Gå til innhold

Stativ til 400D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Hva stativer passer til Canon EOS 400D?

 

Har sett på dette rimelige alternativet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346311

 

FOrslag?

 

Takk :)

 

Så lenge stativhodet (platen) har feste for 1/4" skrue så vil det nok passe. Nå er vel det stativet så billig at du neppe gråter salte tårer over å komme til konklusjonen at det ikke duger, og det kan godt tenkes at det duger for ditt formål. Så det er jo ingen spesiell risiko du tar her.

 

Du kan imidlertid ikke regne med at et stativ i flisetynn aluminium med skranglete plastoppheng og minimalistisk treveishode blir noen luksusopplevelse. Det kan funke for relativt korte linser på lukkertider < 1/15s eller > 1s. Andre lukkertider blir litt mer flaks (men går sikkert passabelt med vidvinkel)

 

Du kan ikke regne med at hodet skal kunne holde kamera med noen særlig tung linse ordentlig fast,

 

I verste fall er hodet så svakt at det ikke kan holde fast noe over en ixus i vekt.

 

Når jeg skulle ha et stativ i samme vektklasse kjøpte jeg en gitzo 530 med et giottos 1302 kulehode, men da snakker vi ca. 10x prisen (med import fra USA. mer hvis du mot formodning finner dette i en norsk butikk)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Når jeg skulle kjøpe stativ hadde jeg veldig enkle krav.

Det skulle hvære solid nok.

Det skulle hvære høyt nok.

Fant ut at de billigstativene var bortkastet penger.

Tror det er en bedre investering å kjøpe en monopod til 1k en en trefoting til samme pris.

Høyden på stativet synes jeg er viktig, må kunne stå som et et voksent meneske når jeg bruker det.

Jeg ga opp å lese på nettet, dro istedenfor inn til byen og kjøpte det stativet som jeg syntes var solid nok og høyt nok.

 

Så midt tips er enkelt dra å tafs på stativer og kjøp et som du er fornøyd med, har du ikke råd til det spar. det er bare tøv å kjøpe billig rask.

Lenke til kommentar
Har sett på dette rimelige alternativet:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346311

Jeg bruker å være på foto-turer sammen med en som bruker det stativet der. Det fungerer helt fint til kvelds- og nattbilder. Det er lett å bære og kjapt å sette opp. Man kan alltids kritisere stødigheten men etter min mening er det stødig nok. Dvs. hvis det blåser så blir det nok litt raskere ustødig enn med et større og tyngre stativ.

 

Skal man ha det skikkelig stødig bør både stativet og kameraet være tungt. Jo mer det veier jo mindre vil vibrasjoner og vind få det til å bevege seg.

Lenke til kommentar

Du gjør i såfall ikke noe dumt - det eneste jeg har å utsette på stativet er at det ikke er polstring på benene. Dermed kan det bli veldig kaldt utendørs, men det er jo tross alt veldig lett å fikse selv.

Liker at du kan henge kameraet under stativet når man ønsker å komme lavt, og at det er så høyt. det er også kjekt å kunne stille et bein mot fjellveggen og to bein i bakken om man ønsker.

Skal også bruke det i forbindelse med studioarbeid, så det får kjørt seg. :)

Lenke til kommentar

Får mitt Velbon Sherpa 600R i morgen,eller rettere sagt i dag .

Til polstring kan annbefales disse.

 

Armaflex Rørisolasjon

 

HTArmaflex.jpg

 

 

Fås i mange dimensjoner og snittes langsetter,tres på det som skal isoleres med litt lim i skjøten .

 

Fås tak i hos enhver rørleggerforretning.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Får mitt Velbon Sherpa 600R i morgen,eller rettere sagt i dag .

Til polstring kan annbefales disse.

Ellers får man lett tak i f.eks. styretape til racersykler, eller sånn tape man bruker til grepet på badminton-racqueter (faktisk ikke bare lett å huske rett stavemåte der)...
Lenke til kommentar
Frosne kleptopølser er resultatet når du tar i et metallstativ som holder -10 grader... :)

Husker før da jeg jobba mye ute hendte det at armerings jern å anet stål å utøy frøys fast i henda minne sveil litt når du slang ståle fra deg men blir herda ettervert.-

er ikke domt med litt polstring nei spesielt på vintern i polare strøk hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...