Gå til innhold

– Slik tenker en fanboy


Anbefalte innlegg

Hei alle :)

Jeg er en aktiv leser av hardware.no, og akam.no, mindre opptatt av amobil.no, men titter innom en gang i blandt. Er ikke så aktiv på forumene, men pleier ofte å lese komentarer til artikler skrevet på disse sidene. Jeg må si at denne artikelen har jeg ventet på en stund, det er kjempe artig og interesant når folk skriver kritiske og logiske synspunkter på artiklene, men når folk blir "religiøse" og skriver helt urasjonelle ting som "Apple er best og hvis noen mener noe annet så er de bare dumme" dumme er jo ett pent ord i forhold til mye annet her. Jeg ser på meg selv som en Apple fanatiker, men det er av den grunn at de oppgaver jeg trenger datamskiner og "dingser" til synes jeg Apple har løst på utrolige inovative og smarte finesser, og til det jeg bruker det til passer det så og si perfekt til mitt bruk. Likevel en som er verdensmester på skjøyter kan ikke gå ut offentlig og si at Bjørn Dæhlie ikke har oppnådd en dritt, og hvis du tror det å gå på ski er noe så er du bare dust, det er skjøyte løp som er noe her i livet. Da er mann lite inteligent eller kanskje hatt en kipere barndom en de fleste etter min mening.

Å ha forskjellige synspunkter på ting er helt naturlig, og det som gjør at denne artikkelen er spennende. Når jeg leser slike "fanboy" kommentarer så tenker jeg en ting: Vi mennesker stammer helt klart fra apene ;) Hvorfor? Jo.. det ligger i menneskelig natur å ønske å ha rett, ønske å være best, ha den høyeste statusen, ha den kuleste bilen. Dette er noe vi har arvet etter våre forfedre som en årsak til det naturlige utvalg. Den som er starkest, smartest, best og har den skarpeste kniven, er den som fikk de beste partnere, og dermed klarte å videreføre sine gener på den beste måten. Mens de som var svakest, sykest og hadde dårlige redskaper, får gjerne de dårligste partere, om de fikk en parter i det hele tatt. Dette fører til det vitenskapen kaller for evelusjon.

Det som er enda mer interesant er at det til enn hvis grad også gjelder den dag idag. En vellykket foretningsmann med stort hus, fet bil og penger på bok, Gjerne har den peneste dama i byen også. Så tilbake til artikelen, disse "fanboysene" er de redde for at noen skal tro at de ikke har den ultimate dingsen fordi de kanskje da mister muligheten til å få den / de parterene(e) de ønsker, og at den minste negative kritikk trure deres ultimate dings, og dermed også deres sosiale evner eller staus?

Hva er den grunnleggende grunnen til at folk kan være så "trangsynte" at de tyr til helt urasjonelle komentarer og trusler?

 

Dette ble en lang kommentar, er ikke verdensmester i rettskriving, så jeg beklager alle mine skriveleifer :)

 

Rolf David Wessel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ITAvisen bruker jo denne Mac fanboy"ismen" i sitt daglige nyhetsbilde for å opprettholde sin lesermasse. Du vet.. Fanboyen MÅ jo innom nettstedet for å se hvem som tørr skrive sin ekte mening om Apple. Men nå hadde det vel ikke vært like morsomt på nettet heller, hvis disse stakkars svake sjeler ikke eksisterte? :)

Lenke til kommentar

Enig i at minnekortleser er et savn! Hadde vært veldig praktisk å ha en CF/SD/MS-minnekortleser innebygd i maskiner som iMac og MacBook (Pro)!

 

Ellers ser jeg på meg selv som en liten Apple-fanboy, men jeg er ikke religiøs :p Negativiteten er jeg på ingen måte enig i, og oppfatter det egentlig motsatt. Når jeg leser en test av et Apple-produkt og det står noe negativt, har jeg en tendens til å overse det - selv om jeg innerst inne ofte er enig.. :blink:

Endret av stormx
Lenke til kommentar

Det skal absolutt ikke skyves under en stol at det er en del Mac-fanboys der ute. Men samtidig er det komplett umulig å ha en seriøs debatt om mac på nettet. Om man prøver å argumentere seriøst rundt temaet blir tråden fort hijacket av de som vet at mac bare har en musknapp, eller av de som mener Apple oppfant backupen med time machine. Enhver debatt rundt mac degenererer til en debatt mellom to grupper - og jeg regner med noe lignende gjelder andre "fænboi" - tema

 

1) De som mener produsenten ALDRI gjør noe feil

2) De som mener ALT produsenten gjør er feil.

 

Greit de som er i første gruppen kan kalles fanboys, men hva burde man egentlig kalle de gruppe nummer to? :)

Lenke til kommentar
Vista-fanboys er vel det værste du kan komme borti!

Det kan jeg ikke skjønne. Alle de som prøver å få meg til å gå over til Vista er ikke noe i sammenlikning mot de som vi ha meg som Mac bruker. De som prøver å få meg til å velge Vista er de på IKT, og kommer med gode tekniske grunner og sikkerhet som argumenter. Men de er klare på det at Vista ikke er ufeilbarlig, og jeg høre de mange ganger forbanne Vista som et dårlig operativsystem. Men Macbrukere? Bare du nevner hva som er dårlig får du et timeslangt foredrag om hvorfor Mac er bedre enn Windows. Resultatet er at jeg holder meg unna de, og velger heller vista, der vi er enige om at det er feil, og at det er bedre.

Lenke til kommentar
Vista-fanboys er vel det værste du kan komme borti!

Det kan jeg ikke skjønne. Alle de som prøver å få meg til å gå over til Vista er ikke noe i sammenlikning mot de som vi ha meg som Mac bruker. De som prøver å få meg til å velge Vista er de på IKT, og kommer med gode tekniske grunner og sikkerhet som argumenter. Men de er klare på det at Vista ikke er ufeilbarlig, og jeg høre de mange ganger forbanne Vista som et dårlig operativsystem. Men Macbrukere? Bare du nevner hva som er dårlig får du et timeslangt foredrag om hvorfor Mac er bedre enn Windows. Resultatet er at jeg holder meg unna de, og velger heller vista, der vi er enige om at det er feil, og at det er bedre.

 

Det finnes vel fanboys i alle leire, det er jo endel som nærmest nekter for at MS-prodkter har feil også, og avskriver enhver kritikk som ubegrunnet "mote-hat", slik tror jeg det er i alle leire.

 

AtW

Lenke til kommentar
1) De som mener produsenten ALDRI gjør noe feil

2) De som mener ALT produsenten gjør er feil.

 

Jeg satt å tenkte på det samme. Folk som Apple-fanboys elsker jo alt Apple driver med, og hater alle som måtte være så dumme å uttrykke noe negativt om o-store-eplet. Så har du jo også de som hater alt hva et selskap gjør, uansett hvor godt produkt eller tjeneste de lanserer. Tenker da særlig på Microsoft-hatboys, som kan være like fanatiske som fanboys. Ofte er vel fanboys også hatboys om det er to leire, som HD DVD vs Blu-ray feks, mens i feks mobilverden, hvor en har mange selskap å velge mellom kan en godt være fanboy uten å hate alle andre og motsatt. .... mine rotete tanker......

Lenke til kommentar

Kankje bittelittegranne off topic, men jeg finner det likevel relevant.

Kunne ikke la vær å tenke på denne diskusjonen når jeg leste en artikkel som omhandlet Farmen-deltaker Catharina Pedersen og all den hetsingen hun har blitt utsatt for som førte at hun måtte si opp jobben.

 

Sitat:

"Den omstridte 27-åringen har fått gjennomgå mest av samtlige deltakere. Hun er blitt hetset og utskjelt, og fått flere hatgrupper på nettstedet Facebook - blant annet etter at hun bevisst gikk inn for å sabotere deltakernes ukesoppdrag."

 

Ser koblingen til hatmail som nevnt tidligere i tråden.

 

Jeg kan ikke si annet enn at "de gærne har det godt", og lurer fælt på hva som driver mennesker til å holde på på denne måten?!

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en nyregistrert kar, men har lest på forumtrådene hos hardware.no i et par år nå. Jeg tenkte å kommentere på saken her da fristelsen ble for stor

 

Jeg er så (u)heldig å ha en onkel i slekta som er helt i knestående når det kommer til Apple produkter. Han prøvde å ta en diskusjon med meg for et og et halvt år siden om operativsystemer, mp3 spillere og mobiltelefoner. I den tiden hadde han fått tak i seg en laptop fra Apple som han skrøt noe skikkelig av, helt fri for viruser osv. Han skjønte aldri at i den tiden han brukte en win XP pc til å laste ned "programmer" osv fra limewire, var en dårlig ide. :D Samme med torrents, lærte aldri.

Han kjøpte seg en "MAC", og så ble han kvitt problemet, ja jo jeg spurte han om han noen gang brukte MAC maskina til å laste ned torrents osv, til det svarte han nei så problemene løste seg for han på alle måter.

 

Men det som irriterte meg mest var at han snakket nedlatende mot alt annet enn Apples produkter. Han snakket stygt om Win XP, fordi han ikke hadde peiling, og en god del andre jeg kjenner favoriserer et produkt foran et annet pga tåpelige påstander de har lest på nettet (ikke alt på internett er sant...) men nok om det, tilbake til min kjære onkel.

Han snakket også om ipoder som best av alt pga at de hadde et lekkert utseende. Han påstod også at iphone var verdens første telefon med touchscreen. :D Da jeg sa i mot han så mistet han besinnelsen, jeg sendte da han et bilde av min godt brukte sonyericsson p800 som kom på våren 2003... Mannen ble da taus, og hentet frem et annet argument med at telefonen likevel var best selv om jeg sa i mot han. hæhæhæh jeg ler enda.. Utover kvelden hadde jeg revet fyren i fillebiter om alt han "visste", fordi jeg selv visste (jeg har ikke alt for mye viten om apples produkter) at det han sa var helt feil.

Det som er mest moro er at jeg knapt har hørt fra fyren etterpå, latterlig ikke sant?

 

Min mening er: Alt til sitt bruk.

 

skal man ha en mobil med bredbånd, så velger man det, samme med en pc som er flat som macbook air, osv osv.. Egentlig sitter jeg med den følelsen at folk liker å bli behandlet som sauer, de liker å bli gjetet hit og dit, bli fortalt hva som er best for de. Heh.. Jeg er intet unntak, dog jeg prøver å ha et nøkternt forhold til det meste da man lett har for å bli "fanboy". Jeg godtar at folk liker produsenter av diverse produkter, men skal man argumentere positivt/negativt om noe, så bør man ha saklig og rett info/viten.

 

Og siden det her er min første post vil jeg gjerne hilse til dere andre brukere på dette forumet og si at jeg er glad for at det forumet her har mer modne deltakere som samtidig er informative. Jeg ser gjerne frem til å delta i flere diskusjoner i forumet her i fremtiden nå som jeg endelig gir lyd i fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske ignorant når det gjelder Apple sine produkter. Jeg har lånt ipoder, jeg har brukt osx hos andre folk osv, men jeg har aldri giddet å sette meg inn i det. PC derimot, har jeg brukt i 15 år. Så lenge mac ikke har noe revolusjonerende nytt å tilby så gidder jeg ikke bytte. Jeg er avhengig av en haug med diverse småprogrammer på pc som er vanskeligere å få tak i til mac. Så for meg så _tror_ jeg pc er bedre, jeg er ganske overbevist om det. Men jeg orker ikke sitte å være bastant på noe hvis noen har lyst til å krangle. Jeg sier bare at jeg er fornøyd med det jeg har. Så får de misjonere så mye de vil. Tross alt så har ingen tid til å teste alt. Av og til må man bare være fornøyd med det man har og bruke livet på noe man liker å gjøre istedenfor å teste ut alle mulige produkter...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Egentlig sitter jeg med den følelsen at folk liker å bli behandlet som sauer, de liker å bli gjetet hit og dit, bli fortalt hva som er best for de. Heh.. Jeg er intet unntak, dog jeg prøver å ha et nøkternt forhold til det meste da man lett har for å bli "fanboy". Jeg godtar at folk liker produsenter av diverse produkter, men skal man argumentere positivt/negativt om noe, så bør man ha saklig og rett info/viten.

Veldig god første post. Så enkelt kan det sies.

Lenke til kommentar
Det var noe jeg synes var rart, microsoft med fanboys? Sorry det finnes bare ikke.

 

Død over windows!

 

Betyr dette at jeg er en "hateboy"?

Selv om windows (spesielt vista) ikke er noe særlig imponerende operativsystem, så betyr ikke det at alt microsoft gjør er dårlig. Office pakken de har er særdeles bra, musene de lager er helt greie, og microsoft games har hatt en del store titler (men det er alt for lenge siden sist). Det store problemet med microsoft er at de tar abnorme priser pæå dårlige operativsystem.

Lenke til kommentar
Det var noe jeg synes var rart, microsoft med fanboys? Sorry det finnes bare ikke.

 

Død over windows!

 

Betyr dette at jeg er en "hateboy"?

Selv om windows (spesielt vista) ikke er noe særlig imponerende operativsystem, så betyr ikke det at alt microsoft gjør er dårlig. Office pakken de har er særdeles bra, musene de lager er helt greie, og microsoft games har hatt en del store titler (men det er alt for lenge siden sist). Det store problemet med microsoft er at de tar abnorme priser pæå dårlige operativsystem.

 

Ja er mye enig... Skulle gjerne ønske at noen kunne komme med et "GAMER" OS så jeg kunne brukt det til spill og alt annet kunne jeg brukt linux... Foresten microsoft intelli 3.0 er den beste game musa jeg noen gang har prøvd.

Lenke til kommentar

Fanboying er et merkelig fenomen ja. Var en gang inne på et PS3-forum hvor et medlem spurte om hjelp fordi PS3en hans "fryste" seg i enkelte spill.

Et par fanboys var på matta med en gang og anklagte han for å være "one of those who tried to bring PS3 down", tiltalte han som løgner og nektet å gi han hjelp fordi de ikke kunne tro PS3 hadde problemer i det hele tatt.

 

Snakk om ignoranse :nei:

Lenke til kommentar
Fanboying er et merkelig fenomen ja. Var en gang inne på et PS3-forum hvor et medlem spurte om hjelp fordi PS3en hans "fryste" seg i enkelte spill.

Et par fanboys var på matta med en gang og anklagte han for å være "one of those who tried to bring PS3 down", tiltalte han som løgner og nektet å gi han hjelp fordi de ikke kunne tro PS3 hadde problemer i det hele tatt.

 

Snakk om ignoranse :nei:

 

Haha sykelig teit. Det må faktisk være noe av det dummeste jeg har hørt! HAHAH

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...