Gå til innhold

Dings som får en lampe til å lyse ved et visst lydnivå


Anbefalte innlegg

Den største (eneste reelle) utfordringen her er å finne en enkel metode for å jevne ut triggingen av releet, slik at ikke lampen flyr av og på hele tiden.

Peak-detektor som resettes jevnlig er en mulighet, men det vil alltid være noen høye lyder i svært korte øyeblikk som vil trigge dette, og det er kanskje ikke det man er ute etter?

Er vel mest interessant å vite når det gjennomsnittlige lydnivået blir for høyt...

 

 

Jeg tenkte å likerette det forsterkede signalet fra mikrofonen, og så legge inn ett RC-ledd bak likeretteren.

Avhengig av tidskonstanten i RC-leddet kan man da bestemme hvor kort eller lang tid lydnivået må overskride en viss verdi før lampen lyser. Lurer på om jeg klarer å gjøre det regulerbart med et potmeter kanskje... :hmm:

 

Uten noe RC-ledd vil lampen bare blafre til hver gang det kommer et høyt nivå, så det kan bli morsomt å nyse, klappe eller plystre litt for å få lampen til å blinke..... :D

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som jeg sa til nettulf i en pm, kommer jo ikke til å dempe lydnivået på f.eks. vors, som i barnhagen kommer folk til å synes det er kjempekult å klappe i takt med musikken for å lage eget diskolys. En annen ide hadde vært å koble lydnivåvarsleren til forsterkeren, til mute knappen på en eller annen måte slik at lyden skrudde seg av når det ble for høyt, trenger da en liten delay da så den holder seg avslått i noen sekunder. Da skal jeg love dere at de hadde holdt kjeft :p

Lenke til kommentar
Ja, som jeg sa til nettulf i en pm, kommer jo ikke til å dempe lydnivået på f.eks. vors, som i barnhagen kommer folk til å synes det er kjempekult å klappe i takt med musikken for å lage eget diskolys. En annen ide hadde vært å koble lydnivåvarsleren til forsterkeren, til mute knappen på en eller annen måte slik at lyden skrudde seg av når det ble for høyt, trenger da en liten delay da så den holder seg avslått i noen sekunder. Da skal jeg love dere at de hadde holdt kjeft :p

Hmm. Ser ut som det du egentlig trenger er et godt gammeldags balltre for å banke litt folkeskikk og respekt inn i disse folka

Endret av Tigergutt13
Lenke til kommentar

En enkel løsning på problemet ditt finner du til 145kr på http://www.electradeshop.com/

 

"

LYDBRYTER

Et relé slår inn når lyd høres og holder seg innkoplet. Den slår seg av når en ny lyd høres. Lyden kan f.eks. være at noen klapper i hendene. Følsomheten er justerbar. Den kan stilles så følsom at den minste lyd vil være utslagsgivene. Den kan f.eks. benyttes i forbindelse med et alarmanlegg for å detektere støy fra de som bryter seg inn, eller til å slå av og på apparater og lys ved hjelp av en lyd. Driftsspenning: 12V DC. Reléutgang: 3A. Mål: Ca. 56 x 45 mm

132-239 kr 145,00

"

 

Gjennom releet kan du styre hva som helst. En lampe som lyser, en alarm som hyler, selvskudd eller en bryter som dreper strømmen til PC-ene når det blr for mye lyd.

 

Om ikke du kan lodde selv bør brodern din fikse dette lett.

 

Lykke til....

Endret av Tigergutt13
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare skummet lett igjennom tråden, men kan ikke dette være av interesse:

Portabel VU-meter

 

Fra www.elfa.se

 

Fabr Velleman

Mikrofonstyrd ljudnivåindikator med 5 lysdioder. Justerbar känslighet. Försedd med clips för fastsättning på kläder etc. Drivs med 1 st litiumbatteri, 3 V typ CR2032 (ingår ej).

 

 

Artikelnummer85-202-80 Pris 66.90

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...