Gå til innhold

Svindler, Hvordan forholder jeg meg til dette?


Anbefalte innlegg

Hei. skal prøve å formulere dette på en enkel og grei måte, selv om saken er rimelig avansert. Viser her til ett brev jeg har sendt Netcom forhandlersupport.

 

Kunne godt tenke meg å vite hvordan jeg stiller i denne saken? hva kan han kreve, og hva bør jeg gjøre?

 

Jeg vant en Telefon type w610i, i forbindelese med en julekonkurranse fra

netcom. jeg bestemte meg for å selge denne da jeg allerede hadde en fra før.

jeg sjekker telefonen og tester den uten simkort. den fungerer slik den skal.

Mobilen blir deretter lagt tilbake i salgspakken, og fire dager senere har jeg

en kunde. kunden og jeg går med på at han først skal forskuddsbetale kr 500,-

så 500,- til etter at mobilen er ankommet.

 

Jeg får pengene dagen etter, og mobilen blir så sendt til kunden.

 

Det går så to dager, jeg kontakter kunden etter jeg har sett at pakken er

ankommet, og spør om alt er som det skal. jeg får så høre at det er den. den er

testet, og han er fornøyd. han sier han tilogmed har testet den med flere

simkort, og at alle fungerte. han påpekte da at det ikke kunne være en

opperatørlåst mobil.

 

det går så tre dager. jeg starter å etterlyse pengene han lovet, uten å høre

noe. prøver å ringe mange ganger. tilslutt vurderer jeg anmeldelse. det går

ytterligere tre dager til, før jeg omsider får svar. da beskylder han meg for

svindel siden telefonen ikke virket.

 

jeg spør om hva som er galt, og han forteller meg det at displayet er ødelagt.

det er kun mulig å se halve bildet klart. jeg spør om hvorfor han ikke sa ifra

før, men han påstår da at han ikke har brukt mobilen på den uken han unnlot å

svare meg, at den kun har ligget i esken. han sier også at han så har sendt den

inn på service, og at han nekter å betale før han fikk den gratis reparert.

 

Etter tre uker, kontaktet han meg. verkstedet konstanterer: skjermen er

slagskadet, dekkes ikke av garanti. jeg kontakter verkstedet den 02.02. og får

tilsendt ett bilde av mobilen av daglig leder. på bildet

ser man klart at skjermen har fått seg en solid trøkk, noe som er UMULIG å

unngå å se (legger ved ett bilde) refererer da til uttalesen til kunde da han

mottok mobilen: Den er ok, jeg er fornøyd med den" han sier da at den er

testet. hvordan kan han da ha ungått å ha sett skaden dersom den var slik/har

blitt sånn under transport.

 

han truer nå med å anmelde meg, og sier han skal få meg sparket fra jobben osv

osv osv osv. og at han skal ha pengene tilbake, det er greit nok, men det er vi

som kommer til å anmelde han dersom han ikke snakker sant. han hevder at mobilen

er ubrukt, at skaden ikke var synlig under test, og at den plutselig ble sånn.

men om dere kan spore om det har vært trafikk på mobilen i tidsperioden

23.01.08 - 01.02.08 vil dere være meg utrolig til hjelp.

 

håper dere kan hjelpe meg med å løse dette :(

 

EDIT: Beklager at dere må laste ned bildet jeg har vedlagt. vet ikke hvordan jeg gjør det anderledes.

 

mvh Benjamin

post-149367-1204148133_thumb.jpg

Endret av Skagen
Sensurerte noen navn.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rapportert siden du henger ut en person som svindler med navn og adresse, anbefaler deg å redigere det bort snarest!

 

Kinkig sak dette, du kommer ikke til å få positivt svar fra Netcom da de ikke har tillatelse å utlevere slik informasjon til andre enn Politiet.

Endret av escobar
Lenke til kommentar

For det første truet han deg. Det er faktisk straffbart. Prøv å samle bevis. Ikke slett slike meldinger.

 

Personen som kjøpte telefonen burde faktisk anmeldes. For svindel og trusler.

 

Hvorfor valgte du å selge til en med et sånt navn uten noen garanti?

Jeg hadde kun godtatt 100% forskudd eller postoppkrav.

Lenke til kommentar
Hvorfor valgte du å selge til en med et sånt navn uten noen garanti?

Jeg hadde kun godtatt 100% forskudd eller postoppkrav.

 

Hva i alle dager har navnet til personen med saken å gjøre? Så du mener det er mer sannsynlighet for svindel om personen ikke har etnisk norsk navn? I så fall syntes jeg du bør tenke deg om to ganger før du fremstår som en person med potensielle rasistiske holdninger.

 

Ser hoveposter har redigert bort navnet, flott.

Endret av escobar
Lenke til kommentar
For det første truet han deg. Det er faktisk straffbart. Prøv å samle bevis. Ikke slett slike meldinger.

 

Personen som kjøpte telefonen burde faktisk anmeldes. For svindel og trusler.

 

Hvorfor valgte du å selge til en med et sånt navn uten noen garanti?

Jeg hadde kun godtatt 100% forskudd eller postoppkrav.

 

pakken ble sendt med Norgespakken, og siden det er første gang jeg faktisk har solgt noe via nett, viste jeg ikke viktigheten med å ta vare på kvitteringen, så får uansett ikke noe igjen på reiseforsikringen dersom det skulle ha vist seg at det hadde hendt i transport. noe jeg NEKTER å tro med tanke på at skaden er såpass omfattende at kunden måtte ha sett den fra det sekundet han skrudde mobilen på. og som han sier i meldingen: "den fungerer som den skal, jeg er fornøyd! den virker til og med med andre opperatøter deriblant telenor"

hvordan kan han da ha ungått å se skaden? noe han faktisk hevder. :ermm:

Lenke til kommentar
Hvorfor valgte du å selge til en med et sånt navn uten noen garanti?

Jeg hadde kun godtatt 100% forskudd eller postoppkrav.

 

Hva i alle dager har navnet til personen med saken å gjøre? Så du mener det er mer sannsynlighet for svindel om personen ikke har etnisk norsk navn? I så fall syntes jeg du bør tenke deg om to ganger før du fremstår som en person med potensielle rasistiske holdninger.

 

Ser hoveposter har redigert bort navnet, flott.

 

Beklager det med navnet! men siden dette oprinnelig var ett brev til Netcom, glemte jeg dessverre å endre på enkelte ting. :hrm: men det er tatt bort nå..Fint dere sa fra..

Endret av benhav
Lenke til kommentar

Det beste er vel egentlig bare å samle inn så mye bevis du kan.

Alle meldinger, spesielt de som bekrefter at mobilen fungerer er viktig!

Netcom kan sjekke om det har vært trafikk på imei-nummeret, om de vil gi det ut er nok en annen sak. Får vel bare vente å se...

Du burde gi han frist til og med tirsdag neste uke f.eks. til å betale inn det resterende beløpet som skulle vært betalt inn for mange uker siden. Gjør han ikke det burde du politianmelde han for trusler og svindel.

Hvis du har bevisene (sms) fra han kan han aldri vinne fram en sak (noe det neppe blir uansett, men).

Lenke til kommentar
Hvorfor valgte du å selge til en med et sånt navn uten noen garanti?

Jeg hadde kun godtatt 100% forskudd eller postoppkrav.

 

Hva i alle dager har navnet til personen med saken å gjøre? Så du mener det er mer sannsynlighet for svindel om personen ikke har etnisk norsk navn? I så fall syntes jeg du bør tenke deg om to ganger før du fremstår som en person med potensielle rasistiske holdninger.

 

Ser hoveposter har redigert bort navnet, flott.

 

Meningen var ikke å være rasistisk.

Ble det oppfattet slik, så beklager jeg. Men mange med utenlandske navn har svindlet masse på f.eks finn.

Jeg ville personlig ikke godtatt en slik 50\50 løsning til andre enn kjente.

Lenke til kommentar
Det beste er vel egentlig bare å samle inn så mye bevis du kan.

Alle meldinger, spesielt de som bekrefter at mobilen fungerer er viktig!

Netcom kan sjekke om det har vært trafikk på imei-nummeret, om de vil gi det ut er nok en annen sak. Får vel bare vente å se...

Du burde gi han frist til og med tirsdag neste uke f.eks. til å betale inn det resterende beløpet som skulle vært betalt inn for mange uker siden. Gjør han ikke det burde du politianmelde han for trusler og svindel.

Hvis du har bevisene (sms) fra han kan han aldri vinne fram en sak (noe det neppe blir uansett, men).

 

Du har jo faktisk sett de meldingene da ;) ..og de truslene han kom med i dag :(

Men hvordan kan jeg kreve inn penger? hvilken lov kan jeg lene meg bak, og banke i bordet med? vet HAN ikke har det heller..men vil jo ikke komme med krav dersom jeg ikke kan tilrettelegge for hvor jeg refererer til.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg kreve inn penger? hvilken lov kan jeg lene meg bak, og banke i bordet med? vet HAN ikke har det heller..men vil jo ikke komme med krav dersom jeg ikke kan tilrettelegge for hvor jeg refererer til.

Regner med at avtalen med at han skulle betale 50% før og 50% etter er skriftlig og da er det jo bare å referere til mailen eller hvordan dere avtalte det. Han har kjøpt en vare og ikke betalt hele summen. Ikke værre enn det...

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg kreve inn penger? hvilken lov kan jeg lene meg bak, og banke i bordet med? vet HAN ikke har det heller..men vil jo ikke komme med krav dersom jeg ikke kan tilrettelegge for hvor jeg refererer til.

Regner med at avtalen med at han skulle betale 50% før og 50% etter er skriftlig og da er det jo bare å referere til mailen eller hvordan dere avtalte det. Han har kjøpt en vare og ikke betalt hele summen. Ikke værre enn det...

 

Problemet er at Avtalen om betaling skjedde Muntlig til å starte med :no:

fikk en melding der han bekreftet den, men den fant jeg ikke igjen på mobilen..

 

hva skal jeg gjøre da? han kan jo bare si at den avtalen aldri har funnet sted?

også blir det bare påstand mot påstand...

Lenke til kommentar

Så lenge kjøper påstår at telefonene er ødelagt, er det liten mulighet for å få resten av pengene.

Å anmelde det til politiet er bortkastet tid, de har ikke tid til å løse saken,

 

Men derimot hvis han truer deg, skal du melde det, da har du muligheten til å bruke textmeldinger mot han, hvis han truer deg. Men da må ikke du sende meldinger til han i det hele tatt. Dette vil politiet forklare deg uansett.

Uansett er det en håpløs sak, vær glad du fikk de 500.-

Lenke til kommentar
Så lenge kjøper påstår at telefonene er ødelagt, er det liten mulighet for å få resten av pengene.

Å anmelde det til politiet er bortkastet tid, de har ikke tid til å løse saken,

 

Dette er faktisk ikke helt riktig. Jeg ble svindlet for kr. 1500, og anmeldte svindleren. Etter ca. 4mnd ble jeg innkalt som vitne (telefonvitne) i en samlesak mot den påståtte svindleren. Vedkommende ble dømt, og jeg fikk faktisk tilbake mine 1500 kr. Poenget er, det nytter å klage, å presumere at det ikke gjør det er kun realisering av tap.

Lenke til kommentar
Finn ham, å bank ham opp! så napper du 500,- fra lommeboka hans!

 

Enkelt og greit :ph34r:

 

Og bli tiltalt for vold og ran. Flott råd. :roll:

 

Du må jo selvsagt ha på deg ninjadrakt da, ellers blir det jo ikke noe av. For da er jo forklaringen hans til politiet : "En ninja angrep og ranet meg", og det kan jo ikke politiet tro på, så sender de ham på psykiatrisk :thumbup:

 

Men jeg sier bare det alle tenker, de 500 kronene får du ikke tilbake før du tar saken i egne hender.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Til Benhav

 

Jeg har en kommentar angående bevis. Dersom dere har gjort avtaler via SMS, eller du har blitt truet via SMS, kan det være tilstrekkelig bevis dersom du får et vitne til å bekrefte at han/hun har sett meldingene. Du kan for eksempel få vitnet til å bekrefte skriftlig (med underskrift) at:

 

"Jeg, NN1, bekrefter at Benhav den (dato og klokkeslett) har mottatt en SMS fra NN2, med innhold så-og-så".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...