Gå til innhold

– Slik tenker en fanboy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så overraskende at dette også gjelder produkter, som nevnt i artikklene er jo slikt et kejnt fenomen når det gjelder dekning av politiske saker, man skal ikke se veldig hardt på diverse forum for å finne påstander om at media er høyrevendt eller vestrevendt, alt ettersom hva slags politisk syn vedkommende har selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

joa, men man kan legge merke til slikt når la oss si man egentlig aldri peker ut negative ting som reelle ting...

 

jeg er nok ikke objektiv når jeg sier dette, men som eksempel vil jeg trekke fram iphone, jeg ser at de skriver hva den manger og hva som er "feil" med den, men det virker ikke som om det har noen effekt på helhetsutrykket da... I dunno..

Lenke til kommentar

Det er ikke noe galt i å like et firmas produkt bedre enn andres firma sine produkter. Heller ikke å anbefale Mac foran PC. Det er ikke det som er fanboyisme i seg selv. Fanboys er gærninger som føler DE må sende mailer til folk som ikke forkynner at produktet de elsker er perfekt. Og da gjerne med noen dødstrusler, trusler om å si fra til firmaet (so what?) og anmeldelse. Det er de som tar det så langt at de selv blir personlig fornærmet av å lese dårlig kritikk, og ikke kan la det gå. Det er fanboys.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Jeg har fulgt med på Steve Jobs Keynotes i noen år og blir like imponert hver gang han presenterer hva de har fått til.
Hørt om RDF?

 

La meg begrense meg til iPhone:

Eneste virkelig store nyheten er multitrykkskjermen. Skikkelige mobilbrowsere, WLAN, langt bedre specs osv har vi sett før. Allikevel har den større etterspørsel enn varme hveteboller i The Day After Tomorrow og får mer omtale i media enn pupper, fotball og TV-serier tilsammen. Selv tror jeg iPhone selger mer pga god markedsføring, RDF og hypp enn den jevne Apple-fan ønsker å innrømme.

 

Som ansatt i en elektronikkbutikk opplever jeg spørsmål om iPhone litt på samme måten som de som etterspør iPod og ikke vet hva en MP3-spiller er: folk har lest om den, hørt om den, og sitter igjen med følelsen av at de bare må ha den. Om jeg så viser frem en LG Viewty kommer kommentarer som "oi, er det andre som har skjerm man kan trykke på?" og nærmest fornekelse når jeg pekker på rekken av HTC-modeller og P1i.

 

Alt handler om markedsføring.

<fanboy style="behavior: moderated">

Dette er bastante påstander. Om det faktisk finnes bedre produkter og telefonen bare selger mer pga. god markedsføring, RDF og hype enn brukerne vil innrømme, hvorfor er det da slik at de som kjøper telefonen bruker den mer aktivt til det den er ment å brukes til enn brukere av andre telefoner gjør? Er det RDF og markedsføring som gjør at folk faktisk bruker iPhone aktivt og utnytter mulighetene i den? Hvorfor bruker ikke eiere av modeller du mener er bedre sine telefoner enda mer aktivt? Er det utenkelig at iPhone kan ha noe mer ved seg enn en god skjerm med multi-touch? Er det utenkelig at en telefon kan defineres av mer enn bare harde specs?

 

Kilde: http://bits.blogs.nytimes.com/2008/03/18/i...kies/index.html

 

Det er uansett merkelig mange som velger å kritisere produkter basert på få utvalgte kriterier, som folk er inne på tidligere i tråden. iPhone er vel det eneste produktet som har en egen "<produkt> kan gå og dø"-tråd i forumet? Akkurat det er et merkelig fenomen, selv om jeg kan forstå at mange er jævlig lei av den.

</fanboy>

Lenke til kommentar

Det skal ekstremt mye til for at jeg tar meg nær av ting. Selv om jeg elsker Linux, kan vell bli kallt en fanboy, må jeg jo respektere at andre ikke liker OS'et. Om det blir kritisert av en person eller en journalist, hva er problemet. Ikke alle liker det. Det eneste som irriterer meg, om noen kritiserer ett produkt jeg liker, er om det er en kommentar som er slengt ut bare for og kritisere uten og ha noen som helst mening.

 

Personlig liker jeg Linux og misliker Windows. Men jeg har jeg en X360 i stua (sendt på rep nå da pga Red Ring of Death) og jeg må ha XP installert pga AoC (måtte innse at XP er nødvendig). Jeg har også en PS3 og en iPod. En Wii håper jeg og få kjøpt nå snart. Så selv kan jeg vell ikke bli noe særlig mer utro, om du vill kalle det det. selv om jeg kan bli kallt en fanboy så vill jeg jo ikke la det stoppe meg fra og ha bra produkter eller spille enkelte spill jeg ønsker meg. Det ville jo vært idiotisk.

 

Uansett. Litt fanboyisme er underholdende. Ofte grunnen til og lese diskusjoner rundt spill, OS, eller andre elektroniske produkter det. Men klart, ting kan komme ut av kontroll, som feks rundt Halo som skrevet tidligere. Det blir ofte som religion for enkelte, og religion er jo som de fleste vet roten til, nesten, alt vondt.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å være en vanlig tilhenger av et produkt og det og være en fanboy. Jeg skjønner f.eks at mange liker AMD fordi de bidrar til økt konkurranse og lavere priser i CPU-markedet. Jeg respekterer også folk som kjøper AMD (har gjort det selv mange ganger), og jeg skjønner også at for folk flest har det ikke noen betydning om man har en Core 2 Duo- eller en X2-CPU i maskinen.

Det jeg har problemer med, er hvis folk framstiller (per i dag) AMD som det raskeste alternativet. Man må kunne innrømme at produktet man holder med ikke er best på alt til en hver tid.

 

Jeg liker f.eks Rosenborg, men jeg kan ikke si at RBK var Norges beste fotballag i fjor. For å være det måtte de ha vunnet serien.

Lenke til kommentar
Det jeg har problemer med, er hvis folk framstiller (per i dag) AMD som det raskeste alternativet. Man må kunne innrømme at produktet man holder med ikke er best på alt til en hver tid.

Litt dårlig eksempel :) Kanskje det ikke er like ekstremt akkurat nå - men en lang stund var amd generellt på samme nivå som intel, til halve prisen og vel så det. Noe som betydde at det kunne være mulig å kjøpe en kjappere komplett maskin for samme prisen hvis en valgte amd. Eller eventuellt oppgradere til det siste mye oftere. Det samme med standardiseringene som ble valgt - det var aldri noen god grunn i forhold til ytelse eller teknologisk framskritt som gjorde at intel hadde fem forskjellige socketer i løpet av kort tid, for eksempel. Uten at det tydeligvis hadde noen betydning for alt for mange - selv om de ikke kjøpte server- maskiner, eller oppsett til spesielle oppgaver der intel er best, og så videre.

 

Men du har jo helt rett - det er nok av dem som stoler blindt på en spesiell type tester, eller et høyere tall på spesifikasjonene, osv., for å erklære at et merke er kategorisk bedre enn et annet. Så tror de at det er teknisk riktig, og blir forbaska når folk er uenig..

Lenke til kommentar

Markedsføringen til Apple er sterkt knyttet til identitet. Dette fører til at målgruppen definerer merkenavnet som en del av seg selv, sin egen identitet. Dette fører til fanboyisme hos de som ikke har en sterkt utviklet egenidentitet eller som er bevisst problemstillingen.

 

Konklusjonen min blir vel at de som ikke er trenet i kildekritikk lider under den ekstreme markedsføringen vi har i dagens samfunn. Håndtering av den intense informasjonsstrømmen burde vært eget fag i skolen.

 

Heh... *slenge seg på ismetrenden og starte eget kurs*

 

"infokristisisme".... og et nytt ord var født... :)

 

Og for de som lurer: Nei, jeg liker ikke Apple!

Lenke til kommentar

Vi kan vel alle være enige i at uansett produkt/produsent fanboys er negativt når de nærmere seg/er fanatikere, synes det er teit at noen folk absolut skal mene at sitt produkt ikke har noen feil og at det er bedre den alt annet... Akkurat som noen ikke greier og se 2 sider av en sak, hva er problemet med de folka? Jeg må si at jeg har ikke akkurat så veldig mye til overs for Apple fanboys, jeg kjenner at når jeg diskuterer med noen som er frelst av Apple så

er det ikke diskusjonen veldig saklig etter noen runder med pros/cons pga noen som er Apple fans takler rett og slett ikke å høre noen negativt om sitt "Divine" produkt. Da ender diskusjonen gjerne i fyr og flamme, akkurat som jeg skulle såret hans/hennes relgion. Kan ikke noe for det men dette synes jeg blir patetisk! Dette er sånn JEG har opplevd det...

Lenke til kommentar

Det som jeg hater mest med fanboys er når de nekter å si at det er noe galt med Greia dems i det hele tatt.

 

Jeg hater Apple nesten bare på grunn av fanboysene. folk på skolen som bare kjøper ipod fordi det er det dyreste (og selvfølgelig er dyrest best :blink: )

 

Jeg har ikke lyst å begynne en Mac vs Pc krig her, men det er det samme med folk som mener absolutt at mac er bedre en PC når det gjelder bilde behandling og slik, bare fordi Apple sier de er det. Mac'er er nesten helt lik som PC-er, bortsett fra at mac'er koster mer, har verre hardware, og støtter fære programmer. (Og nei, mac lager ikke sin egen OS, den er basert på en versjon av linux. jada, de lager sin egen drivere og sånt, men det har så pent lite å si :p )

 

Greit om folk liker Mac bedre enn Pc PGA design og annet, men når de mener at Mac'er er bedre enn PC-er på ting som de faktisk ikke er, er de bare irriterende fanboys.

Lenke til kommentar

Dette fenomenet dreier seg ikke bare om teknologi, som det også ble påpekt i artikkelen. Man støter ofte borti samme greia når det gjelder politikk, bil, hifi, kosthold, trening osv osv. Og på toppen av det hele har man konspirasjonsteoretikere... Så det er mer utbredt enn man skulle tro. Man bør også gå litt i seg selv og tenke over hva man står for.

Lenke til kommentar
Selv om det realistisk sett er umulig å være 100 prosent objektiv i de fleste tilfeller, er objektivitet noe pressen streber etter.

Rar setning.

Rar? På hvilken måte? Selve poenget med setningen er selvmotsigelsen, om det er det du tenker på.

 

Jeg mener nå det er to forskjellige ting, det er en god ting å forsvare et dårlig lag som man har holdt med i flere år men ikke et dårlig produkt.

Jeg mener det er mye det samme, folk forsvarer sitt dårlige lag, som de har heiet på lenge, på samme måte som folk kjøper AMD produkter uavhengig av om de er best eller ikke for å støtte underdoggen og for å fremme konkuranse.

Nuvel. Erfaringsmessig er det oftest snakk om mennesker under 16 år som tror at AMD/Intel/ATI/Nvida/whatnot enda er best fordi de var best for to år siden. Prime example når AMD lanserte A64. Tradisjonelt ville man utvilsomt kunne si at Athlon XP ikke bare var varmere enn en Pentium 4, de var virkelig noen varmeovner! Så kom A64 og snudde det på hodet. AMD ga best spillytelse ganske lenge, så lanserte Intel Core 2 Duo. Og så snudde det seg igjen. Brydde fanboys seg om det? Neh. Hadde den jevne fanboy giddet å undersøke facts? Nei.

 

Det handler ofte om en så innbitt fanboyisme at man tar det for gitt at det alltid vil være slik det er i nuet, eller oftere hvordan det var før.

 

Det er artig å lese kommentarane i Apple artiklane på ITavisen, der blir det fort krig av ein negativ kommentar :grin2:

Det er like morsomt som en bygdefest. Og jeg liker bygdefester! :D

Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at folk blir veldig glade i enkelte produkter/produsenter, men når det går så langt at man blir provosert av at andre mener noe annet enn en selv - da har det gått for langt.

I mitt virke her på nettverket har jeg alltid forsøkt å være så nøytral som mulig, men i noen tilfeller er det nokså vanskelig. Noe annet ville vært rart, jeg anser meg da fortsatt som medlem av den menneskelige rase. :)

 

Og jeg kan for øvrig opplyse om at det ikke bare er hårløse fjortisser som sender eposter det lukter svidd av. Jeg har en del slike eposter liggende i gamle epostarkiver (og nei, jeg gidder IKKE lete dem fram blandt de x antall tusen epostene i arkivene). Noen ganger er det utrolig synd at vi skal være seriøse i HW-nettverket, ellers kunne vi lansert et par artikler hvor leseren burde hente popcorn før han/hun leste innholdet. :D

 

GOD PÅSKE!

 

PS: Jeg er faktisk litt fanboy, må innrømme det. De som ikke liker Star Wars mangler visse deler av sin oppdragelse! Sådetså! :)

Endret av EC
Lenke til kommentar
PS: Jeg er faktisk litt fanboy, må innrømme det. De som ikke liker Star Wars mangler visse deler av sin oppdragelse! Sådetså!

Så absolutt. Skjønner ikke hvorfor folk ikke har skjønt det enda. Blir så irritert på alle som ikke har sett filmene eller i det hele tatt hørt om det. Tok den sketsjen til Morten M, der han og en annen har sten saks papir, og Morten tar Lightsaber. Han jeg tok den på skjønte den ikke, men de andre rundt skjønte den og lo, mest av han som ikke tok den.

Lenke til kommentar

lightsaber i sten, saks og papir har jeg ikke støtt på, men lo godt av påfunnet. :)

 

On topic vil jeg bare stemme i de fleste her med at det er merkelig hvordan noen kan bruke så mye energi på å forsvare et produkt eller varemerke eller lignende. Det er klart at andre kan se feil eller mangler som du kanskje ikke kan se. Folk har forskjellige preferanser og behov. Det perfekte produkt finnes vel neppe.

 

"forumet" til itavisen er naturligvis et hysterisk morsomt eksempel, og hvis det er en stor prosentandel der som faktisk er uteksaminert fra ungdomsskolen så blir jeg overrasket. Men det skulle man jo noen ganger tro i forhold til research og språk til skribentene deres også. Det skal dog ikke legges under en stol at det finnes morsomme forumbrukere også på diskusjon.no , men er det ikke bare gøy? Jeg kan jo la meg provosere, men stort sett ler jeg bare av det

Lenke til kommentar

Det kan nok være noe i det at "fanboys" og Apple hører sammen, selv om dette på ingen måter er et fenomen som kun tilhører dem. Mye av grunnen kan nok skyldes at Apple legger vekt på følelser, og ikke rasjonle årsaker som mange andre produsenter.

 

Jeg vil selv kalle meg relativt oppdatert på bilfroten, og har også skrevet et par anmeldelser på frivilig basis. Det har jeg notert meg er at dette med følelser også går igjen her. Biler som generelt sett er dyrere, men som kanskje stimulerer følelsene i en større grad, har også folk et sterkere forhold til. Både på hat og av elsk.

 

... Og det er nettopp dette fabrikanter prøver å fremprovsere med tunge reklamekampanjer os.v. Dette kan være med på å forsvare en høyere pris og kan også være med på å få kunden tilbake en annen gang. Her har Apple vært eksremt flinke. De har svært mange trofaste kunder som uansett hva kjøper produkter fra dem, og som også forsvarer selskapets meninger og handlinger selv på diverse nettforar. Dette er ting som andre selskaper kunne dødd for.

 

Jeg er nok blant dem som har lagt opp minge egne meninger om diverse produkter og selskapene bak disse, og det skinner også gjennom selv når jeg prøver å være så objektivt jeg bare kan. Finnes det to produkter som er fullstendig likeverdige så har jeg som regel en favoritt baser på så irasjonelle grunner som bare mulig.

 

:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...