Gå til innhold

XIOS under utvikling


Anbefalte innlegg

Hva er det dere snakker om? Har dere i hele tatt lest artikkelen?

 

"Svenske Xcerion jobber med å utvikle et nettbasert skrivebordsmiljø kalt XML Internet Operating System (XIOS)."

 

Og fordi om det ikke er et operativsystem i tradisjonell betydning betyr vel ikke at det ikke er et operativsystem?

 

Fra artikkelen

 

* Arsæll Benediktsson, 15. mar. 2008 12:01

* Oppdatert: 15. mar. 2008 16:41 :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt et nettbasert operativesystem med et nytt skrivebordsmiljø.

 

En ting som burde vært med i artikellen er at den også kan brukes offline der alle forandringer som bli gjort lagres når brukeren kobler seg på internet igjen.

 

"Since the OS and its applications executes in the browser it also works offline. The Internet OS boots itself (takes around 3 seconds) and runs in the primary memory of the computer."

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget, hvorfor må det absolutt se ut som et OS? Jeg bruker allerede web-baserte notatbøker, tekstbehandlere, kalendere, regneark etc. Hvorfor skal jeg absolutt putte dette inn i et skrivebordsmiljø? Alt er jo (for meg) allerede tilgjengelig fra bokmerkelinjen eller gjennom plugins i Firefox allerede.

Lenke til kommentar

her må man se på hva som kan defineres som et operativsystem.

jeg er uenig i at at "program" som man starte etter at pcen er startet opp og koblet til Internet i det hele skal kalles for et os.

 

hvis man ser tilbake til den tiden da Windows ble kjørt som et skall over dos så var det heller ikke et rent os selv om det ble kalt for et operativsystem.

 

definisjonen på et operativsystem er den programvaren som.

- startet opp maskinen slik at masn kan gjøre noe fornuftig

- det er også den delen som styrer all hardvaren

 

så lenge maskinen er avhengig av et annet operativsystem for å få tilgang til dette operativsystemet blir det feil å definerer det som et operativsystem.

 

det kan defineres som et skall eller lignende

jeg kan godt kalle det for en simulator

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at en god slump av OS'er gjør sitt ytterste for å se ut som Windows?

 

Er det? Det er GUI-et til Windows som ER veldig vellykket, og .. du må gjerne vise meg et annet GUI som ikke minner om Windows sitt, som samtidig funker like bra.

OS X? Gnome?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at en god slump av OS'er gjør sitt ytterste for å se ut som Windows?

 

Er det? Det er GUI-et til Windows som ER veldig vellykket, og .. du må gjerne vise meg et annet GUI som ikke minner om Windows sitt, som samtidig funker like bra.

OS X? Gnome?

 

Ikke fortell meg at de ikke ligner Windows :) .. Ser du poenget?

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at en god slump av OS'er gjør sitt ytterste for å se ut som Windows?

 

Er det? Det er GUI-et til Windows som ER veldig vellykket, og .. du må gjerne vise meg et annet GUI som ikke minner om Windows sitt, som samtidig funker like bra.

OS X? Gnome?

 

Ikke fortell meg at de ikke ligner Windows :) .. Ser du poenget?

Dette er vel fordi MS i sin tid gjorde det de kunne for å ligne på Xerox sitt GUI og har forbedret det senere - bl.a ved å hente ideer fra Mac og Linuz miljø. Alle skrivebordsmiljø hadde vært dårligere hvis de ikke tok gode ideer fra hverandre. Det blir for dumt å si at det kun er et miljø det kopieres fra

Lenke til kommentar

Hadde håpet at https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10769843 hadde gjort en ende på denne tåpelige duskusjonen.

 

Og om vi skal diskutere hvem som var først av MAC og Windows, var vel MAC ute med Lisa som kom i Januar 1983 før Windows hadde noe GUI. Windows 1.0 kom ut November 1985. Uansett fikk de ideer fra Xerox som ut før begge de to i alle fall.

 

På 80-tallet kom det en del forskjellige GUI'er og hadde det ikke vært for at det finnes flere GUI'er som kan låne ideer fra hverandre så hadde utviklingen sannsynligvis gått mye saktere.

 

Om man sier at OSX og Gnome ligner litt på XP, kan man si akkurat det motsatte også, uansett så skiller de seg nok til å ha en egen karakter ... og jeg ser ikke de store likhetene i dem.

Lenke til kommentar
Begge har da likhetstrekk med Windows.

Sånn sett så har alt likhetstrekk med alt.

 

Windows har selvsagt lånt ideer fra andre også, men det er Windows som har definert GUI hverdagen for folk flest siden 1995, sånn er det bare. En eventuell nyvinning i andre GUI'er kan også bli tilbakeført til Windows, dette ser man jo i Vista.

 

Poenget mitt er egentlig at det spiller ingen rolle hva som er originalt eller ikke, det er helt irrelevant. Situasjonen i dag er at Windows har en helt sykt mye større markedsandel enn alle andre, det er hva folk er vant til å bruke. Dermed må konkurrenter værsågod å lage en brukeropplevelse som ikke er så himla annerledes om de vil lykkes.

Lenke til kommentar

Slutt nå med den tullete offtopicen!!!

 

Jeg logget meg inn nå i Morges, som betatester og jeg må si:

Det er veldig responsivt, det ser pent ut og det funker helt greit i IE.

Ingen FF Støtte og jeg mener jeg leste et eller annet sted at formålet var at man ikke skulle være avhengig av Windows??

 

Får vi se.. Ja, hvor leste jeg det?

Det stod vel noe ala: Ser ut som de har tatt google sin idè om å ødelegge microsoft sin monopol operativsystem bla bla.

 

Det ble litt bak mål, men jeg husker ikk ehvor jeg leste det :p Pga. man må jo fremdeles ha enten Windows med IE, eller linux med IE :p Men ja.. haha.. om man er så anti MS at man må installere linux og så installere IE på linux igjen, så er det liksom litt.. what the hell?

 

Samt, hva kan dette tilby deg, om du allerede har GUI på linux?? egentlig ingenting.

 

Det som KAN være bruksområde, er jo selvsagt om du feks. tenker på land der folk ikke har pc/internett hjemme, de må gjerne på nettcafè o.l., samt du tenker kanskje remote desktop, o.l., lagring av dokumenter, epost, instant meassging, chat fra bak brannmur, o.l.

 

For teknisk kyndige med pc/internett som er oppe 24/7, kan man jo bare installere remote login på windows eller linux og få samme dealen.

 

Dog., jeg liker konseptet og jeg tror ikke dette er en "os erstatter"; men kanskje et supplement, en slags "os on the move", hvor du slipper å være avhengig av at PC-en din hjemme er online og/eller fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...