Gå til innhold

– Slik tenker en fanboy


Anbefalte innlegg

Er enig i at Apple-fanboys og sikkert mange andre typer fanboys kan være totalt ignorerende overfor alternativer til tider, men det gjelder på langt nær alle. Jeg ser på meg selv som en Apple-fanboy på sett og vis, men jeg er også eier av to PC-er og bruker av både OSX, XP og Vista. Jeg ser at Apple's produkter har feil de også, såvel som å skryte av Vista på noen punkter. Jeg synes faktisk Vista er et greit OS i motsetning til majoriteten av PC-brukere virker det som. Men det er synd at det er så dyrt.

 

Jeg liker måten Apple designer produktene og programmene sine på, og de er faktisk veldig gode på brukervennlighet. På den annen side savner jeg veldig å kunne bygge maskinen fra scratch selv, men det hadde vel blitt vanskelig å bygd noe alá en iMac med komponentene på PC-markedet uansett.

 

Synes diskusjonen her ble til en hat-diskusjon mot apple-fanboys, noe jeg synes er ufortjent for mange av oss. Jeg kjenner faktisk ingen Apple-brukere som utelukkende mener Apple er best uansett, de fleste er rimelig balanserte selv om de foretrekker Apple. De fanboyene som alltid mener Apple er best og alt annet er dritt har jeg hovedsaklig møtt på ITavisens forum og fremstår som uvitende og umodne...

Endret av stormx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@FranzJeger: :) Vel, hvis du tror det ikke finnes fake kampanjer av diverse slag, så tro om igjen.

 

Ta salgstallene for iPhone, for eksempel. Nå har vi fått lese i enhver avis, blog og hva enn det skulle være om hvor ufattelig den har solgt - så mange ganger at det begynner å bli for dumt. Blogger erklærer at "tallene beviser...", når Apple slipper nye artige konstruksjoner av hva "solgt" betyr. Samtidig blir diverse programutviklere kontaktet, og lovet litt av hvert for å ta i bruk utviklerverktøyet deres. Og stadig dukker det opp flere "seriøse" artikler som bruker triks som: å sette salgstallene for iPhone opp i mot tall fra smartingtelefon- og pda segmentet (som ikke er det markedet den telefonen ble markedsført til, ei heller har noe å gjøre i hvis en ser bort i fra prisen). Eller å behandle antall produserte telefoner Apple sender ut som "solgt". Noe som merkelig nok er noe en haug med klovner presenterer som sin egen presentasjon.

 

Noe som selvsagt har hjulpet Apple å holde prisen oppe på iPhone så lenge. Og hyping som det her er ikke satt igang av noen ivrige fans.

 

Andre eksempler: Nokia og SE sender ofte ut telefoner til spesiellt utvalgte, som de vet vil poste om dingsene på nettet (det er avtalen, men det skal ikke nevnes åpent. Og "hvorfor må en vel nevne det, jeg bare forklarer ting folk vil vite", etc.). "Lekkasjer" er omtrent blitt det samme som å vente på en offisiell pressemelding om en kommende lansering..

 

Ikke det at all idioti på nettet er betalt av produsentene - men en del er nok det.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar

ehhh mente du den kommentaren til en annen el? siden jeg ikke mener noe av det du skriver om meg. At det finnes fake kampanjer og fake stands og MASSE annet fake har jeg da aldri påstått ! Og tallfusk tror jeg alle små og store bedrifter gjør fra tid til annen. Når feks microsoft/Apple/Sony osv slipper salgs tall tar jeg alltid dette med en klype salt, dette er i de fleste tilfeller taktikk for og selge mer el kanskje demoralisere motstandere...

Endret av FranzJeger
Lenke til kommentar

Spennende tråd :)

 

Har selv mange fanboys rundt meg i mange former; maskinvare, datamaskinprodusenter, operativsystemer og programvare, bøker og filmer, biler, matoppskrifter (!?) og ikke minst fotballag. Men heldigvis tar alle poenget mitt når jeg kaller dem "evangelister" når de setter i gang. De vet jeg er notorisk skeptisk til evangelisering og gir opp, da jeg er en fortapt sjel :p

 

Jeg bruker ofte å trekke sammenligningen mellom fanboyism og evangelister enda nærmere når jeg påpeker manglen til å se bevisene/tegnene på at valgene er gale eller basert på feilinformasjon. Men tilhengerne er ofte "opplyste" og går "den rette vei".

 

Liker spesielt godt innleggene folk har om markesføring.

 

MEN nå er en macbook på tur i posten og jeg gleder meg litt for å se om det er noe for maskin for meg å bruke. Som jeg sa til en kompis; "Så lenge Opera funker på den.." ;)

 

PS: Er stor fan av Nintendo, Opera og GNU/Linux, men har sluttet å evangelisere da jeg så at det kun gav meg mer arbeid :)

Lenke til kommentar
ehhh mente du den kommentaren til en annen el? siden jeg ikke mener noe av det du skriver om meg. At det finnes fake kampanjer og fake stands og MASSE annet fake har jeg da aldri påstått ! Og tallfusk tror jeg alle små og store bedrifter gjør fra tid til annen. Når feks microsoft/Apple/Sony osv slipper salgs tall tar jeg alltid dette med en klype salt, dette er i de fleste tilfeller taktikk for og selge mer el kanskje demoralisere motstandere...

Det kommer vel litt an på hvor godt oppsatt statistikken er, og om det går an å tyde noe fra det, som stemmer med det selskapet sier. Eller om det er basert på "sannsynligvis fremtidige tall", som samtlige involverte vet dreier seg om: en del spin, og en del håpefull analyse (les:løgn). For eksempel, når AT&T nekter å oppgi antall iPhone abonnement som har blitt åpnet i det siste - så er jo det et spesiellt dårlig tegn på at resten av tallene har noe med virkeligheten å gjøre.

 

På samme måte som når for eksempel salgstall og retur- tall på grunn av defekte enheter fra diverse forhandlere kan gi litt bakgrunn for å forstå det store antallet avsendte n95 enheter fra fabrikken, til å begynne med - hvis noen skulle finne på å bruke det som et bevis på hvor populær telefonen er, osv.

 

For tall i etterkant er jo noe annet.

 

..Men det jeg reagerte på var om du mente at det var fullstendig latterlig å mistenke folk for å bruke internett- forum og blogger til diverse tåpelige PR- påfunn. For eksempel rundt lanseringer. Det er det ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Vista-fanboys er vel det værste du kan komme borti!

 

tror ikke det for å være ærlig.. fanboys generellt, er uansett irriternede.

 

men det er EN ting som går igjenn. jeg kan nærmest lese av din kommentar at du IKKE liker vista, ellers hadde det ikke irritert deg så grusomt. det samme gjelder meg selv og apple. fanboys er bare xtra irriterende for de som er mot akkurat det de liker.

 

Jeg selv kan ikke fordra apple fanboys fordi jeg synes apple har altfor mye ufortjent skryt og publisitet, i mine øyne. Og jeg skjønner derfor ikke hvordan de kan være så utrolig opphengte i slike "tulle" produkter.

 

jeg bruker selv pc og windows, jeg er ingen fanboy, selv ser jeg litt på Microsoft som "Imperiet" i Star wars, men windows funker til det jeg vil bruke det til, jeg eier ingenting annet av ms utenom nødvendige ting som office. bare for å oppklare det med min anti-apple greie

 

og btw, hva er så galt med vista? jeg har faktisk ikke funnet noe negativt til mitt bruk, utenom at nvidia's drivere krangler litt, men det er jo bugs på alle operativsystem.

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...