Gå til innhold

kvalitets kabel.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper da for din skyld at du ikke har så mange DIGITALE kabler som koster 1000 kroner per meter!

 

I så fall er du blitt lurt!!!!!!!!

 

Det finnes absolutt ingen forskjell på lydkvalitet i en digitalkabel til 100 kroner og 1000 kroner, eneste forskjellen er skjermingen, men med mindre du skal legge kablen gjennom et par tv'er og noen radiosender og en ti-femten pc-skjermer så er skjermingen på en hundrekroners kabel mer enn bra nok!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Jeg håper da for din skyld at du ikke har så mange DIGITALE kabler som koster 1000 kroner per meter!

 

I så fall er du blitt lurt!!!!!!!!

 

Det finnes absolutt ingen forskjell på lydkvalitet i en digitalkabel til 100 kroner og 1000 kroner, eneste forskjellen er skjermingen, men med mindre du skal legge kablen gjennom et par tv'er og noen radiosender og en ti-femten pc-skjermer så er skjermingen på en hundrekroners kabel mer enn bra nok!!!!!!!!!

Nei det er klart. En hel bransje og en mengde hifientusiaster må jo ta feil her.

Lenke til kommentar
Mine audio kabler ligger på en 1000kr i snitt per meter, og jeg er kjempe fornøyd. Så anbefalt pris per meter er jo litt opptil hvor interisert man er og resten av hifi'en mener jeg.

 

Er det det?

Geir Tømmervik er superintressert i lyd og hifi, men jeg har aldri hørt at han har pratet om musikk. For det er musikken som teller.

Før hadde jeg en RCA signalkabel til 6000 kroner for en meter. Solgte den og lagde meg noen selv med Striplinekabel fra NAT Pris uten plugger er ve omtrent 30kroner. Plugger 600kroner. Disse låt omtrent like bra. Pris er ikke alt. Sjekk bare på Biltemakabelen. Den skal jo være superbra, og koster 22 kroner meteren.

Lenke til kommentar
Mine audio kabler ligger på en 1000kr i snitt per meter, og jeg er kjempe fornøyd. Så anbefalt pris per meter er jo litt opptil hvor interisert man er og resten av hifi'en mener jeg.

 

Er det det?

Geir Tømmervik er superintressert i lyd og hifi, men jeg har aldri hørt at han har pratet om musikk. For det er musikken som teller.

Før hadde jeg en RCA signalkabel til 6000 kroner for en meter. Solgte den og lagde meg noen selv med Striplinekabel fra NAT Pris uten plugger er ve omtrent 30kroner. Plugger 600kroner. Disse låt omtrent like bra. Pris er ikke alt. Sjekk bare på Biltemakabelen. Den skal jo være superbra, og koster 22 kroner meteren.

Lenke til kommentar

Jeg påpeker at vi her snakker om DIGITALE kabler.

 

Angående bransjen, så vet de fleste der like godt som meg at digitale kabler ikke skal behøve å koste mer enn 100 kroner per meter, selv dette er nesten unødvendig dyrt. Kan godt redegjøre videre om dette hvis det er ønskelig. Men det bransjefolk også vet ( i hvert fall de som vet og ikke bare tror de vet), det er at forbrukeren vet ikke dette. Hvis de kan lage en kabel til 150 kroner og selge den for 3500, så selvfølgelig så gjør de det! De er jo ikke dumme!

 

Angående hifientusiaster så kan man også si et par ting. Betaler man 5000 kroner for en kabel og 50 kroner for en annen så vil man selvfølgelig at den som koster 5000 skal låte best. (Og er det snakk analoge kabler, så gjør den nok også det!) Det er veldig vanskelig å være objektiv i sak som dette. Du må jo forsvare dine 5000 kroner, ellers er du jo i hvert fall dum!

 

Hifi forbrukerne blir dessverre stadig lurt av bransjen. For et par år siden forsøkte en butikk (tror det var HiFI-klubben) å selge en spesiell tusj. Hvis man tegnet en sirkel på et bestemt sted på CD'en med denne, så skulle lyden bli bedre. Dette er jo selvfølgelig bare oksemøkk, og alle som har den minste anelse om hvordan en CD fungerer skjønner dette. Allikevel klarte de å selge en god del av disse tusjene. Og sannsynligvis sitter det nok noen hundre hifientusiaster i landet vårt med en grønn sirkel på alle cd'ene sine og nyter den gode lyden... Dette er fakta!!!

 

Men bare for å legge en diskusjon død før den begynner: Ja, det kan være stor forskjell på analoge kabler! (Om prisforskjellen tilsvarer kvaliteten gidder jeg ikke diskutere her)

Lenke til kommentar

Hehehe.. må nok si meg enig i det Gunnar Lium sier..

 

....for ikke å snakke om en cd plate sine begrensinger.

 

En cd plate klarer ikke lage en god kopi av "the real thing" når f.eks lyse kvinnestemmer høres. Teknolgien, som forøvrig er fra tidlig 80 tall, har klare tekniske begrensinger. Prøv å lytt etter det neste gang, høye frekvenser. De ødelegger lydbildet. F.eks "t" og "s" i en kvinnesang er problematisk.

 

En LP plate skal i utgangspunktet kunne gjengi et bedre lydbilde, men etter noen avspillinger blir de ødelagt av stiften + at støv ødelegger også.

Lenke til kommentar

Digitale kabler hadde jeg ikke lagt mye penger i om jeg var deg.

Men analoge derimot - det er noe annet(!). Der er kvalitetsforskjellene veldig tydelige på en kabel til f.eks. 300 og en til 600 og fra 600 til 1400.

Men man kan også finne dårlige kabler uavhemgig av pris, så dette er ikke noe jeg ville sett meg blind på.

 

Og så et lite tips:

Har du HT med mulighet for biwiring (4 HT-terminaler) , med dertil tilhørende jumper som kobler disse terminalene sammen? - Prøv å bytt ut jumperen med noen cm. fra en gammel HT-kabel du har liggende. Resultatet kunne du aldri ha tenkt deg før du har prøvd. Det er mildt sagt sjokkerende...Å bytte kabler er ikke vits i forhold.

 

(Er det mye unødvendig isolasjon rundt kabelen, så fjern dette. Det forringer lydkvaliteten).

 

Mvh Davidlyd

Lenke til kommentar

Jeg bruker en digital kabel som fulgte med et høyttalersett fra Creative jeg. Funker topp. Hadde sikkert ikke kosta stort i butikken, og tror ikke den er noe spesielt bra skjermet heller. Bedere lyd enn analog kabel uansett.

Kunne aldri tenkt meg å kjøpe en kablen til 5000Kr.

Har en signalkabel til subben min, kosta 700Kr, ingeting å klage på.

Lenke til kommentar

Det er forskjellig kvalitet på digitale kabler. Hvis du holder deg til kun overføringen av det som sendes i kabelen så er digital overføring det samme uansett pris. Men alt blir påvirket av ytre påkjenninger og det er dette som drar prisen opp på en bedre kabel. Dyrere kabel blir det mindre "loss" i.

Lenke til kommentar

Er det mye unødvendig isolasjon rundt kabelen, så fjern dette. Det forringer lydkvaliteten.

 

 

Noen forklaring på dette?

 

Høres nesten ut som noe en hifi-kar kunne sagt...

Ja, neste gang jeg går i anskaffelse av en høytalerkabel skal jeg fjerne all isolasjon slik at det bare blir kobberet igjen. Da blir det godlyd da.

Men seriøst: Isolasjonen er der for å hindre unødvendig støy fra andre elektroniske komponenter i huset.

Lenke til kommentar

Er det mye unødvendig isolasjon rundt kabelen, så fjern dette. Det forringer lydkvaliteten.

 

 

Noen forklaring på dette?

 

Høres nesten ut som noe en hifi-kar kunne sagt...

Ja, neste gang jeg går i anskaffelse av en høytalerkabel skal jeg fjerne all isolasjon slik at det bare blir kobberet igjen. Da blir det godlyd da.

Men seriøst: Isolasjonen er der for å hindre unødvendig støy fra andre elektroniske komponenter i huset.

 

Isolasjon er for å hindre kortslutning og skade på kabelen. Skjerming derimot, er for å hindre unødvendig støy fra andre elektroniske komponenter i huset.

Lenke til kommentar

"Noen forklaring på dette?

 

Høres nesten ut som noe en hifi-kar kunne sagt..."

 

 

Hehe.. :wink:

 

Forklaringen kan du få hvis du går inn på www.hifisentralen.com og leter igjennom alle innleggene til en person ved navn duelund. Søk også på navnet Ivar Løkken (som går linjen audio-tekologi ned NTNU i trondheim og man kan anta at han vet litt hva han snakker om)

 

Søk også på "plastikk"/ ("plastik" duelund er dansk, og jeg husker ikke helt hvordan man staver det på dansk.)

 

Jeg klarer ikke å forklare dette, men det har noe med at isolasjonen absorberer litt av strømmen og vil lagre dette en liten stund for så å slippe det ut igjen, med dermed fasefeil på signalet som følge. Veldig enkelt forklart.

 

Men så kan man jo kanskje gjøre noe annet? - PRØV....Gidder ikke diskutere det her i lange baner uten at noen av dere i det hele tatt har testet det....

 

 

"Ja, neste gang jeg går i anskaffelse av en høytalerkabel skal jeg fjerne all isolasjon slik at det bare blir kobberet igjen."

 

Hmm, kan ikke huske å ha sagt at man skal strippe de helt...eller?

Er greit å ikke legge ord i kjeften min.

Det er sikkert greit å ha skjerming i mange tilfeller, men det er tydeligvis ikke så viktig i alle tilfeller...prøv selv :o

 

Men nå kan man jo nevne at danske Gruphoon ikke bruker isolasjon i sin forsterker til 70k+ , ei heller i deres nye HT.

 

En fyr jeg møtte på NISS (www.niss.no) hadde jobbet i hifisjapper rundt omkring i landet siden han var 14, han er 35 i dag.

Han sa han hadde prøvd en del...men de beste kablene han hadde prøvd var en vanlig kobber kabel som han hadde fjernet all isolasjonen på. Han prøvde dette mot noen kabler han hadde som kostet 10 000kr for 2x3m, og den uten isolasjon låt bedre.

 

 

"Isolasjon er for å hindre kortslutning og skade på kabelen"

Ikke så vanskelig å unngå kortslutning...- adskill + og - :)

Lenke til kommentar
"Noen forklaring på dette?  

 

Høres nesten ut som noe en hifi-kar kunne sagt..."

 

 

Hehe.. :wink:    

 

Forklaringen kan du få hvis du går inn på www.hifisentralen.com og leter igjennom alle innleggene til en person ved navn duelund. Søk også på navnet Ivar Løkken (som går linjen audio-tekologi ned NTNU i trondheim og man kan anta at han vet litt hva han snakker om)

 

 

Det er ingen linje som heter audio-teknologi. Tror ikke man skal anta noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...