Gå til innhold

Svindler, Hvordan forholder jeg meg til dette?


Anbefalte innlegg

Fikk en liten idé. Hvis han har andre saker på seg, og hvis dere ikke har sagt noen pris skriftlig, men at du har fått trusler skriftlig, kan du si til politiet at dere var enige om 1500 for telefonen. Da får du 1000 kroner, og hvis han hverken kan bevise at han ikke har sendt trusslene eller at dere var enige om 1000, står du sterkt i din sak. Og jeg vil tro at hvis alle beviser peker mot at han er en drittsekk, er din stemme mer verdt enn hans, og da har du 1000 kroner for bare litt jobb=)

 

-Emil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du kan gjøre er å ringe personen, og ta opp samtalen (via opptakeren på mobilen) referer til det og få han til å innrømme at han er idiot.

 

F.eks

 

Du: Vi ble enige om at du skulle betale halvparten når du fikk telefonen og jeg hørte ikkeno fra deg på en uke.

 

Du: du sa du hadde testet telefonen, når skjedde liksom skaden da?

 

I dunno... legg i alle fall opp spm slik at idioten kanskje innrømmer noe uten å tenke over det. da har du opptak og det er håndfast bevis så lenge du beholder ringe-loggen på telefonen så det stemmer overens med opptakstiden.

 

beklager å måtte si det da; dumt å bli enig om 50/50 pris ettersom du ikke hadde/har noen garanti for at det blir betalt.

Beste er nok forhåndsbetaling eller oppkrav ved salg på internett så lenge du ikke har noen garanti.

Endret av Go1den3ye
Lenke til kommentar
Fikk en liten idé. Hvis han har andre saker på seg, og hvis dere ikke har sagt noen pris skriftlig, men at du har fått trusler skriftlig, kan du si til politiet at dere var enige om 1500 for telefonen. Da får du 1000 kroner, og hvis han hverken kan bevise at han ikke har sendt trusslene eller at dere var enige om 1000, står du sterkt i din sak. Og jeg vil tro at hvis alle beviser peker mot at han er en drittsekk, er din stemme mer verdt enn hans, og da har du 1000 kroner for bare litt jobb=)

 

-Emil

 

Hehe.. :!: men da hadde jo jeg ikke vært noe bedre enn han da:p

Gidder ikke gjøre meg til kjeltring for en lusen tusing :ph34r:

Men Ideen var sabla god!! :dribble:

Lenke til kommentar
det du kan gjøre er å ringe personen, og ta opp samtalen (via opptakeren på mobilen) referer til det og få han til å innrømme at han er idiot.

 

F.eks

 

Du: Vi ble enige om at du skulle betale halvparten når du fikk telefonen og jeg hørte ikkeno fra deg på en uke.

 

Du: du sa du hadde testet telefonen, når skjedde liksom skaden da?

 

I dunno... legg i alle fall opp spm slik at idioten kanskje innrømmer noe uten å tenke over det. da har du opptak og det er håndfast bevis så lenge du beholder ringe-loggen på telefonen så det stemmer overens med opptakstiden.

 

beklager å måtte si det da; dumt å bli enig om 50/50 pris ettersom du ikke hadde/har noen garanti for at det blir betalt.

Beste er nok forhåndsbetaling eller oppkrav ved salg på internett så lenge du ikke har noen garanti.

 

Jeg vet det..Man lærer jo selvfølgelig av sånne ting..selg om det er immari surt :no:

Lenke til kommentar
Denne saken har kommet som artikkel hos amobil.no, (her)

 

vet det^^,

 

men håper på noen flere inspill ang det jeg spurte om tidligere..

 

hva bør jeg gjøre, hvordan bør jeg forholde meg nå? bør jeg ta kontakt med han for å spørre om han fortsatt mener alvor, eller skal jeg bare la dette gå?

 

på forhånd takk.. :)

 

*Benjamin..

Lenke til kommentar

Personlig har jeg heldigvis ikke havnet i en slik situasjon tidligere, så kan ikke snakke av egen erfaring, bare så det er sagt... Veldig dumt av deg og bli enig om en slik avtale, men man lærer jo av erfaring. Men at det skal utarte seg slik som nå gjør at jeg syns du skal anmelde han. Både fordi du har beviser som du kan legge på bordet som jo styrker din sak. Og fordi, om han gjør slikt senere og den personen anmelder han. Vell, da ser dem at dette har skjedd tidligere og dermed hjelpe neste person som kanskje kommer i samme situasjon.

 

Som du selv har sagt er det ikke snakk om pengene på dette tidspunkt men prinsipp. Du skal ikke bli behandlet slik som han behandler deg. Og slike personer kan bare bli stoppet ved at de forstår at ingen godtar slik behandling. Om du har alt på det tørre, som du selv sier, er det bare og legge inn anmeldelse. Truslene blir forhåpentligvis ikke videreført til handling. Men greit og være på den sikre siden. Og blir det til handling har du i tillegg på forhånd lagt inn en anmeldelse.

 

Lykke til med saken din. Og håper du får igjen pengene dine også.

Lenke til kommentar
Personlig har jeg heldigvis ikke havnet i en slik situasjon tidligere, så kan ikke snakke av egen erfaring, bare så det er sagt... Veldig dumt av deg og bli enig om en slik avtale, men man lærer jo av erfaring. Men at det skal utarte seg slik som nå gjør at jeg syns du skal anmelde han. Både fordi du har beviser som du kan legge på bordet som jo styrker din sak. Og fordi, om han gjør slikt senere og den personen anmelder han. Vell, da ser dem at dette har skjedd tidligere og dermed hjelpe neste person som kanskje kommer i samme situasjon.

 

Som du selv har sagt er det ikke snakk om pengene på dette tidspunkt men prinsipp. Du skal ikke bli behandlet slik som han behandler deg. Og slike personer kan bare bli stoppet ved at de forstår at ingen godtar slik behandling. Om du har alt på det tørre, som du selv sier, er det bare og legge inn anmeldelse. Truslene blir forhåpentligvis ikke videreført til handling. Men greit og være på den sikre siden. Og blir det til handling har du i tillegg på forhånd lagt inn en anmeldelse.

 

Lykke til med saken din. Og håper du får igjen pengene dine også.

 

mange takk! :thumbup:

 

EDIT: tror nok jeg velger å gå til anmeldelse..

Endret av benhav
Lenke til kommentar

Dette er forhåpentligvis bare et skudd i blinde, men dersom dette er planlagt svindel, kan det være at det ikke er din gamle telefon som er på bildet? Noe ved telefonen som kunne ha bekreftet at det er din gamle telefon, og ikke en tilsvarende de bruker for å narre? F.eks. om du ikke sletta alle layoutene (dersom du hadde noen egne), om det er riper i den, eller i beste fall om du har IMEI nummeret dens et sted? Dersom den er på verkstedet burde det gå an å spørre om mobilen på bildet har slike kjennemerker.

 

Dette bare for å være på den sikre siden om at det faktisk er din gamle mobil som uheldigvis for kjøperen har gått i stykker, og at det ikke er et rent og skjært svindelforsøk fra kjøpers side.

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Har selv vært i mobilbransjen, både den "på overflaten" og den litt mer lyssky på QXL, Finn o.l. og har selv opplevd å bli truet på liknende vis flere ganger. Både av folk med "vanlige" og "uvanlige" navn. Jeg har aldri vært redd, da folk som klarer å fremsette trusler for noe så banalt aldri har noe virkelig substans bak truslene sine. Jeg har heller aldri sett noe til "folka" de skulle "sende".

 

Du dreit deg ganske enkelt ut og aksepterte en dårlig deal fra noen du ikke kjente. Du kan jo alltids anmelde ham og forårsake ytterligere raseri i en allerede forvirret sjel, eller du kan se på det slik: Du begynte med kr 0. En mobil senere har du kr 500 og lært en verdifull lekse - ALDRI SELG PÅ KREDITT TIL ANDRE ENN BEDRIFTER MED GOD HISTORIKK(etterbetaling av hele eller deler av beløpet er for kreditt å regne) ! ! !

 

... og glem hele saken. Sannsynligvis er han forsvunnet i egen sinnsforvirring etter en uke uten kontakt.

 

 

Forøvrig hadde jeg god nytte av følgende leveregler:

1) Hvis du skal selge til noen i en annen by, benytt QXL/Ebay - eller liknende sted der du kan se litt historikk på vedkommende.

 

2) Hvis du skal selge til noen i samme by, møt vedkommende på et nøytralt sted så nært midt på lyse dagen du kan, slik at du kan se an situasjonen. I Oslo er alle større kjøpesentre bra. Mer overvåket område og større tetthet av leiesoldater (vektere) til din tjeneste på ett sted skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Kjøp og salg mellom privatpersoner skal ikke være enkelt, nei. Du har nok hatt maks uflaks. Skal du selge noe mer er nok eks. QXL å anbefale. Greit med kjøpere der også. Krev forhåndsbetaling. Skulle det dukke opp noe krøll kan du kontakte nettjenesten (oversend mail, etc) så ordner de vanligvis opp. Har eks. aldri hatt noe problem med QXL.

Lenke til kommentar
hva bør jeg gjøre, hvordan bør jeg forholde meg nå? bør jeg ta kontakt med han for å spørre om han fortsatt mener alvor, eller skal jeg bare la dette gå?

 

på forhånd takk.. :)

 

*Benjamin..

"bør jeg ta kontakt med han for å spørre om han fortsatt mener alvor" Det forteller ham i tilfelle at du er en redd fyr han lett kan presse for de 500. Selv om jeg vil tro kravet om å få tilbake pengene bare er fremsatt for å få påstanden hans om at telefonen var ødelagt før han fikk den til å fremstå som mer troverdig. Du bør:

1: Sende ham en mail der du informerer om at saken vil bli anmeldt ved ukeslutt dersom du ikke har mottatt resten av det avtalte beløpet for telefonen du sendte i fungerende stand. Du nevner også at du har meldinger fra ham som bekrefter at telefonen fungerte som den skulle.

2: Anmelde ham dersom han ikke betaler. Anmeld ham da også for alle trusler han har fremsatt.

3: Anmelde ham for trusler selv om han betaler. Så lærer han kanskje at man ikke oppfører seg slik.

Lenke til kommentar

Telefonen er vel registrert på deg ettersom du vant den i en netcom konkurranse.

Er vel bare å ringe Netcom å be de sperre telefonen for bruk, husk IMEI.

 

Det opptaket vil ikke være gyldig som bevis hvis vedkommende ikke blir gjort oppmerksom på at samtalen blir tatt opp først.

 

-C-

 

Er du selv en del av samtalen så er opptaket gyldig uansett om han vet om det eller ei.

Lenke til kommentar

Nei. Det er en grunn til at telefonselgere _må_ opplyse om at samtalen blir tatt opp dersom de får et salg. Hvis de ikke gjør det så er ikke samtalen gyldig som bevis i en evt. tvistesak mellom kjøper og selskapet.

Hvis du ikke opplyser om at samtalen blir tatt opp så er det vel å regne som ulovlig overvåking.

 

-C-

Lenke til kommentar
Telefonen er vel registrert på deg ettersom du vant den i en netcom konkurranse.

Er vel bare å ringe Netcom å be de sperre telefonen for bruk, husk IMEI.

 

Er nok ikke så lett. For å få et IMEI nummer inn i EIR registeret så må det ligge en politianmeldelse bak det. Er ikke bare å ringe inn og be de sperre :p Er ikke så lett :)

 

EDIT: Men nå er det vel ikke bruk av telefonen som er problemet her. Heller at motparten har greid å ikke betale den andre halvdelen og samtidig greid å ødelegge den i mellomtida for så å kreve pengene tilbake. :p

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Kjøp og salg mellom privatpersoner skal ikke være enkelt, nei. Du har nok hatt maks uflaks. Skal du selge noe mer er nok eks. QXL å anbefale. Greit med kjøpere der også. Krev forhåndsbetaling. Skulle det dukke opp noe krøll kan du kontakte nettjenesten (oversend mail, etc) så ordner de vanligvis opp. Har eks. aldri hatt noe problem med QXL.

 

Uflaks ja...det skal jeg love deg :ohmy:

men eneste problemet med qxl, er at jeg ikke får opprettet noen konto der av en eller annen rar grunn..første gang jeg prøvde, ble kontoen stengt etter 24 timer. grunnen da var at de hevdet at jeg allerede HADDE en qxl konto på den epostadressen. forsøkte så med en alternativ epostadresse, noe som så ut til å fungere greit helt til den også ble stengt. beskjeden da var at Nanvet mitt allerede var registrert. Tenkte det kanskje bare ikke var oppdatert enda, så jeg ventet ett par måneder før jeg forsøkte på nytt.. og samme hendte da og :hmm:

 

Noen som har erfart samme problem med qxl?

 

Kjøp og salg mellom privatpersoner skal ikke være enkelt, nei. Du har nok hatt maks uflaks. Skal du selge noe mer er nok eks. QXL å anbefale. Greit med kjøpere der også. Krev forhåndsbetaling. Skulle det dukke opp noe krøll kan du kontakte nettjenesten (oversend mail, etc) så ordner de vanligvis opp. Har eks. aldri hatt noe problem med QXL.

 

Uflaks ja...det skal jeg love deg :ohmy:

men eneste problemet med qxl, er at jeg ikke får opprettet noen konto der av en eller annen rar grunn..første gang jeg prøvde, ble kontoen stengt etter 24 timer. grunnen da var at de hevdet at jeg allerede HADDE en qxl konto på den epostadressen. forsøkte så med en alternativ epostadresse, noe som så ut til å fungere greit helt til den også ble stengt. beskjeden da var at Nanvet mitt allerede var registrert. Tenkte det kanskje bare ikke var oppdatert enda, så jeg ventet ett par måneder før jeg forsøkte på nytt.. og samme hendte da og :hmm:

 

Noen som har erfart samme problem med qxl?

Lenke til kommentar
hva bør jeg gjøre, hvordan bør jeg forholde meg nå? bør jeg ta kontakt med han for å spørre om han fortsatt mener alvor, eller skal jeg bare la dette gå?

 

på forhånd takk.. :)

 

*Benjamin..

"bør jeg ta kontakt med han for å spørre om han fortsatt mener alvor" Det forteller ham i tilfelle at du er en redd fyr han lett kan presse for de 500. Selv om jeg vil tro kravet om å få tilbake pengene bare er fremsatt for å få påstanden hans om at telefonen var ødelagt før han fikk den til å fremstå som mer troverdig. Du bør:

1: Sende ham en mail der du informerer om at saken vil bli anmeldt ved ukeslutt dersom du ikke har mottatt resten av det avtalte beløpet for telefonen du sendte i fungerende stand. Du nevner også at du har meldinger fra ham som bekrefter at telefonen fungerte som den skulle.

2: Anmelde ham dersom han ikke betaler. Anmeld ham da også for alle trusler han har fremsatt.

3: Anmelde ham for trusler selv om han betaler. Så lærer han kanskje at man ikke oppfører seg slik.

 

 

 

Tro meg!! har allerede forsøkt det!!

sendte en melding som lød tilsvarende de punktene du noterer, og informerer han nøye om at jeg har alt svart på hvitt alt han har sagt.

 

svaret jeg får av han da, lyder slik:

 

Vet jo hvor du jobber skal nok finne deg har jo navnet og full pakke så vil du stå i butikken og krangle greit for meg kan godt det for jeg dritter i sånne folk som deg... For pengene skal jeg ha den ene veien eller den andre sånn er den saken. Du har heller ikke lov og forlange ut en tlf som er blitt levert inn i mitt navn er jo enda en grunn for anmeldelse!!!

 

 

 

Telefonen er vel registrert på deg ettersom du vant den i en netcom konkurranse.

Er vel bare å ringe Netcom å be de sperre telefonen for bruk, husk IMEI.

 

Er nok ikke så lett. For å få et IMEI nummer inn i EIR registeret så må det ligge en politianmeldelse bak det. Er ikke bare å ringe inn og be de sperre :p Er ikke så lett :)

 

EDIT: Men nå er det vel ikke bruk av telefonen som er problemet her. Heller at motparten har greid å ikke betale den andre halvdelen og samtidig greid å ødelegge den i mellomtida for så å kreve pengene tilbake. :p

 

dæven :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...