Gå til innhold

kvalitets kabel.


Anbefalte innlegg

 

Det er den absolutt ikke. Den er identisk med den hvite/røde. Mao en vanlig rca kabel.

 

Den har ingeting til felles audiokabelen med røde og hvite plugger. Den røde/hvite er beregnet for audiosignaler opp til 20 kHz og har en annen impedans. Den gule er beregnet for videosignaler opp til ca. 5 MHz, har 75 ohm impedans og er skjermet.

 

Den "medfølgende" gule kabelen har ikke de karakteristikkene som kjennetegner en "ekte" kompositt/digitalkabel. Kanksje du mener noe annet enn det du skriver. Men jeg må ta stilling til det som blir skrevet og det du skriver stemmer ikke. Eod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg aner ikke hva som er poenget ditt. Men faktum er ihvertfall at "den kabelen som en pleier å ha liggende som er gul på begge ender" er nettop det og ingenting annet selv om den fulgte med videokameraet ditt og var ment som å brukes som en kompositt kabel.

 

 

Svært så tungnem du var. Poenget er at den også er en digitalkabel. Den har riktig impedans og rikelig med båndbredde. Derfor er det bortkastede penger å kjøpe digitalkabel til hundrevis eller tusenvis av kroner.

 

Hva du bruker den kabelen til og hva som er bortkastet eller ikke er ikke noe jeg tar stilling til. Men impedansen er ikke 75ohm på den kabelen du refererer til og er ikke mer skjermet enn de rød/hvite. Det eneste som skiller kablene er plastikkhuset til selve kontakten som er rød/hvit/gul.

 

Hvorfor sier du ikke bare rett ut. "Bruk en hvilken som helst kabel til digitalkabel", og ingen ville kranglet med deg.

Lenke til kommentar

Magnum44:

 

Sålenge vi bare snakker om en meter eller to vil det faktisk virke helt fint med en vanlig phonokabel som digitalkabel. Elektronikken er robust nok til at impedansmismatchen neppe vil spille noen rolle.

 

Men det er to ulemper med en slik kabel i forhold til en videokabel, bortsett fra impedansen. Det ene er at den mangler skjerm og at den derfor vil støye mye mer, men sålenge du ikke hører på kortbølgeradio har det neppe noen stor betydning. Det andre er at dempningen er mye større enn i en Videokabel. Hvis du trenger en lengre kabel, f.eks. 5 eller 10m, kan du få problemer med en phonokabel.

Lenke til kommentar

David:

 

Poenget var ikke nødvendigvis at problem med at mennesker beveger seg opphever problemet med fasefeil grunnet isolasjon, poenget var snarere det at det egentlig ikke var noe problem i det hele tatt...

 

I følge din argumentasjon så virker det som om du bare kan høre på musikk fem minutter av gangen, og bare når du er uthvilt, for som kjent så påvirker jo ørets oppfatning av lyd seg etterhvert som man lytter. Man vender seg til forskjellig lyder og nivåer og dermed oppfattes musikken (for jeg håper du av og til også hører på musikk...) forskjellig...

 

Og nei, jeg hører ikke på musikk kontinuerlig hele tiden når jeg ikke er hjemme, men det er sjelden jeg er i huset uten å ha musikk på anlegget, det er eventuelt de gangene jeg selv spiller...

Lenke til kommentar

Tydelig at audioforum.no er "død".

 

Ville anbefale Supra EFF-1 1m (kr 105,-) med 2 sett Supra PPSL til 195,- pr sett. Tilsammen 495,- pluss frakt. Du må da koble sammen kablene selv. Lengden blir da 2x0,5 meter. Disse kan da også brukes som høykvalitets kobling mellom f.eks. CD-spiller og forsterker. Disse kablene får også kjøpt ferdig til kr 775 for 2x0.75m.

 

En rimeligere løsning vil være Supra Trico 1 m til kr 380,- ferdig.

 

... og så kan resten fortsette å diskutere kabelteori vs. Supra EFF-1...

og hvorfor disse kablene er så bra (i forhold til pris) :wink:

Lenke til kommentar
Davidlyd: En fyr jeg møtte på NISS (www.niss.no) hadde jobbet i hifisjapper rundt omkring i landet siden han var 14, han er 35 i dag.

Han sa han hadde prøvd en del...men de beste kablene han hadde prøvd var en vanlig kobber kabel som han hadde fjernet all isolasjonen på. Han prøvde dette mot noen kabler han hadde som kostet 10 000kr for 2x3m, og den uten isolasjon låt bedre.

 

Han må ha vært en hund. Med J*VLI god hørsel.

Alvorlig: Hvilke ører er folk født med i den moderne tid?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig en Tara Labs Prism 200d koaksialkabel til kr 400,- da den optiske utgangen ikke fungerer lenger, syntes var litt dyrt, men da jeg kjørte Matrix merket jeg at lyden ble fyldigere og klarere på samme voluminnstilling, etc. Kanskje det var innbilsk, men jeg opplevde bedre lyd med koaksialkabelen enn optiskkabelen til 180 kr.

Tror nok ikke det var innbilning! ;) Optisk fungerer dårlig i audiosammenheng (INGEN audiofile bruker det). Skjønner ikke hvorfor det skulle bli trendy, bortsett fra pengegriske produsenter og dyktige/sleipe selgere som kan reklamere med "den nye HI-TECH kabelen". Siden optisk fiber er nytt må det jo egne seg godt til anlegget! Det faktum at sender- og mottakerenhetene funger ALT FOR DÅRLIG, med dårlig lyd til følge, bryr vi oss ikke om.

Lenke til kommentar

"I følge din argumentasjon så virker det som om du bare kan høre på musikk fem minutter av gangen, og bare når du er uthvilt, for som kjent så påvirker jo ørets oppfatning av lyd seg etterhvert som man lytter. Man vender seg til forskjellig lyder og nivåer og dermed oppfattes musikken (for jeg håper du av og til også hører på musikk...) forskjellig..."

 

 

Nei. Jeg forstår ikke vitsen med å lytte til noe som egentlig bare er undertrykk/overtrykk i lufta...Musikk er jo kun dette.

 

Er kun interessert i hifi fordi jeg syns det er fint å se på.

Og jeg har en musikk-kanal på irc kun fordi jeg liker å kicke disse musikk freaksa, som de kaller seg. :wink:

Lenke til kommentar

"Han må ha vært en hund. Med J*VLI god hørsel. "

 

Han er faktsik en blanding av katt og elefant.

 

Dette er jo en super-duper blanding har han funnet ut, for katter hører fint opp til 40kHz og elefanter ned til rundt 0Hz. Gjett om han er glad!

 

Alvorlig: Hvilke ører er folk født med i den moderne tid?"

 

Det kommer an på hvor man er født. I bodø har man øreganger med avstemt resonansfrekvens rundt ca. 8kHz for å høre den jævlige dialekten dårligere, mens i Oslo har man øreganger som ligger rundt 1,1 kHz for å ikke høre s-ene så bra.

 

Det er derfor plater produsert i Oslo har mer sjenerende s-er enn andre.

 

Mens i trondheim er man eksperter på dette, for der er øret avstemt til rundt 6-7kHz, så man hører s-ene bedre.

 

Dette er grunnene til at man aldri bruker filter foran mikrofonen i studioer i Oslo.

 

Dette burde du vite!

 

Bare gjett hvordan ører de har i pakistan... :wink:

Lenke til kommentar
"Han må ha vært en hund. Med J*VLI god hørsel. "

 

Han er faktsik en blanding av katt og elefant.

 

Dette er jo en super-duper blanding har han funnet ut, for katter hører fint opp til 40kHz og elefanter ned til rundt 0Hz. Gjett om han er glad!

 

Alvorlig: Hvilke ører er folk født med i den moderne tid?"

 

Det kommer an på hvor man er født. I bodø har man øreganger med avstemt resonansfrekvens rundt ca. 8kHz for å høre den jævlige dialekten dårligere, mens i Oslo har man øreganger som ligger rundt 1,1 kHz for å ikke høre s-ene så bra.

 

Det er derfor plater produsert i Oslo har mer sjenerende s-er enn andre.

 

Mens i trondheim er man eksperter på dette, for der er øret avstemt til rundt 6-7kHz, så man hører s-ene bedre.

 

Dette er grunnene til at man aldri bruker filter foran mikrofonen i studioer i Oslo.

 

Dette burde du vite!

 

Bare gjett hvordan ører de har i pakistan... :wink:

 

Ok.

Lenke til kommentar
http://www.tnt-audio.com/int.html

 

her står det hvordan du enkelt kan lage egne kabler. det

er også noen tester på kabler +++++++++.

 

har testet "TNT TripleT DIY speaker cables" som jeg laget selv.

ikke så vanskelig å lage og så koster jo ikke cat5 så mye for meteren

 

Hvordan låter disse kablene? Har planer om å teste ut disse selv. Tenker å bruke disse i bi-wiring sammenheng.

Elektro-importøren selger cat 5 skjerma kabler (FTP) til ca. 6,50 pr. meteren inkl. mva. Med seks lengder blir prisen 39,- pr meter, noe som absolutt bør være interessant.

 

Men nå var det vel ikke høyttalerkabler "mX mann" skulle ha. Lurer forresten på hva han endte opp med, eller kanskje han ble så skremt av diskusjon om isolasjonsmateriale, skin-effekt, skjerming vs uskjerming osv....osv at han ikke kjøpte noe nytt....?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...