Gå til innhold

kvalitets kabel.


Anbefalte innlegg

Tja, det er vel ikke akkurat det jeg prøver på.

 

Den grunnleggende tanke var at det her inne er folk som sier de har gått elektro; "så de vet hva dem snakker om, altså..(!)"

 

Dermed tenkte jeg å nevne at det finnes folk som har mer utdannelse enn dem innen dette og samtidig er litt åpnere for dette "hifi- hokus- pokuset". Ting er ikke såpass enkle at man bare kan avfeie alt som placebo og hi-fi svada uten at man virkelig har prøvet eller vet teorien bak det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaha..

 

Han går svakstrøm med fordypning innen audio.

 

mulig det ikke heter nøyaktig audio-teknologi, men syns jeg husker det.

 

Å diskutere om han går linjen eller ikke blir for dumt.

Å bruke en kar som studerer ved ntnu som referanse for dine påstander blir for dumt

Hvorfor er det det? Hvilke referanser vil du bruke om ikke personer som studerer de effekter som kan oppstå ved overføring av signaler. Jeg er enig i at det er mye hype ved valg av kabler men å si bombastisk at det ikke skal kunne være godt hørbare forskjeller mellom en kabel på 100 og 5000 kroner er for dumt. Hvor er den faglige argumentasjon for en slik påstand? Du trenger iallefall mer kunnskap enn å ha fullført fagbrevet svakstrøm.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det det? Hvilke referanser vil du bruke om ikke personer som studerer de effekter som kan oppstå ved overføring av signaler. Jeg er enig i at det er mye hype ved valg av kabler men å si bombastisk at det ikke skal kunne være godt hørbare forskjeller mellom en kabel på 100 og 5000 kroner er for dumt. Hvor er den faglige argumentasjon for en slik påstand? Du trenger iallefall mer kunnskap enn å ha fullført fagbrevet svakstrøm.

Personer med doktorgrad som driver aktivt med forskning innen den aktuelle problemstilling. Studerer selv ved ntnu og kan ikke si at jeg selv egner med som referanse innen fagene jeg studerer.

Lenke til kommentar
Jaha..

 

Han går svakstrøm med fordypning innen audio.

 

mulig det ikke heter nøyaktig audio-teknologi, men syns jeg husker det.

 

Å diskutere om han går linjen eller ikke blir for dumt.

 

Det var en fin vri.

Ingen er interessert i å diskutere om han går på linjen eller ikke. Når du refererer til ikke-eksisterende ting for å gjøre det du sier "troverdig" da mener jeg det er på sin plass å påpeke dette.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det det? Hvilke referanser vil du bruke om ikke personer som studerer de effekter som kan oppstå ved overføring av signaler. Jeg er enig i at det er mye hype ved valg av kabler men å si bombastisk at det ikke skal kunne være godt hørbare forskjeller mellom en kabel på 100 og 5000 kroner er for dumt. Hvor er den faglige argumentasjon for en slik påstand? Du trenger iallefall mer kunnskap enn å ha fullført fagbrevet svakstrøm.

Personer med doktorgrad som driver aktivt med forskning innen den aktuelle problemstilling. Studerer selv ved ntnu og kan ikke si at jeg selv egner med som referanse innen fagene jeg studerer.

Du egner deg nok bedre til å uttale deg faglig innen ditt fagfelt enn si f.eks. en baker :yes:

Lenke til kommentar
Diskusjonen handler ikke om emnet lenger. Gir meg her.

 

Lykke til videre med plastikkbelagte kabler og dårlig akustiske rom! :D

Ærlig talt, hva handler egentlig denne diskusjonen egentlig om? Hvis du vil jeg skal strippe av all plastikken fra høytalerne og bare legge kobbertrådene opp langs veggen vil jeg påstå dette ikke bare vil føre til dårligere lyd men også en haug med andre problemer. Hva med kortslutning av forsterkeren?

Lenke til kommentar

"Ærlig talt, hva handler egentlig denne diskusjonen egentlig om? Hvis du vil jeg skal strippe av all plastikken fra høytalerne og bare legge kobbertrådene opp langs veggen vil jeg påstå dette ikke bare vil føre til dårligere lyd men også en haug med andre problemer. Hva med kortslutning av forsterkeren?"

 

Forsterkeren vil da absolutt ikke kortslutte. Det har jeg svart på over.

Har du 50 meter med kabel så dropper du dette. Har du 2 meter med HT-kabler, så kan du prøve dette.

Lenke til kommentar
Det er forskjellig kvalitet på digitale kabler. Hvis du holder deg til kun overføringen av det som sendes i kabelen så er digital overføring det samme uansett pris. Men alt blir påvirket av ytre påkjenninger og det er dette som drar prisen opp på en bedre kabel. Dyrere kabel blir det mindre "loss" i.

 

Hvis du leste et av mine tidligere innlegg så ser du hva jeg mente om faren for støypåvirkning/ytre faktorer for digital kabler... Essensen min er den at i 999.999/1.000.000 hjem finnes det ikke så store ytre påvirkninger at ikke en digital kabel til hundre kroner per meter burde takle det helt fint.

 

Angående isolasjonsteorien så vil ikke si noe sikkert, men jeg synes fasefeil teorien er litt drøy. Personlig tror jeg at de bevegelsene et menneske gjør mens han sitter helt stille i en stol i sweetspot'et mellom to høytalere og puster har langt større påvirking på lyden, det forårsaker i hvert langt større endringer i faseforholdet mellom de to lydkildene.

 

Men siden det tross alt ikke koster noe å fjerne isolasjon, så er det jo selvfølgelig bare å gjøre det!!! Selv bruker jeg heller de minuttene det tar og setter meg ned med en god CD og hører på musikk...

 

PS: VIL DESSUTEN MINNE OM AT DENNE DISKUSJONEN DREIER SEG OM DIGITALE KABLER!!! (Pluss en liten kuriositet fra David...)

Lenke til kommentar
Hvet dere om noen norske nettsteder der de selger kvalitets kabler til en billig penge. Jeg sikter etter en coax digital kabel, den skall vere av bra kvlitet men ikke for dyr, hvet dere om noen.

 

Eltek selger Supra kabler , herunder digitale som er meget bra til prisen.

 

I følge tester på audioreview kan digital coax kabler fra bettercables anbefales som f.eks. denne eller AudioQuest VSD-1 . Vet ikke om noen selger disse i Norge.

Lenke til kommentar
mX mann:

 

Et lite tips

Hvis du har en kompositt-videokabel liggende, dvs. en slik kabel med gule phonoplugger, fungerer den utmerket som digitalkabel også.  Denne kabelen har 75 ohms impedans, dvs. det samme som en koaksial digitalkabel.

.

 

Det er den absolutt ikke. Den er identisk med den hvite/røde. Mao en vanlig rca kabel.

Lenke til kommentar

Kvalitetskabel er jo selvfølgelig en fordel mhp god elektromagnetisk skjerming. Alle strømførende kabler vil indusere et magnetfelt, og et magnetfelt vil igjen påvirke bevegelsesretninger til elektroner i signalkabler. Jo mindere på virkning desto mindre spredningsrate eller kollisjonsrate til elektroner, og dermed har elektroner en større middle fri veilengde. Så i et rom med mange elektroniske utstyr er det klart en fordel at man bruker en god signalkabel.

 

Jeg kjøpte nylig en Tara Labs Prism 200d koaksialkabel til kr 400,- da den optiske utgangen ikke fungerer lenger, syntes var litt dyrt, men da jeg kjørte Matrix merket jeg at lyden ble fyldigere og klarere på samme voluminnstilling, etc. Kanskje det var innbilsk, men jeg opplevde bedre lyd med koaksialkabelen enn optiskkabelen til 180 kr.

 

Så poenget er, kjøp kabler iht hva slags anlegget man har, har man et anlegg verdt mer enn 10k kan en kvalitetskabel betraktes som en grei investering.

Lenke til kommentar

"Angående isolasjonsteorien så vil ikke si noe sikkert, men jeg synes fasefeil teorien er litt drøy. Personlig tror jeg at de bevegelsene et menneske gjør mens han sitter helt stille i en stol i sweetspot'et mellom to høytalere og puster har langt større påvirking på lyden, det forårsaker i hvert langt større endringer i faseforholdet mellom de to lydkildene."

 

Så du mener det at dersom man har et problem fra før av (fasefeilen du tenker på når man puster...) så er det ikke noe vits i å ordne opp i andre problemer, fordi man uansett har bevegelses-fasefeilen...?

 

Sist jeg sjekket var 1 problem + 1 problem = 2

 

Ved min metode får man dermed 2 problemer minus 1, altså = 1

 

Er ikke meningen å få minst mulig feil??

 

 

 

 

 

"Men siden det tross alt ikke koster noe å fjerne isolasjon, så er det jo selvfølgelig bare å gjøre det!!! Selv bruker jeg heller de minuttene det tar og setter meg ned med en god CD og hører på musikk... "

 

 

Jaha... Jeg kan jo godt tenke meg at du absolutt altid hører på musikk, og ikke har så mye som 1 sekund å avse til andre ting. Du er jammen en musikkfreak av 1. orden, du!

Lenke til kommentar

Det er den absolutt ikke. Den er identisk med den hvite/røde. Mao en vanlig rca kabel.

 

Uhm, kompositt har impedanse på 75 Ohm, det samme som koaksial digitalkabel, jo.

 

Og det er intet poeng i å investere mye i en digitalkabel. Hverken innstrålt støy eller jitter vil påvirke overføringen i nevneverdig grad. Hvorfor? Robustheten til S/PDIF-signalet og signalgjenvinningen i mottakeren.

Lenke til kommentar

Det er den absolutt ikke. Den er identisk med den hvite/røde. Mao en vanlig rca kabel.

 

Uhm, kompositt har impedanse på 75 Ohm, det samme som koaksial digitalkabel, jo.

 

Og det er intet poeng i å investere mye i en digitalkabel. Hverken innstrålt støy eller jitter vil påvirke overføringen i nevneverdig grad. Hvorfor? Robustheten til S/PDIF-signalet og signalgjenvinningen i mottakeren.

 

Jeg aner ikke hva som er poenget ditt. Men faktum er ihvertfall at "den kabelen som en pleier å ha liggende som er gul på begge ender" er nettop det og ingenting annet selv om den fulgte med videokameraet ditt og var ment som å brukes som en kompositt kabel.

Lenke til kommentar

Davidlyd skrev:

"Så du mener det at dersom man har et problem fra før av (fasefeilen du tenker på når man puster...) så er det ikke noe vits i å ordne opp i andre problemer, fordi man uansett har bevegelses-fasefeilen...?

 

Sist jeg sjekket var 1 problem + 1 problem = 2

 

Ved min metode får man dermed 2 problemer minus 1, altså = 1

 

Er ikke meningen å få minst mulig feil?? "

 

Jo meningen er at man skal få mest mulig feil.... Nå må jeg innrømme at jeg er ikke en Hifi-entusiast slik at jeg vil ikke uttale meg om kabelen, men eksempelet ditt er helt feil. Utifra det Gunnar skriver er det faktisk veldig mulig at han har rett. La meg illustrere med et eksempel. Ta en moderne ny AMD maskin med et Nforce2 hk, XP2100+ CPU, PC2100 256MB "cheapo" ram, 80GB Barr IV disk, Voodoo2 + Matrox Millenium II, osv osv.. Eieren av denne maskinen vil at hans nye 3D spill skal gå fortere...

Som du ser burde han bytte ut rammen sin med kvalitets brikker som kjører ihvertfall på 333Mhz, men hvis du ser nøye etter er det tydelig at problemet hans er Voodoo2 kortet ikke rammen. Dermed før han bytter ut 3d kortet sitt vil han ikke se noen ytelsesforandring. Og selv etter at han kjøper GF4200 vil forskjellen på rammen hans nå og ny være så liten at det mest sannsynlig ikke er verdt...

 

Dermed problem 1 + problem 1 =/ 2 problemer

 

:)

Lenke til kommentar
"Angående isolasjonsteorien så vil ikke si noe sikkert, men jeg synes fasefeil teorien er litt drøy. Personlig tror jeg at de bevegelsene et menneske gjør mens han sitter helt stille i en stol i sweetspot'et mellom to høytalere og puster har langt større påvirking på lyden, det forårsaker i hvert langt større endringer i faseforholdet mellom de to lydkildene."  

 

Så du mener det at dersom man har et problem fra før av (fasefeilen du tenker på når man puster...) så er det ikke noe vits i å ordne opp i andre problemer, fordi man uansett har bevegelses-fasefeilen...?

 

Sist jeg sjekket var 1 problem + 1 problem = 2

 

Ved min metode får man dermed 2 problemer  minus 1, altså = 1

 

Er ikke meningen å få minst mulig feil??

 

 

 

 

 

"Men siden det tross alt ikke koster noe å fjerne isolasjon, så er det jo selvfølgelig bare å gjøre det!!! Selv bruker jeg heller de minuttene det tar og setter meg ned med en god CD og hører på musikk... "

 

 

Jaha... Jeg kan jo godt tenke meg at du absolutt altid hører på musikk, og ikke har så mye som 1 sekund å avse til andre ting. Du er jammen en musikkfreak av 1. orden, du!

 

David jeg vet ikke om du er klar over det selv eller ikke, men det du burde sagt er jo at du ikke snakker om faseforskjellen mellom venstre/høyre, men fasens integritet i mono er varierende i frekvens og tidsdomenet med forskjellige isolatorer.

Lenke til kommentar

 

Jeg aner ikke hva som er poenget ditt. Men faktum er ihvertfall at "den kabelen som en pleier å ha liggende som er gul på begge ender" er nettop det og ingenting annet selv om den fulgte med videokameraet ditt og var ment som å brukes som en kompositt kabel.

 

 

Svært så tungnem du var. Poenget er at den også er en digitalkabel. Den har riktig impedans og rikelig med båndbredde. Derfor er det bortkastede penger å kjøpe digitalkabel til hundrevis eller tusenvis av kroner.

Lenke til kommentar

 

Det er den absolutt ikke. Den er identisk med den hvite/røde. Mao en vanlig rca kabel.

 

Den har ingeting til felles audiokabelen med røde og hvite plugger. Den røde/hvite er beregnet for audiosignaler opp til 20 kHz og har en annen impedans. Den gule er beregnet for videosignaler opp til ca. 5 MHz, har 75 ohm impedans og er skjermet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...