

Hva er vel mere digg en å se mellomsekvensene i fks Heavenly Sword?

 

Spille spillet.

owned ^^

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...