Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte kanaler billigst?


Primera92

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Skal du ha det skikkelig eller bare skjule rusten? om bilen er så rusten at du MÅ skifte kanalen hjelper ikke stålplast i allefall, ikke at det hjelper en dritt uansett .. Bilen vrir seg som f'en om kanalen er fillerusten hele veien. Gi noen en kasse øl hvs de hjelper deg å sveise litt =P Kjøp kanaler på Veng eller mekonomen. Klin på med noe rustbeskyttelses guffe, og lakk med pensel. De blir det billig i allefall, men kommer nok til å se ut som et toalett... Stålplast er i allefall noe dritt...

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det skikkelig: Vanlig pris på et vanlig verksted, vil jeg anta ligger på 12-15.000 + moms for å bytte begge kanalene. Da skal du ikke se etterpå at det er gjort. Ny rustbeskyttelse inne i kanalen, bør det også være. Men da bør en Primera 92-modell være strøken på alle andre måter, og du skal ha bestemt deg for å beholde bilen. Jeg ville neppe kostet så mye på en Primera 92. Den er vel ikke verdt mer enn 5-15.000, med mindre kjørelengden er svært lav.

 

Så, hvis du ikke kjenner noen som sveiser, støtter jeg et annet svar du har fått: Stålplast. Alternativ: Vraking.

Lenke til kommentar
Skal du ha det skikkelig eller bare skjule rusten? om bilen er så rusten at du MÅ skifte kanalen hjelper ikke stålplast i allefall, ikke at det hjelper en dritt uansett .. Bilen vrir seg som f'en om kanalen er fillerusten hele veien. Gi noen en kasse øl hvs de hjelper deg å sveise litt =P Kjøp kanaler på Veng eller mekonomen. Klin på med noe rustbeskyttelses guffe, og lakk med pensel. De blir det billig i allefall, men kommer nok til å se ut som et toalett... Stålplast er i allefall noe dritt...

Tror du virkelig at kanalen / dørstokken er en del av bærende konstruksjon?

Det er bare blekk som det ruster hull på, og dette blekket er meget tynt.

Jeg vet ikke av en eneste bil som har dette som bærende konstruksjon, den ligger innenfor kanalen og består av en rørramme med kryss og tvers hele veien.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Kanalen på bilen er ikke en bærende konstruksjon i det hele tatt. Den er laget av tynt metall, og er forsterket på et par steder der du skal sette jekken. Ellers er den mer eller mindre like tynt som resten av karossoriet. Man skal en del år (60-70tallet) før kanalene var bærende konstruksjoner, mens nyere biler har selvbærende karossori. Hvorfor de ser så kritisk på kanalrust på eukontrollen aner jeg ikke, men jeg tror du skal ha mer eller mindre ikkeeksisterende kanaler før det faktisk er farlig. Eneste faren er at hvis kanalene er veldig rustet, kan rusten smitte over på bærebjelkene under bilen, eventuellt kan jekken gå igjennom kanalen hvis den er veldig rustet i jekkfestene.

 

Her er en guide til hvor farlig rust er: http://www.vegvesen.no/_attachment/62140/binary/15606

Eu-kontrollen har ikke lov til å ta deg hvis det er rustet mindre enn det som står her.

 

Hvis en kanal skal få 2er feil, må enten 25% av omkretsen på kanalen være borte, eller være igjennomrustet på et område lenger enn 30 cm. Hvis du har et lite hull på størrelse med en mynt eller noe, har de egentlig ikke lov å ta deg for det.

Lenke til kommentar

Kanalen på bilen er ikke en bærende konstruksjon i det hele tatt. Den er laget av tynt metall, og er forsterket på et par steder der du skal sette jekken. Ellers er den mer eller mindre like tynt som resten av karossoriet. Man skal en del år (60-70tallet) før kanalene var bærende konstruksjoner, mens nyere biler har selvbærende karossori.

Det er jo nettopp fordi bilene har selvbærende karosseri at kanalene som en vesentlig del av dette karosseriet, og den delen som er mest utsatt for rustangrep, er en del av den bærende konstruksjonen. På biler uten selvbærende karosseri, altså biler med separat ramme, så er derimot rust i kanaler helt ufarlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...