Gå til innhold

Bruker du diskett/diskettstasjon?


  

110 stemmer

  1. 1. Har du diskettstasjon i maskina di?

    • Nei
      36
    • Nei, men jeg har en liggende om jeg skulle trenge en
      31
    • Ja
      43
  2. 2. Når brukte du sist en diskett? (gjett om du ikke husker nøyaktig)

    • I løpet av sist uke
      6
    • Tidligere i 2008
      16
    • i 2007
      22
    • i 2006
      23
    • i 2005
      13
    • i 2004
      10
    • Før 2004
      20
  3. 3. Vil du ha diskettstasjon-port på ditt neste hovedkort?

    • Ja, jeg kjøper ikke hovedkort uten
      3
    • Ja, helst
      28
    • Det spiller ingen rolle om det har en sånn port
      40
    • Nei, helst ikke
      31
    • Nei, jeg kjøper ikke hovedkrort med
      8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man fortsatt kjøpe disketter :ermm: hehe....

Har diskettstasjon på serveren min, men ellers har jeg ikke diskettstasjoner på noen av pcene mine.

Har masse disketter fra gamle dager, men det er sikkert 10 år siden sist jeg kjøpte en diskett.

 

Fant faktisk en diskett med noen gamle filer på fra 1996 (som jeg hadde lagt i en skuff), fikk frem det meste, men noen filer var korrupte.

 

Fikk også lagt inn Windows 3.11 på en Vmware maskin med diskettene jeg hadde liggende... mens Office fra 1995-1996 diskettene var korrupte. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Brukte vell sist diskettstasjon når xp trengte s-ata drivere. Ettersom det er eneste metoden for å få de inn om man ikke modifiserer selve instalasjonsdisken. Og dette var sist gang rundt 2006, de nyeste s-ata chipene støttes av xp instalasjonen har jeg intrykk av vertfall, ingen problemer med 2 nye hovedkort.

Lenke til kommentar

Leste en artikkel et eller annet sted for en ukes tid siden, det blir visst fortsatt solgt rundt hundre og åtti millioner disketter i året. Mener at det også blir solgt over tretti millioner vhs-kassetter, ifølge artikkelen. Pussig nok.

 

Husker ikke hvor jeg leste dette, men hvis noe vil sjekke så er det vel bare å google, tror det var på en "norsk it-side" av ymse slag.

Lenke til kommentar

Siste bruksområde er S-ATA-drivere under installasjon av Windows til Asus Socket A-hovudkortet. Har ikkje fått det til utan diskett så langt. Ellers oppdaterte eg BIOS på eit skjermkort og hovudkort med diskett. Finnes sikkert alternativer til alt dette på nye kort i dag, men så lenge eg har gamle kort må eg ha diskettstasjonen klar.

Lenke til kommentar

Bruker ennå diskettstasjonen, og kunne gjerne tenkt meg at min neste pc også hadde diskettstasjon.

 

Det er enda mange fine bruksområder for disketter, ikke minst fordi alle systemer støtter å kunne boote fra disketter. Er f.eks kan man lage seg en liten MBR - Bypass diskett. Velding hendig om noe i det område skulle skjere seg og man ikke får bootet, inn med disketten og systemet er oppe å kjører igjen.

 

Selvfølgelig kan man jo alltids fikse slike problemer, men ofte vil man inn på systemet akkurat der og da, da kan en slik løsning være fin, så kan man fikse problemet senere.

 

Men nå skal det nevnes at jeg også er typen som synes det er kjekt både med serie, parallell og gamle PS/2 porter på maskinen.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ble flittig brukt naar jeg installerte BIOS paa HK for at den skulle akseptere X2 CPU-en min. XD

Korrupte filer og XP installajoner er moro! :new_woot:

 

Edit: Er snart tre aar siden da. :<

Saa anser ikke floppy som noe jeg har bruk for atm.

Endret av NuDimon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...